Stufi stopgezet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Stufi stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:49

Na verkeerde voorlichting eerder dit jaar dat ik nog gewoon mijn studiefinanciering zou behouden als ik van master over zou stappen ben ik dit jaar overgestapt naar een andere studie (waarmee ik nog eerder klaar ben ook, in februari al ipv juni).

Plots kreeg ik zojuist ineens geen stufi meer op mijn rekening. Achteraan gebeld en blijkt plots dat ik toch geen recht er meer op had door die wisseling, dus het komende half jaar krijg ik geen geld meer. Omdat het systeem van DUO plat ligt kan ik waarschijnlijk voor begin november geen wijziging meer doorvoeren, dus de kans is groot dat ik sowieso oktober en november helemaal niks krijg, en daarna volop moet gaan lenen (wat mij absoluut enorm tegenstaat).

Uiteraard was ik nooit van studie gewisseld als ik had geweten dat dit zou gebeuren, dan had ik die andere gewoon nog wel uitgezeten.

Ik heb geen flauw idee hoe ik anders dit verlies van 272 euro per maand minder moet gaan opvangen en zit op dit moment echt gigantisch in de stress.

Zijn er meer mensen die eerder zoiets meegemaakt hebben? Hoe hebben jullie het opgelost/opgevangen?

Barbabientje

Re: Stufi stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:50

Misschien een optie om het eens met je ouders kort te sluiten? Weet niet of dat een optie is.. Dat je bijvoorbeeld daar een lening afsluit, dat is sws goedkoper dan bij de DUO :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:51

Mijn ouders zijn momenteel bezig met een emigratie :) Zij hebben absoluut al hun geld zelf nodig, ze geven me elke maand al wat financiële hulp en ik wil en kan het niet maken om meer van ze te vragen nu.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:53

Oke, nee dan is dat inderdaad geen optie!

Misschien via de studentendecaan iets te regelen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:54

Je spaarrekening aanspreken (ook al is het stom).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:57

(weekend-) werk zoeken voor een aantal uur , weet niet of je dat hebt ja/nee ??

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:01

(ps hoeveel jaar heb je al stufi gehad? dat is belangrijk om te weten of je er wel /geen recht op hebt/had).

Baantje zoeken is de enige mogelijkheid! (of dan toch even wat lenen en zo zuinig mogelijk leven, even geen uitstapjes kleren etc) en als je klaar bent met je studie en een baan hebt gevonden meteen zoveel mogelijk aflossen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:14

Vier jaar, en met de master die ik hiervoor deed had ik recht op 5 jaar stufi, en vorig jaar is me verteld dat ik met deze overstap dat vijfde jaar stufi ook zou krijgen. Dat blijkt alleen niet zo te zijn, dus van nu tot februari moet ik opvangen.

Ik werk nu dicht tegen het maximale per week voor mezelf om de studie en werk met elkaar te kunnen balanceren, dus ik zou kunnen kijken voor een extra zaterdagbaantje oid, maar ik weet niet of ik het dan nog zou redden met mn studie :') zou ik ook mn vriendin nauwelijks meer kunnen zien, maar dat is dan maar even niet anders, financieel rondkomen gaat voor.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:28

Dan zou ik gewoon toch wat gaan lenen! beter je studie zo maanden eerder klaar en een kleine schuld.

Ps doe je nu dan een 1 jarige master ipv 2 jaar (dan heb je idd geen recht op 3+2 jaar stufi). Stom dat ze je verkeerd hebben voorgelicht, maar het is natuurlijk wel overal te vinden hoelang je recht hebt op studie. jammer anders had je er wellicht in de afgelopen zomer maanden op kunnen anticiperen en extra kunnen werken om het verlies op te vangen.

Als je bv in september wel stufi hebt gehad..houd er dan rekening mee dat je dat aan het terug betalen komt..omdat je er geen recht op hebt....

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:32

Ik heb september idd wel gehad, liep ik me ook al zorgen over te maken.

Hoe zit het met OV, hou je die wel?

Ik vind de situatie gewoon heel ingewikkeld om uit te pluizen, omdat echt overal andere informatie staat door alle wisselende plannen van de laatste tijd. Kon nergens echt helder vinden wat de situatie voor dit moment is. Daarom had ik gebeld naar DUO en daar is mij uitgelegd dat het geen probleem zou zijn, dat ik dat half jaar gewoon nog stufi zou kunnen krijgen.

Tsja. Dan verwacht je gewoon dat die informatie klopt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:10

bellen met duo.....(heb ik ook een hekel aan).

Het maximale aantal jaar stufi dat je krijgt hangt of van de duur van je opleiding.

Ik ga er even vanuit dat je WO doet, 4, 5 of 6 jarige opleiding (dan heb je dus respectivelijk recht op 4,5 of 6 jaar stufi).

Stel je doet een 5 jarige opleiding en je stapt over naar een 4 jarige, dan heb je dus in totaal maar 4 jaar recht op stufi.

dit is een hele nuttige link, uhm werkt niet al ik hem hier plak...irritant.....zal eens even voor je kijken.

http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... =obj(31634),ts=OcwDuoNew

Kwa OV daar heb je recht op voor de nominale duur van de studie plus 1 jaar. Dus voor een 4 jarige opleiding heb je recht op 5 jaar ov! dit kun je regelen middels een 0 euro lening. Na dit jaar moet je wel je reisproduct stop zetten..anders kun je dat ook terug gaan betalen.

Kun je anders niet terug switchen naar je 2 jarige MSc.....dan heb je wel recht op stufi..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:50

1 jarige masters geven nooit recht op stufi voor zover ik weet. Als ik jou was zou ik tóch gewoon gaan lenen. Dat is 300 euro * 6 maanden dat je nog moet, zou 1800 euro zijn. Dat heb je zo afbetaald hoor :)

Ik zou bij DUO trouwens zorgen dat je 't op de mail krijgt. Ze zijn vrij snel met terugmailen dus ik zou dat even proberen. Dan heb je in ieder geval íets op papier en het voorkomt misschien dat je elkaar aan de telefoon verkeerd begrijpt..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:21

Goede tip :) op zich was deze meneer heel duidelijk aan de telefoon hoor en van wat ik nu allemaal hoor klopte dit ook volkomen. Hij heeft me een paar tips gegeven van dingen die ik kan proberen waar ik nog achteraan ga.

Ik ga idd sowieso lenen, moet alleen nog kijken hoe ik oktober en november financieel dan opvang. :)

Thanks allemaal voor jullie berichtjes!