Borderliner op de werkvloer in psych. kliniek..?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Borderliner op de werkvloer in psych. kliniek..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:48

Hallo Bokkers,

Ik werk in een psychiatrische kliniek met gedetineerden en nou is het zo dat wij iemand in het team hebben die zelf een borderline persoonlijkheidsstoornis heeft. In het begin liep er slechts 1 collega tegenaan, nu steeds meerdere en ik merk ook dat zij steeds meer in conflict komt met het hele team.
Ook ik krijg steeds meer moeite met haar. Ze trekt een muur op en er is niet doorheen te breken, ze is vaak heel erg gemeen in contact en legt alles terug bij jou. Al geven 6 mensen aan dat ze moeite met haar hebben, ze legt alles terug en probeert de ander juist onzeker te maken en onderuit te halen. Collega's die kei goed werk deden zijn gewoon onderuit gehaald en onzeker gemaakt.
Ze doet gewoon dingen die niet oke zijn, ze zet dingen in bij cliënten die gewoon afdelingsontwrichtend zijn waarvan wij elke keer "puin" kunnen ruimen. Ik weet dat alles wat zij doet vanuit haar borderline is, maar ik ben van mening dat iemand met deze variant van borderline niet kan functioneren in ons team.
Als mens, bijv. met een stapavondje is ze helemaal niet verkeerd maar ik ben echt van mening dat zij niet geschikt is voor dit werk, ze heeft op haar vorige 2 afdelingen al weg gemoeten vanwege het afdelingsontwrichtende gedrag wat zij laat zien. Ook reageren cliënten erg heftig op haar, veel cliënten benoemen dat ze bang voor haar zijn en anderen reageren zo heftig op haar d.m.v. schelden of bedreigen omdat zij te wisselvallig is en cliënten niet op haar kunnen vertrouwen. Wat zij vervolgens doet is zeggen dat ze zich niet veilig voelt, waardoor de client opgesloten word in de separeercel, want tja, "de client is fout want die dreigt tegen haar" terwijl ik de andere kant ook zie. Ik vind het gewoon triest dat client het altijd van haar verliest op dat vlak.

Ik heb het al regelmatig bespreekbaar gemaakt met mijn baas, maar het probleem is dat zij heel erg "bondjes" sluit met de baas. En de baas trapt hier met open ogen in, heel erg lastig.
Wel heeft nu iedereen op 1 iemand na, het hele team regelmatig conflicten met haar en dit word ook gemeld bij de baas. De baas hoort het wel aan, maar onderneemt geen actie. De baas weet overigens niet dat zij borderline heeft en is ook te weinig op de afdeling om al die dynamiek te zien..
Nu heb ik een beetje zoiets van; het team keert zich langzaam maar zeker tegen haar en ze word steeds meer buitengesloten, tegelijkertijd zijn mensen wel bang voor haar omdat ze erg grofgebekt is. Dus heb ik het idee dat ik het beter kan laten en het op zijn beloop moet laten, omdat ze waarschijnlijk vanzelf wel onderuit gaat.
Op het moment als ik haar dan bewust links laat liggen vanwege dit gedrag, gaat ze juist weer contact zoeken. Ik probeer neutraal te blijven maar het is wel moeilijk. Ik merk aan mezelf ook dat ik over haar roddel met collega's, dit vind ik heel erg van mezelf, maar dit zegt wel iets over wat ze bij me los maakt. Ze weet me altijd te raken bij de kern op een nare manier.

In gesprek gaan met haar over haar gedrag hebben ik en meerdere collega's al vaker geprobeerd, we hebben haar echt niet meteen afgeschreven maar ze accepteert totaal geen hulp en heeft ook geen zelfinzicht (heeft ook met de borderline te maken, wat het ook wel sneu maakt voor haar vind ik omdat het ook een ziekte is en ze hier niet voor gekozen heeft)

Nou vroeg ik me af, moet ik het zijn beloop laten omdat ze op den duur toch kopje onder gaat of moet ik toch op hogere hand actie gaan ondernemen?

Ps; dit is een variant van borderline, een erg agressieve variant dus. Ik wil niet zeggen dat alle borderliners zo zijn en hoop niet dat mensen die het hebben zich beledigd voelen, maar dit is gewoon een hele nare variant ervan waarvan de omgeving veel last heeft. Over het algemeen kan ik goed werken met cliënten met borderline en heb ik een goede band met ze, maar dit geval maakt het veel lastiger omdat ze dus op de werkvloer staat. Als ik het ziektebeeld te "hard" omschreven heb, sorry daarvoor maar dit zijn wel de feiten zoals wij het beleven op de werkvloer.

Patsab

Re: Borderliner op de werkvloer in psych. kliniek..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:51

Misschien een rare vraag, maar hoe kan iedereen weten dat zij borderline heeft en de baas niet?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:54

Patsab schreef:
Misschien een rare vraag, maar hoe kan iedereen weten dat zij borderline heeft en de baas niet?

Omdat ze het sommigen van ons verteld heeft en de baas niet, baas is te weinig op de afdeling om de symptomen te zien of te herkennen. Of wil het misschien niet zien omdat zij werkinhoudelijk veel over neemt van hem wat hem tijd kost..

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:57

Mijns inziens kan zo iemand niet psychiatrische kliniek werken. Je werkt met mensen die psychisch niet stabiel zijn en je bent afhankelijk van een stabiel team. Alles valt of staat met een team dat goed samenwerkt, elkaar vertrouwt en emotioneel stabiel is.
Helaas, helaas, als jij je hard gaat maken om dit probleem op te lossen, het aan de kaak te stellen, etc; zul je waarschijnlijk de gebeten hond zijn, want zoals jij haar beschrijft zal ze geslepener zijn dan jij.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:59

Geloof dat ik dan toch de baas zou inlichten over haar borderline,zeker als het er zo op de werkvloer aan toe gaat. Mensen met borderline kunnen goed liegen en excuses verzinnen en lijkt me dat ook een baas van een notabene psychiatrische kliniek dit ook wel zou moeten inzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:00

Haar BPS doet er niet eens zozeer toe. Iemand met een BPS kan prima functioneren en iemand zonder welke stoornis dan ook, kan er ook een potje van maken.
Ze functioneert blijkbaar niet in jullie team/in het werk en dát is wat telt toch.

Taak van jou en je collega's om haar functioneren (objectief!! dus zonder oordeel over haar BPS) met jullie leidinggevende te bespreken.
En is ze senior of junior? Als ze geen senior is, zal ze een senior hebben. Hoe denkt haar senior over haar?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:21

ik gok dat het niet alleen de borderliner is die het moeilijk maar om met haar te werken hoor ;) sommige mensen zijn gewoon geen teamplayers :) zijn zo asociaal als maar kan en zien zich gewoon veel hoger als anderen doen... Het kan dus heel goed ook gewoon aan haar persoonlijkheid liggen. ik zou een gesprek aankaarten met de baas en het hele team erbij zodat zij eens direct door iedereen geconfronteerd word...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:23

lifaya schreef:
ik gok dat het niet alleen de borderliner is die het moeilijk maar om met haar te werken hoor ;) sommige mensen zijn gewoon geen teamplayers :) zijn zo asociaal als maar kan en zien zich gewoon veel hoger als anderen doen... Het kan dus heel goed ook gewoon aan haar persoonlijkheid liggen. ik zou een gesprek aankaarten met de baas en het hele team erbij zodat zij eens direct door iedereen geconfronteerd word...

Borderline ís een persoonlijkheidsstoornis :P

Het lijkt mij ook niet dat zij geschikt is voor dit werk. Zou het er eens nogmaals met je baas over hebben, en vertellen over de borderline.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:23

Ik weet dat het bij onze organisatie niet mag, het is wel eens voorgekomen bij een stagiaire, maar die is toen terugverwezen naar school.

Is er niemand die dit in goed gesprek met de baas kan bespreken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:24

ik weet wat borderliner is, maar sommige mensen zijn gewoon van zichzelf (zonder stoornis) moeilijk om mee samen te werken :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:53

Of het nu aan de stoornis ligt of niet, dit kan gewoon niet. Hoe worden jullie geëvalueerd door de baas?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:58

Ik heb hier zelf iemand met borderline op de werkvloer en het gaat eigenlijk best wel goed. Enkel als die zijn medicijnen een tijdje niet neemt komen er spanningen. Het blijft wel een beetje appart om ermee te werken vooral omdat die persoon niet echt betrouwbaar is. Gaat dingen doorvertellen of probeert vaak de aandacht op te eisen, maar in het algemeen verloopt het heel goed. Wel is het altijd met die persoon dat er zich een conflict voordoet. Wij proberen er gewoon niet op in te gaan en als deze eens een slechte dag heeft weten we ondertussen ook dat dit een dagje later wel terug over is en dat we er niet te veel moeten op in gaan. Op andere dagen is die dan wel weer gewoon vrolijk en doet hij zijn werk niet te kort.
Denk wel dat personen met zo een probleem beter in een stabiele werkomgeving terecht komen zonder te veel stress en veranderingen in het personeel.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 00:15

Ja het is idd heel lastig. Merk wel dat hoe meer we dingen md
Elden bij de baas hoe serieuZer hij ons neemt.. maar t probleem is dat hij haar niet zomaar kan wegstiren gezien het vaste contract wat ze heeft..
Maarja, nu hangt er elke keer direct zon spanning als zij er is. Hoop eerlijk gezgd dat zij er zelf voor kiest om te gaan binnenkort dat zou alles een stuk makkelijker maken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:12

Jemig wat irritant zo'n persoon in je (voorheen goede) team. Jammer dat 1 persoon dan de hele sfeer naar beneden haalt. Misschien is het een idee dat jullie met het hele team naar de leidinggevende stappen?
Je zou ook kunnen proberen om met z'n allen om de tafel te gaan zitten (incl je borderline collega) en dat jullie haar vertellen wat haar gedrag met jullie doet? Hou het vooral bij jezelf en ga dan niet zitten 'jij-en' maar vertel hoe jullie je erbij voelen?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:32

Wat het heel lastig maakt is dat wanneer ze weer eens "leuk" doet, collega's daar weer in trappen. Die zijn zo blij dat ze eindelijk weer eens normaal doet dat ze er met open ogen intrappen en weer allemaal amicaal met haar gaan doen. Zo trekt ze steeds weer mensen naar zich toe, en het zijn echt maar een paar collega's die wel doorhebben dat ze gewoon aan het aantrekken en afstoten is.

De optie om het er met haar over te hebben, is eigenlijk geen optie, ze legt alles terug bij jou. Al stappen er 8 mensen naar haar toe dat ze moeite met haar hebben, het enige wat ze zegt: "Jij stoort je aan mij, dat is dan jouw stukje en daar zul jij iets mee moeten"

Leidinggevende luistert wel naar onze kant van het verhaal, maar verandert niets aan de situatie. Hij ziet het als een leerproces voor ons. Hij wil vooral de communicatie met haar verbeteren, maar hij ziet de hele dynamiek rondom haar niet en daar zit het hem juist in, niet in de communicatie.
Lastig lastig zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:43

Nogmaals, is ze senior of junior?
(of als jullie een andere constructie hebben, is ze 'groepsleider' of pb-er/mentor/woonbegeleider)

En nee, het is inderdaad niet eenvoudig om iemand met een vast contract 'weg te sturen', gelukkig maar ook.
Er moeten of grove fouten gemaakt zijn, of uiteindelijk sprake zijn van een onwerkbare situatie / onherstelbaar arbeidsconflict. Nou en daar is nogal wat voor nodig.

De weg die jullie als team moeten gaan is dan ook de communicatie verbeteren, echt op de samenwerking gaan zitten en objectief blijven signaleren. En dit weer doorgeven aan jullie leidinggevende.
Ik mag hopen (als hij z'n werk een beetje serieus neemt) dat hij, mocht er zo niets verbeteren, met haar bijv. een verbetertraject in gaat.
Je leidinggevende kan niet zomaar out of the blue tegen iemand gaan roepen 'ja je doet het niet goed, waarom niet, omdat je collega's dat zeggen' zo werkt het nou eenmaal niet.
Voor zo een medewerker moet een plan komen, dingen moeten op papier, zodat je ook aan kan tonen of er iets verbeterd of niet.
Bovenstaande kan je aankaarten bij je leidinggegevende. En ga ten eerst eens vragen op welke wijze hij het communicatieprobleem dan aan wil pakken. Krijgen jullie trainingen, wordt oefenen met communicatietechnieken een onderdeel van de vergadering?
Nou ja en kom je er echt helemaal niet uit en blijft het een probleem, dan heeft je leidinggevende ook een baas.

Maar waak ervoor dat je als team objectief blijft en dat het (in dit geval) geen borderlinertje-bashen wordt.
Want nogmaals, iemand haar problematiek doet niet ter zake, enkel het functioneren.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:52

Kanelly schreef:
Nogmaals, is ze senior of junior?
(of als jullie een andere constructie hebben, is ze 'groepsleider' of pb-er/mentor/woonbegeleider)

En nee, het is inderdaad niet eenvoudig om iemand met een vast contract 'weg te sturen', gelukkig maar ook.
Er moeten of grove fouten gemaakt zijn, of uiteindelijk sprake zijn van een onwerkbare situatie / onherstelbaar arbeidsconflict. Nou en daar is nogal wat voor nodig.

De weg die jullie als team moeten gaan is dan ook de communicatie verbeteren, echt op de samenwerking gaan zitten en objectief blijven signaleren. En dit weer doorgeven aan jullie leidinggevende.
Ik mag hopen (als hij z'n werk een beetje serieus neemt) dat hij, mocht er zo niets verbeteren, met haar bijv. een verbetertraject in gaat.
Je leidinggevende kan niet zomaar out of the blue tegen iemand gaan roepen 'ja je doet het niet goed, waarom niet, omdat je collega's dat zeggen' zo werkt het nou eenmaal niet.
Voor zo een medewerker moet een plan komen, dingen moeten op papier, zodat je ook aan kan tonen of er iets verbeterd of niet.
Bovenstaande kan je aankaarten bij je leidinggegevende. En ga ten eerst eens vragen op welke wijze hij het communicatieprobleem dan aan wil pakken. Krijgen jullie trainingen, wordt oefenen met communicatietechnieken een onderdeel van de vergadering?
Nou ja en kom je er echt helemaal niet uit en blijft het een probleem, dan heeft je leidinggevende ook een baas.

Maar waak ervoor dat je als team objectief blijft en dat het (in dit geval) geen borderlinertje-bashen wordt.
Want nogmaals, iemand haar problematiek doet niet ter zake, enkel het functioneren.

Ze is senior-verpleegkundige.
Ze zit al wel in een supervisie traject maar dat is meer voor haar persoonlijke problemen.
Ik weet dat de leidinggevende haar niet zomaar buiten kan zetten, is ook niet mijn doel, mijn doel is eerder dat ze zelf vertrekt, of dat ze zich open gaat stellen en er samenwerking komt. Dan mag ze, puur naar mezelf kijkend, van mij best blijven want het kan best een tof mens zijn als ze goed in haar vel zit.

We hebben wel teamintervisie, dan gaan we als team bij elkaar zitten (4x per jaar) en bespreken we alle knelpunten. We hadden laatst een intervisie, alleen toen kregen we doodleuk te horen dat betreffende collega daar vrijstelling van heeft gekregen van de baas.. Terwijl we het juist over de dynamiek wilden gaan hebben in het team. Wist ook niet dat mensen vrijstelling konden krijgen van een baas voor zoiets belangrijks, vooral omdat we een team zijn dat pas sinds februari 2013 bestaat en gezien alle gebeurtenissen omtrent haar de afgelopen tijd.

Ik probeer ook zoveel mogelijk objectief te kijken, heel eerlijk gezegd is dat wel lastig. Als ze weer een ondoordacht besluit neemt mbt een client stoor ik me daar gruwelijk aan, daar ben ik heel eerlijk in. Vooral omdat het vaak de zoveelste keer is en ik dan vaak alles weer recht kan gaan zetten, met alle gevaren van dien mbt de clienten.
Ik maak wel dingen bespreekbaar met haar, voornamelijk de keuzes die ze dan maakt die niet oke zijn, ze kan de feedback inhoudelijk over haar werkwijze wel accepteren, alleen kan ze niet reflecteren op het gevoel wat ze mensen geeft door zo te provoceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:58

Vrijstelling van intervisie bijzonder.
Inbrengen als vergaderpunt neem ik aan.
En anders eens aankaarten bij de leidingevende, van jouw leidingevende.
Intervisie is een teamaangelegenheid ten top, kan het me niet voorstellen dat ik iemand in mijn team daar vrijstelling voor zou geven :n

Ook de besluiten die ze neemt mbt clienten. Neemt ze die voor haar eigen clienten, of ook voor clienten van de andere senoirs?
Zo ja, wat vinden die daarvan?
Zou het ook zeker, omdat het onrust op de groep/afdeling brengt, aankaarten in de vergadering.

(of heb je collega's die tijdens dienst of overdracht wel mondig zijn en in de vergadering hun mond houden als je iets aankaart?)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 22:12

Kanelly schreef:
Vrijstelling van intervisie bijzonder.
Inbrengen als vergaderpunt neem ik aan.
En anders eens aankaarten bij de leidingevende, van jouw leidingevende.
Intervisie is een teamaangelegenheid ten top, kan het me niet voorstellen dat ik iemand in mijn team daar vrijstelling voor zou geven :n

Ook de besluiten die ze neemt mbt clienten. Neemt ze die voor haar eigen clienten, of ook voor clienten van de andere senoirs?
Zo ja, wat vinden die daarvan?
Zou het ook zeker, omdat het onrust op de groep/afdeling brengt, aankaarten in de vergadering.

(of heb je collega's die tijdens dienst of overdracht wel mondig zijn en in de vergadering hun mond houden als je iets aankaart?)

Ja idd, ik geloofde het ook niet maar ze heeft echt vrijstelling. Heel oneerlijk gezien de gang van zaken.

Besluiten met cliënten nemen we over het algemeen in het team samen, met als uitgangspunt dat PB-ers (Persoonlijk begeleiders, 2 per client) de beslissende factor zijn, tenzij het een acute situatie is. Maar als het kan wachten word i.p. alle vragen van de client doorgeschoven naar PB-ers/behandelaar.
Ze is ook PB-er o.a. van een client, J. Deze werkrelatie is ook erg ongezond, per dienst spendeert ze soms wel 4 uur met deze cliënt, loopt hem overal achterna en gaat er continue "onder zitten", als je snapt wat ik bedoel, zodat ze nooit hoeft te confronteren. Doet alle leuke klusjes, onderliggende factor is m.i. angst voor deze client maar het vervelende is dat ze hier geen openheid over geeft. Wanneer deze client spanningen heeft word het een zeer gevaarlijke man, en wat zij dan letterlijk zegt is: "Als je spanningen hebt, dan wacht maar tot ik in dienst heb en dan praat dan maar met mij" . Dus met andere woorden, ze moedigt een client die spanningen heeft vooral aan om alleen met haar te praten en niet met andere collega's en er mogelijk dus dagen mee rond te blijven lopen totdat zij in dienst is waardoor er gewoon een gevaarlijke situatie kan ontstaan.

We hebben wel enkele collega's die haar geen tegengas durven te geven omdat ze erg grofgebekt is. Dat maakt het lastig want dan krijg je al gauw zo'n achter-de-rug-om-cultuur. Ik vind het ook lastig maar merk wel dat wanneer ik haar tegengas geef als ik het ergens niet mee eens ben, ze daarna alles gaat doen om mij weer terug te winnen, omdat ze dan bang is dat ze me kwijt is. Dat is het hele aantrekken/afstoten-proces.

Ben jij teamleider of leidinggevende van een afdeling? tenminste zo begrijp ik het uit je verhaal. Zo ja, van wat voor afdeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:19

Pb wel ff ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:03

Het lijkt mij heel vreemd als er daadwerkelijk zoveel klachten uit verschillende hoeken komen over haar teamontwrichtende gedrag maar zeker ook over haar effect op cliënten die zelfs aangeven bang voor haar te zijn. In dat geval staat zij dus niet alleen de ontwikkeling van haar PB-cliënt, maar ook die van andere cliënten in de weg. En het lijkt me dat je als organisatie dat enorm serieus moet nemen en niet iets is wat je 'aankijkt'.

Ik zou er dus zeker werk van maken en je baas evt. uitnodigen eens bij een vergadering te zitten of toch alsnog een extra teamintervisie in te plannen waar je baas dan ook bij zit. Het roddelen zou ik meteen stoppen en het team bij elkaar halen, iedereens mening/visie horen en dus ook als team hier werk van te maken.