is dit de moderne opener van een motivatiebrief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

is dit de moderne opener van een motivatiebrief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:08

Als je gaat solliciteren heb je natuurlijk een motivatiebrief nodig om bij je CV te steken. Eentje die leuk leest en waarbij je nog eens extra in de verf zet waarom jij nu net de juiste persoon voor de job bent. Ik begin mijn brieven normaal met een korte inleiding op wat ik solliciteer, waarom en hoe ik aan de vacature ben geraakt. Niet té plechtig met allerlei moeilijke woorden en zinsconstructies, maar wel nog steeds gewoon zakelijk. Nu hoor ik echter dat men tegenwoordig op een nieuwe manier solliciteert: met veel "persoonlijkheid" en "durf". Onderstaand enkele voorbeelden. Persoonlijk hou ik het ook niet zo strak als A(hoewel het er vaak wel sterk naar leunt), maar vind ik optie B ook totaal niet klinken. Ik vind het vooral veel blablabla en rond de pot gezwier. Hoeveel mensen gaan er nu op café beginnen praten over de werkomgeving en carrièremogelijkheden van een bedrijf waar geen van allen werkt, dat is toch totaal ongeloofwaardig?

Citaat:
Enkele voorbeelden
Vergelijk bijvoorbeeld eens deze twee mogelijke beginparagrafen van een ingenieur die wegens een verhuis naar Kortrijk op zoek is naar een nieuwe job.

Brief A

Geachte heer, geachte mevrouw,

Gelieve mijn kandidatuur in overweging te nemen voor uw vacature van ingenieur bij (naam bedrijf). Ik wil graag voor een bedrijf werken dat actief is in de sector van de alternatieve energie en dat mij reële carrièremogelijkheden kan bieden. Ik geloof dat ik een geschikte kandidaat zou zijn.

Brief B

Geachte mijnheer (naam),

Toen ik enige tijd geleden naar Kortrijk verhuisde, vielen mij onmiddellijk de grote windturbines naast de autosnelweg op. Aangezien ik zelf enorm begaan ben met het milieu en rotsvast geloof in de noodzaak van alternatieve energie, wil ik mij daar graag ook professioneel voor inzetten. Toen ik las dat uw bedrijf op zoek is naar een ingenieur, besefte ik dat dit de geknipte job voor mij is.

Welke brief spreekt het meest tot de verbeelding? B uiteraard. Hij is veel persoonlijker, vertelt een oprecht verhaal en is gericht aan een echte persoon.

Vergelijk ook eens de volgende twee brieven van een IT’er die graag voor een biermerk zou willen werken.

Brief A

Geachte,

Ik schrijf u om mijn interesse kenbaar te maken voor een vacante IT-functie in uw bedrijf, zoals aangegeven in uw jobadvertentie. Ik ben op zoek naar een job in een degelijk bedrijf met een positieve werkomgeving en een duidelijke visie op de toekomst. Mijn cv voldoet aan uw vereisten.

Brief B

Geachte heer (naam),

Met mijn collega IT’ers was ik onlangs na het werk iets gaan drinken en al snel ging het gesprek over jullie bedrijf. Behalve om jullie heel karaktervolle bier, staat (naam bedrijf) bij ons namelijk ook bekend als een sterk bedrijf met een heel aangename werkomgeving en reële carrièremogelijkheden.

Wat maakt dat ik jullie dan ook zie als een ideale toekomstige werkgever voor iemand met mijn profiel? Wel, …

Welke brief koos je deze keer? Opnieuw B? Deze brief toont in elk geval honderd keer meer durf en persoonlijkheid, dan de saaie clichématige brief A.

Brief B toont de rekruteerder dat hij te maken heeft met een persoon van vlees en bloed die zijn eigen verhaal heeft. En dat werkt de interesse van een rekruteerder veel meer op dan een epistel vol standaardzinnetjes.

Net als op café komt het er bij het schrijven van een sollicitatiebrief dus op aan om meteen de juiste toon te zetten en je niet te verschuilen achter voorgekauwde en nietszeggende woorden.

Of is deze manier toch echt de manier om je te onderscheiden van de rest en de moeite waard om te proberen?

Bob1976

Re: is dit de moderne opener van een motivatiebrief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:11

Doen! Zeker de moeite waard. Ze krijgen zó veel brieven, als je het standaard houdt, val je niet meer op.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:15

Ik heb zelf altijd voor de onderscheidende manier gekozen en daarmee ook eigenlijk altijd succes gehad.

Kan het je dus van harte aanbevelen hoor, je brief zal er echt uitspringen :j

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:16

Dat een brief persoonlijk moet zijn, ja, natuurlijk.

Maar: Show, don't tell.
Wat mij in de B-versie stoort is het overdreven gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. "Enorm begaan met het milieu", "heel karaktervolle bier". Dat komt bij mij ongeloofwaardig over. Waar blijkt dat dan uit?

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:19

Ik zou ook schrijven zoals brief B naar de bierbrouwerij. Je springt er meteen uit, omdat je
jezelf durft te uiten en je zet je volledig open kwa persoonlijkheid.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:22

Ik ben vaak de ontvanger van motivatiebrieven. Ik kan me erg storen aan brieven waarin mensen over zichzelf praten in de 3e persoon.
Wat ik in de motivatiebrief wil lezen is wat de motivatie is om te solliciteren bij het bedrijf (lijkt me niet al te moeilijk bij bierbrouwerij) en de functie. Maar minstens zo belangrijk is het om aan te geven waarom jij de beste kandidaat voor de positie bent. M.a.w. welke kennis kom je brengen, welke persoonlijkheid, etc.

Succes!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:25

Hoe schrijf je een motivatiebrief in derde persoon? :+

Die bierbrief is inderdaad veel persoonlijker, maar geloof je als recruteerder nu echt dat iemand spontaan op café begint te discussiëren over zoiets? Of gaat het eigenlijk gewoon om de durf dat je het zo durft neer te schrijven?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:28

Ik schrijf mijn brieven ook meer in de B-versie stijl en ik krijg daar positieve reacties op. Ook heb ik mijn cv STAR geformuleerd, ook dit heeft voor meer reacties gezorgd. Standaard brieven leveren nog maar erg weinig op tegenwoordig. Als je een dijk van een cv hebt kom je er misschien mee weg maar ik heb die niet dus daarom probeer ik op een andere manier op te vallen.
Lay out hou ik verder wel traditioneel.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:34

Kwanyin schreef:
Hoe schrijf je een motivatiebrief in derde persoon? :+

"Deze vacature is ondergetekende op het lijf geschreven."

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:53

Interessant! Ik heb hier een week of 2 geleden nog een interessante workshop over gevolgd :D

Stijl B wordt ookwel storytelling genoemd, iets wat ontzettend populair aan het worden is, zeker bij sollicitatiebrieven in de richting van communicatie/marketing gaat het al een tijdje zo ;)
Er zijn bedrijven (zo ook die van mijn workshop, als je graag wil weten welke dit was/website dan graag pb) welke trainingen aanbieden om men dit aan te leren :P Ook zoiets is een video-cv, waarin je jezelf kort voorstelt aan de hand van een verhaal. Dat is blijkbaar ook booming business atm :P

Ik ben zelf ook wel voorstander van een persoonlijk tintje geven aan een cv, jouw voorbeelden vind ik dan ook erg goed. Het is natuurlijk erg afhankelijk van de bedrijfscultuur maar over het algemeen vind in stijl B een aanrader.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:59

Ik denk dat het er ook wel een beetje van afhangt voor wat voor functies je solliciteert. Ik maak er zelf ook altijd iets persoonlijks van en probeer creatief te zijn. Maar ik solliciteer dan ook voor creatieve functies in film, media, communicatie enz. waar creatief kunnen schrijven vaak een vereiste is, dus dan is een motivatie dé kans om dat te bewijzen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:07

Volgens mij kikken ze tegenwoordig alleen naar de cv....

Op linked-in en vacaturebank.nl zitten de koppensnelkers.

Een duidelijke uitvoerige cv met duidelijk wat je kan, wil en interessert in een job, sterkte en zwakte analyse en voldoende. Brieven lezen is bijzaak...praatje houden dan weer erg belangrijk....nieuwe manier van werken...snel, makkelijk, kort bondig...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:12

russel schreef:
Volgens mij kikken ze tegenwoordig alleen naar de cv....

Op linked-in en vacaturebank.nl zitten de koppensnelkers.

Een duidelijke uitvoerige cv met duidelijk wat je kan, wil en interessert in een job, sterkte en zwakte analyse en voldoende. Brieven lezen is bijzaak...praatje houden dan weer erg belangrijk....nieuwe manier van werken...snel, makkelijk, kort bondig...

dit inderdaad.
Al gaat mijn voorkeur wel uit naar de B versie van de brief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:11

Als wij een vacature hebben en ik brieven moet uitsorteren, kijk in inderdaad eerst naar c.v.
Lees de brief vluchtig door, dan het c.v. nauwkeurig bekijken en dan nog een keer weer de brief.

En ik denk ook dat het persoonlijk is, ik houd niet van té amicale 'leuke' brieven, terwijl een ander dit misschien juist weer kan waarderen.
En klopt het c.v. een beetje met het verhaaltje in de brief, is ook iets waar ik op let en waar je soms bijzondere hiaten in kan aantreffen :=
Persoonlijk stukje in de brief is altijd fijn, kan je een inschatting maken of diegene past in het profiel dat je voor ogen hebt, en of dat nu in een keurige zakelijke brief of in een iets lossere is, maakt voor mij weinig verschil.