Hoe carriereswitch maken naar verpleegkunde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe carriereswitch maken naar verpleegkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 10:10

Na lang nadenken en een meeloopdag, weet ik het helemaal zeker: Ik wil verpleegkundige worden. Klein detail is echter dat ik 28 ben, een HBO opleiding heb afgerond in een compleet andere richting, en een (vaste) baan heb in weer een andere richting. Heb bij 2 ziekenhuizen gesolliciteerd voor een leer-werkplek (verkort traject MBO-V, kun je het in 2.5 jaar halen, ook als je geen achtergrond hebt in de zorg). Bij de eerste lag ik er in de brievenronde uit, van het andere ziekenhuis heb ik na een uitgebreid traject met tests/workshops/meeloopdag afgelopen week gesprek gehad, krijg volgende week uitslag. Ik wil ontzettend graag, maar de concurrentie is moordend en had geen super gevoel over het gesprek.. Dus ik ben er bang voor dat dit weer niks wordt... -O-
Welke mogelijkheden zijn er nog meer?
Ik heb wat gegoogled, en kom verpleegkunde in deeltijd tegen (ik bedoel echt deeltijd, niet duaal, da's wat anders) zodat je het naast je baan kunt doen, je moet daarnaast dan uiteraard nog wel stagelopen om aan je praktijkervaring te komen. Volgens mij zijn er scholen waarbij je dan geen relevante baan hoeft te hebben, maar ik kom er niet uit waar ze dat doen. Saxion in Deventer schijnt het zo te hebben gedaan, maar van hun site wordt ik niet wijzer.
Leerwerkplekken zijn ontzettend dun gezaaid, en verder onvindbaar hier in de regio, dus die kans heb ik een beetje opgegeven. Houd het natuurlijk wel goed in de gaten of er wat voorbij komt. Fulltime de schoolbanken in is geen optie meer, ik moet minimaal een minimumloon kunnen verdienen.
Iemand goede ideeen? Weet ik eindelijk wat ik echt wil, kan het niet |o

Achterom

Re: Hoe carriereswitch maken naar verpleegkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:51

Wil je per se in het ziekenhuis aan de slag? Anders zou je voor bijvoorbeeld stageplekken ook eens kunnen kijken in de ouderenzorg en/of gehandicaptenzorg.
Niet dat daar de plekken nu zo dik gezaaid zijn op het moment (iets met bezuinigingen enzo), maar wellicht een overweging waard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:20

Maar is Verpleegkunde duaal dan niets voor je?
Het ziekenhuis betaald de opleiding, boeken, etc. De periode dat je op school zit krijg je "zakgeld" en de periode dat je werkt gewoon (leerlingen)salaris.

Als je een beetje spaart is de periode met "zakgeld" echt wel te overbruggen, en hoe verder je in de opleiding komt, hoe hoger je salaris wordt en je langere periodes aan het werk bent.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:37

Ik volg de deeltijd opleiding en werk daarnaast in de horeca.
Hartstikke goed te doen.

Als jij echt verpleegkunde wilt doen en je wordt helaas niet aangenomen bij dat ene ziekenhuis.
Is deeltijd een goed optie.

De gemiddelde leeftijd van mijn klas is 30-40+, ik ben zelf 21.
Samen met nog een klasgenootje zijn wij 21 en daarna gaat het al over de 30.
De oudste in de klas was 52, is helaas wel gestopt, maar dat had niks met leeftijd te maken.

Stage loop ik pas in het 2e jaar, en dat is dan een half jaar 20 uur per week (ieder jaar weer zeg maar)
Ik zit op school op het Fontys in Eindhoven :j

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:13

Ouderenzorg is een optie.. Heb al naar plekken gezocht, maar kan ze niet vinden.
Quir: Als je duaal doet, zit je eerst een minimaal een jaar (tegenwoordig vaak 2) voltijd op school voordat je in het ziekenhuis mag gaan werken. Je begint meestal al met de opleiding zonder dat je weet of je uberhaupt een praktijkplaats gaat vinden- en deze zijn voor duaal ook hartstikke zeldzaam. Minstens een jaar zonder inkomen naar school kan ik niet meer, en dan nog is me de gok te groot dat je misschien geen werkplek kunt vinden en je opleiding voltijd af moet maken.
_Nancy: Dat zoek ik! Heb alleen nog geen hogeschool gevonden die hier een beetje in de regio zit en de deeltijd variant aanbiedt. Tis allemaal voltijd en duaal.. Lastig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:25

De opleiding die ik doe wil ik duaal gaan voortzetten. Je moet een contract hebben voor je uberhaupt de opleiding mag startten, eerste 5maanden zit je op school daarna werk je in het ziekenhuis. Omdat je een contract hebt krijg je de periode dat je op school zit ook.zakgeld, rond 1000 per maand en alle kosten voor school worden vergoed door t ziekenhuis. :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:08

Dat is niet op alle hogescholen zo geloof ik.. Duaal wordt ook in verschillende vormen aangeboden. Er is sowieso ook een variant waar je pas kunt solliciteren voor een werkplek tijdens je opleiding, en eerst een jaar fulltime op school zit.
Ziekenhuizen willen zelf ook nog wel afwijkende varianten hebben, waarbij je dus wel eerst bij het zkh solliciteert.
Het probleem is alleen dat die duale/bbl plekken in het ziekenhuis er iig in mijn regio nauwelijks zijn. Iedereen die zoiets wil aast nu op dezelfde 20 plekken... Waren 500 sollicitanten voor.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:12

Ik studeer momenteel het 1e jaar verpleegkundige HBO op het Saxion in Enschede, en ik weet dat ze grote problemen hebben met het zoeken van stageplekken. Zoals je zelf al merkt is de kans op stageplek/leerwerkplek erg klein.
Ik kan je geen tips geven over wat je wel kunt doen want ik studeer gewoon voltijd (en ben 18 haha) maar wil je wel laten weten dat er héél veel mensen verpleegkunde (hbo én mbo) zijn gaan studeren dit jaar en dat je dus niet de enige bent die op zoek is naar een stageplek of leerwerkplek.
Wil ook even zeggen dat verpleegkunde een super leuke studie is :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:18

Ik heb vorig jaar dat traject geprobeerd.
Ik zat niet plaats gebonden , dus ben van ziekehuizen in Delft, tot Leiden , tot Utrecht enz en verzorgingshuizen in de buurt geweest.. maar er tussen komen is zo lastig !
Maar als je echt wilt , gewoon stug door solliciteren zo niet volgend jaar weer proberen.

Andere manieren zijn lastig als je wilt blijven werken.
Duaal VP heb ik gedaan , maar ook daar is na je eerste jaar solliciteren binnen het aantal plekken hoor.
Duaal is geen garantie dat je na een jaar een werkplek hebt werd mij verteld op school.

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:33

Verpleegkunde is een erg leuke opleiding, maar vergeet niet dat een goede basis ook heel belangrijk is.
Het is leuk dat je meteen het ziekenhuis in wilt (ik werk nu zelf in het UMCG), maar zonder enige ervaring in de basiszorg wordt het wel een stuk moeilijker. Probeer je eerst eens te richten op verzorgings- en verpleeghuizen om de basis goed onder de knie te krijgen. Kijk daarna pas verder. Hoe beter je de basis er in hebt hoe beter je het vaak ook doet in de ziekenhuisstages. En met een beetje geluk kun je er dan blijven ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:53

Deeltijd wordt inderdaad maar beperkt aangeboden.

Is Eindhoven heel erg ver weg voor je? Misschien is het snel te bereiken met de snelweg ofzo?
Ik rij zelf een half uur naar school en half uur terug.

Ik heb een klasgenoot uit Roermond, zij rijdt om kwart over 7 aan (mede om files voor te zijn) en is dan pas om kwart voor 9 op school, dus 1,5 uur onderweg.
Het is maar net wat je zelf wilt :)

Als je zegt dat er weinig hogescholen bij je in de buurt zijn die deeltijd aanbieden, zul je denk ik wel verder moeten gaan kijken als je echt verpleegkunde wilt gaan doen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:56

Ik zit ook in Eindhoven op school (en kom zelf uit Maastricht, is goed te doen!)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 17:16

Eindhoven is voor mij zo 2 uur rijden... Ik wil best een stuk rijden, maar het is nog een filegevoelig stuk ook, dus eigenlijk wel too much.
Ik kwam ook de gereformeerde hogeschool in Zwolle tegen, ga daar ook maar eens informeren.
@EvelynZ: Is het niet heel lastig om uit het verpleeghuis in het ziekenhuis terecht te komen? Dat is wel wat ik om mij heen hoorde, dat je toch veel minder hebt gezien aan het eind van je opleiding, en de ziekenhuizen hierdoor niet echt om je staan te springen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:39

In welke regio zoek je? Het UMC bied een verkorte hbo v duaal aan van 3 jaar. Eis is dat je een HBO opleiding afgerond moet hebben ongeacht welke richting. Sollicitatie start deze maand http://www.werkenbijumcutrecht.nl/Pagin ... nphh560suo

De hogeschool utrecht biedt een 4 jarige deeltijdopleiding en met een HBO diploma ook een 3 jarige deeltijdopleiding aan.

Omdat je al HBO hebt, zou ik me meer richten op HBO v duaal of deeltijd

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:52

Ik zou zonder ervaring in de zorg misschien niet op zoek gaan naar een plek in het ziekenhuis, ik kom zelf uit Twente en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de stages daar erg zwaar zijn (vooral als je als 'leek' binnen komt), wat tijdens de opleiding misschien gigantisch demotiveert. Nu weet ik niet hoe dit is in de rest van het land.

Verder is een plek vinden waar je BBL kunt doen erg moeilijk, dat is al voor mensen die eerst MBO-V en dan HBO-V doen bijna onmogelijk. Terwijl die natuurlijk in de meeste gevallen voor bedrijven een betere investering zijn. Ik heb zelf BBL plekken bij de ziekenhuizen hier in de buurt geprobeerd, bijna geen ziekenhuis doet dat meer. Doen ze het wel is er inderdaad een zware ronde, waarin echt naar je kwaliteiten worden bekeken. En dan valt nog meer dan de helft af gedurende de opleiding.

Je zou verpleeghuizen en bv. thuiszorg kunnen proberen? Nu zijn daar wel weinig plekken voor vp'ers niv. 4, maar denk dat je meer kans maakt dan in het ziekenhuis :j

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:21

Als je aan het eind van de opleiding alleen maar verpleeghuiservaring hebt kom je er inderdaad niet tussen. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat als je meerdere stages doet (wat mij vanzelfsprekend lijkt) dat je eerst begint in een verpleeg- of verzorgingshuis en pas de volgende stage in het ziekenhuis doet, zodat je alvast een basis hebt opgebouwd qua basiszorg, communicatieve vaardigheden etc. voordat je aan je ziekenhuisstage begint.