Daklozen, daklozenkrant etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Daklozen, daklozenkrant etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:31

Je ziet ze vaak staan, bij de ingang van het station, voor de supermarkt, of in de stad. Mensen met een daklozenkrant. Of straatkrant zoals het nu heet. Altijd zeggen ze netjes 'hallo mevrouw, alles goed?' met een glimlach waardoor je denkt dat ze in ieder geval tandpasta gebruiken. Soms komt er 'alsjeblieft' achteraan, vaak wat slepend, maar wel op een manier wat me aan het denken zet. Ik loop in mijn nette kleren en een iets wat matig gevulde portemonnee de supermarkt in om me te goed te doen aan een zak chips en lekker beleg voor op brood, en zij, wat heeft zij? Heeft ze wel een huis? Kan ze wel ontbijten? Wat heeft ze wel, of eerder gezegd, wat heeft ze allemaal niet wat wij wel hebben en wat wij als 'normaal' beschouwen. Waarom voel ik me elke keer ongemakkelijk als ik langs haar heen loop. Waarom bereid ik me zelfs voor om haar te vermijden als ik de winkel uit loop...
Ik zie haar al een jaar staan bij onze supermarkten, en toen ik laatst mijn fiets aan het inpakken was besloot ik haar niet langer te vermijden, en toen vertelde dat ze het zo koud had. Ze had een dikke winterjas aan, muts op en het was misschien 12 graden. Hoe moet dat straks als het nog kouder wordt...
En waarom geef ik haar niet gewoon iets? Waarom niet? Waarom kan ik geen 2 euro aan haar geven? Waarom geef ik niet mijn wisselgeld. Waarom niet? Dat krantje waar nooit wat in staat boeit me niet, ik wil haar niet langer negeren, ik wil gewoon iets doen. Al is het maar iets kleins. Voor mij is 2 euro niks, misschien is het voor haar wel een maaltijd per dag...

Dit schrijf ik naar aanleiding van een ander topic over een dakloze in Zwolle, het verbaasde mij dat er zoveel mensen wantrouwig waren betreft daklozen. Hoe zie jij dat Waarom geef jij, of niet?

Maartenn

Re: Daklozen, daklozenkrant etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:39

Zo lang de mevrouw van de daklozenkrant de Albert Heijn uitloopt met haar handen vol red bull en croissantjes, geef ik niks.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:40

Ik geef niets aan de dakloze die elke week bij de c1000 staat, omdat ik hem vaak om de hoek zie staan te bellen met een redelijk luxe telefoon en een sigaret staat te roken.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:41

De man die hier altijd bij de supermarkt staat, beleeft knikt of goedendag zegt die heb ik wel eens 2,- gegeven. Gewoon omdat het kan :) . Het krantje hoefde ik verder niet want die zou binnen no time verwoest zijn door Jesse :') . Hij blijft overigens nog steeds elke keer beleefd groeten en ik groet hem net zo aardig terug :) , een kleine moeite voor mij en voor hun misschien een lichtpuntje in de dag.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:43

Ik vraag mij altijd af hoeveel die mevrouw zelf mag houden. Is dat alles, dan verdient de dame die bij mijn werk staat meer dan dat ik op een dag verdien. Is dat gewoon een uurloon, dan gaat mijn 2 euro regelrecht naar haar baas..

En inderdaad, ook zij heeft een hele luxe telefoon en koopt luxe boodschappen.
Laatst bijgewerkt door K_im op 25-10-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hier staan ze ook, met pakjes sigaretten in de hand en een dure burberry jas aan. Van mij krijgen ze niets, en zeker geen geld. Als ze wat willen, dan kunnen ze een krentenbol krijgen :j Ik ga geen verslaving sponsoren.
Laatst was er eentje aan het opruimen en ik zie haar zo de krantjes in de buddy van een splinternieuwe scooter duwen. Toen was de medelijden snel voorbij hoor.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-10-13 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Tja.. die hier kan zelfs op vakantie naar het buitenland. Dat sponsor ik niet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:44

Grappig, ik heb toevallig een copyspot moeten doen over een zak chips voor arme mensen.
Was het net eventjes vergeten na weken op een tekst te zitten werken. Nu zit het weer helemaal in mijn hoofd.

Maar on topic, ik geef ze liever een saladetje of een flesje water dan geld. Ik heb nu al te vaak iemand een euro gegeven en dan zie je ze later voor je aan de kassa staan bier te kopen... Ja fijn...
Het is maar een euro maar toch, koop in hemelsnaam iets gezonders dan.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:44

Ze zijn inderdaad altijd vriendelijk.. maar zullen ze het echt nou zo slecht hebben? Nooit eigenlijk in verdiept, maar bij ons staat die mevrouw met de krant er ookal jaaaaaaren

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:45

Ik geef ze weleens wat. :j

AdnerB

hier staat er ook een mevrouw regelmatig bij de deen met de daklozen krant.
soms met haar dochter van een jaar of 15.

altijd nette schone kleding aan.
dochter loopt er altijd keurig verzorgd bij..
als ze geld hebben gekregen gaan ze gelijk de winkel in om eten en drinken te kopen en verstoppen het daarna in een tas zodat niemand ziet dat ze eten/drinken gekocht hebben.

ik zie haar regelmatig in de stad met tassen van winkels waar ze blijkbaar wel spullen kan kopen en ik zag haar laatst vrolijk bellen met een luxe telefoon.

ik geloof er dus weinig van en deze mevrouw zal ik dus echt niet helpen :n

keshia

idd jolien, zoals jij het schrijft zou het prima zijn.. echter heb ik een documentaire gezien, waarin een roemeense meneer liet zien hoe hij prima geld verdiende.. hij kocht illegaal van iemand de stapel daklozenkranten voor een prikkie.. die man was ermee gematst die hoefde zo niets te doen en had toch een klein vast inkomen.. hij verkocht die kranten dan voor de winkel.. hij vertelde in die docu dat er heel veel mensen zijn die uit onzekerheid/schuldgevoel een flinke duit erbij geven.. daar kreeg hij maandelijks meer voor dan een uitkering.. ook kreeg hij nog een bijstandsuitkering..
het mooiste nog, hij woonde in belgie, met een stuk of 7 andere mensen in 1 huis.. huurde dat ook weer illegaal..
zo zaten ze daar prima te wonen met z'n allen.. hadden uitgebreide maaltijden met flink wat alcohol.. nette kleding tv, kacheltje.. niets wat ze misten.. hij had een sjofel pakkie bij de deur hangen voor als hij de krant ging verkopen...

nee als ik die mensen zou willen steunen dan door middel van een donatie uit mijn karretje.. desnoods kiezen ze iets uit de winkel wat ik dan betaal, maar nee geen geld..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:47

Die hier wordt opgehaald in een Mercedes, wisselt om 10 uur 's ochtends al kleingeld in voor briefjes van 50 en loopt met een smartphone. Ze loopt ook in merkkleding en haalt meerdere keren per dag verse broodjes bij de bakker.

Nee, ik geef niks.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:48

Hier in de buurt staat ook altijd een mevrouw met de daklozen krant voor de supermarkt.
Arm mensje dacht ik dan. Tot mijn moeder en ik een tijdje naar sluitingstijd nog op het supermarkt terrein waren, en het mensje werd opgehaald door haar man met een zeer luxe BMW.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:49

Maar ik snap het niet... iedereen in NL kan een uitkering krijgen. Waarom zijn er dan mensen die op straat gaan leven?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:49

Hier werd de accordeon speler opgehaald met een zeer dikke Mercedes die ik nooit kan betalen.

Gewone dakloze krijgen ook een uitkering, dus dan kan ieder met een minimumloon wel aan de winkel gaan staan.
Want ze hebben net zoveel, alleen geven ze het verkeerd uit.
Wil je steunen, steun dan die projecten die speciaal voor dak en thuislozen zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:50

antje_vip schreef:
Maar ik snap het niet... iedereen in NL kan een uitkering krijgen. Waarom zijn er dan mensen die op straat gaan leven?

Omdat een groot gedeelte dat zelf wil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:51

Ze kunnen naar de daklozen opvang om te eten, douche, slapen, kleren wassen, etc. Nee ik geef niks mede door de redenen die hier dooranderen al genoemd zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:52

Ik wil die vrouw hier best geld geven als ze dan stopt met spelen op die accordeon :o

Maar ik kom verder weinig daklozen tegen in mijn buurt, dan moet ik echt de stad in en daar is sowieso een bedelverbod dus ze mogen niet langs komen met 'heppie euro voor slaaphuis?'
Wel op de grond zitten oid met bordje. Maar vaak zie ik ze niet eens zitten en ik geef ook geen geld. Zou dan eerder een boterham geven.

Straatkrant hoef ik niet... Dus die koop ik ook niet. Steek die 2 euro dan liever in eigen zak. (Zaten ook hier wel van die nepperds tussen...Die er met een vals pasje stonden te verkopen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-13 22:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:53

Vroegah kocht ik regelmatig de straatkrant, maar op den duur kwamen er steeds meer nep daklozen die het zijn gaan verkopen en ben ik er mee gestopt.

@Kim: ze verdienen per krant de helft van het bedrag.
Ze kunnen van 1 verkochte krant weer 2 nieuwe inkopen etc.

Een straatkrant verkoper wordt overigens gescreened op goed gedrag.
Verslaafden zul je dus niet vaak aantreffen. De echte verkopers willen ook wcht wel wat veranderen aan hun leven. Maar helaas werd het met de tijd steeds normaler om nepdaklozen ook de krant te laten verkopen. Waarschijnlijk heeft dat nut mbt de druk omzet maar het voelt niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden.

Antje: vele hebben zo grote problemen dat dit niet met een bijstand op te lossen is.
Vaak ook zware psychische problemen waardoor ze alles verloren hebben.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:55

little_king schreef:
antje_vip schreef:

Omdat een groot gedeelte dat zelf wil.

Dus een reden om er niks aan te geven.

sorry maar het zijn ook 9 van de 10 keer niet eens Nederlanders en ja daar geef ik helemaal niks aan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:55

ik kom ze nooit tegen hier in frankrijk,maar voor een krantje wil ik best iets geven.
Zij doen tenminste nog moeite.
Ik zie hier wel mensen voor de Lidl zitten,die krijgen niets van mij.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:57

Het is zo moeilijk dat als je iemand ziet staan je niet weet of ze echt geen geld hebben of dat ze gewoon op deze manier hun zakken spekken vind ik, als je er nou gewoon vanuit kon gaan dat in dit geval dan de krantenverkopers zonder het geld van de kranten ook echt op straat moeten slapen zegmaar zou ik ze graag helpen (even ervan uitgaande dat ik 10 jaar ouder ben en zelf geld heb :+ ) Door een aantal jaar geleden heb ik wel wat meer 'medelijden' gekregen, in Londen waar we nogal wat ponden over hadden en dit bij een dakloze af hadden gegeven en hoe onwijs dankbaar die was.. Dat heeft wel iets in mij los gemaakt eigenlijk, hoe iemand zó blij kan zijn met geld wat voor ons eigenlijk niks voorstelt...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:58

Toen ik vroeger bij de albertheijn werkte stond er ook regelmatig zo een man bij ons.
Ik wisselde vaak zijn geld en dat was op een gemiddelde zaterdag wel 2 of 3 keer ruim 50 euro.
Verder was het een super lieve man en heel erg sociaal hoor.
Maar op een gegeven moment liep hij ook op nieuwe Nike schoenen rond.
En ik wist hoeveel hij kreeg van anderen sja sorry maar dan houd ik het wel alleen bij het praatje die ik altijd met hem had.
Deze man is er tegenwoordig niet meer geloof ik en is dit dan omdat hij zoveel verdiend heeft?
Of staat hij nu ergens anders het is mij een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:59

Ik geef de accordeonspeler regelmatig wat, ik koop een straatkrant als de verkoper er is (die thuis regelrecht onderin het caviahuisje gaat) en ik heb ook wel eens een kop koffie met 'm gedronken en met 'm gepraat.

Laat mij die ene naieveling op bokt dan maar zijn die gewoon nog gelooft in het spreekwoord 'wie goed doet, goed ontmoet'.