Ik heb een vraagje. Op Wikipedia staat dit over het B+E Rijbewijs:
Citaat:B en B+E: wagen[bewerken]
Om een wagen waarvan de maximale toegelaten massa (MTM) niet meer is dan 3,5 ton te mogen besturen, heeft men een rijbewijs categorie B nodig.
Na het afleggen van het theoretische examen krijgt men een voorlopig rijbewijs. Men heeft de keuze tussen twee mogelijkheden:
Voorlopig rijbewijs 18 maanden: verkrijgt men na 20 uren praktijklessen; men mag vervolgens zonder begeleiding met de wagen rijden; het praktijkexamen moet binnen de 18 maanden afgelegd worden (minimum 3 maanden).
Voorlopig rijbewijs 36 maanden: een begeleider (reeds 8 jaar een rijbewijs) is verplicht; praktijkexamen moet binnen de 36 maanden afgelegd worden (minimum 3 maanden).
Een aanhangwagen met MTM tot 750 kg is toegestaan. Indien dit niet het geval is, moet men rijbewijs categorie E behalen. Een theoretisch examen is in dit geval niet meer nodig, aangezien categorie B vereist is.
Als de MTM van de aanhangwagen en de MTM van het trekkend voertuig samen niet meer dan 3500 kg bedraagt, mag dit ook met rijbewijs B.
Hier staan 2 dingen. 1, aanhanger niet zwaarder van 750 kg, 2: aanhanger + voertuig niet zwaarder dan 3500.
Dus stel, ik rijd met een auto van 2000 kg en hang daar een trailer achter van 1100 kg. Mag ik hier dan mee rijden zonder E?

Tripje naar Canada kost nogal wat namelijk