Studentenreisproduct vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Studentenreisproduct vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:48

Een vriendin van mij studeert, heeft geen studiefinanciering aangevraagd omdat ze dat niet nodig heeft. Kan ze een reisproduct aanvragen voor dit jaar (vanaf volgend schooljaar heeft ze wel studiefinanciering nodig en heeft al 2 jaar gebruik gemaakt van studiefinanciering) en een 0 lening aanvragen zonder dat dit van je jaren afgaat dat je recht hebt op een basisbeurs?

Ik ben me gek aan het googelen...

Anoniem

Re: Studentenreisproduct vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:50

Reisproduct hangt samen met de studiefinanciering, dus nee, ik denk niet dat het mogelijk is om wel een studentenreisproduct te hebben en geen studiefinanciering. Ze kan toch ook de studiefinanciering wel aanvragen en die storten op een spaarrekening?

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:51

Gewoon even met DUO bellen, zij kunnen antwoord geven op alle vragen die je hebt...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:52

Rebeccaa schreef:
Reisproduct hangt samen met de studiefinanciering, dus nee, ik denk niet dat het mogelijk is om wel een studentenreisproduct te hebben en geen studiefinanciering. Ze kan toch ook de studiefinanciering wel aanvragen en die storten op een spaarrekening?

Of een 0 lening? Ze heeft het namelijk niet nodig dit jaar en gaat het dan van je jaren af als je alleen een reisproduct neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:55

Waarom heeft ze wel een reisproduct nodig?
Je hebt maar 4 jaar recht op een studentenreisproduct ook, en volgens mij kan dat niet losgekoppeld worden van studiefinanciering. Die 0 lening weet ik niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:57

http://www.duo.nl/particulieren/student ... enfase.asp
Alleen weet ik niet of ze dan afgaan van die 1 jaar reizen en 3 jaar lenen, of ook echt van de 4 jaar die je krijgt. Maar even navragen is handiger, niet alleen omdat je dan sneller het antwoord hebt, maar ook omdat je dan iets in handen hebt om op terug te vallen. Als jij namelijk (bij voorkeur via mail of schriftelijk) een bevestiging krijgt dat het wel kan, kun je later bezwaar maken als ze het toch niet goedkeuren.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:02

Thanx voor jullie adviezen! Ze moet toch maar even bellen, ze dacht als ik dan niets gebruik qua studiefinanciering maar wel gratis reizen... beetje die gedacht had ze...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:28

Je reisproduct en studiefinanciering vallen samen onder de noemer prestatiebeurs. Om die reden kan je volgens mij niet het één wel, en het ander niet ontvangen. Maar zoals anderen hierboven al zeggen: een belletje naar DUO levert een beter antwoord op.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:36

Met een 0-lening mag je een jaar een studentenreisproduct, maar dat was meende ik als je je 4 jaar stufi (en SRP) al had opgemaakt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:39

upendo schreef:
Met een 0-lening mag je een jaar een studentenreisproduct, maar dat was meende ik als je je 4 jaar stufi (en SRP) al had opgemaakt.

Dat klopt wel ja, dat doe ik nu ook. Ik heb al 4 jaar stufi + reisproduct gehad, dus mijn prestatiebeurs is al op. Daarná kan je wel een jaar de constructie 0-lening met behoud van reisproduct krijgen. Maar ik geloof niet dat dat kan voordat je je prestatiebeurs hebt gebruikt. Maar zeker weet ik het allemaal niet...