Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Wil je dan ook sterkte en veel wijsheid wensen, hopelijk vind je mensen waarmee je je verhaal kunt delen en elkaar kunt steunen
Rubber_Duck schreef:Hoe lang geleden heb je de beslissing genomen het contact te verbreken? Zoiets heeft tijd nodig dus het is op zich best logisch dat je soms twijfelt of het wel de goede beslissing is.
Ik heb hier verder zelf niet mee te maken maar het lijkt me zeker niet niksWil je dan ook sterkte en veel wijsheid wensen, hopelijk vind je mensen waarmee je je verhaal kunt delen en elkaar kunt steunen
het is natuurlijk zo in nederland dat iemand alleen gedwongen word opgenomen wanneer diegene een gevaar vormt voor derden. Dus ze zou uit eigen wil opgenomen moetn worden en die kans zit er dus niet in. Ik denk dat jij het beste hebt gedaan wat je kunt doen; dwingen tot inzage in haar medicatie, als ze dat niet toe liet, je handen er van af trekken.RiannaB schreef:Wat een moeilijke beslissing heb jij durven nemen. Ik vind het erg knap dat je nu voor jezelf hebt gekozen. Hoe staan andere familieleden hierin? Hebben zij nog wel contact?
Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Wel heb ik iemand in mijn familie de manisch-depressief is (bipolaire stoornis) en met wie het een periode heel slecht is gegaan omdat ze allergisch was voor bestanddelen van verschillende medicijnen. In deze periode was het voor de familie moeilijk om 'normaal' contact met haar te hebben en zat ze nogal in haar eigen wereld. Gelukkig heeft ze nu medicatie waar ze wel tegenkan en die werkt. Wel is ze erg eenzaam, terwijl ze het goed bedoelt allemaal.
Ik vind het moeilijk in te schatten in hoeverre je er goed aan doet met deze gemaakte keus. Voor jou is het misschien beter en voor je moeder kan het wellicht werken als een wake-up call. Het kan natuurlijk ook blijken dat dat laatste niet het geval is en misschien wil je op den duur toch ook wel weer meer met je moeder. Ik zou dan wel duidelijke afspraken met haar proberen te maken, over het contact bijvoorbeeld.
Sammie schreef:Eigenlijk wil je dat je moeder haar medicatie neemt en anders 'wil' je geen contact meer met haar? Heb ik het zo goed samengevat?
benangelique schreef:Mijn zwager is schizofreen. De worsteling die jij met je moeder hebt (gehad), heeft mijn man met zijn broer. Hij heeft het contact compleet verbroken. Af en toe zien we elkaar op een verjaardag, maar dat proberen we altijd te beperken. Dit vooralomwille van onze kinderen die haarfijn aanvoelen dat deze ooom geen stabiel persoon is
Nikka schreef:Ik heb ook een direct familielid gehad met zware geestelijke problemen, maar het contact nooit verbroken. Ik hield wel hele sterke grenzen voor mijzelf aan. Nu is degene overleden, maar ben blij dat ik het zo gedaan heb.
_JY_ schreef:Mijn tante heeft schizofrenie. De laatste tijd gaat het redelijk met haar geloof ik, maar het is ook wel eens voorgekomen dat ze voor een bepaalde tijd is opgenomen of dat ze een kaartje stuurde dat ze voorlopig geen contact 'kon' hebben omdat dat bijvoorbeeld 'te gevaarlijk' was, want dat hadden de indianen (haar stemmen) haar dan verteld.
Als je met haar praat, merk je af en toe ook wel dat ze dingen door de war haalt, of dat ze haar stemmen erbij haalt.
Bij mijn weten heeft niemand uit de familie ooit zelf het contact met haar verbroken, alleen, zoals ik al zei, zij met de familie.
Ik wens je heel veel sterkte met het wel of niet contact hebben met je moeder, het lijkt me een verschrikkelijk moeilijke keuze.
anneliesdj schreef:Zolang je moeder niet wil, kan niemand haar helpen en ze moet dus echt zelf gaan inzien dat ze hulp en medicatie nodig heeft.

Sammie schreef:Dat mensen die schizofreen zijn vaak niet inzien dat ze dingen zien of ervaren die er in werkelijkheid niet zijn. Voor hén is het zo. Wat zij zien en ervaren is de waarheid. Vergelijk het met dat ik tegen jou zou zeggen hé die buurvrouw waar je elke ochtend meepraat en bij op de koffie gaat, die bestaat niet hoor. Toch zie je haar, praat je met haar alsof ze er echt is.
De film a Beautifull mind is wel een mooie uitleg daarvan.
Ik begrijp ts ook zeer zeker, want het is als omstander zeer frustrerend. Juist omdat je ook de 'goede' moment meemaakt en als het dan ook nog eens je moeder is, zit het gewoon in je dat je wil helpen. Of dat je iig de situatie graag anders zou willen zien.
Ik probeer uit te leggen dat "ze moet dus echt zelf gaan inzien dat ze hulp en medicatie nodig heeft." gewoon verrekte lastig is. En dan leg ik idd ook uit waarom dat verrekte lastig is. Citaat:Mijn moeder heeft ook wel eens het contact met iedereen verbroken omdat ze wilde bezinnen. Dat was echter maar van korte duur. Maar ik herken het wel.
Ik ken zelf nog iemand anders met een soortgelijk ziektebeeld en diegene accepteert haar ziekte wel en gebruikt consequent medicatie. Persoonlijk denk ik dat wanneer iemand dat doet, er goed mee te leven is. Mijn moeder doet dat dus niet en alles wordt op directe familie en vrienden afgereageerd. Ik weet niet hoe dat bij jouw tante is?
Sammie schreef:Zolang er mensen zijn die roepen een schizofreen is nooit alleen, blijkbaar welIk probeer uit te leggen dat "ze moet dus echt zelf gaan inzien dat ze hulp en medicatie nodig heeft." gewoon verrekte lastig is. En dan leg ik idd ook uit waarom dat verrekte lastig is.
VivaLaVida schreef:Wat een lastige situatie tshet is natuurlijk zo in nederland dat iemand alleen gedwongen word opgenomen wanneer diegene een gevaar vormt voor derden. Dus ze zou uit eigen wil opgenomen moetn worden en die kans zit er dus niet in. Ik denk dat jij het beste hebt gedaan wat je kunt doen; dwingen tot inzage in haar medicatie, als ze dat niet toe liet, je handen er van af trekken.
Je kunt er niks mee.. je maakt jezelf dood ongelukkig denk ik als je close zou blijven met haar. Wil je alleen sterkte wensen, ik vind dat je een juiste keuze hebt gemaakt!