Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:16

Draag alsjeblieft licht! Je bent vanuit een auto nagenoeg onzichtbaar, zelfs met licht is het met dit weer al lastig genoeg om je te zien.

Veel fietsers, hardlopers en honduitlaters trekken met dit weer lekker een regenjas aan, zo’n zwarte of donkerblauwe plastic jas. Sowieso is dit het seizoen van de donkere kleurtjes. Wat mensen vergeten is dat ze onzichtbaar worden in het verkeer voor ons automobilisten.

En dat is niet omdat we jullie niet willen zien, wij willen jullie juist graag zien om gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar het is donker. En het regent. Het wegdek weerspiegelt als een gek door de straatlantaarns. De binnenkant van je autoruit beslaat altijd een beetje met dit weer, wat je nooit 100% weg krijgt. Voor je rijdt iemand die je in de gaten moet houden. Achter je rijdt iemand de vindt dat je niet snel genoeg rijdt. Naast je rijden auto’s die misschien wel van baan willen wisselen. Er komt een bus vanaf de andere kant. Er zijn gigantisch veel verkeerslichten en verkeersborden. Er zijn wegomleidingen. Er zijn overal oversteekplaatsen en zijwegen. En daartussendoor komen onzichtbare fietsers, voetgangers en hardlopers.

En als iemand die jarenlang 200km per week heeft gefietst weet ik dat het soms lastig voor te stellen is, omdat je als fietser (en voetganger) wel alles ziet. Maar bedenk je wel dat als jij ‘lekker doortrapt’ je 20, misschien 25km per uur fietst. Als je als voetganger lekker doorloopt loop je 5 tot 7 km per uur. Wij rijden al snel 50, dat is 2,5x zo snel als een fietser, en 10x zo snel als een voetganger. Wij letten ook op veel meer dingen dan dat je als fietser of voetganger doet, moeten veel meer in de gaten houden. Daarnaast val je als fietser in het donker weg tegen donkere gevels, donkere bomen of donkere weilanden. Zonder licht ben je onzichtbaar.

Doe jezelf een lol, doe andere verkeersdeelnemers een lol en hou je aan de volgende punten.
1) Zorg dat je zichtbaar bent. Maak lampjes op je fiets of aan je jas. Doe zo’n spuuglelijk geel hesje aan. Doe lampjes om je enkels. Doe je hond zo’n truttig reflecterend dekje op en maak lampjes aan zijn halsband. Kortom: word een wandelende/fietsende kerstboom.
2) Hou je aan verkeersregels. Steek je hand uit voor je afslaat. Steek over op de daarvoor bedoelde punten, ook al moet je daarvoor 10 meter omlopen of fietsen. Automobilisten lezen ook geen gedachten, we kunnen niet ruiken dat jij daar altijd afslaat, dus vanavond ook.
3) Als je oversteekt of afslaat: wacht tot je 100% zeker weet dat we je gezien hebben. Wacht tot we remmen. Natuurlijk heb jij op een zebrapad voorrang. Maar we moeten je wel zien voordat we voorrang kunnen verlenen.

Voor je eigen veiligheid en die van anderen… Vergeet nooit: een rijdende auto is hard en pijnlijk, daar wil je niet bovenop of onder belanden.

Dit is omdat ik deze week al 3x iemand bijna bovenop mijn auto had die niet uitkeek, geen licht had, volledig in het zwart gekleed was en voor mij vanuit het niets overstak...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:20

ik rij in een auto en fiets het laatste stuk en ik erger me het meest aan fietsers.ze rijden door rood, steken hun hand niet uit en van de week waren er wegwerkzaamheden waar je niet door mocht, maar toen de werklui weg waren hadden mensen die hekken gewoon verschoven. Ik ben zelf in de avond met het uitlaten van de hond wel slecht zichtbaar, maar mn hond heeft een reflecterend hesje en lampjes aan zijn halsband.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-10-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:20

Weet niet wat voor auto je hebt,maar de mijne heeft de ruiten 100% droog voor ik de straat van 50 meter uit ben.
Verder heb je wel gelijk,al hebben wij hier in buitengebied weinig last.
wandelaars dragen lichtgevende hesjes,honden reflecterende halsbanden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:24

suggie schreef:
Weet niet wat voor auto je hebt,maar de mijne heeft de ruiten 100% droog voor ik de straat van 50 meter uit ben.
Verder heb je wel gelijk,al hebben wij hier in buitengebied weinig last.
wandelaars dragen lichtgevende hesjes,honden reflecterende halsbanden.

Ik heb een wat oudere volkswagen. Als ik mijn voorruit droog heb zijn mijn zij ruiten nog wat beslagen, zodra ik die droog heb begint de voorruit weer te beslaan.

Ik rij een stuk door het centrum van Breda, naar de snelweg, daar onderdoor, stuk tussen licht bebouwing door, stuk door en dorpje, dan een eind tussen weilanden met hier en daar boerderij, spoor over, volgende dorp in en weer uit voordat ik bij mijn paard ben. Kilometer of 14. En het gebeurd me vaker dan eens dat ik vol op mijn rem moet voor een vloekende fietser die voor mij totaal uit het niets komt.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:24

Goed bericht. :) Ik ben een snelle fietser maar kijk liever drie keer dan dat ik gewoonweg voor een auto duik "op hoop van zegen" zeg maar. Merk het ook als fietser, dat ik mensen slecht zie. Hele horde hardlopers in het vondelpark deze avond, grote groepen met hesjes maar enkele mensen die midden op het fietspad rennen die je echt pas enkele meters van tevoren ziet.

Of fietsers die inderdaad niet hun hand uitsteken en voor mij al onzichtbaar zijn. Wij, op de fiets, zijn dan nog snel en wendbaar, en fiets tegen fiets geeft lelijke schaafwonden en met een beetje pech een gebroken pols, maar daar blijft het dan ook vaak wel bij. Ik heb mijn verlichting braaf weer op de fiets en ben momenteel extra voorzichtig!

daNiielle_

Re: Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:26

Mee eens. Veel hardlopers en fietsers hebben ook oordoppen in waardoor ze je überhaupt niet horen aankomen, daar kan ik me dan weer druk om maken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:27

idd goed bericht, wij reden van de week naar de hondentraining, doodlopende landweg, 2 dames vonden het een goed idee om in het zwart gekleed, zonder reflectie of verlichting te gaan hardlopen op die onverlichte weg ...
die zie je dus echt pas op het allerlaatste moment he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:29

Goed bericht, zeker!

Ik fiets elke dag 10km heen en 10km naar stal. In het donker over wegen waar veel tracktoren rijden..
Nu heb ik een elektische fiets en ben ik vaak wat sneller als een normale fietser. Ik erger mezelf ook aan wandelaars op een heel donker fietspad die geen verlichting of wat dan ook bij hebben. Nu heb ik zelf goed licht maar ik zie ze altijd net op het laatste moment.. En dat roept bij wandelaar en fietser ergernissen op..

Zelf heb ik een veiligheidshesje aan en goede verlichting op mijn fiets. Dan maar een kerstboom, maar ik wil graag nog levend terug thuis komen!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:36

ik was een maand of wat geleden film wezen kijken bij een vriendin. op de weg naar huis bijna over een hondje gereden omdat die ineens de hoek(in de binnenbocht) omkwamen. gelukkig kon ik nog net op tijd remmen. De persoon was met de hond aan het skeeleren en had zelf een hesje aan, maar verder niets. en die hond liep er zon 5-10 meter voor aan een lijn. ik schrok me dood.

Ik woon erg in het buitengebied en als ik zelf de hond uitlaat in het donker neem ik altijd een zaklamp mee, en doe een hesje aan, en de hond zon bandje om met ledjes.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:37

Heel goed bericht, ik ben zelf hardloper maar draag altijd zo'n lelijk hesje met donker weer, maar kan wellicht kijken of ik nog meer kan dragen om mijn armen bijvoorbeeld van die lampjes :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:38

Mijn broer loopt altijd hard, hielt de politie hem tegen om een compliment te geven hoe goed verlicht hij is. Hij lijkt net een kerstboom maar is ieder geval wel goed verlicht :P.
Ik heb het ook hoor als ik auto rij dat ik soms hardlopers slecht zie en vooral fietsers zonder licht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:39

sunshine schreef:
Heel goed bericht, ik ben zelf hardloper maar draag altijd zo'n lelijk hesje met donker weer, maar kan wellicht kijken of ik nog meer kan dragen om mijn armen bijvoorbeeld van die lampjes :j

Doen! Een hesje is leuk, maar alleen als je al dichtbij genoeg bent voor mijn licht om op je te vallen. Als jij zelf een lampje draagt zie ik je al véél eerder. Nog beter: een rood lampje op je rug en een witte aan de voorkant, dan zie ik ook nog of je naar me toe komt of van me af loopt!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:42

Ik ga rond kijken :j ! Nooit zo over na gedacht daarom goed om mensen er op te wijzen !

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:45

Wat jij zegt idd! Ik woon in de polder en rijdt soms ook op van die landweggetjes waar weinig mensen komen. En dan is er opeens een fietser of hardloper, dikke schrik :wow: . Blijkbaar zijn ze op die polderwegen erg zelfverzekerd van hun 'veiligheid'. Ik werk in Amsterdam en heb vlak voor mijn werk een heel drukke rotonde. Als het donker is in de winter kan ik de mensen met verlichting heel makkelijk op een hand tellen. Leuk die bescherming van de fietsers maar ik schrik mij een rolberoerte als ze in tegengestelde richting zonder licht oversteken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:47

Rytir schreef:
Wat jij zegt idd! Ik woon in de polder en rijdt soms ook op van die landweggetjes waar weinig mensen komen. En dan is er opeens een fietser of hardloper, dikke schrik :wow: . Blijkbaar zijn ze op die polderwegen erg zelfverzekerd van hun 'veiligheid'. Ik werk in Amsterdam en heb vlak voor mijn werk een heel drukke rotonde. Als het donker is in de winter kan ik de mensen met verlichting heel makkelijk op een hand tellen. Leuk die bescherming van de fietsers maar ik schrik mij een rolberoerte als ze in tegengestelde richting zonder licht oversteken!

Dat dus. Mensen vergeten dat iedereen aangereden kan worden, zij ook.

Het 'oversteken op rare punten / tegen het verkeer in' is ook zoiets. Ik heb met dit weer al moeite om alle fietsers zonder licht die de goede kant uit gaan in de gaten te houden, het wordt echt lastig als ze ook nog tegen het verkeer in gaan fietsen...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:48

Helemaal mee eens! Nu het herfstige weer is begonnen viel het mij ook op dat ik weer extra alert moet zijn op onzichtbare weggebruikers.

Toevallig gisteravond nog; twee hardlopers op een slecht verlichte weg. Eentje met reflecterend hesje, eentje zonder. Die met was prima te zien, die zonder zag ik pas toen ik hem passeerde... Gelukkig ging dat goed maar als er een tegenligger was geweest had ik niet midden op de weg gereden en had ik dus die hardloper op de motorkap gehad...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:07

Ik had vanavond ook bijna een fietser op de auto. Die stak over zonder kijken, met een paraplu in de hand en zonder licht. En dan ook niet op of om kijken als je vol in de ankers gaat he! :n

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:09

Moet zeggen dat het met dit weer sowieso tricky is. Ik heb dan wel geen auto of rijbewijs, maar ik fiets regelmatig, en met die harde regen zie ik als fietser ook geen hand voor ogen.
Fietste laatst 's nachts naar huis. Het was pikdonker en het was zo'n nacht waarin er water voor een hele maand viel. Nou had ik wel licht op mijn fiets, en af en toe zie je wat andere lichten voorbijflitsen, maar door de regen kon ik echt amper onderscheid maken waar ik fietste, wat voor voertuig er aan kwam en waarvandaan het voertuig kwam.

Maar inderdaad een heel goed bericht :j Merk dat met name wandelaars voor 'even een blokje om' vaak lampjes e.d. vergeten.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:18

Op de fiets heb ik altijd braaf m'n lampjes aan :j
Met hardlopen ook braaf m'n knipperende lampjes wanneer ik in het donker loop, dat probeer ik sowieso zo veel mogelijk te mijden.
Een hesje voor op de fiets en tijdens het hardlopen heb ik ook nog ergens liggen, al weet ik zo niet waar..
Als ik gewoon loop, draag ik eigenlijk gewoon mijn gewone kleding. Ik loop dan ook wel alleen op de daarvoor bedoelde plekken en binnen de bebouwde kom. Oversteken doe ik wanneer ik er zeker van ben dat het kan.

Wat ik trouwens als verkeersdeelnemer ook vervelend vind is auto's die zonder (goed functionerend) licht rijden. Vooral het aantal automobilisten dat ik soms zonder lichten aan weg zie rijden wanneer het buiten toch al even donker is vind ik apart!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:19

Ik snap je ergernissen helemaal. Vroeger toen ik nog moest fietsen naar school, dacht je daar gewoon heel anders over.
Maar toen ik ging lessen voor mijn rijbewijs, werd het snel anders.

Wij hebben rotondes waar je een fietspad hebt en een stukje verderop een zebrapad.
Wat gaat iedereen doen oversteken op het fietspad. Fietsers logisch maar wandelaars(om ze zo maar te noemen). Hebben daar helemaal geen voorrang. Kan mij er dan ook dood aan ergeren dat iemand voor mij ze wel voorrang geeft.
Fietsers zijn sowieso vaak moeilijk zichtbaar, komen overal weg en dan kun je ze gewoon niet altijd op tijd zijn. Waardoor je in de ankers moet. Wat nog leuker is als ze je dan ook nog boos aan gaan kijken.
Echt super leuk al die ergernissen met fietsers enzo...
Ik vind het een goed stukje tekst.. Die zou op Facebook moeten rond gaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:22

Ik wandel en fiets met een groen hesje en knipperlicht.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:27

Ruiters mag je ook toevoegen aan je lijstje. Die rijden hier ook regelmatig rond zonder enige reflectie of verlichting.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:28

Lien2 schreef:
Ruiters mag je ook toevoegen aan je lijstje. Die rijden hier ook regelmatig rond zonder enige reflectie of verlichting.

Die zie ik dan weer nooit, maar ik geloof je direct.

Eigenlijk zou het gewoon voor iedere verkeersdeelnemer verplicht moeten worden, de verlichting. Inclusief hoe fel het minimaal moet zijn etc.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:28

Ik had vandaag nog bijna een fietser op mijn motorkap liggen.
Meneer vond het wel verstandig om én tegen het verkeer in te fietsen én ook nog eens geen licht aan te hebben (op een rotonde met amper verlichting)

Maargoed, ik leef weer een jaar minder van schrik, hou zo niet veel jaren meer over! :P

Sinds ik zelf een rijbewijs heb (en ook met lessen) heb ik pas door hoe vervelend het is als fietsers geen licht aan hebben. Dus dat doe ik tegenwoordig heel erg braaf als ik zelf met de fiets wegga :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:29

Zo, serieus, het is dat jij hier nu een topic over plaatst maar anders had ik het wel gedaan. :+
Ik erger me ook dood aan de onzichtbaarheid maar vooral de nalatigheid van mensen. Zelf fiets ik door een buitengebied waar geen lantaarnpalen te vinden zijn en ik moet regelmatig vol in de rem voor iemand die zn hond uit laat die totaal niet zichtbaar is voor mij. Ik trap best aardig door dus dat kan hard aankomen.. ik draag inderdaad ook nog eens een reflecterend hesje naast mijn voor en achterlampje. Maar veel mensen nemen die moeite niet. Ik rijd dus ook wel eens in de auto en ik heb gemerkt dat wanneer je dat vaak doet je je dan pas realiseert dat je echt minder zicht hebt dan je als voetganger of fietser realiseert.