Belasting aanslag over uren die ik niet gewerkt heb.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siami

Belasting aanslag over uren die ik niet gewerkt heb.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:11

Om maar even bij het begin te beginnen, Ik heb een aantal jaar naast mijn studie in een restaurant gewerkt, ik had een nul uren contract en werkte dus flexibele uren.
Toen ik ontslag nam is mijn werkgever mij vergeten af te melden als personeel en zijn er ook nog gewerkte uren doorgegeven aan de belastingdienst. Toen ik belastingaangifte deed bleek dat ik €1600 moest betalen over uren die ik nooit gewerkt had, sterker nog, ik was dat jaar helemaal niet in dienst.

Ik heb hierover contact opgenomen met mijn oude werkgever, hij vond het heel rot en ging het regelen. Ondertussen heb ik de belastingaangifte betaald omdat mijn oude werkgever het zou regelen en ik geen problemen wilde met de belastingdienst.

Maar inmiddels na maanden van veel berichtjes, telefoontjes en bezoekjes verder lijkt mijn werkgever mij gewoon aan het lijntje te hebben gehouden.
Ik heb hem vorige week bericht dat ik uiterlijk vrijdag 11 oktober duidelijkheid wilde omdat ik anders verdere stappen zou gaan ondernemen. Helaas radio stilte na dat laatste bericht -O-

Maar goed, en nu? Eigenlijk geen idee waar ik nu moet beginnen...

Iemand die ooit iets vergelijkbaars heeft meegemaakt en mij van raad kan voorzien?

Dorus

Re: Belasting aanslag over uren die ik niet gewerkt heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:26

Moet je niet gewoon bezwaar aantekenen tegen de aanslag bij de belastingdienst? Heb je bewijslast dat je die uren niet gewerkt hebt (ontslagbrief, eindafrekening van voor die tijd, jaaropgaven van voor die tijd, etc?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:34

ik denk dat je sowieso even contact op kunt nemen met de belastingdienst.
belastingtelefoon bellen, situatie uitleggen en vragen wat je het beste kunt doen .

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:38

Je werkgever had een suppletie/correctie aangifte Loonbelasting moeten indienen. In jouw aangifte inkomstenbelasting had jij gewoon je daadwerkelijke inkomen moeten opgeven (bruto uiteraard), en dan had je nooit teveel moeten betalen. Heb je wel een correcte jaaropgave?

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:41

@Dorus, dat had ik moeten doen ja, bezwaar aantekenen. Helaas heb ik dat niet gedaan, wilde mijn werkgever niet in de problemen brengen dus ben ik naar hem toegegaan om verhaal te halen, hij zou het regelen en dat geloofde ik (blond inderdaad) De administratie daar was echt een zooi, we kregen altijd contant betaald en loonstroken e.d. gaven ze niet, ontslag heb ik gewoon mondeling genomen, het ging allemaal niet zo officieel.

Enige bewijs dat ik heb zijn mijn collega's en mijn vervanger die ik zelf heb ingewerkt. Ik kan dus wel bewijzen dat ik er echt niet gewerkt heb..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:42

jaaropgave zeker niet ontvangen? wel al je salarisbetalingen per bank ontvangen? daar kopieen van maken en deze met bezwaarschrift en uitleg houding werkgever naar belasting dienst sturen, zo is het bij mij wel goed gekomen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:44

Nogal een risicovolle actie als je het mij vraagt, zeker als je weet als het daar al zo'n bende is. Met contante betalingen en geen salarisstroken heb je zelf ook geen bewijslast. Ik snap trouwens niet waarom hij dat zo een jaar door laat lopen, het kost hem immers ook geld (werkgeverslasten).

Maar kan je niet nog steeds bezwaar aantekenen?

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:45

@veerledec Ik had idd mijn daadwerkelijke inkomen opgegeven, maar deze kwam niet overeen met wat mijn ex werkgever op had gegeven. uiteindelijk heb ik dus betaald wat mijn ex werkgever had opgegeven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:50

Wat ik alleen niet snap is hoe jij je daadwerkelijke inkomen weet als je geen salarisstroken hebt gehad. Heb je wel een jaaropgaaf gehad?

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:52

Ik heb in dat jaar niet gewerkt, was dus €0

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:53

In de jaren daarvoor nooit belastingaangifte gedaan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:06

Dan moet je inderdaad bezwaar maken tegen de aanslag inkomstenbelasting. Als het nul moet zijn, is dat in ieder geval vrij eenvoudig.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:18

Heb net de belastingtelefoon gebeld, blijkt dat mijn ex werknemer wel een correctie loon heeft ingediend maar dat deze nog in behandeling is. Daar dus wel super blij mee al vind ik het wel jammer dat ie dat niet even gemeld heeft..

Ik moet nu een verzoek om ambtshalve vermindering indienen en dat wordt de aanslag opnieuw bekeken. Hoop op een goede uitkomst!