verhuizen van noord naar zuid. integreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

verhuizen van noord naar zuid. integreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:10

Ik heb sinds ruim een jaar een vriend in Brabant. Ik woon zelf op de grens Friesland/Drenthe waar ik 11 jaar geleden met mijn ex ben gaan wonen vanuit Noord Holland. Mijn sociale omgeving daar is altijd redelijk klein gebleven. Veel vriendinnen op de werkvloer maar daarbuiten weinig en na mijn scheiding is dat alleen maar minder geworden. Ik woon nu echt in de middle of nowhere en ben elk weekend in Brabant. Het plan is nu dat ik een vaste baan ga zoeken in Brabant en dan bij hem ga wonen. Ik ben obstetrie verpleegkundige. Nu wil er wel aan werken een goede sociale omgeving op te bouwen maar ik weet gewoon niet goed hoe. Klinkt idioot maar ik durf gewoon niet goed op mensen af te stappen of uit te nodigen. Hoe integreer je in een nieuwe omgeving? Wie heeft hier ervaring mee en herkent dit?

Roosch

Re: verhuizen van noord naar zuid. integreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:20

Ik heb de stap onlangs andersom genomen, van zuid naar noord.
Ik heb enorm veel gehad aan Bokt door leuke meetings te organiseren en leuke dingen te gaan doen met mensen die ik via deze manier heb leren kennen.

Ik heb ook het geluk gehad dat ik enorm leuk werk heb gevonden, dat speelt ook mee.

Enige advies dat ik je kan geven: Het komt niet op je af wandelen 'hallo, hier ben ik, ik ben nieuw contact', je moet echt initiatief nemen. Veel geluk!

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:22

Ik ben verhuist van Zwolle naar Brabant! En ik vind het hier super gezellig! Ik ben dan lid nu van een club geworden, mensen leren kennen door middel van de paardjes, en door mijn vriend zijn vrienden.
Ik vind Brabant wel echt 100 x gezelliger als het noorden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:34

Bij een club gaan en een cursus gaan volgen zijn de beste manier om crienden/kennissen te krijgen en het zorgt ervoor dat jij niet meer voor vreemd wordt aangezien.

Helpen bij dingen die georganiseerd worden kan ook heel handig zijn voor dat doel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:38

Ik ben van Noord-Holland naar Limburg verhuisd. Ik vind de mensen hier super aardig maar je komt er zeer moeilijk tussen. Terwijl je in het noorden als vreemde snel op sleeptouw genomen wordt is dat hier dus echt niet het geval. Mensen hangen erg aan hun eigen vriendengroepen en accepteren nieuwe mensen moeilijk.

Je moet dus vooral zelf veel initiatief nemen. Dus vriendelijk zijn tegen de mensen uit het dorp. Kijken of je lid kan worden van club/vereniging etc. Zorg dat ze je zien en dat je de moeite waard bent om opgenomen te worden ;)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:44

Er zitten heel veel brabanders op Bokt. Ik weet niet in welke regio je gaat wonen, maar via Bokt kun je vast wel wat mensen uit de buurt leren kennen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:48

Thats_Me schreef:
Ik ben van Noord-Holland naar Limburg verhuisd. Ik vind de mensen hier super aardig maar je komt er zeer moeilijk tussen. Terwijl je in het noorden als vreemde snel op sleeptouw genomen wordt is dat hier dus echt niet het geval. Mensen hangen erg aan hun eigen vriendengroepen en accepteren nieuwe mensen moeilijk.

Je moet dus vooral zelf veel initiatief nemen. Dus vriendelijk zijn tegen de mensen uit het dorp. Kijken of je lid kan worden van club/vereniging etc. Zorg dat ze je zien en dat je de moeite waard bent om opgenomen te worden ;)

Dan heb ik het persoonlijke idee dat Limburgers daar dan weer moeilijker in zijn dan Brabanders.

Ik denk inderdaad bij een club gaan, bokt meetings en dat soort dingen het beste werkt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:50

Ga je in een klein dorpje wonen hier in het mooie Brabant of in een wat grotere stad?
Op de dorpen kennen de meeste mensen elkaar, heb je ook veel sociale dingen zoals clubs en verenigingen waardoor je ook mensen leert kennen. Dus dan is het niet zo'n probleem om sociale contacten te krijgen en mensen te leren kennen. Wat ik wel vindt in de echte kleine dorpen is dat iedereen alles van elkaar weet en soms wat moeite hebben met "vreemden". totdat ze diegene leren kennen.
In de steden zal het helemaal niet zo'n probleem zijn, omdat daar altijd wel mensen wonen met dezelfde interesses lijkt me. En de kliek niet zo klein is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:31

little_king schreef:
Thats_Me schreef:

Dan heb ik het persoonlijke idee dat Limburgers daar dan weer moeilijker in zijn dan Brabanders.

Ik denk inderdaad bij een club gaan, bokt meetings en dat soort dingen het beste werkt.

Noord-Limburg kun je in principe goed vergelijken met Oost-Brabant. Ik woon precies in die hoek Noord-Limburg - Brabant ;) Midden/Zuid-Limburg is weer een ander verhaal.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:35

Ik ben ook een grens geval :)
Maar juist dan merk je algemeen gezien juist verschil tussen de Limburger en de Brabanders.
Limburgers meer gesloten en pas als ze je echt beter kennen hoor je erbij. De Brabanders zijn van hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 16:37

Ik ga in Oisterwijk wonen. Mijn vriend kent helaas ook niet veel mensen hier omdat hij al een paar jaar doordeweeks buiten het dorp werkt en daardoor ook niet veel thuis is. Hij moet er ook weer aan werken. Boktmeetings zijn vaak wel met jongere meiden. Ik ga over twee weken in brabant mee met een Boktmeeting. Verder denk ik dat ik naast het mennen met mijn eigen pony's misschien weer bij een manege ga rijden en vrijwilligerswerk doen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:40

little_king schreef:
Ik ben ook een grens geval :)
Maar juist dan merk je algemeen gezien juist verschil tussen de Limburger en de Brabanders.
Limburgers meer gesloten en pas als ze je echt beter kennen hoor je erbij. De Brabanders zijn van hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Woon je er al je hele leven of ook van Noord naar Zuid verhuisd? Ben de discussie al meerdere malen aan gegaan en iedereen geeft in het begin aan heel open te zijn en gezellig met nieuwe mensen om te gaan. Tot daar aan toe ben ik het dan ook helemaal met ze eens. En daarna kwamen ze zelf ook tot de conclusie dat ze eigenlijk helemaal niet zo open staan voor nieuwe vriendschap omdat ze toch al hun eigen vaste groepje(s) hebben. Leuk praatje met iemand ok maar opnemen in een vriendengroep is dan wel weer een ver van hun bed show.

Het beste is je in het sociale leven gaan begeven. Vriendelijk zijn naar de mensen om je heen. Je aansluiten bij een club of vereniging en zorgen dat je veel in contact komt met mensen. Verder gaat er wel wat tijd overheen maar dan kun je er best tussen komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:42

Ik ben ook import :+

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:47

Zelf woon ik in Brabant (ben een echte brabander), ik ben zelf van een wat groter dorp naar een klein dorpje verhuist, en ik moet echt zeggen dat je heel goed opgenomen wordt (meer dan in mijn vorige dorp wat overigens ook in Brabant was hoor).

Brabanders vind ik inderdaad zo van hoe meer zielen hoe meer vreugd :j

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:50

Ik ben een echte Limburgse en ik kan zeggen dat de mensen hier in het zuiden des lands tamelijk gesloten zijn wat betreft 'Hollanders' zoals we dat hier zeggen.
Toch komen er af en toe wel eens mensen nieuw in het dorp, en die worden ook wel opgenomen. Dit ligt vooral aan hun zelf, als ze thuis blijven zitten negeert iedereen ze. Als ze lid worden van verenigingen en laten zien dat ze er bij wíllen horen, gaat het vrij gemakkelijk.
De tip dus: wordt lid van een of twee verenigingen en laat zien dat je daar in wilt investeren. Ga boodschappen doen in het dorp en steun de middenstand. Zo kom je er gauw genoeg tussen!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:54

Dat laatste klopt wel! Wij doen hier met de buurt regelmatig iets leuks, en dat zorgt er wel voor dat het contact met de buurt goed is.
Vrienden hoef je niet met iedereen te worden uiteraard, maar het is wel fijn als ze je " kennen " dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:29

Eens met NoName, ik ben 4 jaar geleden in Brabant komen wonen en gelukkig had mijn man (die hier dus vandaan komt) een leuke vriendenkring. Ik ben er meteen opgenomen en de mensen zijn zeer hartelijk.
Toen ik zwanger werd, ben ik een zwangerschapscursus gaan volgen en heb ik veel leuke en eigen vriendinnen gemaakt waar ik best close mee ben geworden.
Dus, ga er lekker op uit en je komt meer dan genoeg leuke mensen tegen.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:35

Wat grappig. Ik kom ook Oisterwijk en ben daar nu ook weer huis aan t zoeken. Anyway Oisterwijk is erg leuk en gezellig, maar ik denk wel ook dat je actief moet gaan socializen. Verder qua paardensport genoeg mogelijkheden, dus gaat zeker goedkomen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:04

Ik denk dat je de 'goede' kant op gaat. Naar mijn idee zijn Zuiderlingen een stuk openen en vriendelijker naar 'vreemd' volk dan de Noorderlingen.

Ga op een teamsport of bezoek de sportschool :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:06

Heb ik totaal niet zo ervaren, Sammie. Heb totaal geen moeite gehad met omschakelen en ben er nu wel achter dat ik dat hele noorderlingen/zuiderlingengezever onzin vind.

Je moet het er toch echt zelf naar maken, dingen ondernemen, je openstellen voor nieuwe contacten en dan loopt het vast goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:47

Ik! Ik kom zelf uit Noord Holland (nuchterder kan bijna niet, hoewel... Friesland :P ) en mijn vriend woont in Noord Brabant! Het was wel even wennen zo vanuit een boerendorpje naar het Grote Boze Den Bosch, maar het went! Nu scheelt het dat ik geen nieuwe baan hoef te zoeken (ik kan thuiswerken), maar in het begin voelde ik me wel een beetje verloren en dat heeft aardig lang geduurd. We zijn nu in december een jaar samen en begin nu pas een beetje te wennen.

Ik heb juist het idee dat de mensen hier in Brabant wat stugger zijn. In Obdam (NH) zegt iedereen elkaar gedag op straat, ook onbekenden. Hier in Den Bosch hoef ik dat niet te proberen. Ze kijken je aan alsof je meteen een mes tussen de ribben steekt :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:59

@cayenne Dat heeft meer te maken met het feit dat den Bosch een stad is. Woon ook in Brabant en in mijn dorp zegt wel iedereen hoi. Maar bij ons kom je er ook moeilijk tussen dus heb helaas geen tips.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:01

Ligt dat niet aan de grote van het dorp/ stad?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:07

Ik ben zelf 30 jaar geleden als kind zijnde van zuid holland naar limburg verhuisd. En ik ben voor sommige mensen nog steeds een "vreemde" omdat ik "hollander" ben. Na 30 jaar spreek ik nog steeds voor de mensen hier "hollands".
Ik ben onlangs verhuisd naar een ander dorp. En dan begint "integreren" weer opnieuw.. Ik doe gewoon mijn ding, ben vriendelijk tegen de mensen die ik tegen kom, ben inderdaad lid geworden van de ruiterclub in het dorp. Het scheelt dat ik kinderen heb dan leg je ook wat makkelijker contacten..
Het is al vaker gezegd je moet jezelf actie ondernemen. Limburgers kunnen inderdaad wat gesloten zijn maar het is ook hoe je jezelf opsteld is mijn ervaring.