Ik ben vierdejaars op de TU van Delft en voorlopig heb ik nog totaal geen uitzicht op het einde van mijn bachelor. Het lukt gewoon allemaal niet. Colleges kan ik niet volgen, en dit in de meest letterlijke zin van het woord: mijn brein schakelt uit, ik snap het niet, ik volg het niet, ik raak afgeleid door vanalles en aan het eind ben ik alleen maar moedelozer omdat ik weer een stukje verder achterop ben geraakt. Voor tentamens leren kan ik op zich wel, maar ik heb te weinig discipline om goed aan de slag te gaan.
Mijn leven is druk. Ik had een baantje maar daar kom ik eigenlijk niet meer. Ik ben lid bij een vereniging, een plek waar ik blij ben, waar ik dingen doe waar ik goed in ben en waar ik heel erg gewaardeerd word. Dat is de reden dat ik er actief bezig blijf: ik denk dat ik veel bevestiging nodig heb. Het is dan fijn en goed om dingen te doen die ik wél goed kan en dat ik aan het eind van de avond weet dat ik weer mijn steentje bij heb gedragen en dat mijn inzet gewaardeerd word. Zonder de vereniging zou ik waarschijnlijk allang helemaal gestopt zijn met studeren

Terug naar mijn studie. Doordat ik vrij veel bezig ben met nevenactiviteiten vergeet ik vaak waarvoor ik hier eigenlijk ben: om te studeren. De achterstand wordt vaak zo erg dat ik er niet eens meer aan wil beginnen, omdat ik er dan alleen maar achter kom hoeveel ik eigenlijk achterloop met alles. Dan word ik paniekerig en lukt het allemaal helemaal niet meer, en stort ik me in plaats daarvan op een projectje waar ik wel blij van word (ik ben op het moment bijvoorbeeld bezig nieuwe leden te werven voor mijn commissie, en ga regelen dat ze ingewerkt worden). Dit is natuurlijk een fijne vicieuze cirkel en dat schiet nooit op

Dan is er nog mijn vriend, die geweldig is, mijn baken in de storm, rots in de branding, maar ik wil hem niet teveel met mijn problemen opzadelen want hij heeft het zelf al druk genoeg. Bovendien kan hij me niet echt helpen, aangezien hij zelf werkt en niet studeert, en heel eerlijk? Dan begrijp je het toch niet helemaal.
Nu denken de meesten waarschijnlijk: ga eens langs een studieadviseur! Dit heb ik gedaan, enkele keren. Maar als ik de afspraken al onthoud dan krijg ik meestal te horen wat ik niet wil horen: naar die docent gaan waar ik niet goed mee overweg kan. Stoppen met verenigingsactiviteiten. En meer van dat soort adviezen waar ik niks mee kan. Er was één studieadviseur die goed wist wat hij deed, met hem kon ik praten, maar hij heeft nu een andere baan. Helaas... Ook ben ik al bij de psycholoog geweest voor een potentiële ADD/ADHD diagnose (wat veel kan helpen op het gebied van extra hulp, extra tijd op tentamens, meer stufi...), maar ik was mijn verwijzing van de huisarts vergeten en moest nog het eea doorsturen om de behandeling door te zetten. Dit ben ik allemaal vergeten en toen ik terugkwam van vier weken vakantie lag er een brief in de bus waarin stond dat ik binnen twee weken gebeld moest hebben, anders moest ik het traject opnieuw in. Die datum was een week daarvoor, en ik zou enkele dagen later alweer weggaan, dus dit ben ik ook allemaal vergeten en is dus niet gelukt. Weer een dood spoor
Verder doe ik een soort stage van twee dagen in de week op het moment, waar ik ook veel plezier aan beleef en wat goed is voor mijn CV enzo
een beetje in dezelfde categorie als mijn vereniging. Maar, dit kost dus ook weer meer tijd die ik niet kan besteden aan mijn echte studie. Veel vakken van mijn studie vragen dat je naast de tentamens extra practica volgt, waarvoor je je in moet delen of een groepsopdracht moet maken. Ik ken niemand in de jongere jaren dus een groep maken is al moeilijk, verder vergeet ik dat soort dingen ook gewoon.
Ik heb een agenda maar gebruik hem niet. Ik denk er gewoon niet aan. Ik kan uren steken in het in kaart brengen van wat ik nog moet doen, het plannen van leersessies en wat ik wanneer ga bestuderen, en vervolgens houd ik me er niet aan of komen er dingen tussen. Ik woon in een zelfstandige kamer, en het is hier een enorme bende. Soms probeer ik wat orde te scheppen, maar het duurt dan niet lang voor het weer terug is bij het oude. Mijn vriend heeft het veel drukker dan ik dus hem kan ik er ook niet mee lastig vallen. Dus ik ben regelmatig toch weer veel tijd kwijt aan opruimen, afwassen e.d.
Het komt erop neer dat mijn leven een gigantische chaos is, en ik niet zo goed meer weet wat ik nu moet doen. Het liefst zou ik stoppen met studeren en fulltime gaan werken (ik heb de afgelopen jaren een ware passie ontwikkeld voor licht en geluid, en ik heb er stiekem best een beetje aanleg voor en de juiste mentaliteit), maar mijn ouders hebben al vier jaar studie betaald (HBO propedeuse + 3 jaar TU), plus de extra vakken die ik moest halen, dus ik kan het gewoon niet maken tegenover hen om het bijltje erbij neer te gooien.
Ik weet dus eigenlijk niet wat ik moet doen. Daar komt het op neer.
Ik slaap slecht, er gebeurt niks, en elke dag die in mijn ogen niet nuttig is geweest is een grotere aanslag op mijn mindsetting. Als je nu nog aan het lezen bent: onwijs bedankt, dit heeft me goed gedaan. Nu nog maar eens een slaappoging ondernemen.

Ik lees dat je heel vaak afhaakt en dan kom je inderdaad in een vicieuze cirkel terecht van 'het lukt niet dus ik doe het maar niet meer'.
wat een zooitje maak je ervan 
en dan de rest van de chaos van je studie. Pas dan kun je beslissen of het zin heeft om door te gaan of dat het echt een verloren zaak is.