Help, ik moet aankomen, maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help, ik moet aankomen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:34

Ja.. Ongetwijfeld dat hier tig andere topics over zijn geweest, maar ik zit met een lichtelijk probleem nu en wellicht dat iemand hier de gouden tip heeft (behalve veel en gestructureerd eten.. Want daar ben ik al mee bezig..)

Ik moet volgende maand geopereerd worden. Doordat ik dit ontzettend eng vind, is er door alle spanning en stress hier omheen nogal wat kilo's vanaf gegaan. Inmiddels zit ik onder de 48 kilo en de 47.0 komt iets te dicht in beeld nu.

Om een beetje goed te kunnen herstellen van de operatie dalijk, is het wel wijs en prettig als ik nu nog in een rap tempo wat kilo's erbij ga krijgen. Ik weet dat 20 kilo in een maand geen doen is en ook verre van gezond is, maar ik wil toch proberen om in enkele weken 1 of 2 kilo aan te komen op zijn minst.

We hebben inmiddels al van die shakes besteld op aanraden van een vriend van m'n vriend, deze komen vandaag aan en ga ik vandaag bij iedere maaltijd naar binnen werken.

Maar wat zijn, qua eten (ontbijt, lunch, avondeten) nou echt 'dikmakers' of 'aanzetters'?
Ik ben geen extreem grote eter dus 3 borden naar binnen werken met het avondeten word wat lastig, ik zit behoorlijk snel vol. En om het makkelijker te maken, ben ik ook nog eens een ontzettend moeilijke eter.

Junkfood heeft vrij weinig nut.. Ik heb heel veel MacDonalds en Burger King op de laatste tijd (laat van stal.. Oh we komen langs de mac.. hopp.. Nog patatje erbij.. et cetera) maar dat haalt dus ook helemaal niks uit.. :')

Dus wie heeft er ervaring met snel(ler) aankomen of kan advies geven over wat nou goed aanzet? Ik eet al 's morgens , tussen de middag en 's avonds en tussendoor snack ik ook nog, maar ik ben inmiddels wel even kwijt wat ik nog kan proberen. Al blijf ik maar op dit gewicht, is het nog niet ideaal maar is het in ieder geval iets, als ik maar niet meer afval. Maar misschien heeft iemand hier de ultieme dikmaker en dan ga ik alleen nog maar daarop leven.. :+

Er is al meerdere keren bloed geprikt en daar ben ik allemaal helemaal in orde dus het is niet dat m'n lichaam verder ongezond is of dat iets niet goed werkt.. Want alles werkt verder wat dat aan gaat keurig.. Dus het eind is even zoek. In het ziekenhuis gaf de verpleging aan; eet alleen wat je lekker eet, en eet dat dus maar even ruim voldoende en straks in het ziekenhuis mag er ook 'eigen eten' meegenomen en gegeten worden.. Maarja.. Wat eet je dan om aan te komen en op gewicht te blijven?

Dani

Re: Help, ik moet aankomen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:35

Wat eet en drink je nu op een dag?

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:36

Het enige wat bij mij hielp, was twee keer per dag warm eten.. Junkfood, extra snacks, overal slagroom op e.d. Zette niet echt aan.
Succes met je ok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:39

's Morgens ontbijt ik met een kom cruesli met melk (met chocola erin) en een beker melk nog los erbij of A.C.E drink (want daar ben ik echt verslaafd aan).

Dan rond een uur of 10/11 nog een beker melk en 1 boterham met chocoladepasta

Tussen de middag (weer) een beker melk en of 2 boterhammen of weer een kom cruesli met melk (ik vind boterhammen zo droog.. dus vandaar veel cruesli)

Dan in de middag snack ik vaak iets van wat koek of chocola (of een combinatie.. Net wat we in huis hebben :+ ) met een kop thee of chocomelk

's avonds vaak aardappels, groente & vlees en A.C.E drink of limonade en dan dus vaak na stal (als ik 's avonds naar stal ga) daarna nog langs de mac.. :=

En ik ben ontzettend fan van koeken en brownies/muffins bakken.. Niet dagelijks maar wel 1x in de week :')

Als ik zo kijk eet ik best veel := maar het zet dus geen zoden aan de dijk tot dusver..
Nu komen straks wel in plaats van de bekers melk bij de maaltijd een shake bij de maaltijd.
Ben al aan het overwegen om hele zakken chips weg te gaan werken.. :+

De twee keer op een dag warm eten ga ik wel onthouden, is wel het overwegen waard want inderdaad, junkfood maakt geen verschil..

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:44

Ik vind t eigenlijk niet zoveel. Cruesli in melk zitten toch niet zoveel calorieën in..
Volkomen crackers en brood kun je misschien dan beter eten.

En het koude weer komt eraan, warme choco met slagroom :+

Verder drink je best veel melk. Goed voor je eiwitten, maar gewone melk remt je calcium opname. Zure zuivel, zoals karnemelk is wel goed voor je calcium opname.

Edit typefout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:48

_Gerdien_ schreef:
Ik vind t eigenlijk niet zoveel. Cruesli in melk zitten toch niet zoveel calorieën in..
Volkomen crackers en brood kun je misschien dan beter eten.

En het koude weer komt eraan, warme choco met slagroom :+

Verder drink je best veel melk. Goed voor je eiwitten, maar gewone melk remt je calcium opname. Zure zuivel, zoals karnemelk is wel goed voor je calcium opname.

Edit typefout

Ja als je het zo opsomt lijkt het veel, maar wat erin zit is dan inderdaad wel weer minder.

Ja warme choco is sowieso favoriet :D Hele bus met van die choco poeder hier dus dat gaat wel lekker :)
Volkoren crackers lust ik gelukkig ook wel, die eet ik nog wel droog als tussendoor omdat ik dat lekker naar binnen vind werken :)
Dan ga ik wel minderen met de melk, en wat meer over op de A.C.E. drink en meer van dat soort sappen :)

En ik slik ook nog (omdat ik bang ben om vitamine tekort te komen :+ ) van die kauwvitamines :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:48

Ik vind het eigenlijk best meevallen met wat je nu eet. Je drie maaltijden zijn eigen best normaal tot klein (lunch m.n). Ik zou niet perse heel veel ongezonde dingen naar binnen proppen, ondanks dat je daar misschien wel wat van aankomt, blijft het ongezond.
Iig zou ik voor de volle varianten kiezen, dus volle melk, volle yogurt. Voor de lunch kun je misschien kiezen voor wat luxere broodjes (pistolet oid) ipv brood. Misschien vind je dat wat lekkerder dan gewoon brood en er zit nog meer in ook.
Voor je avondeten kun je misschien wat vaker pasta eten en dan bij voorkeur met roomsauzen. Succes iig.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:50

Kun je je lunch niet vervangen door pasta of een koude pastasalade?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:51

chocolade melk drinken met slagroom :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:52

Roomboter op brood. Vette chocolade melk met volle slagroom.
Ehh werk in de zorg zit even te denken wat wij bewoners met ondergewicht laten eten.
Geen mager beleg op brood. Dus vette kaas en worst. Veel koolhydraten aardappels.pasta geen rijst.
Avonds nog wat eten. Tostie met dik kaas er erop.
Evt flesjes bijvoeding halen bij apotheek voorbeeld ensure. Of nutrisia.
Heb je ook toetjes van.

Marlene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:55

ik moest een tijdje geleden ook aan komen en mij werd aangeraden om veel volle yoghurt en melk en dat soort dingen te eten en veel pastas en aardappels

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:56

Ik denk niet dat je ongezond aan wilt komen, aangezien dit vetten zijn die ook om je organen heen gaan zitten, en waar je geen goede voedingsstoffen uit haalt. Je zult je er dus in ieder geval niet beter om gaan voelen en waarschijnlijk later nog andere klachten ontwikkelen.

Ik heb ditzelfde probleem ook jaren gehad. Ik bleef altijd hangen op 53 kg. Ik was niet té mager, maar ik vond het zelf niet mooi. Ik ben gaan sporten. Niet met de intentie om af te vallen, maar voor behoud en om extra aan te komen.

Spieren wegen zwaarder als vet, en spieren vormen... ze geven je lichaam een mooie vorm.
Daarnaast, voldoende langzame koolhydraten eten. Zo te zien heb je al een shake besteld, ik gok dat dit een weightgainer is. Je moet er niet vanuit gaan dat als je deze shakes 1 à 2 maal per dag neemt, je automatisch aankomt.

Kijk eens goed naar je voedingspatroon. Als je wilt aankomen, moet je meer calorieen binnenkrijgen als je verbrandt. Eet veel vezels, eet zo'n 5 a 6 keer per dag, varierend van een fruitje tussendoor als een normale grote maaltijd (Ontbijt, lunch, avondeten). Let op dat je niet teveel suikers binnenkrijgt (cola, vruchtensappen etc.) je voedingspatroon zoals hierboven, kun je heel makkelijk aanvullen door bijvoorbeeld je muesli te eten met kwark. Ik kwark zitten een hoop eiwitten. Je chocopasta verruilen voor pindakaas, daar zitten een hoop gezonde (!!) vetten in, en wederom, eiwitten.

Aankomen is vele malen moeilijker als afvallen, hou dit in je achterhoofd.. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met sporten, bij de sportschool. Ik begon met 2x in de week groepslessen. Inmiddels vind ik het zo leuk, dat ik 4x in de week een groepsles pak, waarvan ik er 1 geef samen met een vriendin. Daarnaast ga ik nog 2 dagen naar de Fitness, om mijn spieren te onderhouden/nog meer vorm te geven. Ik ben binnen het jaar, toen ik nog niet eens héél veel sportte, 10 kilo aangekomen!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:00

ik vind niet dat je echt veel eet eerder gewoon normaal, zou proberen 2 x per dag warm te eten

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:02

Ik heb ook een tijdje geprobeerd om aan te komen. Ben 1,74 en weeg 48 kilo, best weinig dus.
De dokter raadde me aan om rond 10u een milkshake te drinken en ook noten zouden een goede snack zijn. Heb het een tijd netjes gedaan, maar zonder effect... Intussen heb ik me er bij neergelegd dat ik niet bijkom. Ik zou er niet teveel op focussen, die 1 of 2 kilo zullen ook geen megaverschil maken bij je herstel en hoe meer je erop focust, hoe moeilijker het misschien wel wordt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:07

vind niet dat je veel eet eigenlijk ik zou hier net durven opsommen wat ik eet op een dag en ik kom ook niet bij (ben wel aan de bovengrens qua gewicht :o )

Alleen junkfood extra gaat niet helpen, gevarieerd en vaak is echt het best wat je kan doen en eventueel wat krachttraining om spiermassa te winnen.
Ik mis een tussendoortje in de voormiddag en zou ipv gewone melk een milkshake met extra proteïnepoeder erdoor drinken. Tenminste als je daar niet te verzadigd van geraakt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:08

Volle producten (dus volle melkyoghurt/kwark).
Pasta's in de avond (eventueel pastasalade in de middag).

Je kunt wel kiezen voor 'suikers' maar an sich zet dat nog niet zo heel veel aan.
Moe, dat zul je er wel van worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:16

petitparis schreef:
vind niet dat je veel eet eigenlijk ik zou hier net durven opsommen wat ik eet op een dag en ik kom ook niet bij (ben wel aan de bovengrens qua gewicht :o )

Alleen junkfood extra gaat niet helpen, gevarieerd en vaak is echt het best wat je kan doen en eventueel wat krachttraining om spiermassa te winnen.
Ik mis een tussendoortje in de voormiddag en zou ipv gewone melk een milkshake met extra proteïnepoeder erdoor drinken. Tenminste als je daar niet te verzadigd van geraakt.

De shakes zijn onderweg :) Dus die komen er inderdaad aan als vervanger voor de melk.

Al heel erg bedankt voor alle tips en tricks! Zit inmiddels aan de aardappelpuree met worteltjes.. :+

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:18

Aangezien je van bakken houd, kun je misschien eens 'millionaires shortbread' bakken.

Heb het ook gemaakt, echt super lekker en ook super vet (helaas voor mij :') )
Topic waar ik het recept vandaan heb:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=1320754

Niet echt iets om gezond mee aan te komen, maar misschien wel lekker voor een keer tussendoor.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:28

Aangezien je geen grote eter bent zo ik kijken hoe je je gebruikelijke voeding kunt verrijken.
gebruik de volle producten daar zitten ook meer eiwitten in. Eiwitten zijn goed voor je herstel na je operatie (bevorderd herstel).
denk aan producten als volle melk, volle yoghurt en/of kwark, roomboter op brood en om je eten in te bakken.
Gebruik sausjes bij het eten voor over je aardappels en groenten. Zulke kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil uit maken.
probeer wat meer brood te eten, dit kun je beleggen met roomboter vol vette kaas of vleeswaren (bron van eiwitten).
eet bijv. 's ochtends volle melk met crueslie en een stuk fruit erdoor (vb. banaan) dit kun je verrijken door suiker of siroop toe te voegen.
tussendoor zijn blokjes kaas of worst goede alternatieven, bevatten meer kcal en veel eiwitten

ik doe de opleiding voeding & diëtetiek (2e jaars) en heb vorig jaar een heel blok over ondervoeding gehad (niet door anorexia maar door ziekte, bij ouderen of door een kleine eetlust). PB me gerust dan kan ik het wat uitgebreider toelichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:31

Rook je?

Zo ja, direct stoppen. Dan kom je vanzelf aan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:33

Wat voor shakes heb je besteld? Bijvoeding vanuit de apotheek?
In dat geval: niet bij de maaltijd eten, maar tussen de maaltijden door.

Jezelf niet volstoppen met verzadigde vetten. Dat is leuk voor iemand van 80 met ondergewicht, die heeft er geen boodschap aan als hij op de lange termijn hart en vaatziektes ontwikkelt. Jij wel :)
Probeer ieder uur iets te eten. Kies producten met veel eiwitten en/of onverzadigde vetten. Dus geen bergen slagroom en volle melkproducten. Een beetje is prima, maar geen bergen.

Kies bijvoorbeeld vette vissoorten tussendoor (zalm, makreel, haring paling) bijvoorbeeld op de boterham, in een salade, op een toastje.
Gebruik sauzen zoals mayonaise in ruime mate, dit bevat veel kcal maar is gemaakt met onverzadigde vetzuren. Gebruik ruim olie met koken, roomsausje erbij. Altijd een toetje, hier kun je eventueel wel wat room doorheen doen.
Boterhammen dubbel beleggen, dus hamkaas of twee plakken kaas. Ook daar eventueel weer wat saus tussen. Eventueel dubbele warme maaltijd.

Ieder uur iets eten dus. Hoeft niet veel te zijn, maar wel iets met voldoende kcal.
Als je wat drinkt kiezen voor dranken die energie bevatten. Geen koffie of thee, maar sap, melk, chocolademelk, enz.

Voorderest is aankomen in dit soort situaties heel lastig. Interessant kan zijn om eens dmv bio-impedantie je lichaamssamenstelling te meten. Hiervoor zou je eens contact met een dietist kunnen opzoeken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:12

Ik zou zeker niet kiezen voor junkfood, vette snacks en andere ongezonde dingen, daar kan je lichaam niks mee. Je hebt meer aan gezonde, goede en hoogwaardige voeding.
Inderdaad volle zuivelvarianten en roomboter. Dagelijks wat noten, wel ongebrand en ongezouten. Een extra plak kaas of vleeswaren op brood. Snoepen met dingen als rozijnen, dadels, vijgen, avocado, gedroogd fruit, tutti frutti etc. Lekker stevig ontbijten met havermout en Griekse yoghurt oid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:15

Geen junkfood nemen, daar heb je niets aan. Je moet gezonder aankomen; denk eerder aan noten zoals bv pinda's, walnoten en zaden (gebroken lijnzaad door de volle kwark bv)
Volle kwark is ook verstandig en probeer heel regelmatig te eten.

Koude pasta is ook een prima snack tussendoor. Zijn recepten genoeg voor. Neem ook fruit dat meer calorieën bevat;

Top-10 fruit met meeste kcal (per portie)
Avocado (170 kcal)
Mango (105 kcal)
Ananas (100 kcal)
Kersen (105 kcal)
Banaan (90 kcal)
Druiven (80 kcal)
Peer (60 kcal)
Appel (60 kcal)
Sinaasappel (55 kcal)
Watermeloen (55 kcal)

Ik zie dat gedroogde abrikozen ook veel calorieën bevatten :) kun je gewoon bij de appie halen.
Wel handig voor het fruit:
http://www.calorielijst.nl/?prodgr=7

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:24

Het beste om aan te komen is vaak en voldoende eten, dus ook vaker iets tussen de hoofdmaaltijden door. Sowieso meer brood en pasta's (koud of warm!), dat zet aan. Genoeg fruit eten, maar pas ook op met je ACE drank want daar zitten veel suikers in waar je lichaam eigenlijk niets mee kan, dus ook een slechte manier van aankomen. Zoals hier boven veel genoemd: volle producten. En roomboter op brood is ook een goede :j Welke cruesli eet je? Zoek er een met bijvoorbeeld veel rozijnen. Havermout is ook een goede als ontbijt.
Eet ook veel vleeswaren op brood en dan geen magere, en het liefst een plakje extra.

Even gekopieerd van internet, miss wel van toepassing omdat je niet zo'n grote eter bent:
Eet niet te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is vaak iets te eten.
Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de trek op gang brengen.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:26

Ik volg, ik ben ook te licht. Maar ik ben 14, en eigenlijk eet ik nog meer dan jij op een dag :=. Ik zou meer tussendoortjes eten, die helpen volgens mij goed om aan te komen. Dus ook bijv. na het avondeten nog iets.