Carriere-switch na Logopedie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Carriere-switch na Logopedie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 18:43

:wave:

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die een carriere-switch na de opleiding Logopedie hebben gedaan of een soort van nascholing (dan wel post-hbo, dan wel universitair)?

Ik ben zelf verleden jaar afgestudeerd als logopedist. Momenteel studeer ik door aan de RuG, aan een schakeljaar Taalwetenschappen. Dit, in voorbereiding op de master Klinische Neurolinguistiek. Klinkt allemaal als een soepel verloop, maar ik ben doodongelukkig ermee. Ga met tegenzin naar school, heb morgen mijn tweede tentamen en nog geen woord ervoor geleerd. Gewoon, omdat ik dit eigenlijk niet wil.

Beslis ik vandaag eindelijk na veel en lang nadenken voor mezelf dat ik ermee ga stoppen en een nieuwe HBO (SJD) ga doen, blijkt dit gewoonweg onmogelijk te zijn! Schijnbaar mag je met een HBO diploma van een zorgstudie niet meer met een andere HBO opleiding gaan starten, tenzij je 7000 euro collegegeld per jaar neertelt. Ik viel schuin achterover, maar zo gaat dat blijkbaar. Als ik een andere HBO opleiding had gedaan en nu een zorg HBO opleiding ging doen, dan ging gewoon het reguliere collegegeld in. Belachelijk dus!
Maar nu, nu zit ik voor mijn gevoel vast. Ik zou niet weten wat ik nu moet doen, want er zijn niet echt veel andere mogelijkheden op doorstudeer gebied bij de logopedie als wat ik nu doe. Daarnaast wil ik er eigenlijk niet meer mee door, omdat de zorg zodanig op zijn kop staat en de logopedie flink onder vuur wordt genomen door zorgverzekeraars. Deze laten onze salarissen dusdanig kelderen waardoor de gemiddelde logopedist maar liefst 9 euro onder het normale loon gaat werken. Om te kunnen behandelen hebben we zorgverzekeraars nodig, dus het zijn gewoonweg wurgcontracten. De NVLF vakbond kan er ook weinig mee. Zo kan ik net zo goed mijn schoonmaakbijbaantje houden, want dit is niet een jaartje een downer op de logopedie, dit is het begin van een voorspelbaar einde. Daar heb ik ook niet al die tijd voor geleerd.

Maar nu?
- Een nieuwe HBO is geen optie
- Doorgaan met mijn huidige studie maakt me ongelukkig en voorzie ik als geldverspilling
- Een andere bachelor op de RuG starten? Dan maar 3 jaar nog naar school?
- Een post-hbo is niet echt een optie, gezien de toekomst voor logopedie

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen :)

RelarDevi

Re: Carriere-switch na Logopedie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:46

Wat maakt je ongelukkig? De schakeljaar zelf omdat de vakken niet leuk zijn of je denkt dat een master niet bij jou past?

Hoe zit het met logopedie op scholen? Hebben ze daar ook te maken met zorgverzekeringen?

Waarom wil je SJD gaan doen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:48

Schakeljaar aan de RUG en dan een master? Dat is iig het traject wat ik doorloop,dat kan bij de economische studies tegen t reguliere collegegeld :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:08

Ik zou eens gaan kijken of je kunt schakelen naar andere studies. Kijk wat je leuk lijkt en wat een niet al te grote ver van je bed show is. Dan gewoon mailen naar een contactpersoon voor die opleiding en vragen wat er mogelijk is. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Is anders een duale opleiding misschien wat voor je? Dan werk en leer je tegelijk? Misschien is dat qua collegegeld beter te doen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:13

Een vriendin van mij heeft de master orthopedagogiek of pedagogische wetenschappen oid gedaan na logopedie.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:18

In principe maakt een heleboel ervan me ongelukkig.
De vakken, de opzet, de inhoud, wat ik ermee kan en hoe de toekomst eruit ziet voor logopedie en de vervolg opleiding die ik nu doe.
Van de scholen zijn we helaas al geschrapt. Vroeger hadden alle scholen logopedisten.
Nu voornl het SBO en de verschillende clustervorming scholen nog. Maar ook geen werk in en gaat ook meestal via de praktijk zelf, die dan aangesloten zitten bij scholen. Ook vanuit daar worden kinderen middels de zorg verzekering behandeld.

Ik heb geen enkele kans op een ander schakel jaar als dat wat ik nu doe. Ivm toelatingseisen.
Wel kan ik dus gaan voor een nieuwe bachelor aan de uni. Maar wat...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:24

madeliefw schreef:
Een vriendin van mij heeft de master orthopedagogiek of pedagogische wetenschappen oid gedaan na logopedie.

Schakeljaar? Die is aan de SPO, in de avond. Geen DUO dus en moet dan ernaast wel werken, ivm t kunnen betalen.
De bachelor duurt 3 jaar, die zag ik ook nog. Schijnbaar ben ik wiskunde deficiënt daarvoor. Laat dat nou mn allerslechtste kant zijn. Had op de havo met bloed, zweet en tranen en een jaar bijles een 4, 5 voor wiskunde A1.
Dus grote kans dat ik de test niet kan halen werd me verteld. Je mag nl al starten voor de test aan, met gevolg dat je t eventueel niet haalt.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:30

Ja ze heeft volgens mij een soort verkorte bachelor gedaan. Is alweer een tijdje geleden toen kon dat. Waar liggen je interesses? Ik kom vanuit de zorg en werk nu bij een softwarebedrijf welke software voor de gezondheidszorg maakt. Zo'n overstap kan je ook maken. Ik heb een leuke master gedaan, zorgmanagement aan de Erasmus uni. Na jaar schakeljaar een master. Wel wiskunde op vwo niveau vereist. Is denk ik overal zo.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:44

Tot nu toe idd een vereiste bij bijna alles idd. Rot wiskunde...

Alleen bij Sociologie niet? Geen idee of dat wat aansluit en wat ik me er nou echt bij voor moet stellen?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:06

Je noemt een bachelor op de uni als optie, dat is echter geen optie. Je betaalt daar namelijk ook instellingscollegegeld voor. Je hebt al een bachelor op het HBO, dus een 2e bachelor (op HBO of uni) kost dan instellingscollegegeld.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:08

Hoezo dat?
Ik betaal voor mijn schakeljaar ook gewoon 1875,- euro?

Van hbo naar hbo kost 7000, van hbo naar uni niet dacht ik? Net zoals van mbo naar hbo?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:08

PanniePannie schreef:
Je noemt een bachelor op de uni als optie, dat is echter geen optie. Je betaalt daar namelijk ook instellingscollegegeld voor. Je hebt al een bachelor op het HBO, dus een 2e bachelor (op HBO of uni) kost dan instellingscollegegeld.

Nee hoor, als je van hbo naar uni gaat betaal je geen instellingscollegegeld!

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:16

44Myrthe44 schreef:
PanniePannie schreef:

Als je daar (een schakelprogramma met) master gaat doen niet nee. Maar voor een bachelor wel. Ik kan het weten, want heb het zelf betaald.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:19

Dat meen je toch niet? Dan zit ik vaster dan vast?

Edit: Als ik stop na mijn schakeljaar ben ik ook gewoon in het bezit van de bachelor Taalwetenschappen. Maar dan hoef ik toch niet ineens nog instellingscollegegeld te gaan betalen? Want dan heb ik in principe ook 2 bachelors?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:21

http://www.vu.nl/nl/opleidingen/praktis ... /index.asp

TS heeft al een bachelorgraad, dus een tweede bachelor is instellingscollegegeld. Of het om hbo en/of universitaire bachelor gaat maakt daarbij geen verschil.

De opties om het instellingscollegegeld te ontwijken en wel verder te studeren, zijn een schakelprogramma met master of post hbo.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:26

RUG heeft hele mooie constructies voor schakeljaren, waardoor je in de meeste gevallen gewoon voor het wettelijk tarief kunt studeren. Lukt het schakeljaar niet, of wil je een reguliere (verkorte) bachelor doen, dan zul je het instellingscollegegeld moeten betalen. Het maakt hierbij niet uit of je een uni of HBO bachelor hebt, bachelor is bachelor.

Ik heb zelf ook het schakeljaar gedaan en helaas vastgelopen op wiskunde, dus ik doe nu een verkorte bachelor, en betaal dus ook instellingscollegegeld.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:27

44Myrthe44 schreef:
PanniePannie schreef:

Als je iets anders dan een standaard schakeltraject (als ik het goed begrijp doet TS nu een standaard schakeltraject en wil ze juist een (verkorte?) bachelor gaan doen) gaat doen, dus wél. Schakeltrajecten zijn (meestal) te volgen voor wettelijk tarief idd.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:38

imd schreef:
44Myrthe44 schreef:

Als je iets anders dan een standaard schakeltraject (als ik het goed begrijp doet TS nu een standaard schakeltraject en wil ze juist een (verkorte?) bachelor gaan doen) gaat doen, dus wél. Schakeltrajecten zijn (meestal) te volgen voor wettelijk tarief idd.

Ah, daar was ik dus mee in de war. Bedankt voor het herstellen!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:47

Even vanaf mijn mobiel een herinnering voor mezelf, ik ga morgen uitgebreid reageren op je post.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:54

Pedagogiek (wo) wat hier voorbij kwam lijkt mij geen goede optie, de baankansen zijn daar vermoedelijk nog minder dan bij logopedie...

Vind je het hele vakgebied niet meer leuk of gaat het echt om de wurgcontracten (kan ik mij iets bij voorstellen)?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:09

Hey, oud-studiegenootje :D

De eerste gedachte die bij me opkomt is 'je bent de haven nog niet uit of je schip is al gezonken'

Paar vragen:
Waarom ben je destijds logopedie gaan studeren? In welke werksetting heb je stage-ervaring? Had je überhaupt plezier in je studie? En stel dat er geen gedoe was met de zv's, zou je dan wel als logopedist aan de slag willen?

Ook vier jaar geleden had je kunnen weten dat logopedie al jaren onderaan in de lijst van HBO-salarissen bungelt. Daar verandert voorlopig niks aan. Wat jij zegt over de salarissen klopt niet. De salarissen kelderen niet met €9 per zitting, maar de tarieven gaan niet mee in de vergoeding zoals door de NZa berekend. De hoeveelheid werk in de vrije vestiging neemt toe, er vindt een verschuiving plaats van onderwijs naar de V door de bezuinigingen in O. Idem voor de klinische setting. Maar de meeste vacatures zijn helaas toch in de Randstad...

Het is wel zo dat ik mijn hart vasthoud voor wat er in 2015 gaat gebeuren, als we uit de basisverzekering gaan ben ik voor een groot gedeelte mijn baan kwijt. Maar dat is pas 2015 en tot die tijd heb ik vanuit mijn werk in een gezondheidscentrum nog genoeg projecten lopen die hopelijk in 2015 door kunnen blijven gaan.

Maar na 2015 komt 2016..en wie weet zijn er dan weer positieve veranderingen in de zorg. Want de geluiden worden alleen maar negatiever dus moet er ooit een omslag komen.
Maar als jij in 2017 al een aantal jaren een diploma logopedie hebt, maar geen werkervaring dan lig je er denk ik al te lang uit. Ik zou toch echt op zoek gaan naar een baan in de logopedie, dan is het later makkelijker herintreden mocht je dat willen.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:18

Ik lees mee, op dit moment zit ik in mijn laatste jaar en weet ik ook nog niet zo goed wat ik moet.
Telelogopedie is ook in opkomst, weet niet of je dat trekt? Ik denk dat je moet zoeken naar een setting waar je plezier hebt in je werk, misschien in combinatie met je studie als dat mogelijk is? Dan heb je afwisseling en kom je er misschien wel doorheen, doordat je verschillende perspectieven ziet dan wanneer je 'alleen' maar studeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:15

PanniePannie en imd: Heel erg bedankt voor de informatie over het collegegeld. Heb ik veel aan!

TurdusMerula: Ik vind opzich mijn vakgebied nog wel leuk, heb ook gewoon mijn studie afgemaakt en het leuk gevonden. Ik wil alleen graag 'meer' dan 40 jaar in een praktijk werken en elk uur 2 behandelingen verrichten. Ik haal er niet genoeg voldoening uit en ik vind het gewoon onderbetaald en ondankbaar werk, als ik zie wat ik thuis ook nog zal moeten doen in een praktijk. Natuurlijk is dit heel kort door de bocht, maar het geeft even weer hoe ik me erover voel :+ Dit geldt dus voor de vrije vestigingen. Ook dus inderdaad de toekomstvoorspelling met ook op de zorgverzekeraars. Daarom wil ik doorstuderen, maar dat wordt dus heel erg beperkt ben ik sinds gisteren wel achter. Pedagogiek kwam ik niet door in verband met wiskunde en de SPO ipv DUO. Dus die ging al niet op inderdaad.

Jusi: dat is een goede! :D

Sammylover: Ja, jammer he hoe de ontwikkelingen zijn. Zal eens kijken wat Telelogopedie inhoudt en hoe het zit met behandelen daarmee. Klinkt interessant. Ik blijf naast mijn schakeljaar ook door solliciteren hoor :j Gewoon voor de werkervaring, en ik kan het schakeljaar dan vertraagd doen, bv in 2 jaar. Een baan in bv de zorgsetting (kliniek, ggd, audiologisch centrum e.d.) geef ik de voorkeur. Maar het is veelal de ervaring die je niet hebt waar ze je op afrekenen. Daarom ben ik ook gaan doorstuderen omdat ik als klinisch linguist hopelijk het van mijn opleiding kan hebben ipv de ervaring. Veel studiegenootjes van afgelopen jaar hebben nog geen baan. En het wordt ook steeds moeilijker door bovenstaande.

Paulien: Het begin van je vragen is niet meer relevant om op te antwoorden, denk dat je dat uit bovenstaande wel kan opmerken :Y)
Opzich is er natuurlijk niks mis met de salarissen zoals ze hiervoor waren, je verdiend in een praktijk geen goudmijn, maar die kant wilde ik toch al niet op. Dat trekt me totaal niet. Doordat de zv's aan t klooien zijn wordt het alleen wel heel erg onzeker, en ook uiteraard minder verdienen. Dat bedoelde ik dus met 9 euro onder het gemiddelde, niet dat dat per half uur is. Ik weet ook wel dat het crisis is en dat meerdere sectoren en afgestudeerden in hetzelfde schuitje zitten, maar op mijn kont gaan zitten wachten tot ik alsnog geen baan krijg, dat is ook niet de bedoeling (ik solliciteer ook echt wel). Ik wil dan voor mezelf concrete oplossingen gaan bedenken. Vandaar dat ik aan een switch zat te denken. Helaas blijkt dit dus onmogelijk. Ik denk dat de NVLF er ook heus wel tegen in gaat, maar als je ziet hoe het de fysio's is verlopen, voorspelt dat gewoon niet veel goeds. Ook niet voor 2015/2016. Ook niet voor de langere termijn. In de Randstad zou het kunnen hoor, dat daar meer is. Mijn leven en familie/vrienden/bedrijfje is alleen hier in het Noorden en dat ga ik niet inruilen. Ik blijf dus ook zeker doorstuderen en ook zeker solliciteren, ik voorzien alleen niet veel goeds en ik denk dat dat ook gewoon een kwestie is van realistisch denken.

Ik heb er lang over nagedacht en alle reacties opnieuw gelezen en het er met mijn huidige studiegenootjes over gehad.

- ik kan geen andere hbo bachelor doen, vanwege instellingscollegegeld
- ik kan geen andere uni bachelor doen, vanwege instellingscollegegeld
- ik kan geen ander schakeljaar als dit wat ik nu doe gaan doen, vanwege toelatingseisen
- ik kan geen pedagogiek schakeljaar doen, vanwege de SPO en de wiskunde deficiëntie (en qua toekomst al niet handig)

Blijft over: stoppen en genoegen nemen met mijn hbo diploma en gewoon hopen op werk OF doorgaan met deze studie en meer kans maken op een baan en betere voorzieningen hebben voor de toekomst dan met alleen mijn hbo diploma.

Ik heb me afgemeld voor mijn tentamen voor vandaag.

Ik ga het tentamen van donderdag en volgende week wel maken en ga het schakeljaar op een lager pitje zetten. Per blok 1 moeilijk en groot vak minder doen en dan volgend jaar per blok deze vakken pas doen. Dan kom ik dit jaar uit op ong 6 vakken en volgend jaar op 4. Dan maar zo eerst. Dat brengt me wat meer rust, wat meer orde en ik hou gewoon ook wat tijd over die ik graag dan ook weer terug wil. Kost een jaar extra collegegeld, heb erover geinformeerd en ik mag gewoon het schakeljaar zonder instellingscollegegeld in 2 jaar doen, zelfs in 5 als ik wil. Dus daar ben ik heel blij mee. Een klasgenootje is dit ook gaan doen, die vond het ook te zwaar.

Daarna volgt dan de master. En hopelijk is er met deze opleiding dan meer kans op een baan als zonder deze opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:26

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt