Na dood verplicht donor??eens of oneens??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:47

Oh, dus stel; ik wil geen donor worden, ben ik dan gelijk egoistisch?
Nou laat me dan maar lekker doodgaan als IKZELF donor nodig heb Boos!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:54

Leo_ke schreef:
Oh, dus stel; ik wil geen donor worden, ben ik dan gelijk egoistisch?
Nou laat me dan maar lekker doodgaan als IKZELF donor nodig heb Boos!



Je moet JUIST donor worden voor jezelf, zodat jij ook altijd een donor kan verwachten als je het nodig hebt Haha!

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:12

Ja, maar ik weet het dus niet

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:17

Er is idd helemaal geen sprake van VERPLICHT donor worden. Maar van het te kennen geven dat je het NIET wil zijn ipv zoals nu dat je een pasje krijgt als je het WEL wilt.

Het lijkt mij overigens een prima plan. Zo zullen er vast en zeker meer organen ter beschikking komen van mensen die nu simpelweg de moeite niet hebben genomen om het formulier in te sturen of van mensen die hem nog thuis hebben liggen omdat ze het een beetje 'naar idee' vinden etc. Van deze groep zullen er vast een heleboel mensen bijkomen.

Ik vind dan ook dat iedereen donor moet zijn. Ergens vind ik ook dat je er dan pas zelf voor in aanmerking moet kunnen komen, mocht je ooit een donor nodig hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:29

Ik vind het belachelijk... Ik vind dat iedereen moet kunnen beslissen of hij/zij wil doneren of niet....

Ik wil het niet. Waarom niet? Tja misschien omdat ik het hele donorsysteem niet eerlijk vind? Als je veel geld heb dan kun je meteen een donororgaan krijgen en als je wat minder geld hebt kun je een eeuw op de wachtlijst....

Nee dank je. Als iemand die mij dierbaar is iets nodig heeft sta ik het met alle liefde van de wereld af. Zelfs als dat inhoud dat ik met bijvoorbeeld 1 nier door het leven moet. Maar voor vreemden? Nee sorry. Misschien is het heel erg arrogant. Maar zo denken de meeste mensen helaas...

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:33

Ik ben het eigenlijk met Sorane eens.... Scheve mond Tja...

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:36

Ik vind dat als je geen donorcodicil ingevuld hebt dat je dan automatisch donor bent... Tenminste dat is mijn mening. Veel mensen vergeten die dingen in te vullen waardoor we veel donors missen. En heel veel mensen hebben een donor nodig...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:36

Ik vindt het een goed plan, als je voortaan automatisch donor bent, tenzij je te kennen geeft dat niet te willen
Ik heb verder ook mijn twijfels bij het verhaal van Marije_jiplover, maar goed. Wat daar echt gebeurd is zullen we nooit met zekerheid weten.

Verhaal van Franca kan ik me ook goed in vinden, als je zelf geen donor wilt zijn, heeft een ander ook voorrang als je zelf een orgaan nodig hebt. En zoals gijsenkim al zegt, ook nu beslis je zelf. Jij kiest er nu toch voor om al dan niet donor te worden.
Ik moet het zelf nog even regelen Bloos, maar wil ook zeker donor worden Wat is er mooier dan een ander z'n leven kunnen redden als jij toch niets meer aan je organen hebt?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:37

Luci je haalt me de woorden uit de mond Lachen
Maar ik vind het een heeeeel beladen onderwerp...... kheb er zelf nog nooit over dúrven nadenken maar kword morgen 18.. dan is het inderdaad beter dat er gewoon ja staat, tenzij ik besluit om het niet te doen, anders raakt zo'n formulier inderdaad in vergetelheid, omdat je de knoop niet door durft te hakken.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:39

Dat van dat dokters, als je in leversgevaar minder hun best doen, is natuurlijk de grootste onzin! Vaak weten ze nog niet eens of de patiënt donor is, en een dokter zal alles doen wat hij kan...
Ik vind het geheel terecht dat ze het zo oplossen. Van de meeste donors kunnen -de onderdelen die zo hard nodig zijn, hart, longen- toch niet gebruikt worden, maargoed.
En warom niet zo te werk gaan? Iedereen die het niet wilt, kan dat toch gewoon regelen?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:43

Hier in België is het zo dat je donor bent, tot je een codicil invult.

Bij overlijden wordt het echter wel nog steeds gevraagd aan de nabestaanden en het schijnt dat het slechts een heel klein percentage is wat weigert.

Wat mij betreft mag het per direct ingevoerd worden dat iedereen gewoon verplicht is zijn organen bij door af te staan. Is misschien cru, maar als je weet dat er een persoon of 7 geholpen kan worden door 1 dode ...
Natuurlijk op voorwaarde dat artsen zich wel ten volle inzetten voor hun patiënten (in het begin van dit topic staat iets wat dan dus echt helemaaal niet kan!).

Een vriend van ons is een paar jaar geleden eindelijk geholpen door een nieuwe nier en een alvleesklier. Na 20 jaar van dyalises, zelf spoelingen doen, spuiten, ... kan hij eindelijk een normaal leven leiden. Die man begon blind te worden en zelfs dat proces is voor een groot deel teruggedraaid ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:44

Astrid,
Ik ben het niet met je eens. Ik vind het een zeer kwalijke zaak.
Stel dat je geen tijd hebt of wat je reden dan ook mag zijn om niet te gaan melden dat je het WEL wilt, dat is dan toch jouw zaak en niet die van een ander?

Ik vind persoonlijk dat je beter kan vergeten te melden dat je het wel wilt dan dat je het niet wilt.
Ik heb nog nooit iets gemeld. Maar als dat echt ingevoerd zou worden, en ik zou me morgen hartstikke dood rijden met mijn auto. Mijn nabestaanden weten allemaal dat ik geen donor wil zijn. Het zou voor hun dus ook kwetsend kunnen zijn dat er ineens dingen uit mijn lichaam gedoneerd zouden worden....

Nee ik vind dit niet kunnen... Maar met een beetje mazzel gaat het niet worden doorgevoerd....

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:58

gijsenkim"]
[quote="Franca schreef:
Volgens mij ging het erom dat iemand die weigert donor te zijn, ook geen recht heeft op een orgaan als hij/ zij dat ineens nodig heeft. Er is een groot tekort aan donor-organen voor transplantatie en daarom wil men mensen stimuleren om donor te worden. En als er dan mensen zijn die zo egoistisch zijn om niet te willen doneren, maar wel verwachten dat ze zelf het recht op een orgaan hebben......tsja......dan is het eind zoek.

Het nieuwe motto is dus: "Voor wat, hoort wat." En daar ben ik het helemaal mee eens!



laat ik het hier nou helemaal mee eens zijn.......... niet willen geven is ook niet willen krijgen....... denk ik dan maar
[/quote]

ben het hier 100% mee eens. ben zelf ook donor en hoop dat als het ooit nodig mocht zijn ik ook het geluk mag treffen op een orgaan, want je moet maar afwachten of er op dat moment een orgaan beschikbaar is. maar geen donor willen worden en wel het recht op een orgaan vind ik niet kunnen!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:58

Het is natuurlijk onzin dat je geen tijd zou hebben. Iedereen heeft de tijd even een formuliertje op de post te doen.
Ik denk dat er meer mensen rondlopen die het wel willen, maar dat niet aangegeven hebben, dan andersom het geval zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:02

Richtje schreef:
Het is natuurlijk onzin dat je geen tijd zou hebben. Iedereen heeft de tijd even een formuliertje op de post te doen.
Ik denk dat er meer mensen rondlopen die het wel willen, maar dat niet aangegeven hebben, dan andersom het geval zal zijn.


Dat zou je in veel gevallen inderdaad denken ja... Maar ik heb er bijvoorbeeld echt geen tijd voor... Ik zou af en toe niet eens weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om fatsoenlijk te eten en te slapen....

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:12

Volgens mij is het ook nog dat uiteindelijk de familie kan bepalen of de organen van een overledene gebruikt kunnen worden voor een ander. Dat weet ik niet zeker, maar daar heb ik wel eens iets van gehoord.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:36

Ik heb een heel wat onschuldigere situatie die ook volgens hetzelfde principe ging van dichtbij meegemaakt. Organisatie X waar ik voor werkte ging met de invoering van de euro het donateursschap naar boven afronden, een mooi euro bedrag. In euro's scheelde dit 2 (dik 4 gulden dus!) euro. Het hele bestand werd groep voor groep aangeschreven met een kaartje voor een antwoordnr met daarop de optie 'nee'. Diegenen die niets terugstuurden kregen de verhoging aan hun broek. Je wilt niet weten hoeveel mensen die bewuste mailing totaal NIET ontvingen en een aantal maanden later met de automatische verhoging geconfronteerd werden. Ik mocht al die mensen, die erg boos waren en terecht, te woord staan.
Ik kon me hun kwaadheid heel goed voorstellen en ben vanaf dat moment obstinaat tegen het 'wie zwijgt stemt toe'-principe. Dat vind ik gewoon fout. Dit ging dan wel over geld, maar nu gaat het over jouw lijf! Tot nu toe was ik nog in twijfel over donor worden, maar nu weet ik het zeker: over mijn lijk! Of ik nu bruikbare onderdelen heb of niet, ze krijgen ze NIET. Ik hoef ze ook niet van een ander, life is a bitch and then you die. Ik leef liever kort maar krachtig dan dat ik 80 word en een lijdensweg moet doormaken van heb ik jou daar. En oud word ik denk ik toch niet (wil ik ook eigenlijk niet). Ik neem het allemaal voor lief, maar aan mijn lijf geen polonaise aub! Ik vind het echt van de zotten, eerlijk waar! Als ze er een gratis consult bij een zeer wijs man of vrouw bij doen die je kan helpen in het maken van zo'n overweging vind ik het nog ok, maar gewoon een brieffie sturen? Sorry, dat vind ik echt een walgelijke manier van doen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:45

Sorane"]
[quote="Richtje schreef:
Het is natuurlijk onzin dat je geen tijd zou hebben. Iedereen heeft de tijd even een formuliertje op de post te doen.
Ik denk dat er meer mensen rondlopen die het wel willen, maar dat niet aangegeven hebben, dan andersom het geval zal zijn.


Dat zou je in veel gevallen inderdaad denken ja... Maar ik heb er bijvoorbeeld echt geen tijd voor... Ik zou af en toe niet eens weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om fatsoenlijk te eten en te slapen....
[/quote]

Dit is verder geen zinnige dicussie, en ook behoorlijk off-topic (en toch ga ik er op in Bloos!).
Maar, als volgens mij zijn er geen mensen die als ze een briefje thuis gestuurd krijgen (het moet dan wel vreselijk goed georganiseerd worden allemaal), geen tijd hebben daar bijv. (als dat zo te regelen is) er een kruisje op te zetten, en onderweg naar werk oid in een brievenbus (die bijna iedereen wel tegenkomt onderweg) te doen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:06

Dat systeem lijkt me niks, als ik echt donor wil zijn dan maak ik er wel even 3 min. tijd voor om het in te vullen.

Maar als ik nu bv. dood zou gaan, ben nu 15 en ik heb niks geen donorcodicil ofzo.
Wat gebeurt er dan met mijn organen, is dat aan mijn ouders of wat?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:12

ik vind de regeling zoals hij in belgie is goed; iedereen is donor, tenzij ze schriftelijk bezwaar maken. ik vind het terecht dat sommige mensen bezwaar maken (hoewel 9 van de 10 keer dat op complete onzin gebaseerd is).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:12

dat bepalen je ouders......... misschien is het verstandig om even met hun te overleggen wat jij wil

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:13

Sorane"]
[quote="Richtje schreef:
Het is natuurlijk onzin dat je geen tijd zou hebben. Iedereen heeft de tijd even een formuliertje op de post te doen.
Ik denk dat er meer mensen rondlopen die het wel willen, maar dat niet aangegeven hebben, dan andersom het geval zal zijn.


Dat zou je in veel gevallen inderdaad denken ja... Maar ik heb er bijvoorbeeld echt geen tijd voor... Ik zou af en toe niet eens weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om fatsoenlijk te eten en te slapen....
[/quote]


dat je nog tijd hebt voor zo iets belangrijks als bokken Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 01:16

Ik kan me de mening van Laui heel goed voorstellen. Het briefjessysteem werkt niet. Zo heb ik nog nooit een donorcodicil ontvangen, terwijl ik in april echt 18 geworden ben! Schunnig, of niet? En ze willen meer donoren werven. Nou hebben ze aan mij toch geen goede, ik wil geen donor worden. Ik blijf liever heel, wanneer ik lawaaie ben. Gevoelskwestie, kan ik niets aan doen en de regelgeving ook niet. Dan krijg ik maar geen hart van een donor als de mijne weigert zijn werk te doen. Als het zo moet, then so be it. Zou ik een donorhart accepteren? Tuurlijk, ik ben niet achterlijk Haha! Misschien hypocriet, misschien ook niet. Zo zit ik in elkaar en niet anders.

Sparrow

Berichten: 194
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 01:54

Oneens.. Hoe kun je nu verplicht zijn tot zoiets? Het is toch jouw lichaam? Ja, zelfs als je dood bent..

Oke, fijn als jou hart er mee uit scheidt, dat je dan een hart van iemand anders kunt krijgen, maar dan moet die persoon daar wel voor gekozen hebben..

En het klinkt hard (ik weet nu al dat ik hier veel boze reacties op ga krijgen) maar iedereen is begonnen met een goed lichaam (meestal dan). In de natuurlijk is het ook zo, vallen er bepalen onderdelen uit (beetje vaag gebracht, ik weet het) dan is dat zo.. Stel je voor dat er een roedel wolven is, en eentje breekt zn poot, dan pakken ze toch ook geen poot van een andere wolf..? Beetje vaag..

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:56

Het is en blijft een moeilijk en gevoelig onderwerp. Ik ben in principe wel donor, maar vind dat mijn nabestaanden de uiteindelijke beslissing moeten nemen. Ik kan heel makkelijk zeggen als ik dood ben mogen ze alles hebben. Het zijn wel je nabestaanden die daarmee verder moeten.
Mochten die dus voor de keuze komen te staan en voor NEE kiezen ben ik het daar helemaal mee eens.
Organen zijn zowiezo moeilijk te doneren, daarvoor moet je "hersendood" zijn en kunstmatig in leven worden gehouden. Als dat niet het geval is kunnen ze alleen je huid nog maar gebruiken. Dit weet ik naar aanleiding van het overlijden van mijn oudste zoon. Wij hebben toen ook gekozen voor nee. Donorhuid dient alleen als verbandmiddel. Daar vond ik mijn kind toch wat te veel voor waard. Misschien dat ik voor zijn organen een andere beslissing genomen zou hebben, dat kan ik nu niet zeggen. Op het moment dat je een dergelijke beslissing moet nemen ben je eigenlijk niet helemaal toerekeningsvatbaar. Er gaat op dat moment te veel door je heen.