Concentratieboog van een goudvis, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Concentratieboog van een goudvis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:11

:wave:

Zoals waarschijnlijk nog veel meer studenten heb ik volgende week tentamens. Deze week heb ik vakantie, dus ik had het helemaal uitgedacht: lekker de week vrijhouden om veel te kunnen leren en dan de avond vrij om bij te komen en paardlief aandacht te geven.

Nu loop ik al sinds het begin van mijn HBO-studie (Bedrijfskunde) tegen een probleem aan: Mijn concentratievermogen is echt om te huilen. En het wordt steeds erger. Ik begin vol goede moed, alles uit, iets te drinken erbij en gaan met die banaan. Voor 5 minuten ja... Want daarna is het: 'hee, even dit doen', 'oh, ik moet dat nog doen', 'help, ik vergeet wat!'. Ik ben dus constant met van alles tegen en ben uiteindelijk de hele dag bezig om vervolgens te concluderen dat ik voor geen meter ben opgeschoten en dan neem ik me weer voor dat ik er morgen écht voor ga. Je raadt het al, morgen gaat het precies hetzelfde.

Ik doe dus HBO, derde jaar, en het is samenwerken wat de klok slaat. Maar ook daar gaat het mis, ik stel alles eindeloos uit en moet mezelf regelmatig even inpeperen dat ik toch écht moet beginnen want ik kan het niet maken om mijn groepsgenoten te laten zitten.

Uiteindelijk komt het meestal wel goed. Ik leer vrij makkelijk en hoewel economie niet mijn sterkste vak is (handig, met een economische studie) haal ik de meeste tentamens wel binnen een keer. Idem voor groepsopdrachten. Aan de moeilijkheidsgraad ligt het dus niet zozeer.

Jemig, nu ik dit teruglees kom ik ongelooflijk lui over := Maar da's dus niet zo. Ik probeer het wel maar het lukt gewoon niet. En als ik eens een goeie dag heb, denk ik daarna 'zie je wel, ik kán het wel', maar het zet nooit door helaas. Wat er misschien wel mee te maken heeft is dat ik ernaast nog werk, zo'n 20 uur per week. Dat doe ik al jaren en ik ben het inmiddels gewend, helaas komt het nu even rot uit want vanaf woensdag tot zaterdag ben ik eigenlijk alleen maar aan het werk en daarna kun je me opvegen. Minder werken is niet echt een optie, mijn vaste lasten lopen tenslotte gewoon door.

Iemand herkenning, of nog beter, tips?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:14

Gewoon meer discipline aankweken. Er is geen andere optie dan jezelf iedereen een flinke schop onder de kont te geven. Desnoods sluit je je op, alle elektronische apparaten uit en mag je het volgende half uur tot uur gewoon niet meer op staan. Je zult zien dat als je dat volhoudt het na een tijdje vanzelf beter zal gaan. Had er ook last van, maar het is toch echt iets wat zich aanleert.

Oja ga er vooral zelf geen syndroom (zoals ADD) er op gaan plakken als excuses zoals sommigen dat maar al te graag doen bij een beetje concentratiemoeilijkheden.. :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:17

Tja... Bokt op de time-out :) ...
Praktische tip...een kookwekkertje op 15 of 20 minuten zetten... en die tijd echt bezig zijn met lezen/studeren.... en daarna even iets anders... dus van je plek weg en iets eten/drinken/lopen/oid ... die korte tijd aanhouden... en niet je daarna straffen als je vindt dat je te weinig hebt gedaan. Daarna weer wekker op korte tijd... misschien zelfs wel 10 min. Je hoeft niet meteen twee uur non-stop met je studie bezig te zijn... kleine doelen stellen.

MarlindeRooz

Re: Concentratieboog van een goudvis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:19

Tja ik heb zelf ADHD (vast gesteld) en ik weet hoe moeilijk het is maar je moet het gewoon doen! Als je er in zit dan gaat het meestal wel lekker.

Maar het ergste is dat je na 10 minuten denkt van wauw ik ben zielig ik heb al zo hard geleerd nu mag ik even op Facebook etc. :')

Dus gewoon domweg beginnen, alles afsluiten en kop er voor!

Zoals ik nu ook ga doen. ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:25

Bedankt voor jullie reactie :)

Lara_Silver schreef:
Oja ga er vooral zelf geen syndroom (zoals ADD) er op gaan plakken als excuses zoals sommigen dat maar al te graag doen bij een beetje concentratiemoeilijkheden.. :+

Haha, doe ik niet hoor! Ik weet dondersgoed dat ik gewoon niet moet zeiken en bezig moet gaan, maar dat idee ook daadwerkelijk uitvoeren is een tweede -O-

Evelijn schreef:
Tja... Bokt op de time-out :) ...
Praktische tip...een kookwekkertje op 15 of 20 minuten zetten... en die tijd echt bezig zijn met lezen/studeren.... en daarna even iets anders... dus van je plek weg en iets eten/drinken/lopen/oid ... die korte tijd aanhouden... en niet je daarna straffen als je vindt dat je te weinig hebt gedaan. Daarna weer wekker op korte tijd... misschien zelfs wel 10 min. Je hoeft niet meteen twee uur non-stop met je studie bezig te zijn... kleine doelen stellen.

Bokt ga ik inderdaad zo maar even uitzetten :j

MarlindeRooz schreef:
Tja ik heb zelf ADHD (vast gesteld) en ik weet hoe moeilijk het is maar je moet het gewoon doen! Als je er in zit dan gaat het meestal wel lekker.

Maar het ergste is dat je na 10 minuten denkt van wauw ik ben zielig ik heb al zo hard geleerd nu mag ik even op Facebook etc. :')

Dus gewoon domweg beginnen, alles afsluiten en kop er voor!
Zoals ik nu ook ga doen. ;)

Nouja, het is niet zo dat ik mezelf zielig vind en dat ik zooo hard geleerd heb dan hoor :') Juist niet. Het is meer, na een tijdje dwaal ik af en dan is het bijvoorbeeld 'hee, zou de docent al teruggemaild hebben' en dan ga ik daar weer naar kijken. Dat kan ik ook wel later doen, maar dan blijft het weer door mijn hoofd spoken en komt er helemáál niks van.

Nouja, ik ga Bokt maar even uitzetten nu, wish me luck :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:26

Wat Evelijn zegt. En dan ook een wekker zetten voor je pauze, anders wordt die te lang. ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:27

Zó herkenbaar dit! :wow:
Zelf doe ik een interne opleiding binnen de overheid en ik móet deze toets halen wil ik doorgaan.. Dus ook bedacht om vorige week en deze week even goed alles door te nemen, samenvattingen te maken etc. Helaas werkt het hier net zo, ben even 5-10 minuten goed bezig & voor ik het weet ben ik weer met iets anders bezig. Zo irritant!

Ik lees even mee dus :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:32

Ik heb hetzelfde probleem! Al heb ik ook dat ik echt heel erg er in kan zitten en dan zo tot laat door kan gaan, maar dat is helaas meer uitzondering dan regel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:23

Leg er eens een blokje naast om al die 'oh-ja' dingetjes op te schrijven?

Eigenlijk is het geen concentratieprobleem, maar een prioriteitenprobleem. Als je plant, moet je datgene dat je plant prioriteit geven boven alle andere dingen die in je opkomen. Er zijn veel mensen die niet afleren toe te geven aan die impulsen, en later in hun werk in behoorlijke problemen komen omdat ze doen wat ze niet moeten en doen, en niet doen wat ze wel moeten doen. Alles heeft een tijd en een plaats, en als je moet leren, moet je leren. Dat mailtje kan je over een uur ook wel lezen...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:26

aah, ik zit ook uit pure concentratie frustratie hier op bokt te lezen :')

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:33

Ik heb het zelfde probleem.
Ik stel alleen voor mij zelf voor dat ik ander half uur echt moet blokken en dan een half uur pauze. Ander half uur moet blokken en weer een half uur pauze.

In het begin van de dag maak ik ook een planning en plan ik op papier vooruit. Dat helpt mij ook zeker om mij meer aan de planning te houden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:37

@Cchanny: het heeft geen zin om anderhalf uur te blokken...je hersenen vallen na een uur eventjes in slaap om alle stof te verwerken. Daarom moet je na een uur blokken echt pauze nemen. Je hersenen nemen toch niets op. Een halfuur pauze is ook echt overbodig. Gewoon eventjes wat drinken halen, wat te knagen nemen en je kan er weer tegenaan ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:46

Bij mij werkt dat niet. Een uur is voor mij te kort. Ik heb langer nodig.
Merk zelf pas dat ik dan eindelijk op gang kom.

Het verschilt per persoon.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:47

Ik kwam laatst op internet tegen wat het meest effectieve leerschema is, namelijk: 25 minuten werken, 5 minuten pauze, 25 minuten werken, 5 minutenpauze, 25 minuten werken, 20 minuten pauze.
Misschien helpt het om echt een wekker te zetten op 25 minuten en dan die tijd ook echt proberen te werken. Wen jezelf aan om je daar echt aan te houden. Ik heb dit ook geprobeerd, en de eerste paar keren wordt je toch afgeleid maar na een poosje denk je dan toch weer: Ow ja ik moet leren.. En dan ga je gewoon verder. En dan ga je alle dingen waarvan je dacht ow dat moet ik ook nog doen, in je pauze doen. Iig dat helpt voor mij..
Succes!! Het is echt een lastig probleem!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:58

Ik zou , zoals ik al langer zeg, eerst maar eens van die nachtdienst(en) af zien te komen.
Zeker op woensdag want het is niet gezond dat je woensdag de hele nacht werkt en daarna door gaat naar school zonder fatsoenlijk slaap!

Verder van fb afblijven

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:00

Prr, ik denk dan zelf eigenlijk dat het een prioriteitenprobleem is als gevolg van een concentratieprobleem. Want als ik fanatiek bezig ben denk ik niet over andere dingen na, maar na een tijdje dwaal ik af en dan pas komen al die 'oh ja'-dingetjes boven. Niet dat dat verder iets uitmaakt, het blijft gewoon schijtirritant :P

Ik ga jullie schema's eens proberen. Het is vanmiddag aardig gelukt, ik ben wel een heel uur bezig geweest zonder al te veel afleiding :')

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:49

zitten hier al handige tips tussen! Ik ga er morgen direct mee aan de slag!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:53

Hier helpt het ontzettend goed om een schrijfblokje naast mij te leggen waar ik die 'oh-jah'-dingetjes opschrijf. Omdat ik schema's van 45 minuten leren en 15 minuten pauze aanhoudt, kan ik die dingetjes mooi in mijn pauze uitvoeren. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:09

Bij mij werkte het heel erg goed om niet thuis te leren. Ik ging vaak op school zitten of in de UB :) werd ik veel minder afgeleid door dingen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 09:51

Die mogelijkheid heb ik helaas wat minder :( Negen van de tien keer zijn alle lokalen vol door presentaties etc. en gewone stilteruimtes zijn er niet echt. Op alle plaatsen waar een tafel o.i.d. staat wordt vaak luid gepraat en gelachen dus dat gaat hem niet echt worden denk ik.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:40

Kirsha schreef:
Die mogelijkheid heb ik helaas wat minder :( Negen van de tien keer zijn alle lokalen vol door presentaties etc. en gewone stilteruimtes zijn er niet echt. Op alle plaatsen waar een tafel o.i.d. staat wordt vaak luid gepraat en gelachen dus dat gaat hem niet echt worden denk ik.

En naar een gewone bieb bij jou in de buurt?