verborgen gebreken huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

verborgen gebreken huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 18:38

OP 30-09-13 hebben wij ons huis verkocht, die datum is ook de overdracht geweest.
Kopers hebben erg lang over de financiering gedaan, bijna 12 weken.
Nadat bekend was dat de financiering rond was hebben ze gevraagd of ze nog een keer door het huis heen mochten lopen om maten op te nemen voor gordijnen enzovoorts. Geen probleem, zo gezegd zo gedaan.
Op de bewuste avond leek het meer op een housewarming party, er liep op een gegeven moment 16 man in huis te springen.
Op een gegeven moment stonden ze boven met een aantal mensen bij 1 van de slaapkamers, daar vandaan heb je goed zicht op het platte dak van de aanbouw. Op dit dak stond zelden water, dit in tegenstelling tot de daken van de buren aan beide kanten. Dit wist de koopster ook zeer goed te melden. Ze kon vanuit haar ouderlijke woning ook op de achterkant van dit huis kijken.
Nu hebben ze na de oplevering van het huis dit platte dak schoon gemaakt, het beetje mos was er groeide hebben ze weg geschraapt en blijft er nu ineens wel water staan....
Bij de oplevering was er niets te zien aan de woning, dak was droog, geen vochtplekken binnen te zien op het plafond/muur.
Nu bleek afgelopen weekend dat het dak lek was, iets wat nooit eerder is gebeurd.
Ook was ineens de combi-magnetron ontploft nadat ze m eerst 2 weken succesvol heeft gebruikt.
De cv-ketel was al lek die middag na de oplevering terwijl er 's ochtends niets aan de hand was en er geen water te bekennen was op de overloop, hij zou ook geen warm water geven, vreemd want ik had er de zaterdag daarvoor nog gewoon warm water uit de kraan gehaald.
Kortom ze spelen het nu via de makelaar dat wij een huis vol verborgen gebreken hebben verkocht. En ze eisen dat wij de met een geldbuidel klaar staan.
Ze hebben tijdens de aankoop van het huis nooit iemand laten kijken naar de staat van het huis, 2x een bezichtiging en klaar. Ons zijn geen gebreken bekend.
Ik ben bang dat als we ze tegemoet gaan komen dat het einde zoek is.
Ik bedoel er mee te zeggen wie gaat er met een scherp voorwerp op dakleer lopen krabben terwijl je weet dat het al minstens 15 jaar oud is...
Wat vinden jullie? Moet ik betalen of niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:39

Hebben ze het huis laten keuren? (nee dat is geen grapje, dat kan echt)

meggiemeg

Re: verborgen gebreken huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 18:40

Nee, ze hebben niets gedaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:41

Laat ze dan maar bewijzen dat het al zo was voordat ze het huis kochten...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:41

Ik zou nooit zomaar betalen maar je rechtsbijstandsverzekering direct inschakelen. Er zal toch eerst een expert naar moeten kijken om te zien of de klachten terecht zijn. Ben je lid van de vereniging eigen huis? Die kunnen je ook raad bieden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 18:42

Ben niet lid van die vereniging, heb wel een rechtsbijstand.
Er zaten geen vochtplekken op het plafond of de muur.
De muren/plafond waren voor de laatste keer gedaan in 2009 dus dan hadden ze daar toch wel gezeten lijkt mij als de lekkage al een oude was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:44

Ik zou idd je rechtsbijstand inschakelen. Laat hen maar contact opnemen met die makelaar.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:00

Dit soort dingen vind ik zelfs onder kosten koper vallen. Ze hebben het huis bekeken, geen keuring gedaan. Zoals ik begrijp heb jij niets verzwegen dus dan hebben ze geen poot om op te staan. Ik zou hier niet te veel aandacht aan besteden en mochten ze moeilijk doen je rechtsbijstand inschakelen. Die zou je wel al even kunnen bellen voor advies.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:04

Het is toch ook pas een verborgen gebrek als je hier van op de hoogte was maar niks heb gezegd? Zoals ik begrijp is dat niet het geval dus vraag ik mij af wat zij jullie kunnen maken..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:28

heb je nog foto's (evt verkoopfoto's) waar op te zien is dat er geen natte plekken waren? t is lastig hoor.. maar ik zou inderdaad het verder via de rechtsbijstand laten lopen. veel sterkte!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:40

Een verborgen gebrek is inderdaad iets wat je wist maar verborgen hebt gehouden, laat de koper maar bewijzen dat dat zo is. Bij lekkage zou je dan kunnen denken aan een snel laagje verf dat je over de plek heen geschilderd zou hebben...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:05

juval schreef:
heb je nog foto's (evt verkoopfoto's) waar op te zien is dat er geen natte plekken waren? t is lastig hoor.. maar ik zou inderdaad het verder via de rechtsbijstand laten lopen. veel sterkte!

Bedankt voor de tip, heb direct de foto's van het internet afgehaald die voor de brochure zijn gebruikt! Daar is het ook heel duidelijk op te zien dat er geen lekkageplekken aanwezig zijn!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:12

Heb even contact gezocht met de Jurofoon, zei vertelden mij dat wat apparaten betreft, dus cv-koelkast-combi magnetron enzovoorts dat ze daar niets mee kunnen. Tenzij er echt achterstallig onderhoud was aan de cv van een aantal jaren. (verborgen gebreken zijn pas van toepassing als iets er voor zorgt dat het huis niet meer gebruikt kan worden als een huis en een ontplofte magnetron zorgt daar niet voor).
Wat betreft het dak is het iets moeilijker maar een goed dakdekkersbedrijf ziet wel of iets nieuw is of oud aan lekkage.
Maar wat het zwaarste mee telt is het feit dat de kopers niets hebben gedaan aan hun onderzoeksplicht en niemand hebben laten kijken naar de bouwkundige staat van het huis. De lekkage van het dak is moeilijk omdat er dan moet worden gekeken naar hoe oud het is en de verwachte levensduur er van. Maar er mag van worden verwacht dat dit niet al te lang meer zou zijn omdat de bitumen daken van 15 jaar geleden andere kwaliteit hebben dan die van tegenwoordig.
Al met al hebben ze weinig om op te staan. Hij adviseerde me niets te betalen, pas totdat ze tot een officiële klacht overgingen en ze met een rapport komen dat het een oud lek is. Dan pas verdere stappen te ondernemen en een rechtshulp in te schakelen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:13

Je hoeft voorlopig helemaal niets te doen. Mochten ze jullie aansprakelijk stellen dan kun je dit aan de rechtsbijstand overlaten.

Wie eist bewijst. Het is niet aan te tonen dat deze gebreken er al waren voor de koop en dat jullie er vanaf wisten. Ook hebben ze als koper een onderzoeksplicht bijv. middels een bouwkundig rapport. Tenzij de woning door deze gebreken onbewoonbaar is maar dat is niet het geval.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:39

Hebben die 16 man op de 'housewarmingparty' niet eea gefroebeld om later op terug te komen en geld terug te krijgen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:50

Ze zijn niet op het dak geweest, dat had ik gezien toen ik boven bezig was en anders wel gehoord toen ik eenmaal beneden was. Heb er wel toen 1 in zijn kraag gevat die met een schroevendraaier van plan was om deze in het hout van de kozijnen te steken, heb m vriendelijk maar duidelijk gezegd dat ze nog niet voor het huis hebben betaald en dat hij na de 30ste maar terug moest komen om dan dit te doen. Hij probeerde het later nog een keer toen ik met iemand stond te praten maar door m strak aan te kijken en simpelweg nee te schudden was de boodschap duidelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:58

Mocht je ooit nog eens een huis verkopen dan nooit weer toestemming geven dat ze even mogen komen meten oid voordat de verkoop rond is. En verder, niets betalen, als ze met een officiele klacht komen dan je rechtsbijstand inschakelen. Wat zegt jouw makelaar er van?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:04

Ze zijn niet op het dak geweest maar konden wel bij de CV en de magnetron.... Het bevreemd me nl dat ze met zoveel waren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:05

cissy schreef:
Ze zijn niet op het dak geweest maar konden wel bij de CV en de magnetron.... Het bevreemd me nl dat ze met zoveel waren.

Mensen zijn raar... Ik heb ook weleens bezichtigingen van een studentenkamer gehad waar ze met 6 man op 12 m2 stonden.

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:08

http://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen ... -gebreken/:
Wie een bestaande woning koopt, koopt de woning in de staat waarop die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Merkt u na de overdracht een gebrek aan de woning? Dan komt dat in principe voor uw rekening als nieuwe eigenaar. Soms is de verkoper aansprakelijk.

In 2 gevallen kan er een verborgen gebrek zijn en kunt u de verkoper aansprakelijk stellen:

Ernstig gebrek
De woning is door het gebrek onbewoonbaar. U kunt daardoor geen normaal gebruik maken van het huis. De verkoper is dan aansprakelijk. Ongeacht of hij van het gebrek wist of niet. Voorwaarde is dat het gebrek al voor de overdracht bestond. En dat het niet zichtbaar was voor u als koper, tijdens de bezichtigingen.

Minder ernstig gebrek
Het wordt dan lastiger een beroep te doen op het verborgen gebrek.
•U moet kunnen aantonen dat het gebrek er al was voor de overdracht.
•U moet bewijzen dat de verkoper wist van het gebrek en het dus heeft verzwegen.
•U moet er alles aan hebben gedaan relevante informatie over de woning te verzamelen.
Gebreken door de leeftijd van de woning moet de koper meestal vergoeden. Daarom nemen verkopers regelmatig een ouderdomsclausule op in het contract. Hiermee willen ze hun aansprakelijkheid beperken of uitsluiten. Dit verstevigt de rechtspositie van de verkoper.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:10

Wat fijn dat je de jurofoon gebeld hebt en daar een duidelijk antwoord hebt gekregen!
Ik zou ook absoluut niets doen nu! Áls hun acht verder willen, zullen zij een onderzoek uit moeten laten voeren en áls daar dan een rapport van zou komen dat er daadwerkelijk langer problemen aan het dak waren, kun je altijd nog kijken hoe e.e.a. verder af te handelen.
Hebben jullie het huis zelf verkocht of via een makelaar? Indien het laatste, hoe staan die daarin?

(wat een óntzettende rare gang van zaken dat ze met zoveel mensen kwamen -O- )

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:19

Gewoon je poot stijf houden...

Wij hebben een paar jaar geleden een huis gekocht waarbij achteraf bleek een flinke lekkage bleek te zitten. Bij navraag bleken verkopers hiervan op de hoogte zijn geweest, bleek zelf een constructiefout van 30 jaar eerder geweest, nooit hersteld.

Bewijzen verzameld, meerdere buren hebben zelfs verklaringen betreffende dat de verkopers wel degelijk van de lekkage wisten, opgesteld om ons te helpen en wij zijn een juridische procedure begonnen.

Verkopers bleven poot stijfhouden, huilend verklaarden ze voor de rechter zogenaamd van niks te weten, ookal hadden ze 30 jaar in het huis gewoond en hadden ze prachtig schoon behang over de vochtvlekken geplakt........wij hebben de rechtzaak verloren ;(

Gewoon volhouden: 'Wir haben es nicht gewusst <<) '

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:19

Ze hadden een zielig verhaal dat ze de dag erna al dakloos waren en daarom wilden ze graag de boel alvast opmeten zodat ze het een en ander konden bestellen. Ik ging toch wekelijks naar het huis voor de post en dacht prima, kan ik alvast beginnen met schoonmaken boven, tijd tenminste goed besteed.
Ik heb op een gegeven moment ook iedereen weg gestuurd die niets met opmeten te maken had aangezien er meer gekletst werd dan gemeten.

Op de foto's van de makelaar is goed te zien dat er geen vochtplekken/lekkageplekken zichtbaar zijn.
Ben ook heel erg blij dat we niet meer de boel hebben gewit of gesausd, iets wat de makelaar steeds maar bleef zeggen dat we dat wel moesten doen. Zo konden ze ook zien ten tijde van de oplevering dat er niets aan de hand was toen.

De makelaar vind het erger voor hun dan voor ons, hij vindt dat we maar moeten betalen om van het gezeur af te zijn, ondanks dat hij geen van de apparatuur heeft getest, geen water onder de cv heeft zien liggen op de laminaat, geen water op het dak heeft zien staan van de aanbouw die nu ineens lek is bij de oplevering, maar ach ze hebben het al zo krap dus ja dan kunnen wij best wat doen. Heb ook gezegd toen hij daar mee kwam of hij ineens hun aankoopmakelaar was in plaats van onze verkoopmakelaar.

Heb me wel voorgenomen dat als we de boerderij waar we nu wonen ooit verkopen dat ik zeker foto's maak voordat het opgeleverd wordt en als het allemaal leeg is. Dan kan ik dat in elk geval voor zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:25

Een ander voornemen als jullie jullie boerderij ooit nog verkopen, neem absoluut een andere makkelaar.......
Wat een belachelijke reactie zeg!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:36

Dat sowieso, raad deze makelaar ook echt aan niemand aan. Hij is leuk als aankoopmakelaar maar als verkopende absoluut niet!
Er zijn zoveel fouten gemaakt waar nooit eens een sorry voor is gekomen (o.a. 3 bezichtigingen op de open huizen dag en niemand bellen, erg slordig!)
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 16-10-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt