vraagje mbt auto theorie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

vraagje mbt auto theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:48

Hoi allemaal,

Ik heb binnenkort mijn 2e kans voor mijn theorie examen voor de auto. Nou had ik in mijn theorie een vraag over een man die met krukken stond te wachten om over te steken. Gewoon op een stoep zonder zebra of andere voorrangssituatie. De vraag was moet je deze man voor laten gaan? Ik had als antwoord 'nee' gegeven. Echter zie ik nu in mijn theorieboek dit staan 'bestuurders moeten blinden herkenbaar aan een blindenstok en in het algemeen personen die zich moeilijk voorbewegen, vóór laten gaan'. Betekend dit dan dus dat je die man met krukken altijd voor zou moeten laten gaan, ondanks jij gewoon in een straat rechtdoor rijd en hij op de stoep staat te wachten?
Alvast bedankt. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:52

Volgens mij heeft een man met krukken niks te maken met een blinde, dus heeft hij geen voorrang, ook al is hij moeilijker te been zou zijn

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:53

Het antwoord op de vraag moest ja zijn.

Mensen die zich moeilijk voort kunnen bewegen (rolstoel, krukken, blind) moet je voor laten gaan!
Ook al zou jij eigenlijk voorrang moeten hebben.

(zit zelf in een rolstoel, en het gebeurt zelden dat ik voorrang krijg ;-) )

Edit:
http://www.opleidingb.nl/trefwoorden/bl ... angers.htm

staat mooi uitgelegd :-)
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 13-10-13 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:53

zover ik weet moet je man met krukken voor laten gaan, ivm dat hij invalide is. maar in een rolstoel hoefde weer niet.. dat staat mij nog bij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:54

Ik heb het dan altijd verkeerd gedaan, ik wist dit niet eens en rijdt al 11 jaar auto, motor en aanhanger

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:55

nathalie_v schreef:
Het antwoord op de vraag moest ja zijn.

Mensen die zich moeilijk voort kunnen bewegen (rolstoel, krukken, blind) moet je voor laten gaan!
Ook al zou jij eigenlijk voorrang moeten hebben.

(zit zelf in een rolstoel, en het gebeurt zelden dat ik voorrang krijg ;-) )

Blinde wel idd, maar rolstoel niet volgens mijn theorie boek :n

nathalie_v

Re: vraagje mbt auto theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:56

Alle personen die zich moeilijk voort kunnen bewegen moet je voor laten gaan :-)

zie mijn edit in mijn bericht :-)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:58

Oke dus toch wel, dat wist ik ook echt niet! Bedankt voor de antwoorden! Ga dat de volgende keer dus niet meer fout doen! :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:58

Ik heb 3 weken geleden mijn theorie gehaald, dus alles zit nog vers in het geheugen. Je had inderdaad deze persoon voor moeten laten gaan. Mensen slecht ter been (daar valt iemand met krukken dus ook onder) of blinden (voorzien van blindenstok of geleidehond) moet je ongehinderd doorgang verlenen. Mensen in een rolstoel hoeft niet, want deze mensen vallen niet om bijv. als ze langer moeten staan. Een bejaarde met een looprek mogelijk wel. (Aldus, mijn instructeur :') ) Succes met je theorie! :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:01

:o Sorry aan alle blinden, slechtzienden en mensen met krukken die ik dan voorbij gereden ben

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:01

Mensen moeilijk ter been idd altijd voorrang geven (dus krukken, rollator, blinden die aangeven dat ze willen oversteken (stok in de lucht)).
Mensen in een rolstoel zijn niet ter been, dus niet moeilijk en krijgen geen voorrang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:02

Ja, als iemand met de blindenstok aangeeft over te willen steken door de stok vooruit te steken dan moet je stoppen. Ook als iemand zich minder goed kan voortbewegen. Dus de man met krukken, zul je voor moeten laten als ze willen oversteken. Dus ook als je een senior zit met een rollator die over wil steken; remmen (indien veilig natuurlijk)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:04

Lynn_Nikita schreef:
:o Sorry aan alle blinden, slechtzienden en mensen met krukken die ik dan voorbij gereden ben

Als je in een Prius rijdt dan zal die blinde je toch niet hebben gezien of gehoord :')

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:06

vuurneon schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Als je in een Prius rijdt dan zal die blinde je toch niet hebben gezien of gehoord :')

:+

+1

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:12

Natuurlijk hoor je een Prius ook aankomen. Het meeste geluid rond een auto komt niet van de motor maar van de banden.

Wat stom... Ik heb het dus ook fout gedaan al
die tijd, ik stop enkel voor mensen aan het zebrapad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:13

Nee hoor, je mist de Pruis zo :)
Je hoort die auto pas als die voorbij is (of niet als ie tussen 2 benzine auto's in zit) maar hoort de auto niet aankomen. Daarom haten blinden die elektrische auto's :)
Dus wil je stiekem een blinde voorbij rijden, gewoon met een elektrische bak tussen 2 benzine auto's in gaan zitten }>

Gaat helaas wel lastig als iemand alleen krukken heeft en je wel kan zien :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-10-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:15

Ik hoor ze aankomen dus een blinde ook lijkt me. En als ie tussen twee benzines zit weet de blinde sowieso dat ie niet kan. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:17

Lara_Silver schreef:
Ik hoor ze aankomen dus een blinde ook lijkt me. En als ie tussen twee benzines zit weet de blinde sowieso dat ie niet kan. :+

Nee, dat horen ze dus niet :)
Ik hoor ze al niet aankomen. Als ik met mijn rug naar de weg sta, kan ik niet horen dat er op 20 meter afstand een elektrische auto aankomt. En dus kan ik niet inschatten of de weg vrij is om over te steken. Dus t is stok in de lucht en maar gaan en op hoop van zegen :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:20

Dat is bij iedere auto. Zeker als je van die onwetenden (zoals ik) tegen komt... :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:21

Dus volgende keer ook braaf stoppen voor de oma'tjes die met de rollator op pad zijn hè? :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:21

Ja Mevrouw :P