Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Kanelly schreef:Heb helaas even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar vast 1 tip voor je:
http://www.ecogoodies.nl
Mijn favoriet, heel veel 'groene' sites, met bewuste producten in álle categoriën.
En 'neuzend' kom ik er ook op geweldige producten, tips, ideeën etc.
_Nelleke_ schreef:Ik kies bewust voor rondeel-eieren, omdat het concept me beter aanstaat dan biologische eieren. Prijs is ongeveer gelijk aan biologisch.
Verder is het denk ik waardevoller om naar je douchegel/shampoo/cosmetica te kijken dan naar kleding waar 100% katoen op staat maar waar heel misschien een klein spoor van dierlijk product in de wassing zit verwerkt. Kijk ook naar je wasmiddel/vaatwastabletten etc.
Wel is het natuurlijk logisch om bont te vermijden en leer te verminderen.
Wol kun je vaak traceren waar het vandaan komt. Zo niet dan is het aan jou om te beoordelen of het een 'weggooi' product is wat je koopt (1 jaar in en volgend jaar beland het in de kast) of dat het een product is waar je jaren plezier van hebt.
Dat laatste vind ik voor mezelf ook meetellen als ik iets van leer wil kopen. Ik vermijd het niet helemaal, maar ik ga er wel bewust mee om, een tas waar ik bijvoorbeeld 10 jaar mee doe en van leer is laat ik niet staan. Een modegrill of iets wat ik waarschijnlijk komende zomer al niet meer leuk vind koop ik bewust niet van echt leer.
antje_vip schreef:Ik vind die Biocotton shirtjes van C&A ook wel leuk, en zijn ook goedkoop. Of zijn deze niet "bewust"?

Telpeva schreef:Ik lees mee!
Ik liep een tijdje terug tegen 'vegetarian shoes' (vegetarische schoenen) aan, hier heb ik zeker ook interesse in, alleen is het even sparen.
Sommige producten wil ik wel juist van dierlijke producten, imo is het niet altijd mogelijk om 'all-the-way' te gaan zeg maar. Een keuze die ik laatst bewust gemaakt heb, is het doorsparen voor een paar écht goede leren schoenen waarmee ik jaren kan lopen, ipv modieuze leren schoenen die goedkoper zijn en maar een seizoen mee gaan. Dan loop ik nog steeds met leren schoenen, maar als ik al leer in huis haal, wil ik er zuinig mee om (kunnen) gaan. Eigenlijk vrijwel hetzelfde als het verhaal van Nelleke, ze was alleen sneller met posten als ik haha.
Nelleke,doel je met de shampoo en cosmetica e.d. dan op de dierproeven die er aan vooraf zijn gegaan, of iets anders dat dierenleed in stand houdt? dierproeven op cosmetica zijn zo ver ik weet ik de EU niet meer toegestaan, en het keurmerk is in NL niet meer nodig aldus stichting Proefdiervrij.
Citaat:Het Europese test- en handelsverbod op diergeteste cosmetica is sinds 11 maart 2013 een feit. Dat betekent dat alle cosmetica die in de winkel ligt vanaf deze datum voldoet aan de criteria van proefdiervrije cosmetica.
Citaat:In 2009 is het verkoopverbod in werking getreden, met een uitzondering voor bepaalde dierproeven die nog steeds toegestaan werden. De deadline om de marketing te verbieden voor elk cosmeticaproduct dat diergeteste ingrediënten bevat, is 11 maart 2013. Daarna zal geen enkele winkel en webshop in Europa nog diergeteste cosmetica mogen verkopen.
Het verkoopverbod betekent niet alleen dat er in Europa geen dierproeven voor cosmetica meer worden gedaan. Het betekent ook dat bedrijven buiten de EU die graag hun producten willen exporteren, hun gebruik van dierproeven moeten veranderen.
SaskiaB schreef:Ik ben niet zo heel erg 'groen' moet ik toegeven, en ben ook niet vegetarisch. Maar wat ik wel doe: is zoveel mogelijk bij plaatselijke boertjes en lokale ondernemers halen. Ik steun liever die boer die zijn kippeneitjes aan de weg verkoopt, dan een groot supermarkt concern.
Zo kan ik langs de weg onder andere kaas, eieren, zuivel, aardappelen en honing scoren. Toch een beetje groen, want alles wordt vers gemaakt, geraapt, geplukt.
cooper schreef:Kijken of je niet zelf een paar kippetjes kan houden?
Persoonlijk wil ik ook erg graag wat aan mijn levensstijl veranderen, het is voor mij alleen een enorm nadeel dat de dingen die goed zijn voor dier en milieu vaak erg duur zijn.
En eerlijk gezegd heb ik ook geen flauw idee waarvoor ze wél of niet dieren gebruiken (ik wist dus niet eens dat er dieren gebruikt worden voor een katoenen-t-shirt te maken?)
Meestal eet ik vegetarisch, het enige vlees dat ik eet is eens in de week kip en of een toe een frikandel (maar dat is puur afval eigenlijk)
Melk wordt hier eigenlijk ook niet zo gebruikt.
Ik wil ook bewust eten/kopen, maar eerlijk gezegd geen idee waar écht te beginnen. Biologisch blijkt ook niet altijd even "goed" te zijn. Dus verder dan geen leer/geen vlees/ geen melk en eigen eieren kom ik eigenlijk niet
Alleen mag ik niet meer dieren dan dit thuis. 
Larimar schreef:Je zou vegetarier kunnen worden, je kan douchegel, shampo, cosmetica enz halen die zo natuurlijk mogelijk zijn, bv via http://www.heelnatuurlijk.nl dat vind ik een heel fijne site.
Verder moet je erop letten dat als je in een winkel een proefdiervrij product ziet, het betekent dat het EINDPRODUCT niet op dieren is getest, dus de ingrediënten in het product zelf kunnen wel op dieren zijn getest.
Shadow0 schreef:Op veel vlees en eieren enzo zaan 'beter leven'-sterretjes. Drie sterretjes is het beste, en niet alle biologische producten hebben dat.
Kanelly, interessante site, handig zo vlak voor sinterklaas/kerst
MarcoBorsato schreef:Wij eten biologisch en ook weinig vlees. Shampoos en douchespullen haal ik bij de biowinkel van mijn vriend. Verder koopt hij duurzame kleding en schoenen, dat is wel een stuk duurder dan gewone kleding en ik red het niet met mijn stufi maar hij spaart er voor. Zijn winterjas was bijvoorbeeld 300 euro nog wat.
Sizzle schreef:Heb je het nu alleen over diervrije en diervriendelijke producten of ook over mensvriendelijke producten?
Want kunstleer kan wel heel diervriendelijk zijn, maar als het vervolgens in Taiwan door 5 jarige kindjes gemaakt wordt weet ik niet zo zeker of dat beter is.
Biologisch is hoe dan ook niet per definitie vriendelijker. Die twee zaken staan los van elkaar.
MarcoBorsato schreef:In de winkel van mijn vriend staat biologisch wel gelijk aan diervriendelijk omdat alles bij boeren uit de omgeving wordt gehaald die zelf ook diervriendelijk bezig zijn. Met duurzame kleding bedoel ik kleding die kindvriendelijk en ecovriendelijk in elkaar is gezet. Daar betaal je dan ook voor, iets uit Bangladesh is veel goedkoper. H&M heeft volgens mij zo'n eco lijn maar dat is nog steeds door kinderen gemaakt.
antje_vip schreef:Zo veel mogelijk zelfvoorzienend worden, lijkt me het beste eigenlijk
Anoniem schreef:Ik lees ook mee. Zelf eet ik niet veel vlees, en als ik vlees eet let ik wel of het biologisch is. Tevens draag ik geen bontjassen/kragen/uggs etc. Maar wil ook meer. Teven let ik ook op make up producten etc.
Telpeva schreef:Zoals ik al zei over cosmetica, sinds 11 maart 2013 is het Europese test- en handelsverbod op diergeteste cosmetica ingegaan.Citaat:Het Europese test- en handelsverbod op diergeteste cosmetica is sinds 11 maart 2013 een feit. Dat betekent dat alle cosmetica die in de winkel ligt vanaf deze datum voldoet aan de criteria van proefdiervrije cosmetica.
(bron: proefdiervrij.nl)Citaat:In 2009 is het verkoopverbod in werking getreden, met een uitzondering voor bepaalde dierproeven die nog steeds toegestaan werden. De deadline om de marketing te verbieden voor elk cosmeticaproduct dat diergeteste ingrediënten bevat, is 11 maart 2013. Daarna zal geen enkele winkel en webshop in Europa nog diergeteste cosmetica mogen verkopen.
Het verkoopverbod betekent niet alleen dat er in Europa geen dierproeven voor cosmetica meer worden gedaan. Het betekent ook dat bedrijven buiten de EU die graag hun producten willen exporteren, hun gebruik van dierproeven moeten veranderen.
(Bron: Peta.nl)
Ik heb namelijk helemaal niet opgelet of iets dierproefvrij is omdat ik ook al dacht dat die er toch niet meer waren. Shadow0 schreef:Ja, maar over wat bedrijven in China voor de chinese markt doen, daar hebben we niet zo gek veel invloed op...