Ik heb vandaag... een niertransplantatie bijgewoond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Ik heb vandaag... een niertransplantatie bijgewoond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 20:51

En het was bloody amazing (letterlijk :') )

Ik volg nu een vak over transplantaties en vandaag mocht ik meelopen met een niertransplantatie. Dat wil zeggen, 's ochtends de nier eruit halen bij de donor en 's middags bij de ontvanger de nier erin plaatsen. En ik stond er met mijn neus bovenop, of beter gezegd met mijn mondkapje.

Het was echt heel tof en stiekem ook wel grappig, want ik bedacht me halverwege "goh, dit is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk!". En dat is het eigenlijk ook niet. Dat klinkt misschien raar, maar eigenlijk is het gewoon een vorm van knutselen met vrij bijzondere materialen :') Natuurlijk moet je wel tegen de verantwoordelijkheid kunnen en goed onder stress problemen kunnen oplossen, tenslotte gaat je breiwerk niet ineens als een gek bloeden als je een steekje laat vallen, maar de handeling op zich is vrij simpel.

Alleen, het zette me ook nogal aan het denken. Zowel de donor als de ontvanger waren nogal stevig en het was bizar om te zien hoeveel moeilijker dat de operatie maakte. Je moet je voorstellen, dat vet zit alleen maar in de weg bij het opereren. Het maakt het letterlijk zwaarder omdat je veel dieper moet werken en de chirurg moet zich dus in vreemde bochten gaan wringen om ergens bij te komen. De kans op complicaties is dus ook aanzienlijk hoger. Het maakte voor mij heel wat duidelijk, want gisteren liep ik nog mee met een polikliniek waar er een man naar huis gestuurd werd met het nieuws dat hij geen transplantatie kon ondergaan vanwege zijn overgewicht. Toen dacht ik nog, nou dat viel toch ook nog wel mee, zo dik was hij niet, maar nu snap ik wel hoeveel moeilijker het wordt!

Ik ben al een tijdje donor, maar tijdens het volgen van dit vak wordt je redelijk gefrustreerd van het feit dat mensen er in Nederland zo moeilijk over doen. Het feit dat wij nog steeds mensen aan de dialyse moeten zetten, is echt niet oké :n Al is het maar voor een paar maanden, het verlaagd je overlevingskansen echt aanzienlijk, terwijl het helemaal niet hoeft.

Nou ja, ik wilde gewoon even mijn verhaal kwijt :+ Mochten er mensen vragen hebben over hoe dat nou allemaal precies gaat, ik zit ondertussen diep in de stof en na deze operatie, durf ik toch wel te zeggen dat ik er nogal veel vanaf weet, dus vraag maar raak :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:53

Wauw, gaaf zeg! Zou ik ook wel eens bij willen wonen zoiets :)
Heb je iets mogen vasthouden of aanraken? :D
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 08-10-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:56

Wat bijzonder om mee te maken. En heel erg boeiend! Welke opleiding volg je?

En iedereen in NL moet iets aan het gemiddelde gewicht gaan doen. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat iedereen zich moet aanpassen omdat iemand zich zelf niet in kan houden? :=

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:01

labyrinth schreef:
Natuurlijk moet je wel tegen de verantwoordelijkheid kunnen en goed onder stress problemen kunnen oplossen, tenslotte gaat je breiwerk niet ineens als een gek bloeden als je een steekje laat vallen

_O-

klinkt wel onwijs interessant om mee te maken zeg!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:02

Wauw, wat gaaf! Al zou ik het zelf niet durven :o
Maar overgewicht... Blijft een taboe om tegen mensen te zeggen dat ze toch wel aan de stevige kant zijn, terwijl je het niet zegt om te kwetsen maar juist om de gewone dingen zoveel makkelijker te maken.

Ik ben wel benieuwd, hoe doen ze het met bloedvaten? Branden ze die aan elkaar of hoe doen ze dat?
Hoe moet ik het me voorstellen, 1 ader/slagader naar de nieren toe, hoe zorgen ze er dan voor dat het weer doorbloed wordt en het gaat werken?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:05

dide schreef:
Wat bijzonder om mee te maken. En heel erg boeiend! Welke opleiding volg je?

En iedereen in NL moet iets aan het gemiddelde gewicht gaan doen. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat iedereen zich moet aanpassen omdat iemand zich zelf niet in kan houden? :=

Niet een beetje kort door de bocht?

Misschien zijn er mensen die wat zwaarder zijn door medicatie, andere redenen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:08

dide schreef:

Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb het drie keer gelezen, maar snap de zin niet helemaal.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:08

Afgezien van 'dat' soort redenen uiteraard...
Maar de ene kant verdiend de overheid zakken met geld aan het verkopen van 'verkeerd' eten en de andere kant loopt het er net hard weer uit aan gezondheidskosten aan overgewicht. Ik denk dan stop het bij de bron...

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 21:21

Haha, nee hoor, ik vond het niet vies. Het was nog wel even spannend. Ik doe namelijk een opleiding Biomedische wetenschappen en daarvoor heb ik ook weleens op de snijzaal gestaan, buiten dat heb ik ook gewoon in de praktijk gemerkt dat ik niks heb van bloed e.d.
Echter, een week geleden liep ik rond op de dialyseafdeling en toen vroeg de man die ons rond ging leiden, of er iemand bij was die niet goed tegen bloed kon. Nou, dacht ik, neuhh hoor! Nooit problemen mee. Maar goed, hij had dat dus gezegd en toen ging ik erover nadenken "Ik heb niet ontbeten vanmorgen, je zou er maar last van hebben zeg" en ja hoor, ineens begon het te gonzen, kreeg ik een piep in m'n oor en alle symptomen van "bijna van je stokje gaan". M'n studiegenootjes moesten enorm om me lachen omdat ik dus helemaal wit wegtrok en iets zei in de trant van "Nou ja zeg, dit is toch ook idioot, ik sta hier gewoon een beetje van m'n stokje te gaan om een beetje bloed door wat slangetjes?!" :') Maar goed, even gaan zitten toen ging het weer prima.

Door bovenstaande ervaring had ik wel even zoiets van, nou, het zal me toch niet weer overkomen hé? Maar toen ging m'n studiegenootje bijna van d'r stokje in de O.K. en als andere mensen iets hebben, heb ik per definitie niks in mijn ervaring dus toen kon ik haar even lekker plagen. (Niet gemeen hoor, we zijn heel amicaal onder elkaar en zolang iemand niet echt in de problemen is lopen we elkaar lekker te pesten :+ ).

Maar goed, dit keer geen problemen dus. Al kijk je wel even raar op als de chirurg ineens z'n hand uit dat lichaam haalt en er met een nier vandoor gaat naar de dichtsbijzijnde tafel. (Waarmee hij dus een heel bloedspoor achter zich nalaat :') )

Wat betreft vaten e.d. De gemiddelde nier heeft gewoon 1 ader een 1 vene. Maar het komt ook heel vaak voor dat er twee venen zijn of twee aders. Bij een levende donor kiezen ze ervoor om de nier eruit te halen met 1 ader en 1 vene, omdat dat dat gewoon makkelijker is. Kleine vaatjes worden dichtgebrand tijdens het opereren zodat je niet overal kleine bloedinkjes hebt. De scalpel wordt alleen gebruikt voor het openen van de huid, de rest (de lagen daaronder) gebeurt met een brandertje, zodat je capillairen dus meteen dicht hebt zitten. De twee grote vaten worden niet gebrand, maar gewoon dichtgeniet :p

Edit: Wauw, wat een typfouten en wat een lange lappen tekst, ik ben volgens mij nog een beetje enthousiast :')
Laatst bijgewerkt door labyrinth op 08-10-13 21:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Dominique_96

Re: Ik heb vandaag... een niertransplantatie bijgewoond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:28

Haha dat lijkt me best wel grappig, een chirurg die rondloopt met een nier :')

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:31

Interessante operatie om bij te wonen lijkt me inderdaad! Leuk dat je het mee kon maken.
Werd de operatie door het ZUT team gedaan?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:33

Kan me voorstellen dat je helemaal hyper bent vandaag: wat een ervaring!
Mijn dochter heeft afgelopen april een levertransplantatie ondergaan, ik stond dus aan de aan 'andere kant' in zo'n verhaal.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:36

DatBenIkNou schreef:
Kan me voorstellen dat je helemaal hyper bent vandaag: wat een ervaring!
Mijn dochter heeft afgelopen april een levertransplantatie ondergaan, ik stond dus aan de aan 'andere kant' in zo'n verhaal.

en hoe gaat het nu met je dochter, bijzonder om dit dan denk ik te lezen

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 21:36

CarpeDiem schreef:
Interessante operatie om bij te wonen lijkt me inderdaad! Leuk dat je het mee kon maken.
Werd de operatie door het ZUT team gedaan?

Nee, dit was een "normaal" operatieteam. Dat wil zeggen, sommigen van dit team zitten ook wel in ZUT-teams, maar omdat het gewoon een levende donor betrof, is dit gewoon een geplande operatie.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:39

@Esmeralda
Het is héél zwaar geweest voor haar, 5 weken ziekenhuis door complicaties/infecties. Maar nu gaat het gelukkig heel goed! Lever doet het super!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:48

DatBenIkNou --> wat fijn dat het goed gaat met je dochter. kan me voorstellen dat het verschikkelijk spannend is om het van zo dichtbij mee te maken!!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 13:51

DatBenIkNou schreef:
@Esmeralda
Het is héél zwaar geweest voor haar, 5 weken ziekenhuis door complicaties/infecties. Maar nu gaat het gelukkig heel goed! Lever doet het super!

Wat fijn om te horen dat het goed gaat!
Wat dat betreft is het een hele emotionele achtbaan hoor dit vak. Tijdens de colleges vorm je bepaalde meningen etc en dan loop je weer mee bij een poli en dan wordt je weer even met beide benen op de grond gezet.
Net zoals dit, ik sta helemaal te stuiteren over hoe gaaf die transplantatie wel niet was. En dat is het ook, ik bedoel, hoe mooi is het dat we dat kunnen?! Er is iets kapot, oh we zetten er wel even een nieuwe in! Maar je vergeet soms even waarom mensen ookalweer die operatie ondergaan..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:58

Dat is een mooi gezicht he voor het eerst? Het kan inderdaad aanvoelen als een knutselwerk en eigenlijk knutsel je ook. In de boeken staat het zo theoretisch omschreven maar in de praktijk is geen één patiënt hetzelfde en dat vergt soms een straaltje creativiteit. :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:24

Heel erg mooi om te lezen.

Mijn vader heeft een paar jaar geleden een levertransplantatie ondergaan. Dat ging uiteindelijk (na de operatie helemaal fout), waardoor hij binnen een week nog een keer getransplanteerd is met een lever elders uit Europa. Ik heb me toen serieus afgevraagd of er ook een tribune a la House was waar ik op kon zitten om mee te kijken :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:26

SAKKIA schreef:
Heel erg mooi om te lezen.

Mijn vader heeft een paar jaar geleden een levertransplantatie ondergaan. Dat ging uiteindelijk (na de operatie helemaal fout), waardoor hij binnen een week nog een keer getransplanteerd is met een lever elders uit Europa. Ik heb me toen serieus afgevraagd of er ook een tribune a la House was waar ik op kon zitten om mee te kijken :')

Nou nee: daar bedank ik voor haha... :+

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:28

Zo'n kleine kamer met een glas ervoor zodat je mee kunt kijken? :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:33

Ja zoiets, zodat je af en toe ook even kon kijken, duurde zolang allemaal :') En wij zaten er ook nog 's nachts dus er was ook niks te beleven dan 100x herhaling van Hart van Nederland kijken :')

Pas rond het avondeten hoorden we toen dat de operatie goed gegaan was.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:35

Lijkt me best vet eigenlijk! Zoiets zouden ze moeten maken _O-
Lijkt me vervelend om zo lang in onzekerheid te zitten en na een dag pas te horen krijgen dat het allemaal goed is gegaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:39

Heel interessant om te lezen, mqar donor worden? Nee daar bedank ik voor! Maar ik verwacht dan ook niet dat ik iets van een donor ontvang dat vjnd ik hypocriet.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:51

Dominique_96 schreef:
Zo'n kleine kamer met een glas ervoor zodat je mee kunt kijken? :+

Dit bestaat gewoon! In het spectatorium van het UMCG heb ik twee maal een operatie mogen meekijken. Ziet er echt heel gaaf uit en er zit een OK-medewerker bij die verteld wat ze aan het doen zijn en waarom.

Labyrinth: waar doe kijk de opleiding en met welk vak is dit? Lijkt mij heel gaaf om ook zo'n kans te kunnen krijgen! Klinkt geweldig dat je zoiets van heel dichtbij hebt mogen meemaken :)