Loslaten, laat het los, pffff hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Loslaten, laat het los, pffff hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 23:10

Al jaren is m'n persoonlijke leerdoel loslaten, en dan eigenlijk met alles.

Als ik een "aanvaring" heb met iemand, speelt dat gesprek nog wel 100x door m'n hoofd. Hoe had ik beter kunnen reageren, wat had ik anders kunnen zeggen etc.

Tegenwoordig moet ik van mezelf het ook terug koppelen tegen de persoon zelf waarmee ik de "aanvaring" heb gehad. Dat vind ik ontzettend lastig (ik heb een hekel aan confrontaties) maar het gaat steeds beter.
Alleen die tijd er tussen, ik wordt echt gek! Eerst herhaal ik het gesprek tot in den treuren in gedachte, vervolgens gaat de aanpak van de terug koppeling minstens zo vaak door m'n gedachte.

Nu ook, Ik heb behoorlijk wat bagage door dingen die gebeurt zijn. Zo is er in 2010 een heftig familie drama geweest in mijn familie, dat zelfde jaar is mijn schoonmoeder uit het leven gestapt. Wat opzich al erg heftig is natuurlijk maar de na sleep erna was een echte hel!

Dat heeft mij emotioneel nog gevoeliger gemaakt. Zodra iemand met een heftig verhaal komt voel ik de emoties van die persoon en huil ik soms nog sneller dan de persoon zelf.
(Wat ik van mezelf echt verschrikkelijk vind)

Nu is vorige week mijn schoonvader overleden aan de gevolgen van kanker.

En vandaag was mijn eerste werkdag weer. Het ging best goed tot een collega mij ergens op aan wilde spreken. (Heb niet de behoefte om ieder detail zo neer te zetten dat kan evt via pb).

Dat is echt finaal uit de hand gelopen waarna ik in overleg met m'n leidinggevende naar huis ben gegaan.

Maar nu weer, dat gesprek gaat al de hele tijd door m'n hoofd, slapen lukt niet ondanks ik kapot ben van alle emoties.
Maandag ga ik even zitten met m'n leidinggevende erover (desbetreffende collega is die dag niet aanwezig).

En eigenlijk weet ik het allemaal wel, ik kan er nu toch niks aan veranderen. Op papier zetten heb ik ook al geprobeerd.

Maar loslaten is zoooo lastig, is er niet een cursus voor ofzo?
Iemand nog tips?

Rennie89

Re: Loslaten, laat het los, pffff hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:16

heel herkenbaar.... helaas geen tips maar lees wel mee

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:17

Ik herken dit wel, wat mij is aangeraden om me eens te verdiepen in iets als mindfulness, meditatie, yoga of ontspanningsoefeningen.
Dat moet je natuurlijk wel liggen, maar is misschien wel het proberen waard.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 23:23

Nou ik ga dat zeker eens overwegen idd!
Ik heb een andere collega die yoga en meditatie lessen geeft ga het maandag gelijk eens met der over hebben!
Bedankt voor de tip

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:28

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen het het verlies van je schoonvader. Hulde aan je leidinggevende die daar begrip voor heeft gehad toe je vandaag even je zelfbeheersing verloor. Voor jou wil ik je even wijzen op een lezing van Manu Keirse. Neem er even de tijd voor, laat het op je inwerken. Het gaat uiteindelijk wat met je doen.

http://www.youtube.com/watch?v=UpZ3eUqGrl4

En dan wat betreft het loslaten. Dat is een van de moeilijkste dingen die je kunt doen. Mocht je daar nog hulp bij willen hebben kun je even naar mijn onderschrift kijken. Heeft mij geholpen om dingen op hun plek te zetten, en naar de toekomst te kijken ipv naar het verleden, en met name te leven in het hier en nu.

Ik wil je heel veel sterkte wensen.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:32

Wow, ik zou niet weten hoe dit voelt maar misschien mediteren? Yoga? Ontspanningsoefeningen? Sterkte!

Edit:
Ik weet niet of je hier iets aan hebt?
http://www.loslatenhoedoejedat.nl

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:13

Ook bij mij al jaren een persoonlijk leerdoel. Tot nu toe bak ik er helaas ook nog weinig van, dus ik lees ook mee!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:24

het eerste dat bij mij in mijn gedachte opkwam was ook meditatie...
er is een soort onbalans, iets waardoor je steeds weer twijfelt aan je aanpak van dingen..
ik zou je richten op het positieve al lijkt dat nu wat moeilijk..
dat je eerder huilt dan een ander bij het horen van een heftig verhaal zou ik niet gelijk als negatief benoemen, totaal niet.. het is een voorbeeld van je inlevingsvermogen, ik vind dat juist een sterk punt.. alleen het op jezelf betrekken kun je dan beter niet doen, dat maakt het emotioneel onnodig zwaar.

mindfullness, het leven in het NU, is wellicht ook een goede.. dat leert je relativeren, dingen in perspectief plaatsen, geloven in het voorbijgaande, door ademen tot de storm gaat liggen, en dan dingen beoordelen en dat vooral in rust!

heel veel succes ermee!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:31

Mindfullness is het eerste wat in me opkwam.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:36

Ik denk dat er nog iets zit voor dat loslaten. Je kunt niet loslaten omdat ... Loslaten ofwel dat niet (goed) kunnen kan gevolg zijn, i.p.v. oorzaak. Veel dingen zijn gewoon een zoektocht voor jezelf. Een goed boek kan ook helpen. Ik lees momenteel 'Je bent niet je brein' (over o.a. gedachten die niet kloppen, erg interessant) en heb net uit de bieb gehaald 'Beren op de weg (over piekeren). Praten met mensen om je heen hierover kan ook veel inzicht geven, vaak worstelen mensen om je heen met dezelfde issues. Maar je hebt ook veel voor je kiezen gekregen en dat maakt je ook een stuk kwetsbaarder.
Voorvallen tot in den treure herhalen heeft geen zin, je zou de tijd ertussen ook zo kort mogelijk kunnen maken. Maar ik zou zeker eens eens een zoektochtje beginnen naar de echte oorzaak.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:39

Wauw, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Op dit moment lig ik wakker door steeds maar een situatie in mijn hoofd te herhalen en te piekeren over het aankomend vervolg gesprek. Ik kan het heel goed relativeren, ik weet dat ik er op dit moment niets aan kan doen. Maar toch blijf ik liggen piekeren.

Ik kan je hier jammer genoeg niet mee helpen maar ik wil je erg veel sterkte wensen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:45

Misschien een idee om hiermee naar je huisarts te gaan? Hij/zij kan je doorsturen naar een praktijkbegeleider of een cursus assertivitert ;)
Sterkte met het verliezen van je schoonvader.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 02:33

Assertiviteit heeft weinig met loslaten te maken..

Ik kreeg pas van iemand een meditatie en die hielp mij, was ook lekker praktisch enzo. :+ als je die wilt laat het me weten dan pb ik het wel even naar je, goed?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 05:46

Hier nog iemand die daar enorm last van heeft. Het was eerst niet heel erg, maar het lijkt wel steeds erger te worden. Ik zit nu op een nieuw visum te wachten, en als ik die niet krijg moet ik terug naar Nederland. Ik kan ondertussen al bijna niet meer slapen en moet soms moeite doen om huilbuien tegen te gaan bij het idee alleen al :') Iedereen zegt dat ik er mee moet ophouden en dat ik het toch wel krijg, maar ben al geneigd bijna huilend mijn koffer in te pakken zo bang ben ik haha.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 07:22

Allereerst: heel veel sterkte met het verlies van je schoonvader. Pfff....dat is niet niks, wat je hebt meegemaakt allemaal!

Dan: ik herken enorm veel in wat je schrijft...niet in zo sterke mate, want ik ben gezegend met een tot nu toe gezonde familie en schoonfamilie, maar in het feit dat ook bij mij gesprekken enz enorm lang blijven hangen. Ik ben een pleaser en voel me dus ook vaak verantwoordelijk voor de sfeer als ik ergens ben. Betrek veel op mezelf (als iemand zijn/haar dag niet heeft, denk ik gelijk dat het aan mij ligt) en dat is heel erg vermoeiend. Mijn absolute tegenhanger en mijn ratio, dat is mijn vriend. Die zal het een worst wezen wat men van hem denkt en ik kan nog zoveel van hem leren. Ik probeer het nu wel hoor, dingen loslaten, maar eenvoudig is het niet. Ik lees dus even mee. Sterkte en succes met alles!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:01

Pauline schreef:
Assertiviteit heeft weinig met loslaten te maken..

Ik kreeg pas van iemand een meditatie en die hielp mij, was ook lekker praktisch enzo. :+ als je die wilt laat het me weten dan pb ik het wel even naar je, goed?

Maar wel met reageren op 'kritiek'. ;) Ik ken verschillende mensen waarbij dit ook een probleem was en het zsjer geholpen heeft.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:25

Assertiviteit kán zeker helpen bij loslaten, omdat het maakt dat je in een situatie gaat reageren zoals je graag zou willen reageren en zoals bij jou past. Als je dat kan, heb je achteraf veel minder 'als ik nou dit' en 'als ik nou dat'.
Maar, daarmee neem je maar een deel weg. Want er zullen altijd situaties blijven waarin je achteraf, vaak zelfs met kennis die je later opgedaan hebt, zou willen dat je het anders gedaan had.

Loslaten, mentaal gezien dan, is een lastig iets. Het is namelijk niet iets wat je doet, het is iets wat je níet moet doen. En dat vinden onze hersenen ontzettend lastig. De oplossing ervoor is redelijk simpel (waarbij simpel echt iets anders is dan makkelijk!!!), zet er iets te doen tegenover. Eigenlijk is dat wat emotie-eters doen, ze zetten eten tegenover dit soort dingen. Door iets anders te gaan doen, stoppen ze het malen, piekeren, twijfelen, zich rot voelen. En dat werkt dus. Nou zou ik persoonlijk niet aanraden nu maar beginnen met eten :+. Ik zou er iets tegenover zetten wat je ook nog eens gaat helpen er in de toekomst beter mee om te gaan.

Wat helpt is jezelf een aantal vragen te stellen. Welke vragen dat zijn hangt af van je persoonlijkheid en de situatie, maar je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan:
    * Helpt wat ik nu aan het doen ben?
    * Had ik daadwerkelijk iets anders kunnen doen, met de kennis die ik toen had?
    * Had ik het anders kunnen doen, met de kennis die ik nu heb?
    * Indien op een van die vragen het antwoord ja is, kan ik dat niet alsnog doen?
    * Waarom reageer ik zoals ik gedaan heb en waarom had ik het anders willen doen?
    * welke emoties spelen bij mij mee?
    * Horen die emoties wel bij deze situatie of speelt er iets anders?
    * Als er iets anders speelt, moet ik daar dan nog wat mee?

Als je er nog iets mee wil, kan je een plan van aanpak maken. En daarna is het zaak jezelf met andere dingen bezig te houden. Gaan je gedachten terug naar de situatie? Stel jezelf dan nog eens wat vragen:
    * kan ik er nu, op dit moment iets aan veranderen?
    * Helpt wat ik nu aan het doen ben?
    * Beïnvloedt het de situatie nu, op dit moment?
    * als ik dit gepieker nu loslaat, hoe voel ik me dan nu? (als je bijvoorbeeld al in bed ligt, vraag jezelf dan af, lig ik lekker, heb ik het warm genoeg, niet te warm, heb ik dorst of moet ik nog naar de wc of lig ik eigenlijk wel heel fijn in mijn eigen bed??).
Stel vragen die je terugbrengen in het hier en nu. In het hier en nu zijn echt maar heel weinig dingen die er toe doen. De toekomst niet, het verleden niet, alleen hier en nu. Is er hier en nu iets dat je anders wilt? Richt je focus daar op (en hou dat wel realistisch. Als je single bent en besluit dat je hier en nu een vriendje in je bed wil, schiet dat niet erg op natuurlijk).

In het begin is het wel een kwestie van er bewust mee bezig zijn. Je zal merken dat je jezelf met grote regelmaat terug moet halen naar het hier en nu omdat je stiekem weg weer bent gaan piekeren. Geeft niks, geen probleem, je bent iets nieuws aan het leren. Richt je aandacht gewoon weer op het hier en nu. Net zo vaak als nodig is. Na verloop van tijd wordt het makkelijker.

Mediteren kan zeker helpen, maar ik denk niet dat dat handvaten biedt op het piekermoment zelf (of je moet op dat moment gaan mediteren, maar de kans is groot dat je zodra je stopt weer begint en dan ben je de hele nacht aan het mediteren. Maar ook daarmee is het gewoon even kijken wat voor jou werkt).

Veel van het bovenstaande vind zijn oorsprong inderdaad in de mindfulness. Dus als je meer praktische handvaten wilt, zou ik op zoek gaan naar cursussen of therapieën in die richting.

Succes!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:52

Zoals hierboven aan algegven is mindfullness of meditatie wellicht iets voor jou. Google ook eens op de RET methode. Door jezelf een paar gerichte vragen te stellen krijg je inzicht hoe reeel je gedachten zijn (niet dus :+ ) en hoe je ervoor zorgt dat je niet blijft doormalen.
Succes!