Presentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Presentatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:29

Hoi Bokkers,
Morgenochtend moet ik op school een presentatie houden, hij duurt maar heel kort.
Maar hoe kom ik zelfverzekerd, maar niet té zelfverzekerd en rustig over? Ik ben
best wel gespannen. :Y)

x My

Sem_

Re: Presentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:31

Rustig ademhalen, rechtop staan, goed rondkijken en vooral rustig praten, niet gaan haasten.
Succes! :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:32

Iedereen moet presentaties geven. Iedereen is zenuwachtig. Oftewel als je daar staat ben je gewoon volkomen normaal dus waarom zou je, je dan zorgen moeten maken?

Zorg dat je, je verhaal goed kent. Kijk over de hoofden heen als je het eng vindt om oogcontact te maken en gewoon blijven ademhalen. Komt vast goed.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:33

Als je het eng vind om de klas in te kijken kun je inderdaad ook een punt op de muur kiezen en daarop focussen. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:34

Thanks voor tips! Dit zinnetje zag ik ergens en hielp me ook wel:

'Expect the best, be prepared for the worst, enjoy it and do your own thing' :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:37

Nooit een puntje in de klas kiezen, daar krijgen wij altijd minpunten voor. Oogcontact maken is wel goed en als je dat niet durft idd proberen om over de hoofden heen te kijken. Probeer ook om iedereen aan te kijken en niet naar 1 persoon of bv. de leerkracht te blijven kijken. Rechtop staan is ook een goeie en niet wiebelen op je benen. Ook niet lopen frullen aan bv. je horloge of iets anders. Probeer ook je presentatie goed te kennen en niet steeds op je spiekbriefje te kijken. Wat heel veel mensen doen is uumh zeggen tussen de zinnen door, dit komt ook vaak door zenuwen, probeer hier ook op te letten.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:39

LZP -> STW

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:40

Mijn beste tip is: leer niet de tekst uit je hoofd, maar zorg dat je de stof waarover je gaat vertellen goed kent.

Als iemand je vraagt wat een paard is kun je daar uit je hoofd ongetwijfeld al een heel verhaal over houden, inclusief praktijkverhalen enzo. Daar hoef je helemaal niks voor te leren. Dus als je je onderwerp goed kent is het makkelijker om er over te vertellen.

Als je in plaats daarvan de tekst uit je hoofd kent, hoef je maar 1 zin kwijt te raken en dan ben je al door de war.

Goed inlezen over je onderwerp dus en proberen zoveel mogelijk uit je hoofd te kletsen met behulp van wat steekwoorden :) Als je niet hoeft te twijfelen aan je kennis en weet wat je moet zeggen kun je al een stuk meer ontspannen voor je presentatie.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:42

Toen ik op de middelbare school zat in de tweedeklas (HAVO) werd je daar echt niet hard op afgerekend
(als je een bepaald punt kiest, niet zo goed rond durft te kijken, dat soort dingen), vooral niet bij een korte
presentatie, het hoeft niet perfect! Als je er maar staat, je verhaal doet en je best doet.

Voor wat voor vak is het en krijg je er een cijfer voor? :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:44

Muziek, ik moet een presentatie houden over een liedje. En wat nog een probleem is, je moet een 'echte' reden hebben waarom je het liedje leuk vind. Ik doe het liedje Burn van Ellie goulding, maar weet nog niet een echte reden. Want als je zegt dat het 'leuk is om naar te luisteren' krijg je geen voldoende.

Ik neem denk als rede iets zoals: 'Ik vind het een vrolijke melodie en word er zelf ook vrolijk van'

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:50

Hm, ik zou een liedje kiezen wat je kan linken aan een leuke gebeurtenis waar je bijvoorbeeld aan terugdenkt als je het liedje hoort, en dan uitleggen hoe die link ontstaan is, ofzo. Maar dat is persoonlijk, natuurlijk :) Dat lijkt me zelf makkelijker om over te vertellen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:52

Ik zag er ook altijd zo tegenop maar nu heb ik op mijn opleiding het vak presentatietechnieken, dus ik zit er de komende jaren nog wel even aan vast. Ik heb er al een aantal opzitten en hoe vaker je het doet hoe meer je eraan went en hoe minder eng het word. We hebben veel goede tips mee gekregen, zoals hoe je hoort te staan, je houding, oogcontact. Alles wat hier in het topic eigenlijk al word gezegd. Probeer iedereen zo goed mogelijk aan te kijken, staar niet te lang naar 1 persoon. Probeer zelf verzekerd over te komen door bijvoorbeeld de ruimte om je heen te gebruiken (te bewegen dus, rond te lopen) en gebruik je handen. Als je je handen niet gebruikt, niet achter je rug doen maar voor je houden en je handen vast houden. Staat wat zelfverzekerder dan dat je ze slap naast je houd en niet weet wat je ermee moet doen.

Voor de rest inderdaad zorgen dat je de stof waarover je moet gaan vertellen goed kent. Als je weet waarover je praat gaat het al zo veel makkelijker en je zal zien, hoe langer je aan het praten bent hoe beter het gaat.

Komt vast helemaal goed! :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:01

Ik vind dat ook een leuk liedje! Haar stemgeluid vind ik mooi en ik vind het een stoer nummer met die muziek. Het is niet ruig, maar stoer op een vrolijke manier. Goed voor je humeur.

De tekst ken ik verder niet heel goed. Misschien zou je dat nog op kunnen zoeken om te zien of er nog raakvlakken zijn.

Schrijf desnoods steekwoorden op. En vooral: oefen een keer voor jezelf. Ga morgen rechtop staan, haal diep adem, praat rustig en duidelijk en kijk je klasgenoten aan. Je kunt het beste een soort ronde door je klas kijken zodat je met iedereen contact kan maken.