Werken in de housekeeping

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Werken in de housekeeping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:42

Fatsoen, dat is iets wat steeds minder mensen schijnen te hebben. Door bezuinigingen bij mijn vorige baan werk ik nu (tot ik iets vind wat ik graag wil) bij een hotel in de housekeeping, en het valt mij op dat er dan op je neergekeken moet worden...

Collega's uit andere takken in het hotel: housekeeping heeft niet overal de schuld van ;)
Ook jullie kunnen gewoon gedag zeggen, voel je vooral niet beter of te goed want dat ben je niet :n

Gasten: wij zorgen ervoor dat je kamer schoon is, je van alle gemakken worden voorzien. Er altijd een vriendelijke lach paraat staat voor vragen. De volgende keer dat je iemand tegen komt van de housekeeping, zeg dan gerust goedendag (terug). Laat de kamer achter zoals je dat thuis ook zou doen (wc borstel staat er niet voor niks) wil je niet dat er sochtends iemand op de deur klopt om schoon te maken, hang dan het bordje op. Lieve gasten, de kasten staan er niet voor niks.. al die koffers en spullen op het schone bed zorgen ervoor dat we een net bed weer moeten verschonen (en tijd krijg je daar zowat niet voor).

Uiteraard zijn er een hoop vriendelijke en nette gasten, en maaktdat het werk waard. Maar een vriendelijke groet, kan natuurlijk nooit kwaad ! Dus kom je weer in een hotel, denkndan niet alleen aan de mensen die het eten zo lekker maken en de rreceptioniste die zo vriendelijk was. Maar denk ook aam de dames en heren die het bed opmaken en zorgen voor de schonehhanddoeken :)

Ik heb voor ik hier kwam werken nooit geweten hoe zwaar t werk kan zijn en zal dat iig nooit vergeten. Voor mij is het hopelijk een tijdelijke oplossing maar sommige dames werken hier al vele jaren en zullen er nog jaren volgen. Diep respect voor deze dames !
Laatst bijgewerkt door MondyJoker op 15-10-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:59

Helemaal mee eens.
Een van de weinige mensen/banen die ik altijd heel goed tip!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:00

Kan sommige punten zeker begrijpen.
Als je soms ziet hoe kamers worden achter gelaten :n
Dat ze zich dan niet doodschamen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:02

Ik vul altijd braaf dat formuliertje in dat er vaak ligt voor de waardering :)

Fooien geef ik sowieso niet aan de poetsdames :)

Nadeel van zelf poetsmiep zijn, je let wel op plekjes die ze hebben overgeslagen O:)

Ik snap ook niet dat mensen hun kamer achterlaten alsof er oorlog is geweest :n ik maak zelfs mijn bed op!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:05

Creatas schreef:
Helemaal mee eens.

Dat doet bijna niemand inderdaad.

__Leonie schreef:

Dat vraag ik me ook af. Uiteraard hoeven ze hem niet super schoon en opgemaakt achter te laten, maar remsporen... haren... braaksel ed zijn naar mijn idee gewoon fatsoens regels.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:08

_Mondy_ schreef:
Creatas schreef:
Helemaal mee eens.

Dat doet bijna niemand inderdaad.

__Leonie schreef:

Dat vraag ik me ook af. Uiteraard hoeven ze hem niet super schoon en opgemaakt achter te laten, maar remsporen... haren... braaksel ed zijn naar mijn idee gewoon fatsoens regels.

Ik maak schoon privé, maar dat laatste kom ik dus ook gewoon tegen.. Sommige mensen zijn gewoon ontzettend ranzig!

Maar ik snap wat je bedoeld, waar ik heb gewerkt (housekeeping soms in geholpen, verder in de afwas/bediening restaurant) werd er inderdaad snel op je neergekeken.

MondyJoker

Re: Werken in de housekeeping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:13

Ik denk dat het een algemeen schoonmaak iets is, als dat je werk is ben je ineens niet goed genoeg meer.

Dat zelfs je eigen collega's van bij receptie het dan al een grote moeite vinden om goedemorgen terug te zeggen vind ik al helemaal van de zotte.

Maar ik ben dan ook wel weer iemand die bij geen respons extra vrolijk goedemorgen ed roept.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:13

Ik heb dit werk ook ooit gedaan en het meest smerige wat ik ooit ben tegen gekomen waren katheter zakken met vloeistof (urine???) erin. Deze zakken lagen op bed en in de slaapkamer inclusief slangen er nog aan. Ik heb vertikt om deze kamer schoon te maken. Mensen hebben naar mijn weten ook een boete gekregen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:16

Oh bah dat is ook erg !!!
Hier gelukkig alleen de genoemde voorbeelden en flinke rokers op kamers waar dat niet mag.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:26

Tja zo is het ook wel eens andersom :=

Ik heb 2 maanden geleden in een 4 sterrenhotel geslapen waar ik mijn bed in wilde stappen en een enorme bloedvlek tegen kwam toen ik de deken omhoog deed :=
Hoe walgelijk, die kon je écht niet over het hoofd hebben gezien met het opmaken van het bed.
Kregen we een nieuwe kamer, want no way dat ik nog in dat bed ging liggen, hing er een lucht in de badkamer alsof er al 3 jaar een dood stinkdier lag. Wat bleek, het putje van de douche zat bomvol met haar en heel veel andere troep die ik niet eens meer kon plaatsen aangezien dat er waarschijnlijk ook al 4 weken in lag.
De 3e kamer was uiteindelijk vrij schoon, maar lekker slapen doe je dan echt niet meer..
Vind ik persoonlijk voor een 4 sterren hotel (en niet goedkoop) wel erg slecht.

In de meeste andere hotels is het gelukkig wel vaak schoon!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:28

_Mondy_ schreef:
Ik denk dat het een algemeen schoonmaak iets is, als dat je werk is ben je ineens niet goed genoeg meer.

Dat zelfs je eigen collega's van bij receptie het dan al een grote moeite vinden om goedemorgen terug te zeggen vind ik al helemaal van de zotte.

Maar ik ben dan ook wel weer iemand die bij geen respons extra vrolijk goedemorgen ed roept.

Gelukkig geen last van, de schoonmakers worden op mijn werk juist enorm gewaardeerd. :)
Mensen vinden het van mij bv juist geweldig dat ik met een hoge opleiding de schoonmaak in ga. Zegt toch wat over je wil om te werken :)
Dus nee, ik en mijn collega's merken er niet veel van :)

Soms, komt er een stagiaire en als die bv knoeit dan zegt diegene tegen de schoonmaker; ruim je dat even op? Die wordt heel snel op de plek gezet :') 'daar staat de stofzuiger, daar de dweil en doe het lekker zelf!'

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:41

Ik werk ook in de schoonmaak, dan niet bij een hotel maar bij verzorgingstehuizen...
Remsporen, haren, urine op de grond, drek bende in de wc (slippers waarmee je buiten loopt ook aantrekken tijdens het douchen.... :\ ), niet doorgespoeld e.d. zijn hier dagelijkse kost..

Van oudere mensen snap ik dat het niet altijd even netjes blijft maar de verzorging kan zelf ook veel doen, hoeveel moeite is het om even direct met een wc papiertje over de bril te gaan? Als ik kom dan is het vaak aangekoekt en moet je echt schrobben om het eraf te krijgen...

Ik snap alleen echt niet dat je in hotels dezelfde dingen tegen komt! :oo
In je eigen huis ruim je het toch ook op? Oké je hoeft niet met een sopje en al te gaan boenen maar gewoon even de boel een beetje netjes achter laten.

Mensen worden makkelijk als er toch een schoonmaakster rond loopt. Ik weet nog van de basisschool dat wij altijd aan het einde van de schooldag even de prulletjes van de grond op moesten ruimen. Dit waren vaak kleine stukjes papier e.d. Hoe vaak er in onze klas ook wel niet is geroepen; "Maar de schoonmaakster komt toch vanmiddag! Waarom moeten wij dat dan opruimen??" Tja, dan leer je dat je de rommel gewoon achter je kont op moet ruimen of de schoonmaakster nou komt of niet. Alleen als we ouder worden lijken veel mensen dat te vergeten, het is toch zoveel makkelijker om het gewoon aan de schoonmaak over te laten? :\

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:22

Het is al weer jaren geleden dat ik dit werk deed, maar ik heb nog wel een paar smakelijke verhalen. Gaat voornl. om vakantiehuisjes.

Duitsers met oud en nieuw zijn erg… As uit de open haard halen wordt vaak vergeten, maar jonge Duitsers stoppen er met o&n van alles in. 1x meegemaakt dat het halve meubilair erdoor heen is gegaan. Tafeltjes, stoeltjes van alles.

Die mensen van dat vakantieparkprogramma bij RTL.. Fantastisch.. ze laten standaard de bedden onafgehaald, al de boodschappen laten ze staan. Incl. vuile vaat, kruimels en noem maar op en volle ashaard. Rare lui.

Verder nog kleine dingetjes als.. de ontbijttafel niet afgeruimd hebben en zo zijn vertrokken. In bed plassen.. (was 1x netjes gemeld). Stront aan de muren in de badkamer en deuren in de woonkamer. Een huisje gehuurd door jongeren hadden al hun boodschappen achter gelaten incl. overal as (overal in uitgedrukt) incl. over plakzooi aan de muren en eettafel. Enorm vieze huizen komt regelmatig voor. Ik snap niet hoe men dat voor elkaar krijgt. Vaak zijn dit jongeren of Oostblokkers. (russen). Maar vlak sommige gezinnen ook niet uit. Ook een meegemaakt dat de hele vloer, incl. de bank onder hondenharen zat. Dat was een stoffen bank.. Dan vraag ik mij af leef je thuis ook zo? Bij een huisje moesten we in de nawacht een keer de wc schoonmaken want die was vies of zo. Had er net iemand daarvoor naar de wc geweest. Zat heel die pot vol met stront. Vent was aan de kakrace ofzo, maar die had duidelijk op de knop geramd niet omgekeken en zo weer weggelopen. Heb zelf ook op de knop geramd en dat was het. Aan dat soort flauwekul ga ik mn tijd niet verdoen. Ook een keer een huisje waarvan de tegels iets wat versleten waren, was een Duits gezin waarvan het kind op witte sokken liep en die waren volgens die vrouw zwart. Moesten we daar het hele huis opnieuw gaan boenen want het was volgens haar vies. Die vloer was gewoon schoon, maar het zag er een beetje smoezelig uit vanwege witte tegels die gewoon versleten waren. Ze was ook niet tevreden met de kussens. (begrijpelijk, kussens in dergelijke huisjes zijn ook 3x niks – neem ze dan van thuis mee). Ik nieuwe kussens gehaald, was er nog niet klaar mee of ze begint ze die uit mn handen te trekken. Zogenaamd om te helpen, maar ’t was gewoon een bemoeial := Ze was ook niet tevreden over een matras. Ze had beter om een ander huisjes kunnen vragen. Sommige huisjes zijn en blijven smoezelig. Het zijn vaak eigenarenhuisjes en die zijn verantwoordelijk voor het interieur. Zo ook eens tig keer geweest voor gordijnen die vol met zand zaten. (hoe krijg je dat voor elkaar). Maar die gordijnen worden alleen met grote schoonmaak gewassen (of vernieuwd). Maar dat wilde die huiseigenaar nooit. :+ Sta je daar met je goeie gedrag.

Gevonden voorwerpen variëren van sokken, boodschappen, tassen tot schoenen en geld. En zelfs een keer boeken van autotheorie :D
Standaard mag je pas om 15.00 uur een huisje in en soms zelfs pas om 16.00uur. Kwamen ze met een schoolreisje een weekendje weg. Stonden ze om 11.00 op de stoep. Ja die kinderen kunnen toch niet pas zo laat in het huisje?? Ja stomme doos als je dat bij het boeken meldt of vraagt ….. (!)

Verder altijd wel naar mn zin gehad. Alleen jammer dat het zo verrot slecht verdiend.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:34

Pfoe, praat me er niet van! Ik heb een jaar lang als bijbaan in de schoonmaak gewerkt (bij een hotel), en echt, ik vind het schandalig hoe mensen de boel achterlaten. Ondergekotste kamers, de hele vloer onder de rode wijn, het hele bureau vol met troep... Ik zou me persoonlijk doodschamen! Als ik zelf in een hotel slaap, dan zorg ik echt wel dat de boel netjes blijft.

Ik heb één keer een stel gehad, dat was helemaal raar. Er stond al 'niet schrikken' op mijn lijstje bij dat kamernummer, dus ik wist wel dat ik iets moest verwachten, maar goed. Die mensen hadden dus hun hele kamer in karton ingepakt. Karton op de deuren, karton op de kastjes, de hele vloer vol met kartonsnippers. Echt, ik wist niet waar ik kijken moest. En opruimen aan het eind van hun verblijf, ho maar! We hebben die kamer uiteindelijk met 3 man gedaan, en dat was echt geen doen. (Waren ook wel aparte mensen hoor, van die Amerikaanse hippies.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:36

Laat de gast lekker zelf bepalen waar ze hun kleding en koffer neerzetten ;)
Dan doe je het bed lekker niet? :D

Ook ik heb dit werk lang gedaan.. prima te doen...
Zwaar? ja.. enorm.

leuk, ja ook! :D

En ik ben nu werkloos, maar als ik weer in de housekeeping terecht zou kunnen, zeg ik volmondig : ja!

En slecht verdienen?
Ik vind 9.38 per uur niet weinig...
De horeca verdient minder!(Mijn vakgebied)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:40

Ik vind de schoonmaak ook echt niet slecht verdienen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:47

Wat voor werk heb jij nog meer gedaan, behalve schoonmaak? En ben je een Belg of een ‘Ollander? Zit misschien ook nog wel verschil in. Uitzuigers zijn de meeste. Iig het bedrijf waar ik voor werkte. Die durfden het zelfs te flikken om opeens de kmvergoeding van 18ct naar 10ct te gooien en het zondagtarief te halveren. Hadden zij even pech mij te treffen :)) Daarnaast probeerden ze nog meer van soortgelijke fratsen uit te halen. Is ze ook niet gelukt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:48

Nederland :)
En ik heb zelf alleen maar gepoetst :') echt prima betaald voor ongeschoold werk, heb altijd boven het minimumloon gezeten. O nee... Ben nog een jaar magazijn sjouwer geweest... Minimumloon en alsnog fysiek zwaar werk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:05

Ik ben van kantoorwerk op poetswerk terechtgekomen... beter dan niets, alleen is het bedrijf waar ik werk aan het bezuinigen geslagen, heeft mijn uren gehalveerd en deed ik daarom post bezorgen erbij.
Per uur verdient schoonmaakwerk beter dan post bezorgen, maar... het is lastig er van rond te komen, meestal kun je niet genoeg uren maken bij 1 bedrijf.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:24

Amen !
Ik ben ook werkzaam in de housekeeping. En als je de ad hebt (algemene dienst) op vrijdag of zaterdag avond, moet je de borden en rotzooi in de kantine van de keuken opruimen !! Mooi niet dus. Ze zijn net zo goed werknemers als wij en kunnen hun vuile bordjes ook naar de keuken brengen. Verder moeten wij ook het rookhok schoonhouden. Terwijl er meerdere afdelingen roken. Belachelijk !
De gasten zijn wel altijd aardig gelukkig. Zien ons absoluut niet als voetenveeg. Een keer meegemaakt dat ik extra kussens naar een kamer moest brengen. Waren engelse mensen die kwamen voor een concert. Super aardig. Wat doet meneer, begint een kussengevecht. :')
Verder merk ik dat de bekende mensen ook wel meer rotzooi maken dan 'gewone' nederlanders. Zakenlui zijn 9 van de 10 keer de netste en aardigste mensen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:29

Citaat:
Verder merk ik dat de bekende mensen ook wel meer rotzooi maken dan 'gewone' nederlanders.

Dat is ook mijn ervaring. Ik heb geen hotel gedaan, maar zoals ik al zei die lui die bij RTL 4 aan dat programma meewerkten van die vakantiehuisjes (oh wat is het gezellig op park X) die maakten de grootste paasei. Ook die fransman met z’n soapserie.. moesten altijd de ‘schoonste’ huisjes krijgen, omdat er gefilmd werd maar wat ze achterlaten… mén!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:45

Jolliegirl als gasten hun koffers op een schoon bed neerzetten moeten we die bij vertrek ook verschonen als het tegenzit. Bij blijvers mogen we uiteraard niet aan de spullen komen maar wordt er wel verwacht dat je hun bed opmaakt. T is t een of t ander....

We hadden laatst wat russen die een week in t hotel bleven.. pfoe die kamers ruiken echt heel erg naar knoflook bier en zweet, maar zij waren wel gewoon vriendelijk en vonden het nooit een probleem als we hun stoorden.
Wat we vervelender vinden is als er weer tourbussen vol aziatische mensen komen, zij gebruiken waarschijnlijk eem soort olie oid met douchen waardoor alles heel erg vet is. Zowel de badkamer als slaapgedeelte.

Persoonlijk vind ik het erg dat er mensen zijn die stiekem op de kamers roken. Het mag gewoon niet, en wij zitten met de stank.

Qua gevonden voorwerpen : ook hier vind je vanalles. Laatst vond ik een standaard van een schemerlamp :')

Qua salaris dat vind ik prima te doen, maar de hele sfeer die er is is behoorlijk apart. En dat met alleen maar vrouwen...wat dus een heerlijke wrijving kan geven daar :+

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:17

Krijgen ze geen boete als ze in de kamer roken?
Bij ons wordt het de gasten een aantal keer verteld, en ondertekenen ze ook het formulier bij het inchecken.
Roken ze dan toch, dan krijgen ze iets van 150 euro boete voor de deep cleaning.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:06

Oooh...ik dacht bij blijvers ;)

Bed is zo gedaan.. 2.5 minuut deed ik erover per bed...afhalen..slopen overal omheen..opdekken..

Ergste wat op mn vorige werk ooit gevonden was, een vibo vol met haar hahaha

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:30

Haar...? Hoe de...?!
Laat ook maar trouwens. Ik wil het niet weten. :+

Ik heb ook wel eens huisjes schoongemaakt, daar was ik snel klaar mee. Wat sommige mensen door de wc spoelen... %)