Wat is nou belangrijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Wat is nou belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:10

Dit is iets wat ik me steeds meer af begin te vragen.

Na een heftige periode die zo’n 3,5 jaar geduurd heeft, ben ik compleet anders gaan denken. Ik ben een tijd uit de running geweest waardoor ik gedwongen was te stoppen met mijn opleiding, mijn gezondheid ging (uiteraard) voor. Ook mijn bijbaantje moest wijken. Gelukkig had ik toen wel al een vast contract en kwam ik in de ziektewet.
Nu kan ik eindelijk zeggen dat ik er weer een beetje bovenop ben. Echter ben ik nog niet begonnen met een opleiding, dit is wel het plan voor volgend jaar. Eerst maar even terugkomen in de maatschappij en een tijdje meedraaien, voor ik teveel hooi op mijn vork neem.

Voorheen was ik erg gedreven en prestatiegericht. Altijd goede cijfers halen en ik had een bepaald ideaalbeeld voor ogen waar ik aan moest voldoen. Ik wilde na mijn MBO HBO gaan doen, daarna naar de Universiteit. Ik wilde een goede baan later, dus moest daarvoor wel hard aan de slag. Niets mis mee natuurlijk!

Echter, nu ik uit het diepe dal ben geklommen ben ik heel anders tegen het leven aan gaan kijken. Wat is nu belangrijk? Ik heb mijn werkzaamheden op het werk (bijbaantje) weer opgepakt en ik werk nu weer mijn contract. Het is niet veel, daarom doe ik ernaast nog vrijwilligerswerk. De druk is niet hoog, gewoon goed, en ik kan zeggen dat ik lekker in mijn vel zit en happy ben.

Ik had altijd zoiets van “Ik ga dus nevernooit tot mijn 65e achter de kassa zitten” (wat ik nu doe). Dat ben ik ook nog steeds niet van plan overigens, maar ik sta er wel anders tegenover; Waarom eigenlijk niet?

Stel als je het nou naar je zin hebt op je werk, geen problemen hebt met ‘weinig uitdaging’, het gezellig hebt met collega’s en baat hebt bij structuur en regelmaat. Kindjes thuis, leuke vrienden, paardjes, ik noem maar wat.. Waarom zou je dan niet gewoon het werk doen wat je LEUK vindt, ook al is het ‘min’ in de ogen van het overgrote deel van de samenleving?
Ik zelf vind het momenteel bijzonder prettig op mijn werk na de afgelopen periode. Ik ben allang blij dat ik weer in staat ben om mee te draaien als een ‘normaal gezond’ mens.

Het is altijd een beetje zo dat je gezien wordt als ‘dom’ of ‘te lui’ om een opleiding te volgen, of iets beters te krijgen als je in een supermarkt achter de kassa zit of ander soortgelijk werk doet.

Ik ben van plan volgend jaar weer een studie te beginnen, dat komt allemaal wel goed dus. Alleen.. WAT als het nou niet lukt, WAT als ik me prettiger voel bij ‘gewoon gaan werken’ of WAT als er iets anders gebeurd waardoor ik geen diploma kan behalen.. Ben ik dan minder? Is iemand die geen diploma heeft per definitie minder?

Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel meteen “Neejoh!” zal roepen, maar als je goed nadenkt, is het vaak wel hoe er gedacht wordt. Ik betrap mezelf er soms ook wel eens op moet ik toegeven, maar dit komt vooral door mijn eigen onzekerheid en angst voor wat mensen over mij zullen denken, nu ik op mijn 24e nog geen diploma heb behaald.

Zo gedreven als ik vroeger was, zo makkelijk ben ik nu. Gelukkig zijn is het belangrijkste. Ik vind het al een hele prestatie dat ik er weer bovenop gekomen ben, dus laat mij nog maar een poosje lekker kassadraaien, en op mijn gemakje straks een studie volgen omdat ik dat LEUK vind en graag in de psychiatrie wil werken. Maargoed, dat is niet zo relevant.

Het allerbelangrijkste IMO is dat je lekker in je vel zit, dat je leuke dingen doet en van het leven geniet. Ik heb ervaren hoe het is om op de bodem van de put te zitten; daardoor ben ik het feit dat ik nu weer doodnormale dingen doe als een prestatie an sich gaan zien.

Brand los :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:22

Ik denk ook wel eens 'waarom eigenlijk'... misschien omdat ik twijfel aan mijn opleiding momenteel.
Ik wil niet achter de computer zitten, ik wil een 'actieve' baan.
Dat is wel mogelijk maar een andere opleiding had beter aangesloten.
Ik heb op dit moment 2 super leuke bijbaantjes maar ik ken mijn levensstandaard...
Dus aan het werk, doorbijten qua opleiding :) en dan op zoek naar een baan.
Binnen de branche, want die vind ik erg leuk, maar meer met mensen ipv met boeken.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 09-10-13 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:28

Het is goed dat je hierover nadenkt. Vooral omdat je nog bezig bent met je opleiding/opleiding kiezen. Van MBO via HBO naar WO vind ik sowieso wat aan de heel erg ambitieuze kant.

Ik ben WO'er. En werk in het klantencontact. Dat vind ik leuk. Ik hoef geen onderzoeker te worden. Ook geen manager. Past niet bij mij. Het belangrijkste om te bereiken (want we moeten dingen bereiken in onze maatschappij) vind ik dat je het naar je zin hebt. Dat is een kunst op zich :)

Rosie

Re: Wat is nou belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:32

Dat was ook destijds hoor. Die ambitie heb ik inmiddels laten varen :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:36

Belangrijkste is dat je werk doet wat bij je past en een fijne werkplek/team waar je mee werkt.
Dan maakt het niet uit wat voor werk je doet, volgens mij.
Ik werk in de zorg en ondanks dat je hiervoor verschillende niveaus opleiding in hebt, wordt het toch vaak als wat minderwaardig werk gezien, voornamelijk de ouderenzorg. :(
Maar ik heb het er prima naar m'n zin en dat telt toch het meest.

Met een opleiding heb je misschien wel wat meer kans op een vast contract?
Als je in de psychiatrie wil werken, kun je toch zo'n opleiding volgen waarbij je gewoon werkt en één dag in de week naar school gaat?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-10-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:41

Ik denk dat je je gezegend moet voelen dat je nu al zo denkt!
Sommige mensen komen nooit tot dat inzicht!
Ik zou willen dat iedereen er zo overdacht, dat zou de wereld zoveel mooier maken :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:52

Ik ben het met Hanneke eens. Koester je inzicht :-)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 00:40

Volgens mij ben jij prima bezig!
Ik ben een laatbloeier, wist niet wat ik wilde en er waren ook bij mij wat omstandigheden, waardoor ik ook in winkels werkte tot mijn 25e. Daarna ben ik, jawel, een opleiding/baan in de psychiatrie begonnen. :D Volgend jaar studeer ik af, op mijn 30e.
Het kon, en kan me nog steeds, niet zoveel schelen wat de mensen daarvan denken, ik vind het prima zo, en daar gaat het uiteindelijk om toch?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:07

Ik heb jaren vanuit huis meegekregen, dat presteren en een goede opleiding heel belangrijk was. Helaas was ook ik een laatbloeier en dit heeft er voor gezorgd dat ik maar geen keus kon maken voor opleidingen en ik dus 2 hbo's en een wo heb gedaan zonder een diploma te halen. Na de laatste opleiding ben ik enorm depressief geraakt, waarom lukt het mij nou niet gewoon!? En na een pauze van een half jaar ben ik begonnen met een verkort traject niveau 4 mbo. Ik was helemaal op mn plek. Ik hoefde er weinig voor te doen, ik had een leuke klas, een fantastische stage.

Inmiddels ben ik al ruim 2 jaar klaar, ik werk parttime op een zorgboerderij, echt helemaal mijn ding, en daarnaast werk ik nu al weer 4 jaar als huishoudelijke hulp bij ouderen. Omdat ik nu toch merk dat ik de uitdaging een beetje mis ga ik via de Open Univeristeit mezelf wat verder bijscholen om zo hopelijk de kans op een andere leuke job in de zorg wat meer te vergroten. Maar tot die tijd vind ik het wel prima zo :)

Gelukkig zijn is zoveel belangrijker als een goede baan en veel geld!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:25

Er is ook niks mis met een MBO opleiding hoor, dan kan je lekker aan het werk in een branche die je aanspreekt zonder dat je meteen heel veel verantwoordelijkheid hebt, kan je er mooi ingroeien en jezelf zo omhoog werken op je eigen tempo (of niet, maar net wat je wilt).
Er is meer dan alleen kassa werk bij een supermarkt, waar ook helemaal niks mis mee is als je hart daar ligt trouwens!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:38

Ik heb nooit zoiets drastisch meegemaakt in mijn leven als jou, maar ook ik ben ondertussen gaan denken 'Waarom eigenlijk niet'...
Ik KAN leren, maar was niet mijn ding, was ongemotiveerd en uiteindelijk ben ik ook gestopt.. Heb mijn huidige man met 18 jaar leren kennen en we zijn al vrij snel gaan samen wonen, waardoor ik dus uiteindelijk gestopt ben met mijn MBO dierenartsassistente paraveterinair.
Ik werkte sinds mijn 16e als parttimer op de deli-afdeling van een AH (franchise, eigen baas etc)
Merkte al snel dat leren/werken/huishouden etc erg veel voor me werd.. Dus nadat ik gestopt ben met de studie ben ik langzaamaan meer gaan werken. Ik ben toen begonnen aan een mbo opleiding via de LOI, hier kwam ik op zich heel makkelijk doorheen.. De lesstof was op z'n zachtst gezegd echt appeltje/eitje voor me.. maar toch telkens vanuit zuid-limburg naar leiden toe voor examens en noem maar op.. Uiteindelijk kreeg ik een vaste baan aangeboden voor 28-32u in de week in de winkel waarbij ik dan verantwoordelijk was voor mijn versafdelingen (vers vlees/kip/kaas/vleeswaren/maaltijden) en samen met 2 andere collega's teamleider werd van de parttimers van de versafdeling.. Ik begon altijd om 6u smorgens en was dan (op 1 lange dag tot 17u na) rond 12u altijd weer klaar, waardoor ik dan op zich nog lekker de rest van de dag tijd had. Was wel vaak heel moe, maar daar leer je wel mee omgaan op een gegeven moment haha..
Dit betekende ook financieel natuurlijk een wat rooskleuriger plaatje. Manlief zat toen nog lang niet op t salaris als wat hij nu heeft, maar we kwamen op zich goed rond nu dus prima allemaal..
Op een gegeven moment kun je dat geld ook niet zomaar meer missen, hoe meer je gaat verdienen hoe meer je dan toch gaat uitgeven aan leuke dingen etc. Zo is op een gegeven moment mijn paard in the picture gekomen.. Deze kans kreeg ik niet nog eens dus heb hem toen gekocht..
De LOI opleiding werd in de tussentijd steeds minder serieus.. je bent dan toch al een compleet leven aan't leiden; dieren/huishouden/werken etc..
Ze waren supertevreden over mij als medewerker, ik heb een vast contract met de uren wat ik wilde en wat betreft uurloon verdien ik niet slecht.. en zeker niet slechter als een uurloon in de dierenwereld.. ALS je daar tegenwoordig al betaald werk in vindt heet dat..
Dus ik had zoiets van wat ga ik nog de moeite nemen voor die opleiding. ok je hebt een diploma.. maar ik heb nu een vast contract en een goed leventje en ik vind het niet erg om te doen.
Ondertussen heb ik een 8 maanden oud zoontje en werk ik nog 24u verdeeld over 3 dagen.. Ik heb voor alle 3 de dagen oppas (oma's en tante) en heb de uren en dagen precies wat ik wilde werken ook gekregen van m'n baas. Hierdoor houd ik nu nog genoeg tijd over voor mijn kindje.
Mijn baas heeft me gezegd, ook al zou ik nog maar 2 dagen willen werken dan nog wil hij me niet kwijt, dus mocht er ooit een tweede komen; mijn baas zal me niet zomaar ontslaan of wat dan ook.. Dus ik heb daar wel m'n plekje gevonden, ondanks dat het niet mijn droombaan is..
Maar het is dus waar jij genoegen mee neemt. Tuurlijk is dit niet mijn droombaan.. maar als ik reëel kijk naar de situatie: ik verdien op zich genoeg, en zal met een mbo opleiding zeker niet snel een baan vinden waar ik meer verdien als nu (zo slecht wordt je niet meer betaald in de supermarkt tegenwoordig hoor :) ) ALS je al een baan vindt tegenwoordig.. ik heb een vast contract en heb de uren en dagen wat ik wil werken, ik heb nog tijd voor mijn gezinnetje nu dus ik ben tevreden :)
Ik heb er vrede mee gesloten dat ik dit werk blijf doen.. :)

EDIT: En je weet nooit wat de toekomst brengt.. misschien dat als de kids groot zijn, ik wel een opleiding ga beginnen.. bent nooit te oud om te leren.
Maar ik vind het fijn zoals ik het nu heb ook al heb ik dan geen diploma en ren ik maar rond in een supermarkt.. ook daar zijn mensen nodig :)
daarbij doe ik bv. niet alleen vulwerk.. vullen hoort er ook bij.. maar ik onderhoud ook assortiment en wij denken ook vooruit en proberen ook onze cijfers goed te houden etc.. daar komt ook genoeg denkwerk bij kijken :) Maar als ik bv alleen aan de kassa zou zitten, zou voor mij ook niet uitgemaakt hebben.
Ik zie ondertussen in, dat voor mij werk is voor geld te verdienen en dat ik daarna gewoon van mijn gezin kan genieten.. (tuurlijk is het geweldig als je je droombaan kan uitoefenen, maar geld hebben voor mijn gezin is toch wel wat belangrijker.. leven is niet alleen maar rozengeur en manenschijn.. als je ambities hebt super toch en probeer het na te streven, maar ik neem hier genoegen mee en dat is voor iedereen anders, waar je de grens legt)
Sinds ik de kleine heb, ben ik daar nog meer in veranderd. Niks is zo belangrijk als mijn gezin.. Dat ik mijn droombaan dan niet heb, heb ik echt geen problemen mee.
Ik ben daar op m'n plek en maak mijn uren en klaar.. De rest geef ik nu aan mijn gezin en misschien in de toekomst komt er wel iets op mijn pad, maar dat zie ik wel :)
Een diploma Moeten halen staat allang niet meer op mijn lijstje in ieder geval.. En dat vind ik prima, ondanks dat anderen je misschien dan minderwaardig vinden.. Ik heb een vast contract en mijn baas is tevreden over me.. nouja, het is in een supermarkt.. so what? *\o/*
Het leven bestaat niet alleen uit maar uit leren(al zal een opleiding vaak toch wel meehelpen met een baan vinden, maar ligt ook eraan in welke sector je dan zit)
Zo kijk ik er tegenaan in ieder geval.. Voor veel mensen is studeren/goede baan/carriere heel belangrijk en die beginnen dan later aan een gezin en da's ook prima toch. Iedereen moet proberen te doen wat ze willen en ze gelukkig maakt.. Voor mij is dat mijn gezin.. Heb nu ook al aardig wat dingen gezien in m'n leven en meegemaakt dat mensen waar ik van hield heel plotseling en onverwachts wegvielen.. ik probeer elke minuut van mijn gezin en familie te genieten <3