Overlast bovenbuurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Overlast bovenbuurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 21:33

Hoi bokkers,

Ik woon sinds een jaartje in mijn eerste eigen appartementje via de woningbouw. Ik stond eindelijk lang genoeg ingeschreven om iets te krijgen. Pas toen ik er eenmaal in zat kwam ik erachter hoe gehorig het is. Je hoort het als mensen boven lopen, praten, muziek aan hebben staan. Balen natuurlijk, want vergeleken met appartementen waar vriendinnen in wonen is dit echt heel erg gehorig. Er is aan te wennen en zolang je rekening houd met elkaar zou het prima leefbaar moeten kunnen zijn.
Helaas heb ik sinds ik hier woon al met enige regelmaat last van mijn bovenbuurman.
Hij heeft een verstrooid dag en nachtritme waardoor hij vaak 's nachts leeft. Ik heb hem en zijn vrienden al diverse malen onder invloed gezien van alcohol en druks. Hij werkt niet waardoor hij dus ook op doordeweekse dagen laat in de nacht actief is maar ook vrienden over de vloer komen die voor overlast zorgen. Hij komt vanuit een andere cultuur en alleen hun stemvolume met normaal praten is al harder, laat staan als er discussies/ruzies etc. komen. De muziek gaat ontzettend hard waardoor als ik rustig televisie wil kijken zijn muziek er hard doorheen komt. Vaak zet ik dan zelf de tv maar uit en de radio aan terwijl ik eigenlijk gewoon zin had om op de bank te hangen en niets te hoeven. Ook mijn nachtrust word met enige regelmaat verstoord omdat ik niet kan slapen door zijn muziek. Er is een periode geweest dat er ook 's nachts een hoop geschreeuw/ruzie was in het trappengat, er door de hele flat aangebeld werd en tegen de deur aangebeukt omdat er mensen bij hem naar binnen wilde maar ze alleen de eigen voordeursleutel hadden en niet de portieksleutel waardoor zo ongeveer de hele flat wakker word gebeld net zolang tot iemand de deur open deed.

Ik wil ook echt geen zeur zijn, ik ben juist degene die vaak overal door heen slaapt en ben redelijk coulant maar ik merk dat ik echt aan het opraken ben, mijn leefplezier verdwijnt. Prima dat het gehorig is, maar zo na een uur of 8 gewoon rekening houden met elkaar.
Ik durf ook niet altijd alleen naar boven niet wetend wat ik aantref. Daarnaast is hij ook al een keer ontzettend denigrerend geweest 'hoe oud ik wel niet was, wanneer ik geboren was en wat ik nou wel niet van de wereld heb gezien'. Dit was toen hij onder invloed was. Wanneeer ik wel aanbeln (bijvoorbeeld overdag of net als nu wat vroeger in de avond dan kan het zijn da thij zijn deur niet eens open doet, maar reageert hij vaak met 'oh sorry, ik zal het niet meer doen, wil hij een hand geven en vervolgens is het ook wel wat stiller als hij alleen is.
Zijn bovenbuurvrouw heeft ook net als ik redelijk wat last van hem. Ik heb haar nummer maar ze is niet zo actief met haar telefoon dus kan haar niet altijd bellen.
Ik ben me vanaf vandaag al sinds 5 uur aan het ergeren, een half uur geleden toch maar naar boven gegaan en aangebeld met trillende beentjes. Hij was vermoedelijk onder invloed maar zei sorry en ging de muziek zachter zetten.
Net stond hij aan de deur 'heb je een vuurtje voor me en heb ik je gister avond niet in breda gezien?'. Kortaf gereageerd dat ik niet rook en dat ik ergens anders was hem even laten luisteren naar mijn tv zoals ik hem nu heb staan en dat het gewoon vet irritant is en ik gewoon maar aanbel als ik mijn tv niet kan horen en gauw de deur dicht gedaan.
De vorige bewoners hebben regelmatig de politie gebeld en de woningbouw meldingen gemaakt. Toen ik er in kwam kwamen er amper meldingen, ook omdat ik geen 'zeur' wilde zijn. Ik heb nu inmiddels bij de woningbouw al verschillende meldingen gemaakt, die geven ook aan meldingen te blijven maken omdat ze anders niks kunnen. Complexbeheerder is al meerdere keren langs geweest. Dit maakte geen indruk blijkbaar dus er is een ander gesprek geweest. Het is toen een maand vrij rustig geweest alleen nu is het sinds een week of 2/3 gewoon weer onrustig. Zondag nacht, maandag middag, nu weer. Vorige week alweer gemaild naar de woningbouw maar daar geen reactie van terug gehoord.

Zijn er meer bokkers die deze ervaringen hebben en wat is de procedure die de woningbouw uiteindelijk kan doorlopen?
Ik wil ook geen 'ruzie' met hem maar het beïnvloed mijn leefplezier inmiddels steeds meer en ik merk stiekem dat ik het liefst zelfs ergens anders zou gaan wonen. Ik nodig veel minder vaak mensen uit, ben veel weg en als ik naar huis ga dan ben ik al bang op voorhand dat er lawaai is.
Helaas is dat onmogelijk omdat particulier onbetaalbaar is voor mij alleen en mijn inschrijftijd bij de woningbouw weer op 0 staat omdat ik nu een eigen plek heb. Ik verdien nét te veel voor toeslagen maar te weinig om alles zelf te kunnen betalen wanneer ik particulier zou huren en zou het eigenlijk ook absurd vinden dat ik hier weg moet omdat ik zo'n rare snuiter boven me heb wonen.

Groetjes Chantal

Mieke_Cunna

Re: Overlast bovenbuurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:51

Oef Chantal, dat is een serieus probleem.
Ik heb geen idee wat een woningbouw doet, ik denk alleen wel dat je hun moet blijven benaderen. Dat je contact moet blijven zoeken met je complex beheerder. Jullie leven in een gezamenlijk gebouw en daar moet je rekening met elkaar houden! Ik woon ook in een complex en ben ook geen moeilijke maar als mij iets te ver gaat dan zoek ik ook contact, daar zijn die mensen voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:13

Ik herken het. :j
Mijn buurman is ook niet van Nederlandse afkomst en drinkt/dronk ook erg veel.
In het weekend kwamen zijn vrienden langs en dan schreeuwden ze zo hard, dat ik op de gang stond te trillen als een rietje, verwachtend dat er zeker iemand vermoord zou worden. :+ (achteraf kun je er om lachen, maar op dat moment zeker niet, de adrenaline giert dan echt door je lijf)
Ook de muziek werd heel hard gezet, maar hierbij had ik het geluk dat het muziek was uit de top40 en geen Heavy Metal.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze helemaal geen ruzie hadden, maar dat ze, zoals ook bij jou, een stuk harder praten en op een toon die 'agressief' overkomt.
Het is nu gelukkig al een hele tijd rustig en hij is zelf ook overbeleefd (wilde me geld geven omdat ik last had van zijn muziek en voor die keer dat hij door mijn huis moest omdat hij de sleutel was vergeten :+).

Voor mijn schuinonderburen ben ik vorig jaar met mijn onderbuurvrouw naar de woningbouw geweest.
Er woonde daar een zoon bij in die onder invloed van drugs nogal gekke dingen deed.
Steekpartijen, overal bloed, vaak politie daar, niet echt fijn.
Bij de woningbouw zeiden ze toen dat de eerste stap was om samen met een deskundige met die mensen om tafel te gaan zitten, maar dat zagen mijn onderbuurvrouw en ik beide niet zitten. :n
Verder kunnen ze niet veel doen, ze kunnen niet "zomaar" mensen op straat zetten of 1 persoon uit een gezin uit dat huis zetten.

Ik zou wel gewoon beleefd blijven, anders heb je de kans dat hij misschien expres nog meer lawaai gaat maken.
En als je het echt niet meer aankunt (je leefplezier moet niet nog verder zakken), dan zou je kunnen uitzoeken of ze van de woningbouw geen andere woning voor je kunnen zoeken, als een soort ruil/wisseling.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:22

Enkele vragen:

Is deze man ook een huurder, zo ja neem ik aan bij de zelfde verhuurder. Sociale woning bouw neem ik aan?
Heb je de man hier zelf al op geattendeerd? Zo nee, doen.

Woningbouw melden, elke keer weer, logboek bij houden, politie bellen zodat jij ook de overlast kunnen constateren. Huurders zijn vreselijk beschermd en geloof mij dat dit alles nodig is wil de woningbouw hier iets aan kunnen doen. Meer weten stuur gerust een PB

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:54

MW => LZP

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:06

Balou het is inderdaad ook een verhuurder bij dezelfde instantie. Inderdaad sociale woningbouw.
Ik attendeer de man er zelf ook op maar ik durf in de nacht niet alleen naar boven en ben zelf ook redelijk veel weg dus ook niet altijd in de gelegenheid om langs te gaan.

KoudbloedKim heb je zoveel rechten als huurder ? inprincipe teken je ook een contract toch waarbij je ook aangeeft dat je geen overlast mag veroorzaken enzo?

Ik had al gekeken naar woningruiling zelfs alleen dan moet je iemand kennen die de woning wil ruilen en het zelf regelen.

Het idee van een logboek bijhouden is inderdaad een goede, daar ben ik nu maar meteen mee begonnen.. Morgen komen ze voor de geplande renovatie mijn appartement bekijken, ik hoop in ieder geval dat de complexbeheerder er bij is zodat ik hem face to face even kan zien.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:36

Ik heb hier een buurman gehad die veel overlast veroorzaakte (ruzies midden in de nacht, keiharde muziek, onder invloed zijn etc.) Hij is zijn huis uit gezet. Bij overlast na 23:00 belde ik de politie. Bij hem aan de deur gaan had meestal geen zin. Soms deden zijn vrienden de deur open en dan werd ik gewoon uitgescholden. Door heel flauw elke keer bij overlast (groot overlast, niet even een paar nummers de muziek hard ofzo) de politie te bellen en de volgende dag de woningbouw, is het dus wel gelukt om hem eruit te krijgen. Ik moest er wel veel voor over hebben, meestal kwam de politie namelijk ook bij mij aan de deur. Kon ik weer midden in de nacht koffie gaan zetten voor de agenten :+

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:37

als er meerdere huurders last van hebben, misschien samen aangifte doen bij politie, en samen ook melden bij de sociale woningbouw.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:11

Huurders hebben vreselijk veel rechten en zijn overdreven beschermd.. Er zijn slechts enkele redenen waardoor je ze gelijk het huis hit kan schoppen.. Dit is drugs telen meer dan de toegestane planten, drie maanden niet betalen (en bij deze is het dan nog wat lastig soms) en volgens mij ook ikligale prutsmutsen handel..

Er moet een dossier worden opgebouwd en dit kan soms jaren duren..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:39

Balou_k schreef:
Huurders hebben vreselijk veel rechten en zijn overdreven beschermd.. Er zijn slechts enkele redenen waardoor je ze gelijk het huis hit kan schoppen.. Dit is drugs telen meer dan de toegestane planten, drie maanden niet betalen (en bij deze is het dan nog wat lastig soms) en volgens mij ook ikligale prutsmutsen handel..

Er zijn wel meer redenen. Gewoon blijven bellen en afwachten ts.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:40

lieveli schreef:
Balou_k schreef:

Er zijn wel meer redenen. Gewoon blijven bellen en afwachten ts.

Uiteraard, maar dit is geen reden om iemand gelijk het huis uit te gooien..
Om per direct vandaag nog iemand het huis te gooien zijn er zoveel redenen niet.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:45

Heb vroeger ook overlast gehad van mijn toenmalige onderbuurvrouw. Dossier opbouwen is het verstandigste. En, hoe gek het ook klinkt, heel vaak de politie bellen. Elke keer als je overlast hebt, de woningbouw mailen en de politie bellen. Alleen als je veel politiemeldingen maakt, kan ook de woningbouw er iets aan doen. Vaak wil de woningbouw wel, maar kunnen ze niets zonder officiële meldingen. Een optie zou ook zijn om een soort mediator-gesprek te organiseren. Want, (je weet maar nooit), misschien heeft je bovenbuurman niet in de gaten dat hij zoveel overlast veroorzaakt.....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:49

Ik heb ook overlast met mijn buren gehad, maar dan hebben wij beide een koophuis. Ik heb een aantal keren de politie gebeld en de wijkagent ingeschakeld. Kwartje lijkt te zijn gevallen en heb nauwelijks meer last van overlast.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de woningbouw zodat deze de buurman er op kan aanspreken. Ook zou ik even de wijkagent bellen en vragen of die ook nog wat voor je kan betekenen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:01

Ik heb zelf in mijn oude woning met 2 buren mot gehad.

De ene woonde pal boven mij en vond het leuk om midden in de nacht keihard muziek te draaien. De eerste paar keren ben ik vriendelijk gaan vragen (om 3 uur snachts, 5 uur snachts) of de muziek zachter mocht. Na de derde keer liet ze een van haar vriendjes open doen. En toen ben ik heel duidelijk geweest. Nog een keer last en ik bel de politie en kom zelf niet meer vragen of het zachter mag en dat ik de maandag de woningbouw zou bellen. Zo gezegd zo gedaan. Ze heeft een brief gekregen van de woningbouw dat er klachten waren gekomen over haar muziekgebruik. Daarna nooit meer last van haar gehad.

Toen kwam mijn beneden buurman zonder werk te zitten en stond de muziek ook op elk moment van de dag knetterhard. Zo hard dat je hem aan het begin van de straat al kon horen. Niet normaal :n Eerste keer zelf aangebeld en gevraagd of de muziek zachter mocht.. Maar de blow lucht kwam mij tegemoet. Waarop ik heb besloten niet meer zelf aan te bellen en voortaan gewoon de politie te bellen.. Ik denk dat de politie zo'n 5 keer is geweest bij hem. En zelfs andere buren gingen klagen over hem. Gelukkig wist de politie meteen om welk huis het ging en ook dat als de muziek zo hard stond je het begin van de straat al kon horen.

Niet veel later ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Heb de woningbouw nog even vriendelijk medegedeeld dat de beneden buurman ontzettend veel overlast veroorzaakt.

Hier in mijn nieuwe woning hebben we totaal geen overlast van andere buren. Enige wat je hoort als je op de wc zit en bij een van de bovenburen gaat de deurbel, die hoor je dat.. :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 16:17

Tsjonge wat een asso mensen leven er toch als ik dit zo hier lees.... :n .
Ik kom net thuis van mijn werk, het was heerlijk stil. 5 minuten later hoor ik een hoop lawaai in het trappengat. Komen er weer mannen binnen. De laatste kwam ik tegen toen ik mijn oud papier weg ging gooien en leek onder invloed. Nu weer een hoop gestommel en hoor ze super hard praten.
Het is halverwege de middag, muziek maar weer wat harder maar kan het niet overstemmen .MAarja wat moet je er van zeggen := willen jullie niet zo veel lopen en praten.. Daarbij zijn de andere gok ik ook onder invloed dus ben niet van plan om naar boven te gaan :n . Wilde eigenlijk relaxen voordat ik vanavond ga maar echt niet dat ik televisie kan kijken met die herrie.
Ik ben in ieder geval begonnen met een lijstje. Van de afgelopen 12 dagen al 5 ervan dat ik echt overlast heb gehad, zowel overdag, avond als in de nacht.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:11

Geef dit ook met enige regelmaat door aan de woningcorporatie! Hopelijk wordt het snel minder, ook ik weet hoe vervelend het is!

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:27

hoi wat dacht je van het programma bonje met de buren??? :D
schijnt erg goed te helpen? :D
verder denk ik dat je met de woningbouw weinig opschiet helaas.
en je hebt bij de politie nog buren bemiddeling dit schijnt aardig te helpen.

succses weet helaas wat je doormaakt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:35

Hmm niet zo motiverend jullie ervaringen.
Gister avond dus, vanacht en vanochtend weer keihard die muziek. Ik ben vanacht boos en vanochtend nogmaals aan de deur geweest maar hij is heel eng aan het worden. Was onder invloed van iets. Is ook twee keer bij mij geweest met een hannddoek om zn middel. heeft het steeds over vergeef me in naam van Allah, vraagt waar mn ring is, dat ik intelligent ben. kijkt naar m'n borsten. Heb dit ook letterlijk meerdere keren benoemd dat hij daar niet naar hoeft te kijken en wat hij nu wil hier. Uiteindelijk zegt hij wil je met me trouwen? Toen heb ik de deur dicht gegooid. Hoop geschreeuw daarna weer boven, sloftie twee keer van boven naar beneden. Echt eng... Ben er zo klaar mee. Meldings formulier ingevuld en gesprek aangevraagd met uitgebreid verhaal naar complex beheerder. ik wil gewoon weten wat ik ermee moet. Dit is geen type man voor een programma als bonje met de buren gok ik.. Maar op deze manier durf ik hem niet meer aan te spreken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:52

Waarom bel je de politie niet?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:28

De politie bellen vond ik eigenlijk altijd een behoorlijke grote stap. Ik had gehoopt dit op een normale manier op te kunnen lossen. De bovenbuurman is eigenlijk een type die ik te vriend wil houden en ik denk dat wanneer ik de politie ga bellen er helemaal geen mogelijkheden meer tot een fatsoenlijk gesprek zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:30

en dit zijn wel fatsoenlijke gesprekken? dat hij bij jou aanbelt met een handdoek om z'n middel en je huwelijksaanzoeken doet. Sommige mensen kun je niet te vriend houden.

Ik zou ook bij de woningcoöperatie blijven aangeven dat het niet gaat... en misschien wel erop aandringen om jou dan maar andere woning aan te bieden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:33

:n nee dit is inderdaad absoluut niet meer fatsoenlijk. Moet zeggen dat het na gister/vandaag ook echt klaar is. Ik hoop zsm op een gesprek, ik ga in ieder geval niet meer naar boven in de nacht en misschien toch maar besluiten om de politie te bellen de volgende keer.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:09

Je hoeft ook geen 112 te bellen, maar gewoon het 0800 nummer van de politie. Al spreek je maar met de wijkagent. Gewoon doen. Daar zijn ze voor. En zo niet, dan zeggen ze het wel.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:10

je moet niet besluiten of denken om de politie te bellen, maar gewoon doen, en bijhouden hoevaak je er last van hebt, en ook bijhouden hoevaak je de politie moet bellen.

heel veel succes en hopen dat het gauw opgelost wordt.
veel sterkte met de overlast

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:12

Neem contact op met je wijkagent zodat hij weet wat er speelt.