moederbord stuk.. macbook of imac? Of ander merk laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

moederbord stuk.. macbook of imac? Of ander merk laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:41

:wave:

Naar aanleiding van dit topic; [HTT] Beeldscherm laptop valt spontaan uit? heb ik mijn laptop toch maar even naar de maker gebracht. De eerst keer hadden ze er een nieuw beeldscherm ingezet allá €188 hij deed het beter maar viel nog steeds wel eens uit. Vervolgens weer daar heen gebracht en het zou een los kabeltje zijn. Vervolgens werkte hij nog steeds niet naar behoren.. Dus maar weer teruggebracht. Nu zeggen ze dat het scherm het doet maar de moederbord stuk is en dat ie het niet waard is om te repareren. En dit is mijn 3de laptop in 6 jaar tijd -O-
Tja ik zit nu in een dubio en heb eigenlijk 4 opties

optie 1 is zelf een nieuwe moederbord kopen. Al weet ik niet welke ik moet hebben en hoe te monteren.. Maar zover ik kon zien zijn moederborden niet zo duur misschien past er wel eentje in van mijn oude laptop.. Wellicht is er iemand in mijn vriendenkring die er wel verstand van heeft en me wilt helpen of dan kan ik hem naar de maker brengen zodat ik in ieder geval niet extra betaal voor het moederbord.

Optie 2 een macbook. Erg duur (ik wil dan 15inc) maar hoop dat deze wel langer meegaat als 2 jaar. Ben wel bang dat het lastig gaat worden met dingen voor school. Ik heb gewoon Word + photoshop nodig en dat heb ik nu op mijn laptop. Als ik een mac wil zou ik dat opnieuw moeten kopen voor een mac..

Optie 3 is een imac. Is lekker groot qua scherm waar ik van hou. Heeft voor de rest dezelfde 'nadelen' als hierboven genoemt en daarbij komt dat ik als ik hbo ga doen. Ik vermoedelijk wel een laptop nodig heb en dan dus over 2 jaar een laptop moet aanschaffen.

Optie 4 is een andere laptop kopen. Maar eerlijk gezegd vertrouw ik er niet zo in. Ik wil een grote laptop +/- 17'' en wel een langere levensduur als mijn laptops van de merken toshiba, acer, compaq. Deze hebben het allemaal begeven binnen 2 a 2,5 jaar waar ik toch wel een levensduur verwacht van 5 jaar..

Lang verhaal.. Maar kort gezegd wie kan mij goed adviseren over wat te doen. Laptop repareren of een nieuwe kopen en zoja welke?
Laatst bijgewerkt door lovey_ou op 21-10-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ohana_91

Re: Nieuwe macbook of imac? Of toch een ander merk laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:44

Ik heb een macbook, 13 inch uit 2007 en hij begint nu minder te worden, maar hij is nog niet kapot en is ook nog niet kapot geweest. Dus hij houdt het lang vol! Ik heb er Word en Photoshop op, wel anders dan de gewone Word en Photoshop, maar ik kan niet meer zonder. Ik weet niet of je nog andere programma's nodig hebt voor school? Aangezien niet alle programma's op een mac kunnen. Wij hebben nog een gewone computer voor de programma's en spelletjes die niet op de mac kunnen.

lovey_ou

Re: moederbord stuk.. macbook of imac? Of ander merk laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:54

Tja voor zover ik weet hoef ik voor de rest geen andere programma's te gebruiken denk dat dat meer via internet websites is :P Ik hoor inderdaad goede verhalen over macbook dat ze lang mee gaan hoop dat bij mij ook zo is mocht ik er een kopen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:01

Houd er ook rekening mee dat een 17" laptop erg zwaar is om mee naar school te nemen. De eerste keren roep je "gaat best" maar na verloop van tijd is het niet prettig meer.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:09

Op een macbook/imac kan je windows draaien met bijbehorende programma's. Al zijn er voor mac's ook word, maar ook Pages en dat werkt ook nog eens fijner dan dat kl*te word, dat nooit doet wat jij wil.

Heb sinds kort een macbook air (13" ) en hij is heerlijk! Had eerst een 15" laptop en was huiverig dat 13" misschien te klein zou zijn, maar ik merk nu niet eens meer dat hij kleiner is.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:15

Ja ik wil als ik een ander merk laptop koop wel echt 17 inch of iets in die richting. Vind het ook wel fijn om die 1 tot en met 9 rechts te hebben maast je toetsenbord zeg maar. Dat zware ben ik wel gewend loop regelmatig met een tas vol boeken en 2 wetboeken rond dus ben wel wat gewend :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:47

Ik heb een iMac, en na drie jaar nog steeds ontzettend blij mee <3 Beestje draait nog alsof ie net uit de winkel komt :)
En inderdaad windows ernaast geïnstalleerd met bootcamp voor de programma's die niet op OSX draaien (eigenlijk alleen spelletjes)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:49

Ik heb zowel Word als Photoshop 6 erop staan en werkt prima. Ik heb een Macbook pro 13 inch. Zelf vind ik dat groot zat.
Mijn ouders hebben de Imac en wat is dat een fijne computer zeg, heerlijk!

Dus ja, Apple heeft mijn hartje gestolen :p

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:10

We hebben thuis ook een iPad en ik heb een iPhone en wat een verademing indd. Alleen die iMac/MacBook zijn zo duur := en ik hoop dat mijn laptop gewoon te maken valt :P hoop dat der iemand is met tips wat betreft het moederbord

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:16

Ach, ze zijn dan wel ongeveer twee keer zo duur dan een windhoos laptop, maar gaan ook twee keer zo lang mee en schelen een hoop ergernis :D Zeker in combinatie met een iPhone/iPad zijn ze ideaal. Ik heb mijn agenda enzo gedeeld via de cloud, en zodra ik op de iMac een afspraak instel wordt ik automatisch ook via de iPhone gewaarschuwd.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:53

Zelf gebruik ik een ipad om mee te nemen en thuis heb ik een desktop staan.

Laptops waar ik ervaring mee heb worden vaak veels te warm waardoor de hardware minder lang meegaat. Vaak gaan ze net na de garantie periode kapot en zelf repareren is vaak moeilijk. Macbooks zijn de enige waar ik nog geen slechte verhalen over heb gehoord (samen met lenovo maar dat wordt volgens mij nu pas populairder dus vrij logisch) dus dat lijkt mij een goede keuze.

Zelf heb ik geen geld voor een macbook of imac dus heb voor een desktop ernaast gekozen. Desktops zijn vaak super makkelijk aan te passen of te repareren staan filmpjes genoeg over op youtube, dus voor mij was dit een handige oplossing. Maar als je veel uit huis werkt is een desktop natuurlijk minder geschikt.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:37

Ik heb het nagevraagd aan mijn vriend die is ingenieur (afgestudeerd aan TU Delft) en die kan bijna alles maken.

Hij zegt dat een MacBook/laptop voornamelijk bestaat uit het moederbord en dat het vervangen echt een klote klus is en daardoor dus behoorlijk duur zal zijn.

Wat ik zou doen in jouw geval. Een MacBook aanschaffen 13 inch of andere kleine laptop en een los beeldscherm. Dan heb je thuis een groot scherm en kun je wel makkelijk je computer meenemen, voor school of vakantie bijv.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:23

Het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van je OP, is: misschien een second opinion ergens laten doen? Als ze met drie verschillende 'diagnoses' komen en het nu maar op moederbord gooien, zou het ook zomaar iets anders kunnen zijn, wellicht. Persoonlijk zou ik, voordat ik een nieuwe koop, graag zeker willen weten dat de oude t niet meer gaat redden..

Om op de vraag in je OP terug te komen: mijn persoonlijke mening is dat macbooks way overpriced zijn, je voornamelijk betaald voor de het merk (zelfde geldt voor de telefoons) en dat Asus en Toshiba prima windows-merken zijn waarvan de laptops erg lang en goed meegaan.

Wat voor merk is je huidige laptop? En de vorigen? Edit: Lees het in je vorige topic. De oudere Acermodellen staan bekend om gezeur met het moederbord, tegenwoordig schijnen ze beter te zijn, maar de goedkopere oude Acer's zijn echt ruk. Dus als je tot nu toe alleen maar Acer's gehad hebt, zou ik zeggen probeer eens een Asus of Toshiba.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:38

Het gaat niet alleen om de hardware, een Mac koop je vooral omdat het besturingssysteem gewoon zo lekker snel en betrouwbaar is :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:46

Koop een fatsoenlijke laptop (dus geen Acer of Compaq). Of koop een mini laptop (voor de simpele dingetjes) en een desktop voor thuis.
Apple is echt te duur voor wat het biedt, in mijn ogen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:47

8nnemiek schreef:
Het gaat niet alleen om de hardware, een Mac koop je vooral omdat het besturingssysteem gewoon zo lekker snel en betrouwbaar is :)

Reageer je hiermee op mijn post, of is dit een algemene opmerking?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:50

Ik zou in jouw geval voor een MacBook gaan met Parallels (?) erbij, hiermee kun je Windows draaien onder Mac en hoef je in ieder geval geen nieuwe versie van Photoshop aan te schaffen. Ik heb zelf een 13 inch MacBook en een iMac en hoewel het echt een rib uit m'n lijf was heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Alles werkt zoals het moet en doordat je met Mac geen last hebt van onverklaarbare vastlopers hoef ik m'n werk niet meer iedere 10 minuten op te slaan, ideaal!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:52

Ik heb een samsung laptop 17 inch. En die doet het nog steeds prima en die heb ik al drie jaar :) Ja, hij wordt nu een beetje trager, maar goed dat mag na 3 jaar. Verder ban ik echt super blij met hem!!
Ik heb verder geen ervaring met een macbook dus daar kan ik niets over zeggen.. Ja dat ik 800 tot 1200 euro echt teveel vind voor een laptop, maargoed dat is mijn mening :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:49

imd schreef:
Het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van je OP, is: misschien een second opinion ergens laten doen? Als ze met drie verschillende 'diagnoses' komen en het nu maar op moederbord gooien, zou het ook zomaar iets anders kunnen zijn, wellicht. Persoonlijk zou ik, voordat ik een nieuwe koop, graag zeker willen weten dat de oude t niet meer gaat redden..

Om op de vraag in je OP terug te komen: mijn persoonlijke mening is dat macbooks way overpriced zijn, je voornamelijk betaald voor de het merk (zelfde geldt voor de telefoons) en dat Asus en Toshiba prima windows-merken zijn waarvan de laptops erg lang en goed meegaan.

Wat voor merk is je huidige laptop? En de vorigen? Edit: Lees het in je vorige topic. De oudere Acermodellen staan bekend om gezeur met het moederbord, tegenwoordig schijnen ze beter te zijn, maar de goedkopere oude Acer's zijn echt ruk. Dus als je tot nu toe alleen maar Acer's gehad hebt, zou ik zeggen probeer eens een Asus of Toshiba.

Heb nu een acer inderdaad heb hiervoor een Compaq gehad en daarvoor een Toshiba en alhoewel mijn Toshiba het nog steeds doet ben ik daar toch wel het minst tevreden over maar goed wellicht komt dat door de generatie kloof vergeleken met de huidige laptops. Het zou best kunnen dat het moederbord stuk is hoor toen me moeder heb bracht zag ze bij het opstarten daar ook al een klein blauw schermpje wat volgens mij de melding is voor een stukke moederbord. De reparatie kosten zouden komen op €300 iets wat ik nog wel te doen vind maar me moeder wilt dan wel graag een MacBook met als voorwaarde dat ik ook bijdraag uiteraard. Maar voor €300 heb ik geen MacBook. Ik zal sowieso eens anderen contacteren wat het bij hun gaat kosten want vind dat ze wel veel vragen in vergelijking met de 'fouten' die hun hebben gemaakt (stekker die niet goed vast zit enzo)

Wendy schreef:
Koop een fatsoenlijke laptop (dus geen Acer of Compaq). Of koop een mini laptop (voor de simpele dingetjes) en een desktop voor thuis.
Apple is echt te duur voor wat het biedt, in mijn ogen.

En wat is volgens jou een fatsoenlijke laptop? :)

Naja goed de reparatie kosten voor mijn laptop zouden dus komen op 300 euro best een hoop geld maar niet duur genoeg om een goede laptop van te kopen.. Zit nog in een dubio dus :P

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:57

Mocht je kiezen voor een nieuwe laptop- ik heb een lenovo. <3

Wel 'maar' 13.3", maar ik wilde per se niet groter dan dat. Ben er tot nu toe héél happy mee, én ik kan hem gewoon lekker zonder snoertje meenemen naar de uni/waar dan ook, want de batterij gaat zo'n 7u mee. :D Hij is me aangeraden door een vriend van me die geruime tijd in computers/elektronica gewerkt heeft.
(ik had hiervoor een 13.3" HP en die werd na een tijdje gloeiend heet, deze niet. Nog een voordeel! :) )