Wacom Intuos tekentablet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Wacom Intuos tekentablet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 21:41

Sinds kort (lees: vandaag :+ ) heb ik een Wacom tablet in huis. Ik ben er nu al helemaal weg van, maar ik begrijp er nog niet erg veel van. Ik kan nu een beetje tekenen met Photofiltre en de pen als muis gebruiken, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die twee knopjes op mijn pennetje en de 'ExpressKeys' op de tablet zelf... Heb al verscheidene handleidingen opgezocht, maar ik kom er niet echt uit. Het instellingenscherm lijkt het ook niet te doen, als ik daarop klik krijg ik een error 'de tabletdriver is niet gevonden' terwijl hij het verder wel gewoon doet... Daarnaast vroeg ik me af wat voor programma ik het best kan gebruiken, aangezien Photofiltre volgens mij lang niet genoeg ondersteuning biedt (de gum doet het bijvoorbeeld al niet, en het principe van harder drukken voor een dikkere lijn ook niet). En de pen heeft de irritante neiging om, als ik hem te stil op één plek beweeg om bijvoorbeeld een klein rondje te maken, stil te blijven staan en de rechtermuisknop te openen. Ook lagt hij een beetje in mijn tekenprogramma, waardoor het begin van mijn lijntje vaak nogal ongecontroleerd is.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Alle tips zijn welkome!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:47

Welke intuos heb je? 12345? (heb je de nieuwe? bevalt hij? <3 )

Ik zou allereerst de drivers installeren en de instellingen daarin een beetje doornemen, kans zit er goed in dat je huidige problemen dat hij niet goed werkt ook juist hierdoor komen. Zat er niet een cd bij met de drivers? anders zijn ze ook op de officiële website te vinden, die bieden ze gratis aan :) zelf vind ik het prettig om met photoshop te werken. Als je vragen hebt kan je ze stellen, ik heb zelf een oude intuos3 waar ik wat jaren ervaring mee heb.

Nightingale

Re: Wacom Intuos tekentablet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:03

Ik heb de cd niet gebruikt omdat het apparaat zei dat het via internet kon. Het eigenschappenscherm heeft het wel gedaan, maar nu dus niet meer... Photoshop is niet gratis, of wel?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:11

Dan zou ik proberen om de drivers te deinstalleren en opnieuw te installeren, wellicht dat daar iets fout is gegaan (heb ik ook meerdere keren gehad met Wacoms, soms helpt het om de drivers opnieuw erop te zetten)
Photoshop is inderdaad niet gratis, ik weet zelf eigenlijk geen gratis programma's.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:28

Oke dat zal ik doen, bedankt! Ik geloof dat ik trouwens 'de nieuwe' heb, een small... Een CTH oid zonder touchfunctie.
Weet je trouwens iets can het langer indrukken of het vastlopen aan het begin van mijn lijntje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:29

Inderdaad even de drivers opnieuw installeren. Je hebt Windows of Mac? Met de Mac kan ik wel even opzoeken hoe dat moet. Windows gebruik ik niet, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
En verder kun je de knoppen helemaal naar eigen gebruik instellen. Zo heb ik appeltje-z onder een knop staan, super handig!
Gratis programma's.. Pfoe.. Als je het geld hebt voor een intuos moet je de Photoshop studentenversie ook wel kunnen betalen, of anders Photoshop elements misschien (als dat nog bestaat)? En als gratis programma kun je GimP gebruiken, maar daarmee kun je nooit het maximale uit je intuos halen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-10-13 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:30

Ik denk dat dat een instelling is die standaard op 'aan' staat, die je in de instellingen uit kan zetten :)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:33

Ik heb Windows, jammer. Toch bedankt :)
Morgen de boel maar eens herinstalleren, dan kijk ik daarna wel verder.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 08:34

Hm, ik heb hem nu geherinstalleerd en ik kan bij de instellingen, maar ik kan niet veranderen wat ik wil veranderen :+ Dat met dat langer ingedrukt houden voor rechtermuisknop wordt behoorlijk irritant.
En op de website (http://www.wacom.com/en/us/creative/intuos-pen) staat dat de tablet wordt geleverd met volledige versies van Sketchbook Express en Artrage maar die heb ik nog niet gevonden... Iemand een idee?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:58

Sketchbook en Artrage waren dacht ik een apps voor tablets en telefoons.

Heb ook even goed naar de pagina in de link gekeken, de oude Wacom Bamboo's heten nu Intuos, en de 'normale' Intuos heet nu inneens Intuos Pro, daarmee heb ik wéér wat bijgeleerd :D Het apparaat dat je hebt TS, heette vroeger dus de Bamboo :D is misschien wel leuk om te weten, verder heeft die info geen toegevoegde waarde.

Sketchbook express is een gratis programma voor mobiele apparaten, gratis te krijgen in google play of de appstore (de express versie is een versie met beperkte mogelijkheden, volgens mij kan je je werk daarin niet of maar beperkt opslaan, de pro versie van sketchbook kost geld). Volgens de link die je eerder postte zit artrage studio 2.6 bij de accessoires inbegrepen met je pen, kan je die nergens vinden?

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 15:00

Ik heb nog niks kunnen vinden, helaas... Ik denk dat ik in ieder geval GIMP ga downloaden en daar maar eens mee experimenteren.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:11

Verdorie, het zit ook niet mee.
Nou heb ik GIMP geïnstalleerd, werkt ie niet... Als ik hem open blijft hij in het laadscherm hangen bij 'Lettertypes'. Waar komt dit in hemelsnaam door? Ik heb hem al eens opnieuw geïnstalleerd, maar dat werkte helaas ook niet.

Edit: vraag niet hoe, maar ik heb hem aan de praat gekregen! Veeel fijner programma dan Photofiltre, mijn problemen zijn meteen opgelost :') Nu maar beginnen met oefenen. Bedankt allemaal!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:53

Super, veel succes!