Een keuken bijbouwen, waar let je op/hoe inrichten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Een keuken bijbouwen, waar let je op/hoe inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:15

Hoi,

volgend jaar is het zover, dan beginnen we met het bijbouwen van een keuken :D

De keuken wordt 3 meter breed en zo'n 5 meter lang.
Manlief vraagt nu dus aan mij: hoe wil je dat inrichten schat??

Tja, hoe wil ik het inrichten? Hoeveel ramen wil ik? Wat voor ramen wil ik?
Waar moet de dampkap komen? Waar mijn wastafel etc?

Dus, lieve bokkers die ervaring zouden hebben: wat is de perfecte keuken, wat werkt gemakkelijk?

Zouden we de keuken en eetruimte afscheiden door een klein half muurtje of neemt dit het open gevoel weg?

Mijn voorkeur gaat uit naar een L-vorm keuken.

Het wordt dus een rechthoekige bijbouw, 1 korte zijde wordt 'open' aangezien die grenst aan de woon/eetkamer. 1 lange zijde is puur muur omdat die grenst aan de gebuur. 1 Korte en lange zijden zijn dus nog vrij om mee te spelen.

Bestaat er soms een programma waarmee je een keuken kan tekenen/schetsen of dergelijke?

Alle hulp en info is welkom :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:19

wat leuk en spannend :) ja er bestaat een programma zo hebben wij onze keuken ook ontworpen. Wij hebben een keuken van Ikea en ben er erg blij mee. Alles is laag bij ons, we hebben een eiland waar fornuis op staat, verder rondom laadjes, ook de koelkast is in laden. Daar de keuken in verbinding staat met de huiskamer vind ik dit heel gaaf. met zo'n programma kom je een heel eind, qua metingen kleur etc.
Sorry kan je even niet helpen hoe het programma heet wrs die van ons gewoon van de Ikea site? manlief heeft hem ontworpen dus voor nu even geen idee.
Succes met jullie plannen!

IndyPascalle

Re: Een keuken bijbouwen, waar let je op/hoe inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:23

Ook hier zijn we net bezig met een nieuwe keuken inrichten. Zijn wat keukenzaken af gegaan om ideeën op te doen en zijn het toen gaan intekenen in het programma van de IKEA wat hier boven ook al genoemd wordt. Linkje staat idd op de site van ikea. Je kan de ruimte op maat maken, ramen en deuren en andere obstakels toevoegen. En dan gaan spelen met de inrichting. Dit alles is 2d en 3d te bekijken. Ideaal om een beeld te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:12

dat ikea programmaatje is idd handig :j

kom er nog een deur in de keuken naar buiten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 16:55

Wauw wat een prachtige tip alvast, vanavond eens de website van Ikea bekijken :D
(onze keuken zal hoogstwaarschijnlijk ook Ikea worden, heb al veel winkels bezocht maar Ikea komt er toch altijd als meest interessante uit)

Wel, ik zou graag een raam hebben in de korte muur (de raam die nu in onze tijdelijke keuken zit gaan we daar hergebruiken). Verder in de lange muur die 'vrij' komt, zou ik héél graag een groot schuifraam laten installeren. We hebben namelijk in de tijdelijke keuken reeds een deur naar buiten.

Maar of het allemaal praktisch en mooi gaat zijn moeten we dus nog even bekijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:56

dan is ie helemaal handig dat ikea programmaatje :j
kun je de ruimte uittekenen, de deuren , ramen etc plaatsen waar je wil en hem inrichten met de keuken die jij wil en dan lekker schuiven met de onderdelen, als raam niet lekker zit, gewoon verschuiven , nu kan het nog, als het bouwwerk staat word dat lastiger ;)

heb nu een paar ikea keukens irl gezien en als je ze netjes plaatst zijn het echt hele prima keukens :j

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:07

Wij hebben ook een keuken van de Ikea. Wij hebben een piepkleine keuken en wij wilde de ruimte optimaal benutten. Om ons te oriënteren zijn wij naar een keuken speciaal zaak geweest. Hun hebben toen een hele praktische indeling van de keuken getekend. Mensen die daar de ontwerpen maken hebben er echt oog voor. Uiteindelijk zijn we toch voor een ikea keuken gegaan met de indeling die de keuken speciaal zaak heeft gemaakt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:20

De dingen waar ik direct aan denk zijn:
Vaatwasser niet direct naast een muur plaatsen (ivm spatten van vieze vaat);
Gootsteen voor een raam;
Wil je lades of kasten? Een apothekerskast kan ook handig zijn;
Een groot werkblad tussen gootsteen en fornuis vind ik zelf erg fijn.
Heb je een aparte vriezer? Als je dat niet hebt, zou ik voor een koelkast gaan met veel vriesruimte.

Verder zou ik goed nadenken over de hoogte en diepte van het werkblad!
Wat voor fornuis wil je: gas, electrisch, inductie?