)Ik volg nu een vak over transplantaties en vandaag mocht ik meelopen met een niertransplantatie. Dat wil zeggen, 's ochtends de nier eruit halen bij de donor en 's middags bij de ontvanger de nier erin plaatsen. En ik stond er met mijn neus bovenop, of beter gezegd met mijn mondkapje.
Het was echt heel tof en stiekem ook wel grappig, want ik bedacht me halverwege "goh, dit is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk!". En dat is het eigenlijk ook niet. Dat klinkt misschien raar, maar eigenlijk is het gewoon een vorm van knutselen met vrij bijzondere materialen
Natuurlijk moet je wel tegen de verantwoordelijkheid kunnen en goed onder stress problemen kunnen oplossen, tenslotte gaat je breiwerk niet ineens als een gek bloeden als je een steekje laat vallen, maar de handeling op zich is vrij simpel. Alleen, het zette me ook nogal aan het denken. Zowel de donor als de ontvanger waren nogal stevig en het was bizar om te zien hoeveel moeilijker dat de operatie maakte. Je moet je voorstellen, dat vet zit alleen maar in de weg bij het opereren. Het maakt het letterlijk zwaarder omdat je veel dieper moet werken en de chirurg moet zich dus in vreemde bochten gaan wringen om ergens bij te komen. De kans op complicaties is dus ook aanzienlijk hoger. Het maakte voor mij heel wat duidelijk, want gisteren liep ik nog mee met een polikliniek waar er een man naar huis gestuurd werd met het nieuws dat hij geen transplantatie kon ondergaan vanwege zijn overgewicht. Toen dacht ik nog, nou dat viel toch ook nog wel mee, zo dik was hij niet, maar nu snap ik wel hoeveel moeilijker het wordt!
Ik ben al een tijdje donor, maar tijdens het volgen van dit vak wordt je redelijk gefrustreerd van het feit dat mensen er in Nederland zo moeilijk over doen. Het feit dat wij nog steeds mensen aan de dialyse moeten zetten, is echt niet oké
Al is het maar voor een paar maanden, het verlaagd je overlevingskansen echt aanzienlijk, terwijl het helemaal niet hoeft. Nou ja, ik wilde gewoon even mijn verhaal kwijt
Mochten er mensen vragen hebben over hoe dat nou allemaal precies gaat, ik zit ondertussen diep in de stof en na deze operatie, durf ik toch wel te zeggen dat ik er nogal veel vanaf weet, dus vraag maar raak