Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:17

Momenteel loop ik stage op een kinderdagverblijf. Voorheen aten alle medewerkers mee van de lunch die de kinderen ook krijgen. Dit is gewoon brood met beleg. Medewerkers hebben geen lunchpauze, maar eten tegelijk met de kinderen aan dezelfde tafel.
Vanwege bezuinigingen moeten de medewerkers tegenwoordig hun eigen lunch meenemen. Echter, er worden eisen gesteld aan hetgeen je meeneemt. Eigenlijk heel simpel samen te vatten: alles wat de kinderen ook lekker zouden kunnen vinden mag niet mee. Natuurlijk snap ik dat een pannenkoek oid niet altijd even handig is om mee te nemen, maar ook bijv. krentenbollen zien ze liever niet. Ook het beleg moet in lijn zijn met hetgeen wat de kinderen krijgen.

Hoe kijken bokkers hier tegenaan? In hoeverre zou jij mee gaan in de eisen/wensen van een werkgever over je eigen, van huis meegebrachte lunch?

Ik ben benieuwd en hoop dat we op een positieve manier met elkaar van gedachten kunnen wisselen en zo een eventuele discussie leuk kunnen houden.

Ir111

Re: Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:19

Euh, is het in dit geval (met zulke specifieke wensen) niet handiger om een lunch bedrage aan het personeel te vragen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:20

wie betaald, bepaald ;)
imo mag je zelf weten, wat je eet, als het uit je eigen zak moet komen.wat al triest genoeg is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:20

Ik vind het in dit geval wel logisch.
Je kunt slecht aan een broodje weet ik wat gaan zitten eten en tegen de kinderen zeggen dit krijg jij niet.

maar wat Ir111 schrijft lijkt me gemakkelijker

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:21

Dat is een lastige!
Aan de ene kant denk ik vanuit pedagogisch oogpunt moet je het goede voorbeeld nemen, maar ik vind ook dat je werkgever daarin verplichtingen heeft. Aan de andere kant moet je als werknemer vrij zijn in wat je aan eten mee neemt, natuurlijk wel binnen het aanvaardbare. Wellicht was het beter geweest om als team hier bepaalde afspraken over te maken in plaats van dat het van hogere hand komt. Dan waren deze afspraken ook meer gedragen op de werkvloer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:21

Spicegirl waarom is het triest om uit eigen zak te betalen?
Dat moet eigenlijk iedereen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:22

Ik snap het wel aan de ene kant; als kindje een boterham met kaas moet eten en je eet zelf een heerlijke krentenbol op dan is het voor het kind niet zo leuk. Maar; als volwassene drink je ook koffie en geef je een kind dat niet. Daar ziet niemand een probleem van in.
Dat je inderdaad niet aan komt zetten met heerlijke dingen à la patat, pannenkoeken, pizza oke. Maar een krentenbol vind ik niet ruig en beleg zien de kinderen toch niet? Tenminste als ik chocopasta op mijn brood zou hebben, zie je dat niet als ik dat eet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:23

Ik vind dat er wel word overdreven tegenwoordig.
Buurmeisje mag geen hagelslag op brood hebben naar kinderdag verblijf. Ik kan me niet heugen dat ik beschadigd ben doordat ik dat destijds wel had ..

Jij brengt je eigen brood mee. Dat je geen pannekoek of gebak mee neemt kan ik logisch vinden. Maar een krentenbol?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:23

Jeetje nog nooit van gehoord. Is dit wel in bv een teamvergadering besproken? Of is het gewoon opgelegd. Ik denk als ie het personeel erbij had betrokken bij dit besluit het al een hele andere situatie was geweest. Dan hadden jullie zelf ook inbreng gehad.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:24

is er geen OR ?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:25

Tja als toekomstige ouder zou ik zeggen dat een leidster mag eten wat zij wil.
Dat je geen marsen en snickers als lunch mee moet nemen of zakjes chips lijkt me vanzelfsprekend, maar een pistoletje i.p.v. een boterham of een krentenbol met kaas moet kunnen lijkt me.
En je kan best uitleggen waarom de een iets wel mag en die ander niet.
Het ene kind kan niet tegen gluten en de ander mag geen melk en zo heeft toch iedereen iets anders.
De bijdrage lijkt me anders ook nog wel een goed idee, maar als je zelf goedkoper kan eten is dat ook wel weer een beetje onlogisch.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:26

In het kader van een voorbeeldfunctie (en dat is essentieel bij jouw werk) denk ik dat een werkgever dat zeker mag vragen. MAAR. Dan moet je wel aan het werk zijn. Dus de lunchtijd doorbetaald krijgen.
Krijg je die niet doorbetaald, dat vind ik persoonlijk dat je in die tijd mag doen en laten wat je wilt, dus al stouw je een halve slagroomtaart naar binnen: jouw tijd, jij kunt je afzonderen en doen en laten wat je wilt.

Ben wel benieuwd waar ze de grens leggen. Mag een witte boterham? Een volkorenbolletje? Brood met maanzaadjes bv? En mag je brood beleggen met komkommer, sla, tomaat?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:27

Wat een onzin.
Je mag toch wel zelf kiezen wat er op jouw boterham ligt... Koekjes, oké dat snap ik wel maar kom zeg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:28

Ik vind het maar vreemd. Als ze zulke eisen willen stellen, gaan ze weer lekker de lunch verzorgen lijkt mij. Hoe duur kan het nou zijn om als een paar boterhammen mee te mogen eten? Met dat soort bezuinigingen red je echt een bedrijf niet van de ondergang.

Maar ja... met dat soort overwegingen kom je er niet. Een kleine bijdrage aan de standaardlunch is wellicht het makkelijkst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:31

Als ouder vind ik dat mijn kinderen ook gewoon moeten leren dat het zo kan zijn dat iemand anders iets heeft/krijgt wat zij niet hebben/krijgen. Zolang er geen wijntje bij het eten is ofzo, zou je van mij desnoods friet en ijs mogen eten.
Het lijkt me voor het personeel zelf wel gemakkelijker, kinderen kunnen behoorlijk zeuren en lastig worden. Als ouder zie ik dat als leermoment voor de kinderen en iets wat vanzelf wel overgaat, maar ik kan me voorstellen dat collega's er dan weer wel moeite mee hebben, die moeten werken met zeurende kinderen.

Praktisch gezien zou ik een voorstel doen dat het personeel bij toerbeurt in een aparte ruimte even kan gaan lunchen (wat ze willen dus), ook goed om tussendoor even de batterijen weer op te laden en stress af te laten glijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:32

O my ... Het moet niet erger worden. :+

Zolang je geen enorm vette troep gaat eten is het toch prima, als de kinderen klagen vertel je ze dat ze als ze groeien nog erg gezond moeten eten want anders worden ze niet groot en sterk. Zodra ze wat ouder zijn snappen ze zelf wel wat 'gezond' is en wat niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:35

xSlvna schreef:
O my ... Het moet niet erger worden. :+

Zolang je geen enorm vette troep gaat eten is het toch prima, als de kinderen klagen vertel je ze dat ze als ze groeien nog erg gezond moeten eten want anders worden ze niet groot en sterk. Zodra ze wat ouder zijn snappen ze zelf wel wat 'gezond' is en wat niet.

Dus dan leg je al een eis op :)

Daarom denk ik ook dat de werkgever er mee gekomen is. Er zullen wel de gekste dingen gegeten worden.
En dat jij pasta hebt en een ander kaas is wel uit te leggen.
Maar dat een ander een luxe maaltijdsalade heeft, een ander een bakje macaroni in de magnetron zet omdat dat beter uitkomt met het sporten vanavond, ga dat maar eens uitleggen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:37

Ja maar als hun hun lunch in een aparte ruimte gaan eten heeft niemandver last van.
vind het wel apart dat er regels zijn aan je lunchpakket.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:38

Ik denk dat het probleem begint bij het feit dat je helemaal geen lunchpauze hebt. Je moet op de kinderen blijven letten, doen wat goed is voor hen en je krijgt (neem ik aan) doorbetaald, dus mag de werkgever vragen je gedrag daarop aan te passen.

Dat je ondertussen zelf ook iets moet eten is dan "lastig". Heb je überhaupt wel pauze zonder kinderen? Kun je niet voor of na de lunch van de kinderen tien minuutjes ergens anders pauzeren waar je mag eten wat je wil? Natuurlijk niet met alle medewerkers tegelijk, maar omstebeurt? Geen idee hoe zoiets werkt.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:39

er wordt tegenwoordig vooral gehamerd op een gezond kinderplein en daar moet je als juf wel een voorbeeld in geven. Dus een vette hap (oid) kun je in je pauze nemen.
Maar zolang jij iets verantwoords wil eten aan tafel bij de kinderen moet dit kunnen. Je hoeft niet te gaan roepen kijk eens jongens ik heb een overheerlijke krentenbol en jullie lekker niet :D

Maar dat zal niet het geval zijn en je zult het ook niet dagelijks doen, dan zou dit van mij best mogen

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:40

Sammy_xxs schreef:
Ja maar als hun hun lunch in een aparte ruimte gaan eten heeft niemandver last van.
vind het wel apart dat er regels zijn aan je lunchpakket.

tuurlijk heb je wel pauze en is de keuze aan jou wanneer je je lunch op eet, met de kinderen aan tafel of in je pauze

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:43

Ik snap het wel en zou er geen punt van maken.
Je hoort steeds vaker dat ouders hun kinderen amper een ontbijt en lunch geven.
Jij bent volwassen, dus ga je die kinderen niet hun "ogen uitsteken" met een lekkere lunch, terwijl die kinderen aan een droge boterham zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:58

piendepien schreef:
Ik snap het wel en zou er geen punt van maken.
Je hoort steeds vaker dat ouders hun kinderen amper een ontbijt en lunch geven.
Jij bent volwassen, dus ga je die kinderen niet hun "ogen uitsteken" met een lekkere lunch, terwijl die kinderen aan een droge boterham zitten.

Hoezo droge boterham?!... kids krijgen gewoon eten van het KDV.
Alleen mogen de leidsters daar niet meer (gratis) van mee-eten.

Straks op school heeft ook elk kind zijn eigen eten mee, en ja dat kan verschillen.
Mijn kids waren gek op komkommer en het zal wat zijn dat ze dat niet zouden mee mogen nemen, omdat er kindjes zijn die ook heel graag komkommer zouden willen eten, maar dat niet mee krijgen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-10-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:59

HTT -> STW

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:00

O, dan vind ik het een ander verhaal, dan zouden leidsters gewoon met de kinderen mee moeten mogen eten.