Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:13

Ik en mijn vriend gaan samenwonen in zijn huurhuis *\o/* Helemaal leuk natuurlijk, maar zelf heb ik ook een huurhuisje in een andere provincie. Deze zou ik de aankomende tijd eigenlijk nog willen aanhouden ivm de aantrekkelijke huurprijs en de spreekwoordelijke 'slag om de arm' :P
Maar is dit strafbaar? of mag het gewoon?

Yonker

Re: Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:15

De vraag is denk ik vooral ga jij je inschrijven in je nieuwe woonplaats??
Ik zou bij de woningbouw even informeren als ik jou was :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:16

Ik wil me wel inschrijven in mijn nieuwe woonplaats, maar hoorde dus dat ik dan in de problemen kom met mijn eigen huurhuisje en dat wil ik dus niet. Daar zit dus het eigenlijke euvel ook. Mijn postadres is momenteel dus nog steeds mijn oude adres.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:16

Even overleggen met de verhuurder. Ik weet dat er woningbouw verenigingen zijn die dat tot een jaar goed keuren voor samenwonen of bv een stage in het buitenland.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:17

Waarom zou dat niet mogen, zolang je je huur betaald?

Volgens mij mag zoiets alleen niet als je in een sociale huurwoningen zit.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:19

Ik heb dat 1, 5 jaar terug gehad en je kunt eens kijken hoe jouw woning coöperatie staat tegenover onderverhuren. Ik mocht een half jaar onderverhuren legaal. Kon ik me ook inschrijven op mn nieuwe adres dacht ik ..

verootjoo

als je in een sociale huurwoning zit mag het niet, huur je particulier zal het de verhuurder worst wezen of je er wel of niet woont, als je maar betaalt :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:19

Dit is idd een sociale huurwoning via een woonstichting.

Mijn buren overwinteren iedere winter in Spanje en huren via dezelfde stichting.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-10-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Ik snap je gedachten maar het is toch helemaal niet handig? Zo heb je constant dubbele woonlasten, dat geld kan je beter sparen lijkt mij.

Je zou wel bijv. Gewoon n maandje ofwat bij hem in kunnen zonder overschrijvingen en kijken hoe het gaat en als dat bevalt gewoon alles omzetten.

Anders zou je een huis onnodig bezet houden terwijl er andere mensen zijn die dat huis 'nodig' hebben.
Ook niet echt netjes :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:21

Bij een sociale huurwoning zal het waarschijnlijk niet mogen, want dan houd je een woning bezet waar een ander misschien om zit te springen.
Pas geleden is er een vrouw in grote problemen gekomen, alleen omdat ze als mantelzorgster veel bij haar moeder was, en een buur van die vrouw ging roddelen dat ze "nooit in haar eigen huis was" tegen een man van de woningbouw... De woningbouw wilde meteen het huurcontract stoppen, is een hele toestand geworden waar de rechter aan te pas moest komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:22

Is er niet pasgeleden ophef geweest over een oudere dame die uit haar huis gezet dreigde te worden ivm er te weinig wonen? Voor zover ik weet hanteren veel woningbouwverenigingen eisen aa hoe vaak je moet verblijven in een woning. Op zich ook wel logisch, er zijn al mega wachtlijsten en als de woningen dan ook nog onbewoond blijven wordt de ellende alleen maar groter.

Al snap ik je redenatie wel trouwens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:23

@karuna inderdaad, dat geval heb ik beschreven.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:23

Bij mij mocht het wel, officieel aangevraagd. Kijke even op de website. Kan bij tijdelijke buitenlandse stages, samenwonen etc. Daar zit dan een max termijn aan, je moet wel zelf iemand vinden die er in wil.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:23

Jilletje, de huurprijs is dermate laag dat het makkelijk te doen is (betaal maar 250 huur per maand) Het gaat mij erom dat, mocht het uit gaan, ik nog iets achter de hand heb.
Ik wil het liefste eigenlijk gewoon de huur opzeggen, maar stel dat het uitgaat met mijn vriend, dan heb ik niets meer := Vind het gewoon een enge gedachte. Nu kan ik nog 'terugvallen' zeg maar.

Maar mijn buren overwinteren dus iedere winter in Spanje. Die mogen het blijkbaar wel (woonstichting weet dit ook). Daarom snap ik het niet helemaal.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:26

Vind het niet echt kunnen om eerlijk te zijn om die woning dan aan te houden... Denk dat er genoeg mensen op de wachtlijst staan. Ik zou not amused zijn als ik op de wachtlijst staan en ik zou erachter komen dat iemand geen gebruik maakt van de woning :+
Ga gewoon lekker voor je relatie zou ik zeggen.... Zekerheid heb je nooit maar heey thats life :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:26

Als het goed zit, zit het goed toch?! Hoe lang is de relatie?
Als het zo serieus is dat je gaat samen wonen zal het toch niet zomaar uit gaan?
Heb vertrouwen :))

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:27

Overwinteren is maar voor een paar maanden achter elkaar, wat TS wil duurt langer. Maar ze zou het kunnen navragen bij haar eigen woningbouwvereniging dan weet ze waar ze aan toe is.
Maar ze zal waarschijnlijk geen slapende honden wakker willen maken vandaar dat ze het hier vraagt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:28

Zoolgangster, ik dacht dan idd aan ongeveer een jaar :j Maar ik snap ook wel dat mensen misschien zitten te springen om mijn woning.
De relatie is vanaf december/januari. Alles gaat goed hoor, maar ik voel me nu gewoon met mijn eigen woning nog 'onafhankelijk' en wanneer ik dat opzeg ben ik imo die onafhankelijkheid kwijt. Dan is het alleen nog maar fingers crossed en hopen dat de relatie goed gaat :+

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:30

Mocht het onverwachts toch uit gaan zijn er vaak wel dingen te regelen met het vinden van een nieuw huis.
Afhankelijk van de situatie op dat moment kan je urgentie aanvragen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:33

Bel ze even op, dan weet je t!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:34

Als het een jaar is, misschien toch overleggen met de woningbouw. Of zij het dan tijdelijk kunnen verhuren bv aan een ander. En na dat jaar (of half jaar) kom je of terug of de huur gaat over op de volgende. Misschien het overleggen waard.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:34

Cayenne schreef:
Zoolgangster, ik dacht dan idd aan ongeveer een jaar :j Maar ik snap ook wel dat mensen misschien zitten te springen om mijn woning.
De relatie is vanaf december/januari. Alles gaat goed hoor, maar ik voel me nu gewoon met mijn eigen woning nog 'onafhankelijk' en wanneer ik dat opzeg ben ik imo die onafhankelijkheid kwijt. Dan is het alleen nog maar fingers crossed en hopen dat de relatie goed gaat :+

Tja, dat gevoel kennen meer mensen. :')
Ik ging wel 100% voor mijn relatie, anders zou ik mijn vorige huurwoning nu al bijna 25 jaar hebben moeten aanhouden. _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:38

Mijn mannetje heeft zijn kamer toen ook nog aangehouden even voor het idee. Hij zat er daarom een nacht per week omda het anders zonde was van het geld. Maar ja ik had een oud klein vakantiehuisje gehuurd en hij zat bij een taaie hospita op een kamertje. :D maar we zijn ook toen vanaf dag 1 gaan samenwonen zo ongeveer. Kende elkaar toen 2 weken een beetje vanwege een cursus. :') dan is even een kamer aanhouden geen raar idee eigenlijk.

Gewoon overleggen of even heel goed je huurcontract doorlezen.

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:40

Ik heb ook ongeveer een jaar mijn oude woning aangehouden. Heb me toen ook pas nadat ik de huur had opgezegd ingeschreven op mijn nieuwe adres en dus een jaar lang mijn oude adres gebruikt als postadres.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:40

Zolang je het niet onderverhuurt en je je niet in laat schrijven op het nieuwe adres, ben je gewoon aan het 'logeren' lijkt me.