Morgen rij-examen, faalangst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Morgen rij-examen, faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 23:07

Hoihoi allemaal,

Ik weet van mezelf dat ik niet de beste ben met stressvolle situaties, maar ik heb nu voor het eerst dat ik echt het idee heb ik dat ik faalangst heb. Sinds maart ben ik aan het auto rijlessen, in juni heb ik mijn theorie gehaald, de eerste keer en vrij makkelijk. In juli heb ik mijn TTT gedaan, en toen sloeg te stress al serieus toe. Het rijden gaat me alles behalve makkelijk af, heb nu al meer als 45 lessen gehad en het gaat moeizaam. Rijden kan ik wel maar op situaties anticiperen vind ik lastig. TTT heb ik helaas ook niet gehaald. Maar morgen is het dan toch zo ver ik moet op. En de stress is sinds vanmorgen echt toegeslagen, vannacht er vreselijk van gedroomd. Ik ben zo bang om het niet te halen, ik wil zo graag dat het voorbij is... En stel je voor dat ik het morgen niet red, iedereen zegt geen ramp maar ik moet er niet aan denken om dit nog eens mee te maken aaah.

Wie stelt me gerust :o ?

ruitje

Re: Morgen rij-examen, faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:09

Probeer je realistisch te bedenken wat er gebeurd als je zakt... wat dan?
Ten tweede laat jouw instructeur je niet opgaan als hij niet denkt dat je het kan :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:12

Gaan zitten en gewoon gaan rijden, mind clear.
Neem van tevoren een banaan, word je rustig en geconcentreerd van. Werkt echt, vanaf mijn 16-de bij al mijn examens en als ik moet presteren gedaan.
Gewoon gaan autorijden.
Troost je heb 86 lessen gehad, altijd onzeker tijdens de lessen. Soms toen jankend achter het stuur gezeten. Maar examen ging vanzelf, gewoon gereden, nergens aan gedacht. En in 1 keer geslaagd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:18

Heeel veel succes en erg herkenbaar helaas :\ Ik zit ook al zeker over de 45 lessen en heb over 2 weekjes examen, en moet het echt halen want mijn geld is gewoon echt bijna op. Ik hoop echt dat je het haalt!

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:46

Heel veel succes! Probeer hier eens aan te denken, het cbr wil graag 100% zien, een instructeur leidt jou voor 110-120% op, hiervan valt ongeveer 10% weg door de stress, dan houd je alsnog 100-110% van je kunnen over, en dat is genoeg om te slagen! Eet inderdaad een banaantje van te voren en lekker rustig rijden, stap voor stap uitvoeren, het komt echt goed! Bij mij lukte het de eerste keer ook niet, maar dit was totaal geen ramp, ben daarna nog een keer opgegaan en toen echt hartstikke geslaagd! Je kunt het!! +:)+

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:58

Heel veel succes!!! Je kan het +:)+
En echt niemand rijdt foutloos tijdens zijn/haar afrijden en dat hoeft ook echt niet van je examinator. Het gaat erom dat jou inzicht goed is en kijkt vooral hoe jij handelt in het verkeer en hoe jij jezelf er doorheen leidt.
Te langzaam rijden kun je beste niet doen want dit komt erg onzeker over, te snel is ook niet goed maar gewoon er daar tussen in van gaan zitten.

En troost je ik heb zelfs meer als 54 lessen gehad en was 1e keer ook gezakt maar wel op een domme fout van mezelf. 2e keer was ik vele malen rustiger en toen slaagde ik in een keer gelukkig maar want was toentertijd ook nog eens hoogzwanger (kon elk moment bevallen :o).

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:05

ik moet om 13:00 uur ook afrijden! ben al sinds 07;15 uur wakker vanmorgen! ben ook behoorlijk zenuwachtig maar hoop dat het (net zoals bij al mijn dingen waarvoor ik zenuwachtig voor ben) als ik begin alles van me afvalt!
mijn ttt al gehaald dus bijzondere verrichtingen hoef ik niet meer te doen!

Succes!!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:07

Succes TS en cass1991! Ik vond het ook verschrikkelijk, maar echt: het komt goed!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:10

Veel succes TS!

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:11

Als eerst heel veel succes en als ik jouw was zou ik van te voren een banaan eten.. klinkt heel raar maar het werkte bij mij erg goed :') zorgt voor goede concentratie! En proberen te ontspannen. Ik was ook super zenuwachtig maar toen ik eenmaal in de auto zat was het over.

Sterkte *\o/*

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:20

Wat bij mij ook hielp was een gesprekje met de examninator op gang houden, wat een mooie kleuren in de herfst, hoe lang doet u dit al, vroeger ook les gegeven etc.. Als het stil is in de auto ga ik zitten malen en stressen, door te kletsen haal je de spanning weg.

Heel veel succes! Wat vandaag niet komt komt de volgende keer wel, je leert er altijd weer van, niet te veel druk op leggen, wordt je alleen maar zenuwachtig van!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:26

Heel veel succes!!
Meeste tips zijn al gegeven.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:26

Casca schreef:
Wat bij mij ook hielp was een gesprekje met de examninator op gang houden, wat een mooie kleuren in de herfst, hoe lang doet u dit al, vroeger ook les gegeven etc.. Als het stil is in de auto ga ik zitten malen en stressen, door te kletsen haal je de spanning weg.

Heel veel succes! Wat vandaag niet komt komt de volgende keer wel, je leert er altijd weer van, niet te veel druk op leggen, wordt je alleen maar zenuwachtig van!

Bij mij was het dus wel stil in de auto -O- De instructeur was niet meegegaan en de examinator gaf alleen de route aan.

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:27

Kom op, dit kun jij best :) die rij-instructeur zal je echt niet op examen laten gaan als je het niet in de vingers hebt hoor.
Laat je niet van de wijs brengen als één dingetje misgaat; gewoon verdergaan met het volgende onderdeel, lekker rijden en vergeet vooral niet om goed te blijven ademhalen :) Oh enne, een beetje kletsen over koetjes en kalfjes helpt ook wel. Maar wel op de weg blijven letten hè :) Succes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:47

demo_love schreef:
Casca schreef:

Bij mij was het dus wel stil in de auto -O- De instructeur was niet meegegaan en de examinator gaf alleen de route aan.

Heerlijk toch kun je je vol focussen op het autorijden.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:58

En? Hoe is het gegaan?

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:04

Mijn vader heeft eerst heel lang gewerkt als instructeur, toen als examinator en nu als faalangstexaminator. Misschien is het een idee (tenzij het gewoon gelukt is) om een faalangstexamen aan te vragen.

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:35

ik ben nu ook wel benieuwd naar het resultaat....

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:39

Misschien is het inderdaad goed om een faalangstexamen aan te vragen als je dat fijner vindt. Ik heb ook eerst een gewoon examen gedaan, maar door de stress kreeg ik een volledige black-out (heb faalangst), dus gezakt. Daarna een faalangstexamen gedaan, ging super! Het idee dat ik de auto aan de kant mocht zetten als ik teveel streste was voor mij al een hele geruststelling.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:49

Hee herkenbaar!! Ik ben ook een echte stresspannekoek!! Ik heb ook echt veeeel uren gemaakt in de lesauto.. en ik dacht dat ik nooooit ging slagen. Maar ik ben uiteindelijk toch de eerste keer geslaagd,, en nu in de auto eigenlijk zelden last van stress.. Dus je ziet maar! :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:50

ik heb vorige week hetzelfde gehad. helemaal stressen en trillen voor het examen, en toen we begonnen met rijden vergat ik dat eigenlijk en ging het aardig goed. ergens halverwege de rit gaat er een knop om, en denk je opeens: het gaat eigenlijk best goed!

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:03

Yessss geslaagd! het ging niet zoals ik had gehoopt was op van de zenuwen, maar het was gelukkig genoeg! Ben echt onwijs blij!!!
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 29-10-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:03

Super! Proficiat :)

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:04

Gefeliciteerd! :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:11

Gefeliciteerd!! Super gedaan!