Diep in de put.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liamssfork

Diep in de put.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 18:49

Tja... De titel zegt het al.. Maar hier even een aanvullend verhaal:
Ik doe VWO en zit nu in de 3e klas. Het eerste jaar ging me makkelijk af, ik deed goed mijn best. In de 2e eigenlijk idem, maar doordat ik blijkbaar al ruim een halfjaar rondliep met bloedarmoede zonder te weten dat dit het was, was ik heel vaak ziek, zwak en misselijk. Hierdoor heb ik aardig wat gemist met name de laatste maand van school (ook de toetsweek). Deze hele maand ben ik verschrikkelijk duizelig en zwak thuis geweest.
De leiding en docenten hebben mij toch het voordeel van de twijfel gegeven en hebben mij over laten gaan naar het 3e jaar maar... Ik had veel in te halen! Nou, dit jaar begon al meteen goed... Ben denk ik in de 8/9 (correct me if I'm wrong) weken van school alweer ruim 4 ziek geweest omdat ik een verschrikkelijke terugval had.
Ik moet nu dus weer veel inhalen en het werk stapelt zich maar op. Regelmatig zit ik in de put en weet ik gewoon niet meer hoe ik die hele berg met stof in moet halen. In mijn ogen lijkt het gewoon onmogelijk, en mijn paard, en school en dan nog afgelopen zomer een verschrikkelijk dramatische gebeurtenis (privé) die echt aan me vreet en dan nog maar is proberen te ontspannen. Ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet.
Ik ben altijd de leerling geweest die meteen wist wat ze wilde worden en hoe ze haar leven in zou delen. Afstuderen op de universiteit en dierenarts worden. Mijn kinderdroom, en dat is hij nog steeds. Maar nu zit ik echt op het punt waar ik zeg: Ik geef het op, ik red het niet, ik wil gewoon niet meer. Laat me maar thuisblijven. Mijn vriendinnen missen me toch niet, ik kan het nooit inhalen. Ik stop ermee.
Ik herken mezelf gewoon niet meer, but how the hell am I going to solve this???
Muziek en mijn paardje zijn de enige dingen die me er echt een beetje doorheen slepen. Maar zodra ik mijn schoolwerk moet doen zegt mijn gedachte tegen mij: je kan het net zo goed laten liggen want het heeft toch geen zin meer. Wat er tot lijdt dat ik een uur lang naar mijn boek zit te staren zonder ook maar iets op te nemen in mijn hoofd. Maar als iemand zegt: ga dan HAVO doen(niks mis mee), of doe dit jaar overnieuw.. Nou echt niet! Hier zie ik al helemaaaal tegenop.

Respect voor de mensen die dit verhaal hebben gelezen. Ik moest het gewoon even kwijt. Stimulerende, inspirerende en mensen met goede tips zijn van harte welkom.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:55

Kan je geen begeleiding/bijles regelen? Iemand die je helpt je studie plannen en je af en toe test en verder gewoon helpt met testen en huiswerk. Zo iemand is vaak ook een stok achter de deur om toch aan het studeren te beginnen.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:59

Hoi hoi,

Klinkt heftig... er is kennelijk een hoop gebeurd wat je niet verwerkt hebt.
Door bloedarmoede heb je geen fut en in combinatie met wat je hebt meegemaakt "draint" dat helemaal de energie uit je.
Ik denk dat het in jouw geval misschien beter is even een stapje terug te doen. Je bent over gegaan naar de 3e dus je mág in principe een jaar over doen...
Stel je droom anders uit en wees niet te hard voor jezelf. Er gebeuren soms onverwachte dingen in het leven waar je geen grip op hebt en daar kun je niks aan doen.
Ik heb mijn VWO zélf verpest en heb spijt als haren op mijn hoofd (zijn er nogal wat xD )
Heel knap en stoer dat je dit op Bokt neerzet hoor!!!
Misschien kun je hier ook met je ouders over praten of andere belangrijke mensen in je leven.

Sterkte meis x

J0anieke

Re: Diep in de put.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:30

Ik heb 4 jaar lang trots mijn vwo opleiding gevolgd, totdat het ene vak genaamd ' Frans ' mij fataal onderuit duwde in de 5e. Ik zag er zo tegenop dat ik de rest ook liet vallen met huiswerk en leren. Ik heb toen voor mezelf gekozen om na vwo 5 naar havo 5 te gaan. Ik heb met verschillende mensen gepraat, afdelingsleiders, coach, etc. en toen was ik er helemaal overuit: havo 5 was de oplossing voor mij. Verder heb je hier natuurlijk niet veel aan, maar je moet hier wel echt over na gaan denken! Ik weet precies in welke goot je zit, want ik heb er ook echt dik een half jaar over gedacht tot dat ik er helemaal uit was. Daarnaast riep mijn moeder ook nog eens 'Als je stopt met vwo moet je weg bij de paarden!', niet echt dingen die je verder helpen natuurlijk! Maar even de tips, die je natuurlijk het liefste wilt:

Ga studies bekijken/ naar open dagen, focus je niet voor 100% op diergeneeskunde. In vwo 3 en 4 had ik al veel wo studies gezien, de ene positief de ander negatief. Diergeneeskunde leek mij bijvoorbeeld heel erg leuk, maar na dat ik met een dierenarts had gepraat, had ik daar al geen zin meer in. Alles heeft zijn voor en nadelen! In vwo 5 toen ik erg aan het twijfelen was heb ik echt weken op internet gezocht naar andere wo studies en hbo studies, zo kwam ik op Biologie en Medisch Laboratorium onderzoek (wat ik nu studeer! :D) wat een hbo opleiding is. Toen was het helemaal zeker: Ik kon net zo goed havo gaan doen. Verder heb ik ook geen wo studie gevonden die mij echt leuk leek.

Wil je toch echt diergeneeskunde gaan studeren, kun je ook binnenstromen via een hbo opleiding! Zie dit topic: [STW] Diergeneeskunde via hbo?
Hier staan trouwens ook de redenen waarom ik niet voor diergeneeskunde ben gegaan (zie eerste reactie), dit ook bevestigd gekregen van een dierenarts zelf...

Ik wil je echt niet van het vwo afhalen, maar soms wil het gewoon even niet. Wat je ook nog kan doen, is dit jaar verder gewoon super doen, het is pas net begonnen! Zet je gedachten gewoon op diergeneeskunde als je dit wilt, laat de rest achter en go! Elke dag minstens een half uur met je kinderdroom in je hoofd oid. En daarnaast, als het echt niet wilt, je kan altijd een jaartje overdoen... Een oud vriendin van mij is ook blijven zitten in de 3e klas en is vorig jaar geslaagd met dikke voldoendes op haar vwo diploma! :)

Het komt echt goed, geloof mij, iedereen zit wel eens in de put, waar een wil is is een weg!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:38

Bedankt voor de lieve reacties iedereen. Durf het bijna niet te zeggen maar zit al zo'n 4 maanden depressief thuis... M'n paardje trekt me er echt door heen. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen maar school heeft geloof ik een plan opgesteld voor mij, zodat er toch nog een kleine kans is (mits alle docenten nu eens goed communiceren >;) ) dat ik dit jaar nog ga halen.
We zullen het allemaal wel zien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:51

Heeft jullie school een schoolpsycholoog? Misschien is het slim en fijn om daar eens mee in gesprek te gaan, of anders een 'gewone' psycholoog. Zo jong en dan al depressief thuis, ik zou echt (met hulp van je ouders?) op zoek gaan naar hulp van buitenaf. Het lijkt me in ieder geval van belang dat je weer wat beter in je vel gaat zitten :(:)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:00

Ik heb zelf ook op dat punt gestaan en ben havo gaan doen omdat ik er in de 4e achter kwam dat ik het vwo niet meer trok. Nu zit ik in het tweede jaar van een hbo opleiding welke ik niet meer zie zitten en de enige andere opleiding welke ik echt graag zou willen doen is diergeneeskunde. Je raad het al, ik heb er spijt van dat ik het vwo niet heb afgerond.
Kort samengevat: doe wat je kan. ga naar een huisarts of psycholoog, neem bijles of een huiswerkcoach etc. als je het echt wil dan kan het.
Probeer daarbij natuurlijk wel echt naar je lijf te blijven luisteren.
En als het nu niet lukt, kun je altijd nog het volwassenen onderwijs doen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:12

Nu ik vakantie heb valt er wel een last van mijn schouders maar zodra ik aan al dat schoolwerk denk dat op me ligt te wachten krijg ik het wel een beetje benauwd. Ik houd nooit zo van het praten maar gelukkig begrijpen mijn ouders en de docenten op school het allemaal goed. Wel heb ik nu van elke docent een mailtje gekregen met wat ze van mij verlangen dat ik in de kerstvakantie in ga halen.
Ik ga gewoon proberen aan hun wensen te voldoen maar ik kan niet meer doen dan mijn best.
Lichamelijk voel ik me al beter. Ik heb weer wat meer conditie en uithoudingsvermogen maar kan zeker nog niet veel doen (qua fietsen etc). De depressie komt gewoon door de sleur en het idee dat ik het allemaal niet meer ingehaald krijg.
Ik weet dat ik dit niveau kan, maar als ik een les bijwoon heb ik geen idee meer waar het over gaat en dan zegt mijn gedachte: '' waarom zit je hier? ''
Hierdoor raak ik gedemotiveerd en komen de verschijnselen van bloedarmoede weer terug, terwijl ik dat helemaal niet meer heb!!! Het is dus idd puur mentaal. Ik moet me hier over heen zetten, en dit gaat al beter. Iedereen begrijpt het goed en probeert me te helpen.. maar god, wat vind ik het lastig!
Het hele schoolteam heeft er nog wel een beetje vertrouwen in dat ik dit jaar ga halen als ik vanaf nu alles gewoon meteen meedoe. Ze hebben in ieder geval met een zogenaamde dikke streep eronder gezegd dat ik niet naar de havo hoef. Maarja, als ik het niet haal.. wat dan?
Ik ben altijd al de oudste geweest zelfs van de 3e klassen havo.. Een jaar blijven zitten maakt mij alleen maar 'depressiever'. Dan zit ik tussen mensen waarmee ik wel 3 jaar verschil en ik ben altijd al wat meer volwassen geweest. Dat wordt hem gewoon niet. Het is allemaal zo moeilijk :( Ik hoop dat er gauw zon komt na deze dikke wolken met regen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:51

Vervelend inderdaad, de hele tijd dat gevoel dat er nog een enorme berg werk op je ligt te wachten die maar niet lijkt te slinken. Kan me voorstellen dat je daardoor ook niet echt kunt ontspannen.

Probeer eens samen met iemand een haalbare planning te maken waarbij je je verplichtingen in behapbare stukjes knipt. Kom elke dag om dezelfde tijd uit bed, ga bijvoorbeeld tussen 9.00-10.30u een haalbare hoeveelheid aan één vak doen en ga daarna een halfuurtje wandelen of je paard poetsen of zoiets. 11.00-12.15 uur weer aan de slag, daarna even 45 minuten lunchen en om 13.00u weer met een ander vak bezig, enzovoort. Bouw bij je planning voldoende ruimte in voor dingen die wat langer duren dan je had verwacht en bouw moeilijke vakken een beetje vroeg of in het midden van je planning in. En áls je aan het werk gaat, neem jezelf dan ook voor om écht aan het werk te gaan. Geen bokt, geen facebook, geen smartphone of andere afleiding in de buurt - dat komt allemaal wel weer als je pauze neemt.

Ben zelf ook de wanhoop nabij geweest met een enorme bult werk, maar ik heb wel geleerd dat rust, regelmaat, voldoende slaap, gezond eten en een opgeruimde omgeving echt helpen :) En wat je zelf al aangeeft: je doet je best, meer kun je niet doen. Maar het zal je vast voldoening en minder stress geven als je een aantal dingen echt hebt kunnen afronden :) Als je docenten er ook vertrouwen in hebben dan komt het goed. Je kan het! :)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:56

Nogmaals bedankt voor de reacties.. Ik heb vanochtend officieel de knoop doorgehakt en ga voor de optie die mij het allerminste aan staat... En dat is dit jaar overdoen.
Lig al sinds half 8 met een doos tissues op de bank, zo had ik me dit jaar echt NIET voorgesteld. Maar het is gewoon weg niet realistisch om dit jaar nog te halen. Het zou betekenen dat het alleen maar studeren studeren studeren wordt en dit is sowieso in mijn conditie niet haalbaar, plus dat ik dan én nergens anders meer tijd voor heb én de motivatie NU al ver te zoeken is. Ik baal er zeer van. Ik wilde graag dit jaar halen en met mijn vriendinnen EINDELIJK naar de bovenbouw gaan. Niet meer bij die 'echte kinderen' in de onderbouw, niet meer zo beperkt in de dingen die je mag doen. Maar helaas... Het liefst loop ik nu gewoon weg en kom ik nooit meer terug. Maar daar los ik ook niets mee op.
Daar zit ik dan, volgend jaar.. Met mijn 16 & 17 jaar in de 3e klas. Belachelijk.
Ik zal me wel aanstellen, maar dit was het echt laatste dat ik wilde |(

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:05

Ik heb op dit moment een soortgelijk probleem, alleen is het bij mij niet bekent wat het is. Ik ben super moe en red het allemaal ook niet, ik had met school de afspraak om dit jaar 3 vakken te doen en volgend jaar de andere 4. Helaas lukt dit mij gewoon niet, ik weet niet hoe ik alles nog in moet halen. Ik heb van de 3 vakken nog maar 1 toets gemaakt dit hele jaar en ook al 2/3 toetsweken gemist, ik weet echt niet meer hoe ik het allemaal moet doen. Ik mis nu ook het doorzettingsvermogen, ik ben er echt ongeveer klaar mee. Heb echt geen 'drive' meer om het in te halen.. Van mijn ouders moet ik naar school, maar zelf zou ik er het liefst mee stoppen om bij te komen.

Mijn broertje is ernstig ziek, daar maak ik mij natuurlijk druk om en ik ben hoogsensitief, daar heb ik veel last van. Ik heb ook sinds dit jaar Dublin (mijn paard) wat veel energie kost, maar waar ik ook een hoop plezier vandaan haal.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:08

Klinkt zowat hetzelfde als dat van mij.. Ik zou je willen zeggen: zet door! Maar ik ben niet echt het perfecte voorbeeld :s
Heb je al bloed laten prikken? Misschien dat je ook bloedarmoede hebt. Vraag in ieder geval niet te veel van je zelf. Als je geest niet meer wil en je gaat door krijg je hetzelfde als wat ik heb, eigenlijk gewoon een burn out.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:11

Ja zo ver ben ik al, heb dus al een burn out. Ben de eerste week van school geweest daarna zo goed als niet meer, ik wilde het in het begin graag proberen maar naarmate de tijd verstreek merkte ik dat het niet te doen is. Bloed hebben we laten prikken, was niets..

Ik baal ook als een stekker, ik vind school helemaal niet leuk en wilde er dus zo snel mogelijk vanaf zodat ik kon studeren. Ik doe mavo en dit is dus mijn laatste jaar, hierna wilde ik een MBO niveau opleiding doen en daarna naar het HBO een vorm van therapie studeren. (welke weet ik nog niet) Ik heb verder geen moeite met de lesstof ik had als advies Havo maar heb het eerste jaar heel weinig gedaan, ik merk nu de keren die ik naar school ga dat ik achteruit ga. Ik kan me niet concentreren en het blijft allemaal niet hangen..
Laatst bijgewerkt door donnar op 15-01-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:13

Ik heb een ongeluk gehad waardoor ik van 4V naar 4H heb moeten gaan. Achteraf de beste beslissing die ik ooit kon maken. Hoop nieuwe vrienden en zoveel rust in mn hoofd uiteindelijk. Hoop dat het jou ook oplevert wat je nodig hebt. Dappere keuze en succes. Knuffel!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:20

donnar schreef:
Ja zo ver ben ik al, heb dus al een burn out. Ben de eerste week van school geweest daarna zo goed als niet meer, ik wilde het in het begin graag proberen maar naarmate de tijd verstreek merkte ik dat het niet te doen is. Bloed hebben we laten prikken, was niets..

Ik baal ook als een stekker, ik vind school helemaal niet leuk en wilde er dus zo snel mogelijk vanaf zodat ik kon studeren. Ik doe mavo en dit is dus mijn laatste jaar, hierna wilde ik een MBO niveau opleiding doen en daarna naar het HBO een vorm van therapie studeren. (welke weet ik nog niet) Ik heb verder geen moeite met de lesstof ik had als advies Havo maar heb het eerste jaar heel weinig gedaan, ik merk nu de keren die ik naar school ga dat ik achteruit ga. Ik kan me niet concentreren en het blijft allemaal niet hangen..

Klinkt erg bekend, ik heb precies hetzelfde. Ik kan het hele niveau VWO ook aan, maar met een achterstand van 1,5 jaar is het vrijwel voor iedereen onmogelijk om dit te halen. Bij mij blijft het nu dan idd ook niet meer hangen...
Ondanks dat je school helemaal niks vind.. Is het ook voor jou geen optie om dit jaar over te doen? Examenjaar is natuurlijk erg belangrijk.

@Iris82, dankjewel!! Ik hoop ook dat dit de juiste keuze is. Ook al heb eigenlijk geen andere meer...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:21

Ondanks dat je zegt dat bloedprikken niks opgeleverd heeft, zou ik toch zeggen dat jij eens goed onderzocht zou moeten worden en dat je voeding ook eens goed onder de loep genomen moet worden.
Misschien ben je voor bepaalde stoffen allergisch zonder dat je het weet.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:25

Liamssfork schreef:
donnar schreef:

Klinkt erg bekend, ik heb precies hetzelfde. Ik kan het hele niveau VWO ook aan, maar met een achterstand van 1,5 jaar is het vrijwel voor iedereen onmogelijk om dit te halen. Bij mij blijft het nu dan idd ook niet meer hangen...
Ondanks dat je school helemaal niks vind.. Is het ook voor jou geen optie om dit jaar over te doen? Examenjaar is natuurlijk erg belangrijk.

@Iris82, dankjewel!! Ik hoop ook dat dit de juiste keuze is. Ook al heb eigenlijk geen andere meer...

Ik zou dit jaar in ieder geval overdoen, ik zou dit jaar 3 vakken doen en volgend jaar de andere 4 aangezien zij ook in zagen dat ik het niet zou redden. Helaas is het zo dat als ik dit jaar niets red dat ik volgend jaar alle vakken moet doen, ik weet alleen niet of het volgend jaar wel goed gaat. Het kan maar zo zo zijn dat het volgend jaar nog zo slecht gaat met mij.

Alleen heb ik nu nog maar 10/11 weken om bijna alle stof in te halen van het afgelopen jaar van die vakken, en aangezien ik me niet goed kan concentreren en vrijwel niets blijft hangen denk ik niet dat het me gaat lukken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:50

Ik ben trots op je! Hoe rot het nu ook even lijkt, het is beter voor je gezondheid en je zult zien dat er super veel last van je schouders valt... Heel veel succes op school! :)