Femke8 schreef:# Sharoontje, Mijn vriend weet eigenlijk alles. Hij doet zijn best, maar vanuit huis is hij opgevoegd dat psychische dingen 'onzin' zijn. Hij denkt ook vaak dat ik mijn emoties gewoon uit kan zetten, dat ik gewoon niet moe kan zijn etc. Hierdoor komen er dus weleens conflicten en is die heel hard door dan even geen contact te willen. Dat is dan weer voor mij funest... Als we dan ruzie hebben, ben ik volgens hem ook niks, dat zegt die ook. Als ik me gewoon prima voelt, en wat moe, is dat moeie wel vervelend, maar ben ik wel o zo leuk. en vraagt die vaak vind je mij ook leuk etc..
Het is een schat van een jongen, maar hij kan het niet begrijpen hoe ik soms reageer. En soms is het ook niet eerlijk hoe ik reageer. Hiervan ben ik mij ook meer van bewust, alleen gaat dat in kleine stapjes.
Zo, daar ben ik weer even. Want ik wilde nog even wat schrijven aan je, over bovenstaand stukje. Ik heb namelijk een tijd lang met mijn vriend hetzelfde gehad. Ik heb in mijn leven bepaalde dingen meegemaakt waar ik erg onzeker van was geworden en soms nog steeds ben. Hij kon dat ook niet goed begrijpen en reageerde daarom vaak op een manier waardoor ik nog onzekerder werd.
Maar weet je... onze jongens kúnnen niet begrijpen wat wij voelen/denken, omdat zij niet hetzelfde hebben meegemaakt (en jongen zijn, dat scheelt vaak ook al de helft). Neem je vriend het dan ook niet kwalijk als hij je niet begrijpt. Uiteindelijk is het ons eigen probleem, waar wij zelf mee moeten dealen (dat klinkt misschien hard...). En ik weet zeker dat jouw vriend je ook echt wel wil knuffelen of op een andere manier wil steunen als jij je niet goed voelt. Maar pas op met het uiten van je zwaarmoedige gevoelens tegen hem. Het kan hem ook heel zwaarmoedig en onzeker maken. Soms mag je natuurlijk best zeggen wat je voelt en wat er met je aan de hand is, maar leg het hem niet teveel op. Overigens wil ik helemaal niet belerend overkomen op je, maar dit is hoe ik aan de slag ben gegaan en voor mij heeft het gewerkt.
Je zegt ook dat je vriend je leuk vindt als er niets aan de hand is. Maar als jij niet lekker in je vel zit, weet hij zich geen houding te geven. Laat dat eerste je drijfveer zijn! Laat je daar niet door ontmoedigen en ga niet denken 'zie je wel, hij vindt me niet leuk want ik heb borderline'. Laat het je stimuleren om zo goed mogelijk met je borderline te kunnen omgaan, zodat het ook voor hem aangenaam blijft. Zo kom je een beetje uit die negatieve spiraal waar je soms in kunt belanden, want als hij je leuk vindt geeft hij je positieve aandacht en daar word jij alleen maar beter van 
Op momenten dat ik mezelf onzeker voelde, heeft het mij geholpen om even een rondje te gaan wandelen. Ik bedacht me dan wat ik voelde en dacht, en welk gedrag ik dan 'het liefst'/normaal gesproken (je verkeerde gedragspatroon wat voortkomt uit je gevoelens dat je niets bent) wilde gaan vertonen tegen mijn vriend (en dat is inderdaad niet eerlijk). Ik bedacht mij dan hoe ik de volgende keer zou willen reageren op die gevoelens en wat ik er wél mee zou willen doen. Zo werd de volgende keer dat ik vervelende gevoelens kreeg, de drempel voor mij wat lager om wél gewenst gedrag te vertonen, omdat ik er al over nagedacht had. Misschien heb je er wat aan, misschien niet. Ik wilde het toch even delen. Je kunt het trouwens ook voor jezelf opschrijven en regelmatig even doorlezen, zodat je er regelmatig over nadenkt en je die gewenste reactie als het ware 'inprent'.