Voorbereiden op de dood van iemand, hoe doe je zoiets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voorbereiden op de dood van iemand, hoe doe je zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:29

Dag bokkers..

Een oude lieve vriendin van mijn ouders waar ze al jaren lang mee omgingen heeft al zo'n 6 jaar dementie.
Ze is nu midden 50 en kan gewoon niks meer, ze kan niet praten en kent niemand meer..
Haar artsen hebben haar man en mijn ouders verteld dat ze haar nog slechts 1,5 maand geven.

Dit is mij 2 weken geleden verteld. En het vreet me helemaal op van binnen, je weet dat ze binnen nu en x weken overlijd maar je weet niet precies wanneer.
De onderhandelingen voor de begrafenis zijn al bezig en er is gevraagd aan mijn vader om een stukje te vertellen.

Ik heb voor mijn leeftijd absurd veel begrafenissen/crematies meegemaakt. En weet hoe dat in zijn werk gaat.

Heeft iemand misschien advies hoe ik me er op voor kan bereiden..?

benangelique

Re: Voorbereiden op de dood van iemand, hoe doe je zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:50

Voorbereiden op de dood kan je mi nooit. Het komt altijd onverwacht en met een hoop verdriet. Wel kan je rekening proberen te houden met de tijd dat ze er nog is. Nog een keer bij haar op bezoek, foto's maken etcetera. Echt afscheid nemen, heel bewust

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:55

Geen idee hoe je dat moet doen... Genieten van de laatste momenten samen... Bij mijn opa is het redelijk snel gegaan, maar nog wel echt afscheid kunnen nemen.... Mijn oma kreeg nog hooguit 6 maanden... Dus dat was gewoon (zoals normaal eigenlijk) dagelijks op bezoek. Er gewoon vaak zijn en mjah... Echt voorbereiden kun je niet...

Bij mijn opa wilde ik zelf de stekker eruit trekken omdat hij zelf niet meer wilde... Dus ik had er vrede mee... Bij oma... tjah, zij vertelde dat ze 's nachts opa zag die vroeg of ze naar hem toe kwam... Dus er ook wel vrede mee :) Vooral omdat ze toen al zo op was... Dan mag het over zijn...

Persoonlijk heb ik minder moeite met "zieke" mensen die dood gaan (klinkt heel stom, maar voor veel is het toch een soort van rust en accepteren ze het zelf...) Iemand kan bijvoorbeeld ook morgen onder een bus komen, dan is de klap groter omdat het opeens komt... Voor mij hielp het dus om het te "accepteren" en ik zag ook in dat het voor hen beter was.... (Hoe lastig dat soms ook is... Je wilt mensen niet kwijt, maar je wilt wel dat ze geen pijn meer hebben, zich niet constant schuldig voelen als ze weer eens overgeven, midden in de nacht iets hebben of wat dan ook....)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:25

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je prettig vindt. Imo kun je je daar wel degelijk op voorbereiden, heel bewust afscheid nemen, vind ik ook een voorbereiding. Ikzelf bereid mij voor door er gewoon weg stil bij te staan; de begrafenis in mijn hoofd te visualiseren en mij een leven en toekomst voor te stellen zonder degene. Dat zijn deprimerende gedachten, maar verdriet slijt en als je zulke dingen in je hoofd gerepeteerd hebt, komen ze straks minder hard aan. Dit moet je denk ik ook niet gaan overdrijven, want dan kwel je jezelf alleen maar. Enige valkuil die ik hierbij ervaren heb, is dat je prematuur afstand van iemand gaat nemen en dat is zonde van de tijd die je nog samen hebt.