Wij gaan fietsen voor ALS! Hop hop de Mont Ventoux op!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

Wij gaan fietsen voor ALS! Hop hop de Mont Ventoux op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 22:01

Hoihoi! :)

Ik ben met een vriendinnetje samen iets bijzonders aan het doen.
Ik heb in maart van dit jaar een topic geplaatst van mijn moeder en, inmiddels mijn, toen nog haar pony op het strand. Daarin vertelde ik dat zij erg ziek is (ze heeft ALS) en dit een van de dingen was die we zeker nog eens wilden doen. Achteraf bleek dat haar laatste mooie rit te zijn, want een week later viel ze van Billy af omdat ze niet genoeg controle meer had en hij haar hulpen niet meer begreep. Dit resulteerde in een flinke valpartij waar ze best een paar weken last van heeft gehad en waarna ze ook echt niet meer durfde. Ik ben dus heel gelukkig met dat moment en de foto's ervan! :D

Ik wilde heel graag iets bijzonders doen om de ziekte ALS bekender te maken. Dit omdat ik merk wat een aanslag zo'n diagnose doet op de zieke en de mensen eromheen. Zeker als het zo hardnekkig en progressief is. Bovendien is ALS een nogal onbekende ziekte, waardoor er ook weinig geld is voor onderzoek. De mensen waarbij ALS wordt geconstateerd hebben vanaf dat moment ook meestal niet zo lang meer. En ik vraag me dan af of je je tijd door wilt brengen in het ziekenhuis om allerlei onderzoeken te laten doen of dat je die laatste tijd gewoon wil leven.

Mijn moeder heeft voor het laatste gekozen en ik verzin steeds weer iets om te zorgen dat we weer een leuke dag hebben. Maar dat is allemaal voor mama en niet voor de andere mensen met ALS.
Dat staat natuurlijk wel op 1 bij mij, maar ik wilde zo graag wat doen voor andere mensen en vooral voor de bekendheid dat ik ben gaan rondkijken wat er georganiseerd wordt. Ik kwam bij de Tour du ALS uit en vond dit toch wel een heel mooi initiatief, maar ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in dingen alleen doen. En om nou in mijn eentje te gaan trainen met fietsen (wat ik daarvoor nooit fanatiek gedaan heb) om de Mont Ventoux in mei te kunnen bedwingen, zag ik niet zitten. Tot mijn vriendinnetje vroeg of ik dat niet wilde doen samen met haar. Dat zag ik toch zeker wel zitten en daarom hebben we in mei van dit jaar allebei een mooie racefiets gekocht en zijn we begonnen met trainen. Ik merk dat ik het erg leuk vind om te doen en dat het doel erachter ook heel bijzonder is.
Ook is het heel leuk om op zoek te gaan naar sponsors. Dit lukt ons al erg goed en iedereen wil zich inzetten om ons te helpen. We hebben samen best een groot netwerk en halen daarmee dan ook vast het streefbedrag wel. Andere mensen verzinnen ook allerlei acties om onze actie te steunen en dat geeft echt een goed gevoel en de drive om door te gaan met trainen op momenten dat ik er even emotioneel doorheen zit.

Heel gaaf dus! En daarom wilde ik dit even delen. Ook omdat ik zo natuurlijk ook meer bekendheid krijg voor de ziekte en omdat Bokt een plaats is waar je even buiten je eigen omgeving treedt. *D

Ik vraag me af of er meer mensen hier zijn die zoiets doen als wij, wat vast wel zo zal zijn. En of er mensen zijn hier die de Mont Ventoux al eens beklommen hebben, dan kunnen we daar misschien nog tips en trucs van krijgen. ;)

Mochten jullie ons willen volgen in onze progressie, hou dan onze facebookpagina in de gaten:
http://www.facebook.com/SophieEnAliciaFietsenVoorAls

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:18

Ik vind het een topactie van jullie, ik weet zeker dat het jullie gaat lukken!

Jolliegirl

Re: Wij gaan fietsen voor ALS! Hop hop de Mont Ventoux op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:20

Doe jullie best!!
Wij staan ook achter jullie!!

Wij willen beide nog wat doneren trouwens! Maar zijn de gegevens kwijt waarheen dit kon, meende iets op fb te hebben gelezen daarover!

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:34

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:44

Wat goed van jullie +:)+
Succes!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:48

Ik heb de mont Ventoux nu twee keer gefietst. Hij is ontzettend zwaar.. Je moet echt heel veel trainen.. Ik ben dit jaar er niet volledig getraind opgefietst, en heb het geweten..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:50

Ik zou bijvoorbeeld wel ervaring opdoen om wat bergen te beklimmen.. Van vlak naar 8 9 procent en sommige stukken 12 procent is echt heel anders:)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:34

Wow! Supergoed dat jullie dat gaan doen!

Een vriendinnetje van mij haar moeder is 4 jaar geleden overleden door de vreselijke ziekte ALS..
Wij wilden vorig jaar hetzelfde doen als jullie nu gaan doen..

We hadden al een plan opgesteld, waren hard aan het trainen, maar toch is zijn we er niet mee doorgegaan..
Niet alleen de Mont Ventoux is pittig, maar ook vonden wij het nogal veel geld wat we per persoon moesten 'meenemen'..
En we zaten beide in een verhuizing..
Wellicht voor ons nog een ander jaar dat we er wel voor gaan, maar voor nu wil ik jullie heel heel veel succes wensen
met alle voorbereidingen en natuurlijk straks ook de uitvoering ervan!
Ik zal jullie volgen, en ook jullie pagina aan het vriendinnetje doorgeven!

Toi toi toi! *\%/*

pressentJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:39

Wauw mooi initiatief! Ga de facebook volgen:)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 08:52

Bedankt voor de positieve reacties!

@femo: hoe heb jij getraind? Wij maken nu vooral weg kilometers, maar zullen ook moeten leren hoe het is om te klimmen.. Heb je daar tips voor?

En we moeten inderdaad een aardig bedrag meenemen, maar hopen dat we daar wel aan kunnen komen. We proberen ook veel bekendheid te krijgen voor onze actie en vooral voor de ziekte ALS natuurlijk. Hopelijk gaan we zo aan het benodigde bedrag komen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:27

De eerste keer ben ik van Nederland naar Frankrijk gefietst. 80 a 100 km per dag. Ook wel wat stukjes met de trein gedaan. Maar toen was ik top in vorm, en kwam er eigenlijk makkelijk op. Nu was ik niet echt getraind.. Ik train wel 4 x pw in de sportschool, maar dat is toch anders.. Nu kwam ik er echt moeilijk op en heb het puur op karakter gedaan. Maar dat was geen pretje.. Ik zou als ik jullie was een week gaan fietsen in Frankrijk.:) jullie redden het dan 100% zeker! Het is heel fijn dat de mont Ventoux om de km een geel paaltje heeft met hoeveel je gefietst hebt, dat helpt echt!!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:33

En hebben jullie ook een bezemwagen? Dus iemand die je voorziet van genoeg drinken en eten? Zorg voor echt voldoende! Want ik drink op de mont Ventoux bijna 5 liter weg!:) doe desnoods een beetje citroen in je water. Je hebt bij de wielrennershop ook wel van die tabletten met mineralen voor in je bidon. Dat werkt zeer goed!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 13:01

Superfijne tips Femo! We hebben wel een bezemwagen zelf, maar weet niet of dat mag van de Tour du ALS, dus dat moeten we nog even zien. We zullen zeker zorgen voor genoeg drinken enzo! :)

En het plan is om een week van tevoren naar Frankrijk te vertrekken zodat we daar aan de lucht kunnen wennen enzo. Wie weet hebben we nog wel ergens een weekje om naar Frankrijk te gaan, haha. ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:23

Super stoer vind ik het hoor, van jullie!!! Van welke kant fietsen jullie hem eigenlijk? Malaucene?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:59

De eerste keer gaat vanuit Bedoin, dus ben benieuwd ;)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:12

Super actie van jullie! Echt heel stoer om er zo voor te gaan. Heel veel succes!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:03

Wow, topperss!!!!!

Ik weet niet hoe ervaren jullie zijn met fietsen, maar als jullie het leuk vinden en er iets aan hebben wil ik best een keertje met jullie meetrainen. Ik kan aardig racefietsen, misschien kan ik jullie hiermee een stukje op weg helpen?

igg heel veel succes! :)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 08:28

We zijn nog niet heel ervaren, haha. Hebben allebei in mei van dit jaar een racefiets gekocht en zijn zo maar gewoon begonnen. Ik heb me bij de toerclub hier in het dorp ingeschreven om mooie tips mee te krijgen en zo hopen we het maar te doen. Maar je bent altijd welkom om eens mee te gaan fietsen hoor!