Vrijwilligerswerk, op bezoek bij ouderen, wie ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Vrijwilligerswerk, op bezoek bij ouderen, wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:43

Hallo

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die vrijwilligerswerk doen bij ouderen.

Op bezoek gaan voor een praatje, een kopje koffie of een boodschap.

Wie o wie *\o/*

mayniac_val

Re: Vrijwilligerswerk, op bezoek bij ouderen, wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:47

Mijn tante, omdat ze toen haar moeder (mijn oma) in een verzorgingstehuis zat zag hoe weinig (persoonlijke) aandacht daar soms gegeven wordt. Na het overlijden van oma is ze drie dagen in de week vrijwilligerswerk gaan doen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:10

Ik ben van plan met ouderen te gaan lopen en te bezoeken zodat ze wat aanspraak hebben en niet zo alleen zitten. Dit ben ik overigens al maanden van plan, maar wilde eerst verhuizen voor het zover is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:05

Iedere week door weer en wind naar mijn opa en oma. Is geen vrijwilligerswerk, maar ik zorg wel iedere week dat ze de boodschappen binnen hebben! :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:15

Ja ik ga het doen! Voor mijn opleiding moet je 75 uren vrijwilligerswerk doen verdeeld over de 3 opleidingsjaren.
Ik ga een beetje van alles proberen te doen en ouderenzorg zit daar bij. Ik moet nog alles regelen maar ik heb er nu al super veel zin in om het te doen, die mensen zijn je vaak super dankbaar als je er een uurtje een koffie mee drinkt en een spelletje doet :D Heerlijk gevoel!

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:23

Niet geheel vrijwillig, maar ik loop voor mijn studie stage bij de ouderen.
Dit zijn allemaal ouderen met een ernstige, of minder ernstige vorm van dementie. Het is echt hartstikke leuk om te doen!
I.v.m. mijn studie ben ik voornamelijk bezig met de één op één gesprekken. De oudere gaat dan met mij mee en dan gaan we een stukje wandelen of naar het winkeltje. De mensen vinden dit helemaal geweldig en het is ook leuk om te zien dat ze bepaalde dingen echt herkennen.
Daarnaast loop ik ook af en toe mee met de groepsactiviteiten. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld zingen, maar ook bloemschikken of verven. Hierbij ben je dan voornamelijk bezig met de ouderen helpen. Is ook hartstikke leuk en je het is al mooi om te zien dat die mensen er veel plezier in beleven :)
Ik kom één middag in de week bij de ouderen en dit is echt de leukste middag in de week. Ik kom altijd thuis met buikpijn van het lachen!

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:57

Ik kom elke week bij een 83 jarige mevrouw. Ze kan zelf bijna niks meer en woont op zichzelf. Ze is altijd zo blij als ik kom en ze is altijd positief! Lekker met haar wandelen, boodschappen doen, lekker kletsen. Ik ga binnenkort zelfs met haar een dagje weg! Hoe ik bij haar ben gekomen is een heel lang verhaal. Sommige mensen vragen of het mijn oma is en dan zeggen we maar ja anders moeten wij alles uitleggen. Ik heb zoveel bewondering voor haar en ik heb altijd zo'n goed gevoel als ik bij haar geweest ben! Ze is echt mijn derde oma! :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:03

Ik. Wekelijks. Vrijwillig.
Helaas is hij laatst overleden.
Meneer zat in een rolstoel, en we gingen er wekelijks op uit samen met mijn hond.
Hij sprak niet, niks, maar was stil tijdens de wandelingen (en lachde), en dat was bij hem een teken dat hij intens genoot.
Ook met regen of sneeuw.. zoals hij in het tehuis kon mopperen en schreeuwen.. buiten was hij stil!
En maar lachen als ik hem daarna moest afdrogen!
De hele toko bleef binnen met koud/nat weer... maar wij niet! Plezier voor 10. Jas aan, muts, handschoenen, dikke wolle deken.. sjaal.. als een mummie zoveel mogelijk tussen de rolstoel proppen gewoon lekker naar buiten.
Rolstoel knisperend over de sneeuw, sneeuwballen gooien voor de hond.. met regendruppels een sprintje trekken achter de rolstoel om sneller binnen te zijn.. lekker gek!

Langzamaan zoek ik wat nieuws.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:24

Ik heb vorige week een gesprek gehad om vrijwilligerswerk te gaan doen. Heb al eerder vrijwilligerswerk gedaan, bij een manege voor mensen met een beperking en de rolstoel4daagse met bejaarden. Geeft erg veel voldoening, en daarom wil ik er graag weer mee beginnen :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:29

Wat leuk dat er meer bokkers zijn :) En eigenlijk allemaal positieve berichten.
Hebben jullie ook punten die minder leuk zijn ?

Ik ga dinsdag op gesprek :)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:31

bij mij niet echt vrijwilligerswerk maar het geeft wel veel voldoening. wij doen spelletjes praatje maken koffie schenken en meehelpen met activiteiten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:40

Ik ken iemand die dat deed en ze deed ook wat klusjes. Is ze op een gegeven moment bij een "dame" die haar ongevraagd geld in handen stopt, hoewel dat helemaal niet de bedoeling was dus werd het afgewimpeld, maar nee, ze móest het aannemen. Zegt die vrouw later dat ze dat geld helemaal niet gegeven had zodat die kennis vals beschuldigd werd...
Ik geloof die kennis op haar woord, het is iemand met Asperger die vreselijk eerlijk is en nooit zal stelen en dan ook helemaal van slag was door het leugenachtige gedrag van die vrouw.

Kijk dus heel goed uit met sommige mensen.

Zelf deed ik vrijwilligerswerk in een zorginstelling: rolstoeldansen en het zanguurtje. Heel leuk om te doen, maar mijn vader overleed in datzelfde tehuis en toen was het echt zo leuk niet meer, ik werd de hele tijd aan mijn lieve pa herinnerd door de omgeving.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:42

Mijn moeder doet het. Ze gaat (via de zonnebloem) eens in de 2 a 3 weken bij een oudere vrouw op bezoek. Daarnaast organiseert de Zonnebloem allerlei uitjes voor ouderen die lid zijn (dagje floriade, spelletjes middag, etc.).

Het nadeel; De persoon die je bezoekt kan overlijden (ja duh :+). Ik heb aan mijn moeder gemerkt dat ze daar wel veel moeite mee heeft gehad omdat ze de betreffende persoon in een aantal jaren toch heel goed had leren kennen.

Maar verder geeft het veel voldoening, kost het vrij weinig tijd, weinig geld.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:48

Zoolgangster, dat is inderdaad minder leuk.....

Ik heb me inderdaad aangemeld bij de Zonnebloem :)
Ben erg benieuwd naar het gesprek dinsdag

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:19

Ik doe geen vrijwilligerswerk maar werk wel veel met ouderen(want ik studeer ergotherapie).
Ik vind ouderen echt geweldig, dat is ook de doelgroep waar ik later mee wil gaan werken. Ouderen en volwassenen. Ik vind de verhalen die ze hebben altijd heel boeiend en hun ideeen over de wereld en de hedendaagse maatschappij. Wat hen boeit en interesseerd.
Je hebt er ook ouderen tussen die willen niks en die interesseerd het allemaal niks, maar vaak als jij in staat bent om hen te helpen (op wat voor manier dan ook) dat ze vaak heel open zijn en veel waardering hebben voor jou en je werk, en dat ze zo blij kunnen zijn met een klein iets dat jij voor ze regelt. Gewoon even hun hart luchten of een praatje kan n oudere al goed doen.
Ze zijn vaak heel hartelijk en gastvrij. Als je dan op wat voor manier dan ook, iets voor ze kunt betekenen, zijn ze meteen happy en open etc.. heel leuk! veel leuker dan met kinderen, die jou zien als hun wekelijkse speelkwartier.. Die begrijpen niet wat jij voor hen kunt betekenen en dus krijg je ook geen waardering.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:44

Weten jullie trouwens of je bij de Zonnebloem ook in het weekend terecht kan bij een oudere ?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:07

Dat is afhankelijk van de wenen van de ouderen :) Voor veel mensen maakt het niet uit, maar er zijn ook ouderen die in het weekend hun kinderen op bezoek krijgen en dus liever door de weeks bezoek krijgen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 14:08

Oke dat is inderdaag wel logisch :)
Nou ja ik wacht het gesprek van Dinsdag even af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:56

Ik heb een aantal weken vrijwilligerswerk gedaan in het bejaardenhuis in het dorp. Ik kwam dan om 5 uur en ging met ze eten en na het eten nog activiteiten lekker kletsen en dan weer naar hun kamer brengen. Wat vonden ze het leuk en ik zelf ook! Het zijn zulke mooie mensen! Ze zijn zo uniek en hebben hun eigen levensverhaal echt prachtig!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:07

Ik, dagelijks. Woon bij mijn opa en oma in huis haha.
Nee zonder gekkigheid. Erg goed initiatief!
Mijn (oud)tante zit in een verzorgingstehuis en nu ik in de buurt woon probeer ik wel regelmatig even mee te gaan.
Mijn oma gaat namelijk bijna iedere dag naar haar toe.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:08

Wat een leuk topic. Ik ben vrijwilligerscoördinator in Nieuw-Lekkerland voor heel Molenwaard. Mijn werk is dus vrijwilligers werven en ze te koppelen aan een hulpvrager. Vanuit mijn werk vind ik het dus erg leuk en interessant om jullie ervaringen te lezen! Dus mochten er in omgeving Nieuw-Lekkerland nog mensen op zoek zijn naar vrijwilligerswerk, stuur me gerust een pb. We zitten altijd te wachten op fijne, enthousiaste vrijwilligers :-)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:10

Wat leuk :)
Kun je mij vertellen hoe zn 'proces' in zn werking gaat, hoe ze iemand koppelen aan een oudere bijvoorbeeld en wat daar aan vooraf gaat

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:29

Ik weet niet hoe het bij de zonnebloem gaat, maar wij hebben eerst een intake gesprek met de vrijwilliger om samen te kijken naar zijn of haar interesses, ervaring en mogelijkheden en uitleg van onze werkwijze en over onze stichting. Als we dan een passende match denken te hebben, gaan we een afspraak maken tussen vrijwilliger en hulpvrager om met elkaar kennis te maken. Wij zijn hierbij meestal ook aanwezig. Bij een wederzijdse klik gaan we afspraken maken over wanneer, hoe vaak e.d. Vervolgens nemen we na een bepaalde periode contact op om te evalueren. Bij vragen en/of onduidelijkheden zijn we ook altijd te bereiken voor zowel vrijwilliger als hulpvrager.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:19

Ik ga niet op bezoek bij ouderen, ik doe wel vrijwilligerswerk met ze.

Af en toe ga ik met mijn gitaar naar het bejaardentehuis, om oud-Hollandsche liedjes voor de bewoners te zingen. Dat vinden ze prachtig. Ten eerste is muziek een van de laatste dingen die je als alzheimerpatiënt vergeet. De liedjes uit je jeugd blijven heel lang hangen. Ten tweede vinden alle ouderen het fantastisch om muziek van vroeger terug te horen - hoe ouder je wordt, hoe mooier je dat vindt. Wij krijgen dat later ook met synthipop uit de jaren '80, Eurohouse uit de jaren '90 of r&b uit de jaren '00 (afhankelijk van hoe oud je precies bent :) ). Maar ik vind het zelf ook leuk: die liedjes zijn wel supersentimenteel, maar een stuk melodischer en beter zingbaar dan de huidige hitmuziek.