aanmaningskosten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

aanmaningskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 14:57

Hallo daar :)

Het gebeurt iedereen wel eens..... je vergeet een rekening te betalen.
Dat is bij ons gebeurt met de tandarts (allebei)

Nooit een herinnering gehad, en het straal vergeten, oeps...
Vervolgens krijgen we een 2e herinnering waarin een bedrag voor aanmaningskosten van €40 euro staat....
en dat terwijl de rekening zelf nog geen € 30 is....

Ik ben het er absoluut mee eens, dat ik kosten moet betalen want ik ben fout geweest, maar € 40 euro? terwijl de rekening zelf nog lager is dan de aanmaningskosten?

Kan ik hier nog wat mee?

A_nouk

Re: aanmaningskosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:01

Ik zou eerst eens de eerste herinnering opvragen :j
Meestal worden de kosten pas in rekening gebracht bij de 2e herinnering...

Ze mogen zowiezo de wettelijke rente vanaf de vervaldatum in rekening brengen, volgens mij horen aanmaningskosten te vallen onder algemene voorwaarde.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:02

Begrenzing incassokosten in nieuwe incassowet 2012
Voortaan wordt de hoogte van de incassokosten berekend als percentage van het verschuldigde bedrag. Dit percentage daalt naarmate het bedrag hoger is. In hoofdlijnen komt het neer op een procentuele vergoeding. De volgende percentages zijn van toepassing:

15% over de eerste 2500 euro van de vordering, met een minimum van 40 euro

Eh... nee. Straal vergeten te betalen is duur, zeker als je na de eerste aanmaning niet betaalt.

edit: http://www.rechtspraak.nl/actualiteiten ... osten.aspx

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:06

Er is een verschil tussen een herinnering en een aanmaning he Prrrr? Bij een herinnering zijn er vaak nog geen bijkomende kosten.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:08

Nu snel overmaken en zeggen dat je net betaald had en toen de aanmaning binnen kreeg?
Heb ik ook wel eens gedaan en toen hoefde ik de extra kosten niet te betalen. Moet je wel op de dag van ontvangst betalen anders wordt het een beetje ongeloofwaardig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:09

Een herinnering is meestal ook de ingebrekestelling die nodig is om in verzuim te komen. Zonder die ingebrekestelling kom je niet in verzuim te verkeren en mogen de incassokosten niet berekend worden (zie de link). Die eerste herinnering moet dus hoe dan ook, en daar hoef je niet voor te betalen. Moet je wel betalen, natuurlijk, niet wachten tot de tweede aanmaning.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:13

Gewoon zeggen dat je de herinnering der voor niet hebt gehad, kwijt geraakt bij de post oid en nu gewoon de factuur betalen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:19

Ik heb wel eens een aanmaning gehad terwijl ik én de originele factuur én de herinnering niet gehad had...
En ook wel eens dat de aanmaning op dezelfde dag als de originele factuur binnenkwam.
Er is veel gepruts op financiële afdelingen hoor, niet alleen bij hele grote bedrijven.

Kun je de tandarts niet eventjes bellen en de zaak uitleggen?
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 30-10-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:20

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:25

Het is mij nog nooit gebeurd en hoop het ook niet mee te maken.
Wel kun je alvast bellen en aangeven dat je de herinnering nooit hebt gehad. En een brief sturen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:27

Ik heb dit meermaals gehad, omdat ik de eerste factuur nooit ontvangen heb, en de eerste herinnering dus ook niet. Bleek dat PostNLbezorger de post gewoon niet bezorgde.. heb daardoor wel de extra kosten niet hoeven te betalen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:35

Ik heb dit ook een keer aan de hand gehad.
En ik heb het bedrijf even gebeld en het verhaal uitgelegd, zo kwamen we er samen uit.

En afgelopen zomer kregen we ineens een brief dat we afgesloten zouden worden van water :oo
Wij hadden echt helemaal niks gezien en ik was in de veronderstelling dat ik had ingesteld dat het allemaal via automatisch incasso zou gaan. Dus er verder ook nooit meer bij stilgestaan.
Dus ik direct gebeld (brief kregen we uiteraard op een zaterdag :roll: ) die maandag en gevraagd naar welk adres de facturen e.d. gestuurd waren. Naar het oude adres dus. Nou dat lag allemaal aan mijzelf want dan had ik het neit goed gedaan met de adreswijziging (vond ik vreemd want de dreigbrief die we ontvingen over afsluiten van het water kwam wel op het nieuwe adres) en ik mocht de eerder verstuurde brieven niet inzien of alsnog ontvangen :n
Uiteraard heb ik gewoon direct die rekening betaald en er verder niet moeilijk over gedaan, maar ik wil wel altijd weten waar de fout ligt. Ik blijf er bij dat ik in dit geval helemaal niks fout heb gedaan en dat de fout ligt bij het waterbedrijf. Ik heb de adreswijziging er nog eens op nageslagen en daar staat het gewoon goed.
Het klopt alleen wel dat ik via een factuur zou gaan betalen, achteraf wist ik ook wel weer waarom, ik wilde namelijk kunnen controleren of alles wel goed ging :+ Maar goed wij kregen nooit iets van het waterbedrijf dus ik vond het wel goed gaan.