Slecht slapen na avonddienst, wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Slecht slapen na avonddienst, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 10:05

Pfff ik word er gek van... altijd als ik avonddienst heb gehad (ik werk in een verpleeghuis), slaap ik zo slecht! Ik heb alles al geprobeerd, een boekje lezen, laptoppen, tv kijken, tijdschriftje bladeren na het werk. Meestal ga ik na een uur of anderhalf slapen nadat ik thuis ben. Ik word dan zeker 10x wakker op een nacht en droom alleen maar over medicijnen delen, mensen die nog in bed gelegd moeten worden. Ik word er gek van!!
Nog meer mensen die hier last van hebben??

Vjestagirl

Re: Slecht slapen na avonddienst, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:10

Ik had het als ik een lange dag had gewerkt in de horeca (vooral voor 1 heel veeleisende baas), ik blijf er maar van dromen, word half wakker, sta zelfs op omdat ik denk dat ik dingen moet doen, heel vervelend.

Wat hielp was me van te voren heel duidelijk en heel bewust bedenken "ik ben vrij, ik heb hard gewerkt vandaag en ik heb mijn vrije tijd verdiend, en ik mag nu in bed liggen en slapen". En zodra ik wakker werd deed ik hetzelfde.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:10

Ik heb dit ook ja, vooral als het een heel drukke hectische avond is geweest! Ik werk niet in de verpleging maar wel in de zorg, op een woonvoorziening voor mensen met gedragsproblematiek.

Tegenwoordig ga ik, als ik thuis kom, een flink stuk met de hond wandelen totdat ik mezelf echt rustig voel worden (ik woon gelukkig ergens waar dat rond middernacht gewoon kan) en daarna in bed nog even een beetje lezen oid. Dat helpt wel :) Ik slaap er niet eerder van, maar wel beter.

Ook helpt het me om tijdens de dienst af en toe bewust even een break te nemen om even te 'ontprikkelen' :P Hierdoor laat je de chaos in je hoofd niet te hoog oplopen..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:22

Ik heb het ook (geestelijk/lichamelijk gehandicapten).

Ik heb een paar maandje full time gewerkt met heel veer late diensten. Ik ben dan om 22.30 thuis en moet dan ook nog de paarden voeren.

Nu ben ik weer oproep (60 uur per maand) zijn mijn diensten en uurtje korter en heb ik meer vroege diensten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:30

Ik werk in de horeca en heb hetzelfde. Soms word ik midden in de nacht wakker, slaapdronken en nog half dromend en dan ben ik in mijn droom nog de avond herhalen "dit moet naar tafel 36 en dat naar 62", echt vreselijk vermoeiend.
Ik heb een uur of 2 nodig om bij de te komen 's avonds en moet dus niet eerder gaan slapen. Dan is het douchen, boekje lezen in bed en hopen dat ik rustig doorslaap..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:33

Bekend probleem. Ik het het ook na late diensten. Ik doe ook niet mijn best om naar bed te gaan. Ik ga uitgebreid tv kijken of laptoppen als erf niks op tv is. Vooral hele domme dingen waarbij ik niet hoef na te denken. Ik merk dat ik die tijd nodig heb om weer tot rust te komen na het werk. Je moet je werk laten bezinken en een plaatsje geven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:42

Het is alleen vervelend met een korte wissel dan heb je geen tijd om tot rust te komen.
Dan ben ik om 22.30 thuis en moet weer om 6.00 op het werk zijn.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:38

Slecht slapen doe ik niet, maar ik slaap wel te kort.
Ik ben meestal rond kwart voor een thuis.
Dan ga ik de hond uitlaten, teletekst lezen en even op de laptop. Wanneer ik naar de klok kijk is het al half 3 a 3 uur. 9 Uur gaat dan alweer de wekker, omdat ik naar stal moet....

Af en toe geef ik mijzelf een schop onder mijn kont en ga ik meteen naar bed, maar dan lig ik uren wakker....

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:39

Ik ken het probleem ook ...
Als ik uit mijn late diensten kom ben ik klaar wakker en fit om in principe nog een hele dag mee te kunnen. Wat ik nu doe is dat ik vaak een stuk met de hond ga lopen, nog eens een hele warme douche neem en dan mijn bed in kruip met een goed boek.

Het enige waar ik altijd op terug kom, is als ik de dag erna een vroege/dag dienst moet draaien. Dan heb ik er wel moeite mee om er weer uit te moeten.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:42

Ik werk alleen maar late diensten... Bij veel hecktiek op de avond ga ik altijd nog even tv kijken. Maar soms duik ik er ook zo in. Even het nieuws lezen op me telefoon en dan val ik vanzelf in slaap zo saai dat het is haha

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:43

Ik heb het ook. Ik heb een tijdje gewoon heel weinig geslapen, en nu er van alles is gebeurd (prive) ben ik zo moe.... Zet nu even geen wekker, dus ik slaap elke dag een gat in de dag. Maar anders krijg ik echt problemen, dus het moet maar even. Zonde, ik heb zo niets aan mijn dagen... Maar ik lig tot een uur of 3/4 wakker, dus om 8/9 uur opstaan (zoals ik eerder deed) gaat dan echt niet. Ja, eventjes, maar het sloopt je wel.

Ik kijk altijd nog even snel GTST op mijn ipad, maar ik lig hoe dan ook enkele uren wakker als ik naar bed ga. Of ik nou tv kijk of niet.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:48

Met het in slaap vallen heb ik dan niet zoveel moeite, ik ben wel echt moe als ik thuis ben. Het is echt de onrust die ik dan voel waardoor ik dan slecht slaap. Wat jij schreef Vjestagirl, dat ga ik ook proberen (vanavond dus :) )Het is denk ik goed om inderdaad even heel bewust stil te staan bij die onrust en jezelf zeggen dat het goed is om nu even je "hoofd uit te zetten". Misschien werkt het. Vaak heeft mijn vriend de hond dan al uitgelaten als ik terug ben, maar dan vraag ik of hij dat voor mij over wil laten als ik terug ben. Vindt'ie vast niet erg :D

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:18

Zo extreem als jij beschrijft heb ik niet, maar wel dat ik zeker niet direct kan slapen. Ben dan nog klaar wakker, doordat je nog druk in je hoofd bent.
Eerder moest ik nog een half uur naar huis rijden, maar ook dan kon ik niet direct slapen. Nu heb ik slaapdiensten, dus dan ben ik druk en ga gelijk in bed. Maar moet dan altijd nog een hele tijd lezen/telefoon kijken enz voor ik in slaap val.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:24

Ik werk alleen maar late diensten. Na het werk duurt het nog een uur voordat ik thuis ben, in dat uur kom ik tot rust en bij thuiskomst ga ik vrijwel gelijk naar bed. Soms nog even internetten maar da's hoogstens een paar minuutjes.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:23

Misschien zijn ontspanningsoefeningen iets voor je. Rust in je lichaam brengt ook rust in je hoofd: Als je 'afgeschakeld' gaat slapen is je slaap zelf ook beter, zo is mijn ervaring. Tip van Vjesta is imo ook zo een soort voorbeeld, om bewust 'af te schakelen'.