Hoe moet ik dit uitrekenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe moet ik dit uitrekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:45

Hall allemaal,
Wij hebben een kachel die we op de vc aan willen sluiten.
Da moet via een buis waar het water doorheen moet .
Maar buiten die buis is het door de kachel daar zo'n 200 graden.
als het water dan meer dan 100 graden word kan het ontploffen, en dat moeten we natuurlijk niet hebben.
dus hoe reken ik uit hoelang het duurt voordat water in een buis van 4 meter met een doorsnede van een cm zijn kookpunt bereikt als het buiten de buis 200 graden is ?

BartVB
Eigenaar

Re: Hoe moet ik dit uitrekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:50

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:24

Wij hebben zo houtkachel thuis, hij heeft een dubbele wand aan drie kanten waar het water van de cv doorloopt en zo wordt het opgewarmd. Wij hebben in de kruipruimte een klep zitten waar als het te warm wordt hij het water lost. Dit is in twee jaar maar 1 keer gebeurd en dat was toen we de kachel expres opstookte om te kijken of het echt werkt :p maar ik geloof dat het wel verstandig is of zo hoort bij dit systeem dat je een ruimte hebt waar je kachel Het te hete water kan lossen. Daarnaast hebben wij een temperatuurmeter net achter de kachel en voor de plek waar hij het uitstort waardoor we het altijd in de gaten kunnen houden

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:32

BartVB schreef:
Niet :) Om ontploffen te voorkomen zit er een thermostaat in kachels die op de CV kunnen worden aangesloten :)

Maar zie verder [STW] Regels en richtlijnen [STW] School, Studie en Werk en dan vooral de eerste regel daar :)

Maar Bart, wie zegt dat dit een huiswerk topic is?
Speculeren is niet netjes! :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:46

Misschien dat je wiskunde leraar het je uit kan leggen :)

BartVB schreef:
Niet :) Om ontploffen te voorkomen zit er een thermostaat in kachels die op de CV kunnen worden aangesloten :)

Maar zie verder [STW] Regels en richtlijnen [STW] School, Studie en Werk en dan vooral de eerste regel daar :)

_/-\o_

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:49

Mjetterd schreef:
Misschien dat je wiskunde leraar het je uit kan leggen :)

BartVB schreef:

_/-\o_

Nogmaals speculeren vind ik niet netjes, of het nu stiekem wel huiswerk is of niet, zolang daar geen zekerheid van is vind ik niet dat dit soort berichten erg netjes zijn imo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:12

Serieus, ik vraag gewoon wat, dit is geen huiswerk topic, ik wil wel een foto maken van onze kachel maken als jullie dat zo graag willen als jullie me toch niet geloven.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:21

Het is echt een heel vreemd (en vooral erg gevaarlijk) iets om aan te rekenen.

Verder lijken de cijfers in je vraag vrij arbitrair en dus 'huiswerkerig'. 200 graden is aan de lage kant voor een houtkachel, precies 4 meter, 1 centimeter doorsnede. Overigens zijn huiswerkopgaven op zich wel toegestaan, maar alleen als je daarbij vermeld wat je zelf al hebt uitgezocht, hebt geprobeerd en waarom je denkt dat wat je gedaan hebt niet klopt.

Als het hier over jullie eigen kachel gaat; haal daar een professional bij. Je wil echt _niet_ dat er stoom gaat vormen in het CV circuit. Dat geeft echt heel, heel erg vervelende en gevaarlijke situaties.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:33

Want jij gaat als 15jarige even een buis van de kachel vervangen :')
En ja ik kan ook wel een foto maken van de kachel, die heeft iedereen wel :=

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:40

Als eerste zou ik hem op de CV aansluiten en niet op de VC en info opvragen waar je de kachel hebt gekocht daar zitten mensen die er verstand van hebben.
Of anders een installateur vragen, het probleem is dat veel mensen zelf gaan knoeien waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

Is het een gaskachel of houtkachel?
En idd een soort overstort op temperatuur is een noodzaak voor dit soort situaties.

En trouwens doorsnede 1 cm is niet realistisch voor een CV pijp meestal is dat 22mm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:52

Celiien schreef:
Want jij gaat als 15jarige even een buis van de kachel vervangen :')
En ja ik kan ook wel een foto maken van de kachel, die heeft iedereen wel :=

Wat een domme reactie, dat heb ik helemaal niet gezegd , en anders kom je toch langs?
Kan je het zelf zien.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar in ieder geval de buis heeft mijn vader uitgerekend gaat zo'n 130 liter water in gaat, ik moet dan alleen weten hoelang het duurt wanneer dat water gaat koken.
Ik moet dit uit rekenen voor mijn vader, want we willen eerst weten of het wel veilig is natuurlijk.
We willen ook een beveiliging maken, dat als de stroom uit valt, het hele systeem het water weg laat lopen , maar goed, we moeten dus eerst dit weten , en daarom dacht ik dat ik dat wel aan bokt kon vragen.
Verdere details weet ik niet, dat moet ik aan mijn vader vragen want daar heb ik geen verstand van.
Het is trouwens wel een houtkachel volgens mij, maar zo'n eentje met speksteen aan de buitenkant.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:01

Het grote probleem hier is dat je een gesloten (CV) systeem met water hebt. Als dat water te heet wordt dan krijg je stoom, maar vervelender is dat die stoom onder druk komt te staan. Daardoor krijg je stoom die een heel stuk heter wordt dan 100 graden en krijg je krachten die je kachel aardig kunnen laten exploderen. Dat wil je echt niet :n

Als deze berekening al een puzzel is dan zou ik echt niet aan dit project beginnen. Het is echt super leuk om te maken, dat zeker, en nog goed voor het milieu ook. Maar de risico's zijn, iig naar mijn mening, echt te groot bij dit soort installaties.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:28

Als de stroom uitvalt en het water stopt met stromen, dan wordt het gedeelte in de kachel plaatselijk heel snel veel te heet.
Daar vormt zich snel stoom. 1 cm doorsnede is veel te weinig om die hitte gelijkmatig over de volledige buis te verdelen.
Er moet sowieso een drukmeter op komen te zitten die bij een te hoge druk openspringt om stoom af te voeren.
Maar dat kan iet zomaar op elke plaats, stoom kan levensgevaarlijk heet worden.

Stel dat het rondom de hele buis van 1 cm doorsnede echt maar 200 graden is, dan is die cm water (bij stilstand) binnen enkele tellen 100 graden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:36

Het rekensommetje dat je wil maken is overigens niet zo eenvoudig als het lijkt. Als er idd 130 liter water in de kachel zit dan volstaat het niet om uit te rekenen hoe lang het duurt voor dat water opgewarmd is van 50 naar 100 graden b.v. Die hoeveelheid water wordt namelijk niet gelijkmatig verwarmd, zeker niet als de stroomsnelheid veranderd. Het duurt een flinke tijd voor 130 liter opgewarmd is tot 100 graden. Een stukje pijp met een doorsnede van 1 cm is echter zo warm, het water dat daar inzit idem. Daarnaast is die 200 graden echt veel te laag ingeschat, sowieso moet je daar uitgaan van de hoogst mogelijke temperatuur (plus een beetje) als je aan de veilige kant wilt blijven.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:42

Volgens mij kan er het beste een warmtewisselaar tussen die vangt excessen op van zowel de houtkachel als de CV.
Maar nogmaals laat je vader profesioneel advies inwinnen hoe dit te doen en misschien via google ook nog wel het eea te vinden.