Consumentenrecht bij internetbestellingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Consumentenrecht bij internetbestellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:30

Ik vraag even voor iemand anders omdat ik er geen verstand van heb:

Deze vrouw (Belg trouwens, voor het geval dit verschil maakt) heeft een bestelling gedaan via internet voor afslankpillen tegen een gereduceerd tarief. Het is een beetje onduidelijk of het bedrijf (Try-Health-C-P) nou Deens of Cypriotisch is (en de helpdesk zit op de Filippijnen :+ )
De bestelling is met Visakaart betaald.
De klant was op zich best tevreden met de afhandeling van de bestelling maar.... (jullie voelen hem aankomen :D )...

Na drie weken volgt er weer een pakketje maar nu natuurlijk tegen voltarief (behoorlijk bedrag voor groenekoffiecapsules!) en afgeboekt weer via de Visakaart. Het is duidelijk: het is zo'n 'abonnement'.
Ik heb ondertussen de algemene voorwaarden voor haar opgezocht en die staan hier:
https://www.try-health-c-p.com/terms-and-conditions/
Ze had dus binnen 14 dagen moeten afmelden.

Ondertussen heeft de vrouw de Visakaart laten blokkeren en een nieuwe geregeld via Visa. Verdere betalingen gaan er dus niet meer vanaf.

Nou belde ze mij er vandaag over maar er staat mij iets van bij dat dergelijke automatisch voortlopende afnemingen sinds 2013 niet meer toegestaan zijn. Maar ik weet er het fijne niet van, geldt dat ook voor internationale internetbestellingen? Als het goed is is ze er verder vanaf maar kan ze dat eerder afgeboekte geld nog terug krijgen?

Ik hoop dat iemand er iets over kan zeggen.

Urielle

Re: Consumentenrecht bij internetbestellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 11:29

Niemand thuis in?

Ze heeft ondertussen een formulier ingevuld omdat ze schijnbaar via Visa verzekerd is tegen dit soort gevallen dus hopelijk raakt het over enkele maanden opgelost, maar ik kan het nu zelf eigenlijk niet zetten dat zo'n K_Tbedrijf gewoon wegkomt met die paar honderd euro...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:36

Een abonnement mag niet meer stilzwijgend verlengd worden. Maar, dit staat in de voorwaarden:
Citaat:
You undertake to receive and pay for the welcome package and the first ordinary package.

Zodra je bestel, ga je dus akkoord met het welkomstpakket (de afgeprijsde bestelling) én de eerste gewone bestelling. Dit heeft dus niks met een abonnement te maken.
Daarna blijf je pakketten ontvangen, waarvoor je je af kan melden. Haar visakaart had ze dus ook niet hoeven blokkeren, want ze had zich gewoon voor volgende bestellingen af kunnen melden.

Geld terug voor de eerste bestellingen zit er niet in, daar is ze gewoon zelf mee akkoord gegaan én ze heeft het welkomstpakket gehouden.

Dit laatste geld in elk geval voor de nederlandse wetgeving, maar het eerste stuk zal voor zowel nederland als belgie hetzelfde zijn. Ze is immers zelf met de voorwaarden akkoord gegaan.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:18

En de belangrijkste vraag.. werken de pillen? :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:14

Ze had het pakket trouwens ook terug kunnen sturen :) Maar dat heeft ze niet gedaan dus?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:21

In het aanbod moet al duidelijk staan dat het gaat om een abonnement. Zo'n essentieel onderdeel van de overeenkomst mag niet pas in de algemene voorwaarden duidelijk worden. Als de indruk wordt gewekt dat het gaat om 1 enkele bestelling, in plaats van een welkomskado bij een abonnement, dan kun je imo best protesteren tegen de rest van de zendingen. Naar Nederlands recht tenminste.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:10

Lalidan schreef:
Een abonnement mag niet meer stilzwijgend verlengd worden. Maar, dit staat in de voorwaarden:
Citaat:
You undertake to receive and pay for the welcome package and the first ordinary package.

Zodra je bestel, ga je dus akkoord met het welkomstpakket (de afgeprijsde bestelling) én de eerste gewone bestelling. Dit heeft dus niks met een abonnement te maken.
Daarna blijf je pakketten ontvangen, waarvoor je je af kan melden. Haar visakaart had ze dus ook niet hoeven blokkeren, want ze had zich gewoon voor volgende bestellingen af kunnen melden.

Geld terug voor de eerste bestellingen zit er niet in, daar is ze gewoon zelf mee akkoord gegaan én ze heeft het welkomstpakket gehouden.

Dit laatste geld in elk geval voor de nederlandse wetgeving, maar het eerste stuk zal voor zowel nederland als belgie hetzelfde zijn. Ze is immers zelf met de voorwaarden akkoord gegaan.

Maar wanneer je akkoord gaat met de algemene voorwaarden waarvan er het een en ander in strijd is met de wetgeving, dan geldt dat deel volgens mij niet? Heb toevallig gister ook een casus gemaakt over een situatie van huur waarbij ook in de algemene voorwaarden iets stond wat in strijd was. De overeenkomst is dan gewoon geldig, op dat deel na. (Kan het ook totaal fout hebben, studeer pas net rechten :'))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:54

De wet gaat boven av. Daarom zijn die bordjes bij de manege/stallen over geen verantwoording /aansprakelijkheid en blablablabla niet geldig.

De eerste 'echte' bestelling had ze terug kunnen sturen ipv accepteren door te houden.