Leuke kans voor groep 7 en 8 (basisschool)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Leuke kans voor groep 7 en 8 (basisschool)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:07

Hoi allemaal,

Ik studeer aan de Universiteit Twente psychologie en ik ben op dit moment bezig met mijn bachelor onderzoek. Dit is een onderzoek in de richting leren bij kinderen. En mijn onderzoek gaat specifiek over leren met behulp van tekenen. Vaak wordt de leerstof beter begrepen als de kinderen representaties van de leerstof maken. Ik zal de kinderen twee lessen geven (over de waterkringloop en over fotosynthese), waarna ze een tablet krijgen waarop ze hierover mogen tekenen. Dit kan in tweetallen of in viertallen.
De eerste les zal ongeveer een uur duren. Eerst een half uurtje klassikale uitleg, daarna mogen de leerlingen in groepjes van 2 of 3 zelf gaan tekenen op de tablets. Ik zal ze leren hoe ze de geleerde stof om kunnen zetten in een tekening. Deze les is vooral bedoeld om te oefenen met het maken van een tekening over leerstof en zal nog niet voor het onderzoek gebruikt worden. Deze les staat geplant voor de eerste twee weken van november.
De tweede les bevat ook ongeveer een half uur klassikale uitleg, waarna de leerlingen een eigen tablet krijgen (dit gebeurt meestal in verschillende rondes, omdat er maar 9 tablets beschikbaar zijn, dus een ruimte om met dit groepje leerlingen te kunnen zitten is wel handig, desnoods een aula of stukje gang). Deze les staat geplant voor de tweede week van december.

Doelgroep zijn leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool.

Dit onderzoek brengt ook voordelen voor de school met zich mee. De leerlingen zullen werken met nieuwe technieken en inzichten. Daarnaast wordt het basisscholen tegenwoordig aangeraden om een bepaald aantal lessen natuur en techniek aan te bieden. Mijn onderzoek biedt twee lessen aan welke aansluiten bij het curriculum natuur en techniek. Voor de leerlingen is dit een creatieve manier om bezig te zijn en de meeste kinderen vinden het erg leuk.

Zijn er toevallig bokkers die op een basisschool werken of daar contacten hebben en die dit aanspreekt? Ik hoor het graag! Ik ben nog hard op zoek naar twee of drie extra klassen! Plaats in Nederland maakt niet zoveel uit, ik ben wel bereid er een aardig stuk voor te rijden.

Mochten er mensen zijn wie dit ook aanspreekt voor zijn of haar kinderen, broertjes/zusjes, neefjes/nichtjes o.i.d. dan kan dat ook buiten schooltijd. Vanaf vier kinderen. En het liefst wel enigsinds bij mij in de regio als het maar weinig kinderen zijn.

mayniac_val

Re: Leuke kans voor groep 7 en 8 (basisschool)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:36

Een half uur uitleg? Dat is een beetje erg lang voor kinderen van die leeftijd :+

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:52

Ik kan het op de mail zetten voor mijn collega mits je heemskerk niet te ver weg vind :-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:01

Als je dat wilt doen heel graag! :)

Een half uur uitleg moeten ze best kunnen hebben hoor, groep 8 gaat bijna naar de middelbare school en daar krijgen ze soms wel en uur alleen maar uitleg.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:06

Ik zet even een stipje. Vind het een leuk idee

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:07

mayniac_val schreef:
Een half uur uitleg? Dat is een beetje erg lang voor kinderen van die leeftijd :+

Die kinderen zijn ong. twaalf, weet niet wat voor kinderen jij lesgeeft, maar dat kunnen ze prima hebben...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:28

Ik probeer max 20 minuten aan te houden, en dat zijn bovenbouwers op het VMBO.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:29

Misschien kan ik mijn moeder vragen :P

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:03

Bij mij mag je komen! Groep 8 van 30 leerlingen in Vlaardingen :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:20

Pacific schreef:
mayniac_val schreef:

Die kinderen zijn ong. twaalf, weet niet wat voor kinderen jij lesgeeft, maar dat kunnen ze prima hebben...

Eerste tot en met derdeklassers op het vmbo-bk. Die beginnen na een minuut of tien toch wel te steigeren, ongeacht het vak := Kort concentratieboogje hè.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:28

Half uurtje moeten ze kunnen hebben hoor. Leuk project! Ben ook erg benieuwd naar je resultaat.

Helaas geen klas dit jaar ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:53

Mocht je nog een klas zoeken, stuur dan een pb. Dan vraag ik het even bij mij op school.