Welke zorgverzekering kiezen student met fysio 2014?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Welke zorgverzekering kiezen student met fysio 2014?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:14

Hallo allemaal,

Eind december word ik 18 en moet ik dus een zorgverzekering hebben.
Nu zit ik hier en daar al wat rond te neuzen, maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer.
Mijn enige 'probleem' is, dat ik bijna elke week, soms om de week, naar de fysio moet.
Dit tikt bij de meeste verzekeringen al lekker aan.

Even mijn gegevens op een rijtje:
Student HBO (eerstejaars)
Vrijwel elke week fysio
Geen bril/lenzen
Geen medicijnen op anticonceptie na
Op de 2x jaars controle na kom ik niet bij de tandarts, heb nooit problemen, ook nog nooit gaatjes gehad.

Ik heb al verschillende testjes gedaan, maar word er niet wijzer van. Ik ga aankomende tijd ook nog even met mn ouders zitten om te kijken naar hoe en wat, maar misschien kan Bokt me al een eindje op weg helpen?

Alvast bedankt! :D

lucifertje

Re: Welke zorgverzekering kiezen student met fysio 2014?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:18

Ik lees even mij. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe zorgverzekering maar ik kom er niet uit wat er nou precies vergoed wordt mbt fysio aangezien ik die ook wekelijks nodig heb.
Ik had bij CZ, waar ik nu verzekerd ben, gelezen dat fysio pas na 21 behandelingen vergoed gaat worden ongeacht het pakket, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik wilde eigenlijk overstappen naar Promovendum omdat deze voor mij verreweg het goedkoopste is!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:22

Ik zit ook al een tijdje te kijken om over te stappen.

Ik betaal nu bijna 128 euro per maand bij CZ. Ik moet 2x per week naar fysiotherapie, doordat ik Dystrofie heb in mijn hand.
Maar ben bang dat ze niet staan te springen om mij "aan te nemen". -O-

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:29

Het probleem met die fysio is dat je daarvoor eigenlijk het hoogste pakket moet hebben om dat allemaal of iig grotendeels betaald te krijgen. En op die pakketen zit een medische selectie waar jij dus never nooit doorheen gaat komen.
Je hebt geen chronische indicatie waardoor je het vanaf de 21e behandeling uit de basisverzekering krijgt?

Wat eventueel een optie is is FBTO, omdat je de rest allemaal niet nodig hebt kun je daar alleen een therapieen aanvullend pakket nemen.
Omdat je nog onder de 23 bent betaal je daar maar 4.90 per maand voor het hoogste pakket (zonder medische selectie) en krijg je per jaar tot 1000 euro vergoed.

Edit: dit zijn wel de vergoedingen en voorwaarden van dit jaar, 2014 is nog niet bekend.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:43

Hai TS.
Allereerst moet je eens aan je fysio vragen of je een chronische indicatie hebt in 2014. En of er een tijdsduur aan die indicatie verbonden is. Die tijdsduur kan 3, 6 9 of 12 maanden zijn. Je fysio kan je een goed advies geven.

Heb je een chronische indicatie, dan heb je sowieso vanaf de 21e behandeling vergoeding uit de basisverzekering. Die vergoeding is (afhankelijk van de duur van je indicatie) 3 maanden onbeperkt aantal behandelingen, 6 maanden onbeperkt aantal behandelingen, 9 maanden onbeperkt aantal behandelingen of 12 maanden onbeperkt aantal behandelingen. Let op: je betaalt wel eerst het wettelijk eigen risico van 360 euro. (neem je een vrijwillig eigen risico? Dan betaal je dat eerst ook helemaal).

Voor de eerste 20 behandelingen fysio heb je dus een aanvullende verzekering nodig. Eentje met een pakket van dus minimaal 20 behandelingen.

Heb je geen chronische indicatie? Dan krijg je helemaal geen vergoeding uit de basisverzekering. Je kan dan alleen je fysio verzekeren als je een aanvullend pakket hebt. Dan heb je dus ook een heel groot aanvullend pakket nodig.

Anticonceptie komt tot je 21e uit je basisverzekering. Mocht je medicijnen nodig hebben, dan komen die ook uit je BV. Let op: voor vrijwel alle vergoedingen uit BV geldt het eigen risico.

Voor wat betreft je tandartskosten: als je echt zo weinig kosten maakt kan je overwegen om geen tandartsverzekering te nemen. Kijk even naar de premies en naar je gemiddelde tandartskosten. Een consult kost ongeveer 22 euro. 2 keer controle in 1 jaar is dus ongeveer 44 euro. Is de premie hoger dan dat? Dan is een tandartsverzekering misschien niet slim. Aan de andere kant, verwacht je toenemende tandartskosten? Dan is een tandartsverzekering wel te overwegen.

Als HBO student kan je leuke premiekortingen en extra vergoedingen krijgen. Kijk naar studentencollectiviteiten. Mijn advies: vraag bij een aantal verzekeringen een offerte aan. Dat is gratis. Je krijgt dan inzage in de kosten en de vergoedingen.

Een mogelijk pakket voor jou;
-Basisverzekering,
- GEEN vrijwillig eigen risico (in jouw situatie niet erg slim)
- een vrij hoge aanvullende verzekering (de hoogste aanvullende verzekering krijg je waarschijnlijk niet omdat je zoveel fysio gebruikt. Veel verzekeraars hanteren een medische selectie voor hun hoogste AV's).
- Ik schat dat een tandartsverzekering in jouw geval niet heel nodig is.
- studentencollectiviteit

Nog een klein uitlegje eigen risico:
Het eigen risico geldt voor iedereen boven de 18. Het geldt alleen voor kosten die onder de basisverzekering vallen. Er zijn wat uitzonderingen: voor consulten bij de huisarts en bijvoorbeeld hulpmiddelen in bruikleen betaal je geen ER. Je betaalt wel ER voor o.a. chronische fysiotherapie, medicijnen, ziekenhuiskosten, laboratoriumkosten.
Je betaalt de eerste 360,- zelf. Neem je een vrijwillig ER, dan betaal je dat ook eerst. Pas als het hele (wettelijk en vrijwillig0 ER betaald is, betaalt je verzekeraar je kosten uit je BV.
Het ER geldt niet voor kosten uit je aanvullende verzekering of tandartsverzekering.

edit: in 2014 is het wettelijk ER 360,-

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:48

NatassJa schreef:

Ik betaal nu bijna 128 euro per maand bij CZ. Ik moet 2x per week naar fysiotherapie, doordat ik Dystrofie heb in mijn hand.

De verzekeraar mag je niet weigeren. Ze mogen wel een medische selectie hanteren voor aanvullende pakketten. Vraag aan je fysio of je een chronische indicatie hebt. In dat geval komt (het grootste deel van) je vergoeding uit de BV. Voor meer uitleg, zie mijn eerdere post

edit: voor beide bovenstaande posten geldt: de vergoedingen en regels rond de BV zijn wettelijk vastgesteld. De inhoud van de BV is bij iedere zorgverzekeraar gelijk. De verschillen zitten in de service, de premies en de aanvullende pakketten

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:51

Ik heb zelf een lichamelijke handicap, waardoor ik sowieso 1x per week (en vaak 2x per week) fysiotherapie heb.

Ik ben verzekerd bij de IZZ met verschillende aanvullende verzekeringen, waardoor ik onbeperkt gebruik kan maken van de fysio, zonder extra eigen bijdrage tot mijn 21ste zolang ik thuis.

Vanaf mijn 21e, betaal ik geloof ik €300,- eigen risico per jaar

Ik zat eerst bij Avitea, maar daar had ik geen enkele vrijheid.

Verder weet ik het allemaal niet zo goed :P Omdat ik in januari pas 18 word, regelt mijn pa dat nog :P

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:55

_Mikey_ schreef:
NatassJa schreef:

De verzekeraar mag je niet weigeren. Ze mogen wel een medische selectie hanteren voor aanvullende pakketten. Vraag aan je fysio of je een chronische indicatie hebt. In dat geval komt (het grootste deel van) je vergoeding uit de BV. Voor meer uitleg, zie mijn eerdere post

edit: voor beide bovenstaande posten geldt: de vergoedingen en regels rond de BV zijn wettelijk vastgesteld. De inhoud van de BV is bij iedere zorgverzekeraar gelijk. De verschillen zitten in de service, de premies en de aanvullende pakketten

Bij mij is het inderdaad chronisch en ik krijg dus ook 12 maanden onbeperkt fysiotherapie. Nu heb ik ook een aanvullende verzekering voor fysiotherapie. Maar wat ik begrijp uit je vorige post, heb ik die dus helemaal niet nodig??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:56

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:58

@ NatassJa: Je krijgt bij een chronische aandoening uit de lijst vanaf de 21e behandeling uit de basisverzekering. Voor de eerste 20 per jaarheb je dus wel een aanvullende verzekering nodig

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:58

Je kan ook door middel van Independer kijken welke zorgverzekering voor jou het goedkoopst is in verhouding met de kwaliteit. Je kan ook kijken wat ze dus allemaal vergoeden bijvoorbeeld.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:02

National academics studentenverzekering.
Met aanvullende verzekering kost hij dit jaar rond de 98 euro.
Is zonder tandarts.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:04

Ik zou zelf eens goed nagaan hoe veel kosten je precies hebt. Hoe veel de fysio je kost, per maand.. En hoe veel de tandarts je kost.. Ik had eerst een vrij uitgebreide verzekering, 130 euro per maand, maar dan zit er zo veel bij wat je niet gebruikt.. Nu betaal ik nog maar 70 euro per maand, daar zit niks extra bij, maar voor die 60 euro per maand die ik bespaar kan ik heel wat keren naar de tandarts en heel wat brillen kopen. Ik heb verder geen idee van de kosten van fysiotherapie, maar ik kan me voorstellen dat er zo veel regeltjes zijn dat het misschien nog goedkoper is om het zelf te betalen dan zo'n speciale verzekering.
Ik zou het dus gewoon allemaal heel goed nalezen, lees de kleine lettertjes overal goed, en zoek ook ervaringen van mensen via internet als je een goede verzekering gevonden denkt te hebben.
Ik heb zelf Anderzorg, maar heb nog helemaal geen kosten gehad, geen idee hoe ze fysio dekken.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:05

Naranga schreef:
@ NatassJa: Je krijgt bij een chronische aandoening uit de lijst vanaf de 21e behandeling uit de basisverzekering. Voor de eerste 20 per jaar heb je dus wel een aanvullende verzekering nodig

Ah oke! Dan ga ik het allemaal maar gewoon zo houden..

Ik krijg aan het einde van het jaar mijn Eigen Risico terug + de zorgtoeslag iedere maand. Dus het valt op zich nog wel mee!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:33

Hoe krijg je je eigen risico terug?
Via het CAK?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:34

8nnemiek schreef:
Ik zou zelf eens goed nagaan hoe veel kosten je precies hebt. Hoe veel de fysio je kost, per maand.. En hoe veel de tandarts je kost.. Ik had eerst een vrij uitgebreide verzekering, 130 euro per maand, maar dan zit er zo veel bij wat je niet gebruikt.. Nu betaal ik nog maar 70 euro per maand, daar zit niks extra bij, maar voor die 60 euro per maand die ik bespaar kan ik heel wat keren naar de tandarts en heel wat brillen kopen. Ik heb verder geen idee van de kosten van fysiotherapie, maar ik kan me voorstellen dat er zo veel regeltjes zijn dat het misschien nog goedkoper is om het zelf te betalen dan zo'n speciale verzekering.
Ik zou het dus gewoon allemaal heel goed nalezen, lees de kleine lettertjes overal goed, en zoek ook ervaringen van mensen via internet als je een goede verzekering gevonden denkt te hebben.
Ik heb zelf Anderzorg, maar heb nog helemaal geen kosten gehad, geen idee hoe ze fysio dekken.

Hai 8nnemiek. De kosten van fysio zijn tussen de 26 en 40 euro per behandeling. De tarieven zijn landelijk vastgesteld. Zonder chronische indicatie en zonder Av betaal je dus met wekelijkse behandelingen tussen de 120 tot 160 euro per maand voor fysio. Dan heb ik liever een aanvullend pakketje :)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:38

_Mikey_ schreef:
Hoe krijg je je eigen risico terug?
Via het CAK?

Klopt! Wtcg regeling als ik het goed heb?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:44

De wctg-regeling en ook de compensatie eigen risico vervallen in 2014 :(
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-toekomst
Het gaat dan via de gemeenten lopen, je krijgt het niet meer automatisch toegekend, en het budget is gehalveerd - veel mensen zullen het dus niet krijgen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:47

Shadow0 schreef:
De wctg-regeling en ook de compensatie eigen risico vervallen in 2014 :(
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-toekomst
Het gaat dan via de gemeenten lopen, je krijgt het niet meer automatisch toegekend, en het budget is gehalveerd - veel mensen zullen het dus niet krijgen.

oei, dat wist ik niet. Goed dat je het zegt!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:49

Goed dat je het zegt inderdaad! -O-

Al is het nog niet definitief zoals ik lees? Maar dat zal wel doorgaan..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:52

TS, kan je niet eens kijken op independer.nl? Ik ben overigens van mening dat je beter elke maand wat meer kan betalen dan dat je bijvoorbeeld een hoog eigen risico neemt, maandelijks minder betaald, maar als je eens wat hebt je de volle mep mag gaan betalen.. :Y)

Ik ben zelf verzekerd bij ONVZ. Een wat duurdere verzekering, maar vergoed wel een hoop. :)

lucifertje schreef:
Ik lees even mij. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe zorgverzekering maar ik kom er niet uit wat er nou precies vergoed wordt mbt fysio aangezien ik die ook wekelijks nodig heb.
Ik had bij CZ, waar ik nu verzekerd ben, gelezen dat fysio pas na 21 behandelingen vergoed gaat worden ongeacht het pakket, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik wilde eigenlijk overstappen naar Promovendum omdat deze voor mij verreweg het goedkoopste is!

Dat vergoeden vanaf de 21e behandeling is bij mijn weten alleen voor chronische aandoeningen. EN alleen voor chronische aandoeningen die op een lijst staan die opgesteld is door één of andere minister. :') Dus dat bevat lang niet alle chronische aandoeningen...

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:20

milatje schreef:
Dat vergoeden vanaf de 21e behandeling is bij mijn weten alleen voor chronische aandoeningen. EN alleen voor chronische aandoeningen die op een lijst staan die opgesteld is door één of andere minister. :') Dus dat bevat lang niet alle chronische aandoeningen...

Correct. Alleen je fysiotherapeut kan je aangeven of jouw aandoening onder de chronische lijst valt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:28

_Mikey_ schreef:
milatje schreef:

Correct. Alleen je fysiotherapeut kan je aangeven of jouw aandoening onder de chronische lijst valt.

Ah, die lijst is ook op internet te vinden hoor. Dus dat hoeft de fysio je niet perse te vertellen.

Dit is de lijst voor 2013. :)
http://zorgvergoeding.com/page.php?61

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:00

Ja. Maar wij weten niet met hoe TS gediagnosticeerd is :). En onder welke indicatie zij momenteel valt. Voorbeeld: ik heb een gare knie. Op zich valt de aandoening waar die knie onder lijdt onder de chronische lijst. Echter, ik kan ook nog andere klachten hebben. Aan dezelfde knie. Die niet onder de chronische lijst vallen. ondanks dat het met mijn knie, in potentie, mogelijk is om wel een chronische indicatie te hebben.

Dus blijf ik bij het advies om niet zelf naar die lijst te kijken, maar dat samen met je fysio te doen. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:14

Bedankt voor de reacties!
Ik zal het morgen nog eens rustig doornemen.
Of ik een chronische aandoening heb, volgens mij wel, maar zal het voor de zekerheid morgen even vragen.

Bedankt!