Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
). De rechtsbijstand heeft onze kosten nu aan ons vergoed omdat het bedrag niet hoog genoeg is om voor te procederen.
wouterpaard schreef:@TeSs2411
Als je je hebt ingeschreven gaat het anders dan geef je toestemming om de makelaar te laten zoeken oid.
steeffie schreef:Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad: Wij huren sinds vorig jaar ons appartement nadat we gereageerd hebben op een advertentie van een makelaar. We hebben toen administratiekosten aan de makelaar betaald (maar hebben verder niets met de makelaar te maken, huur en onderhoud wordt beheerd door een derde partij).
Een paar maanden geleden hoorde we van een kennis die rechten heeft gestudeerd dat de makelaar dit soort bedragen inderdaad niet in rekening mag brengen. Wij hebben contact opgenomen met de rechtsbijstand en een e-mail opgestuurd naar de makelaar dat we het bedrag terugwillen. De makelaar heeft uiteraard geweigerd te betalen (we zitten hier in een groot huurcomplex waarvoor zij alle woningen hebben bemiddeld, als ze toegeven dat ze fout zaten krijgen ze straks natuurlijk nog meer claims). De rechtsbijstand heeft onze kosten nu aan ons vergoed omdat het bedrag niet hoog genoeg is om voor te procederen.
Maar ik weet niet precies wat je bedoelt met je huurt van de makelaar? De makelaar is niet de eigenaar neem ik aan? Zoals ik het begrepen heb is het zo dat als de bemiddelende partij is ingehuurd door de eigenaar en jij hebt zelf gereageerd op een advertentie, dan mogen ze jou geen kosten in rekening brengen. Maar ik weet niet hoe het zit als de makelaar het pand beheert voor de eigenaar... Ook hoor ik van een collega die momenteel opzoek is naar een huis dat er vaak gevraagd wordt of je van tevoren een document wilt tekenen waar in staat dat je de makelaar inhuurt om te bemiddelen, of dat je akkoord gaat met bemiddelingskosten, zelfs als je zelf op een advertentie hebt gereageerd. Ik weet niet hoe rechtsgeldig dit is maar ik denk dat ze zo onder dit soort claims proberen uit te komen.
Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand, die kunnen je hier heel goed mee helpen. Als je geen rechtsbijstand hebt kan je natuurlijk altijd proberen gewoon een brief op te stellen, misschien dat jouw makelaar zich wel wat makkelijker gewonnen geeft
wouterpaard schreef:Zo probeert de makelaar dat te spelen.
Wij hebben het voorgelegd nadat wij de sleutel hadden ontvangen toen zei ze ook je hebt je ingeschreven. Wij hebben gereageerd op een huis op funda en via hun site konden we een bezichtiging aanvragen. Dit noemde ze al inschrijven want als het deze niet werd gingen ze verder zoeken terwijl we dit niet hebben aangegeven alleen dit huis.
Maar jullie moesten daarvoor al betalen? Om het huis te mogen bezichtigen?
Citaat:Bij ondertekening bevestigt de kandidaat huurder nogmaals Wonen MVM de opdracht te hebben geven voor het zoeken van een woning.
TeSzZz schreef:Wat ik heb gelezen gaat de wetsbepaling boven het contract Saskiaatje, dus je zou het nog steeds kunnen terugvorderen.
Veel zetten het idd in het contract, maar het gaat erom dat als iets aangeboden wordt voor de verhuurder ze niet ook geld aan de huurder mogen vragen. Daarbij heb jij geen opdracht gegeven voor bemiddeling, dus mogen ze ook geen bemiddelingskosten vragen.
Voor mij blijkt het wat lastiger te liggen, ging om onzelfstandige woonruimte en dan ligt het weer net anders. Dan nog zijn er teveel kosten berekend maar dat is ingewikkelder om terug te krijgen van wat ik lees.