hbo pedagogiek, stage op basisschool...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

hbo pedagogiek, stage op basisschool...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:38

...wat voor taken kan ik daar doen?

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding pedagogiek. Tot nu toe ben ik erg enthousiast over de opleiding.

Dit jaar moet ik 4 uur per week stage lopen. Het liefst had ik bij een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf gewild maar alles zit vol hier in de buurt. Ik heb inmiddels eindelijk een stageplek gevonden, dit is op een basisschool. Omdat ik deze stage woensdag pas definitief heb gekregen en ik maandag t/m woensdag naar school moet heb ik niet aan mijn slb-er kunnen vragen wat voor soort dingen ik zou kunnen doen.

Mijn stagebegeleidster verwacht dat ik morgen aan haar kan vertellen wat voor soort dingen ik kan gaan doen. En ik ging daar eens over nadenken maar ik kom niet echt uit.

Dus mijn vraag is: wat voor taken kun je als stagiaire eerstejaarsstudent hbo pedagogiek uitvoeren op een basisschool?

guccio

Re: hbo pedagogiek, stage op basisschool...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:41

Welke groep heb je?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:45

Groep 7

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:33

Heeft niemand een idee?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:34

Je zou kunnen beginnen met observeren ;) Maar de training daarvan krijg je later pas.

Ben zelf 2e jaars Pedagogiek ;)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:36

Ik denk dat ik morgen ook niet meteen echt veel hoef te doen hoor. Maar ik moet me bijvoorbeeld wel voorstellen aan de klas.

Maar omdat mijn stagebegeleidster mij een mail stuurde dat we vrijdag kennis konden maken en bespreken wat ik het komende jaar kon gaan doen ben ik hier over na gaan denken en hoop ik toch wat dingen voor te kunnen stellen morgen.

Ik ben nu mijn praktijkwerkopdrachten aan het doorlezen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:38

Ik denk dat het inderdaad vooral de eerste keer een beetje aftasten en observeren is

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:43

Misschien met individuele of een klein groepje leerlingen wat doen; een beetje extra hulp bij taal, hoofdrekenen, woordenschat. Nakijken natuurlijk, methodeboeken bekijken; welke onderwerpen komen dat jaar aan bod, wat is de opbouw, waar zijn ze nu mee bezig.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:47

marionblo schreef:
Misschien met individuele of een klein groepje leerlingen wat doen; een beetje extra hulp bij taal, hoofdrekenen, woordenschat. Nakijken natuurlijk, methodeboeken bekijken; welke onderwerpen komen dat jaar aan bod, wat is de opbouw, waar zijn ze nu mee bezig.

Het is niet de bedoeling dat ze les gaat geven ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:48

Je zit op het Windesheim denk ik? gezien je woonplaats en uren stage.
In de eerste periode hoef je nog niet zo heel veel te doen op stage. In de 2e periode moet je een cliëntportret maken. Dan moet je echt informatie verzamelen over een kind.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:01

Vaak is het observeren in de klas of helpen met bepaald activiteiten en ontwikkelen van lesjes die aangepast zijn op de doelgroep (de kinderen dus). Ik heb zelf ook 1 jaar pedagogiek gedaan en dat was wat medestudenten vooral deden. Sommigen gingen ze helpen met lezen, of bepaald lesjes geven over onderwerpen zoals pesten enzo.
Maar dat verschilt ook qua wat je al kan/ooit hebt gedaan.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:14

Extra hulp bij reguliere taken voor kids die extra aandacht nodig hebben, begeleiding van rugzakkids, sova in kleine groepjes iets met groepsdynamica? Mogelijkheden zijn er genoeg, zelf hier een invulling aan geven.
Veel succes!