Appartement huren Rotterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Appartement huren Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:12

Hoi! :)

Ik ben op zoek naar een huisje en ik zie door de bomen het bos niet meer. De website van de Belastingdienst is behoorlijk overzichtelijk, het zijn vooral de beweringen van anderen die het verwarrend maken.

De meest voorkomende: "Let er wel op dat je alleen huurtoeslag krijgt bij sociale huur, niet bij particuliere huur!"
Maar: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eslag.html

Citaat:
U kunt huurtoeslag aanvragen als uw huur in verhouding tot uw inkomen hoog is. Het maakt daarbij niet uit of u een woning huurt van een woningcorporatie of particulier.

En ik ben 23 jaar, dus de kale huur moet dan lager zijn dan 681,02 euro. En dat moet het sowieso, anders kan ik het niet betalen.
Ik werk parttime, verdien rond de 1000 euro netto per maand. Nu ben ik dus vooral aan het rondkijken op Pararius e.d. (iemand nog aanraders qua websites?), maar da's in principe geen sociale huur en ik weet nu dus niet wat ik moet geloven..

Kunnen jullie mij helpen het één en ander inzichtelijk te maken?
Waar moet ik rekening mee houden?

:o?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:17

met 1000 euro netto voldoe je waarschijnlijk niet aan het minimumbedrag wat je moet verdienen voor een (particuliere) huurwoning. Zeker niet kaal +/- 680 euro.(met GWL erover kom je al snel rond de 850 uit per maand, dan moet je ook nog eten) Wat voor huurwoning zoek je precies en ben je al ingeschreven bij een woningstichting?

Met particulier kun je inderdaad ook huurtoeslag krijgen.
Laatst bijgewerkt door Winged op 24-10-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:18

Huurtoeslag kan óók bij particulier huren! Websites: Huurcoach.nl, huurwoningen.nl, funda.nl etc.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:20

Winged schreef:
met 1000 euro netto voldoe je waarschijnlijk niet aan het minimumbedrag wat je moet verdienen voor een huurwoning. Wat voor huurwoning zoek je precies en ben je al ingeschreven bij een woningstichting?

Met particulier kun je inderdaad ook huurtoeslag krijgen.

Vanaf januari ga ik fulltime werken en ook meer verdienen. Dan zal het rond de 1300 euro zijn. Mijn ouders kunnen overigens garant staan. :) Nee, ik ben niet ingeschreven bij een woningstichting, dom genoeg, maar goed, daar is nu niets meer aan te doen.

Ehm, tsja, wat zoek ik.. Iets met een slaapkamer en een woonkamer zo dicht mogelijk bij het Centraal Station. Verder geen eisen/wensen. :n

Winged

Re: Appartement huren Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:25

Dan sowieso nog maar snel inschrijven. You never know... Hoewel Rotterdam waarschijnlijk nog veel langere wachtlijsten heeft dan hier.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:28

Ik weet niet hoe het precies in omgeving Rotterdam zit, maar ik ben inmiddels al anderhalf jaar wat intensiever opzoek naar een een kleine huurwoning ergens in Zaanstad/Noord-Kennemerland en omgeving. Sociale huur is, ondanks dat ik sinds mijn 18e sta ingeschreven, nog een tijdje op de wachtlijst blijven wachten, maar wel stug door blijven reageren. Ik heb een jaar particulier kunnen huren met behulp van de Leegstandwet, maar daarna werd dat huis verkocht en kon ik vertrekken. Nu weer opzoek.. Ik ben 22, student en heb een vergelijkbaar inkomen, wel heb ik nog redelijk wat spaargeld achter de hand, dat in geval van nood gebruikt kan worden.

Het is zeker wel mogelijk, maar je moet echt heel goed blijven zoeken en niet al te kritisch zijn..

Ik kijk zelf op Woningnet, kamernet, funda, marktplaats, pararius, sites van verschillende verhuurmakelaars en nog een site met sociale huurwoningen specifiek in Noord-Kennemerland.

Succes!

Edit: volgens mij kun je op de site van de belastingdienst kijken of je recht hebt op huurtoeslag, door je gegevens in te voeren. Ik weet niet precies welke gegevens, maar wellicht dat je daar een mogelijke woning die je op het oog hebt als voorbeeld kunt gebruiken om te kijken hoe en wat?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 18:22

K_im schreef:
Ik weet niet hoe het precies in omgeving Rotterdam zit, maar ik ben inmiddels al anderhalf jaar wat intensiever opzoek naar een een kleine huurwoning ergens in Zaanstad/Noord-Kennemerland en omgeving. Sociale huur is, ondanks dat ik sinds mijn 18e sta ingeschreven, nog een tijdje op de wachtlijst blijven wachten, maar wel stug door blijven reageren. Ik heb een jaar particulier kunnen huren met behulp van de Leegstandwet, maar daarna werd dat huis verkocht en kon ik vertrekken. Nu weer opzoek.. Ik ben 22, student en heb een vergelijkbaar inkomen, wel heb ik nog redelijk wat spaargeld achter de hand, dat in geval van nood gebruikt kan worden.

Het is zeker wel mogelijk, maar je moet echt heel goed blijven zoeken en niet al te kritisch zijn..

Ik kijk zelf op Woningnet, kamernet, funda, marktplaats, pararius, sites van verschillende verhuurmakelaars en nog een site met sociale huurwoningen specifiek in Noord-Kennemerland.

Succes!

Edit: volgens mij kun je op de site van de belastingdienst kijken of je recht hebt op huurtoeslag, door je gegevens in te voeren. Ik weet niet precies welke gegevens, maar wellicht dat je daar een mogelijke woning die je op het oog hebt als voorbeeld kunt gebruiken om te kijken hoe en wat?

Hoe komt het dan dat jij nog niets gevonden hebt? Ik zie op Pararius heel veel waar ik op zou kunnen reageren (wat natuurlijk niet betekent dat ik het ook zou kunnen huren), maar ik hoef 'pas' op 1 februari iets te hebben, dus ik durf nu nog niet te reageren. :)
Dankjewel voor de tips, ik zal die websites ook in de gaten houden.

En klopt inderdaad, er is een proefberekening te doen, heel handig. En ik heb er inderdaad recht op. :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:49

Ik ben enkele maanden terug naar een verhuurmakelaar geweest en deze vertelde dat ik tot zo'n 400/maand aan kale huur kan besteden. Hoger wilde zij niet met mij gaan. Nu stel ik zelf wel de eis dat ik een zelfstandige woning wil, niet op kamers dus. Die zijn er hier in de omgeving vrijwel niet, behalve sociale huur.. En daar blijf ik dan wel stug op verder reageren, maar ik kom er nog amper voor in aanmerking. Niet eigenlijk. Heb wel één appartementje kunnen bezichtigen, maar stond daar op plek nummer 9 dus werd het toch weer niet.

Momenteel zit ik weer bij mijn broer in huis, maar die komt in december terug uit Azië, en het plan was dat ik er dan weer uit zou zijn.. Wat ik zeg, ik zoek stug door!

Edit: Kijk ook eens op directwonen.nl!

Oreo

Re: Appartement huren Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:24

Eventueel een "gezocht" advertentie plaatsen op MP bijvoorbeeld?