Recht op bijstand als ik bij mn ouders woon en een kind heb

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosmoov

Recht op bijstand als ik bij mn ouders woon en een kind heb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:42

Ik kom er even niet meer uit ...( sorry als dit verkeerd staat )

mijn situatie is een klein beetje ingewikkeld ik probeer het even uit te leggen

Mijn ouders en oma wonen op een zelfde stuk , naast mn oma's huis in haar oude schuur is het voor mij verbouwd tot huisje , officieel sta ik bij mn ouders ingeschreven omdat ik geen eigen adres heb en eigenlijk in 'de schuur 'woon.
Mijn vriend en vader van ons kind woont hier ook , maar is deze week weer uitgeschreven omdat hij zich nu op zn eigen huis inschrijft wat hij verhuurt aan zijn broertje.
Ik ben sinds een tijdje werkloos en heb 3 maanden een uitkering ontvangen.
Nu is die verlopen en na 16 afgewezen sollicitaties heb ik nog steeds geen baan .....ben druk bezig maar niets wil lukken.
Ik heb nu dus 0 euro inkomen , ik krijg wel kindgebonden budget maar ook daar word je niet rijk van ( al is dat ook niet de bedoeling ik wil gewoon kunnen leven en normaal kunnen eten ) ik moet wel aan mijn oma elke maand 250 euro aan huur betalen voor 'het schuurtje ' ,daarnaast moet ik uiteraard gewoon boodschappen doen en voor mn kind zorgen.

mijn vriend draagt uiteraard ook het 1 en ander bij , maar die is zzp-er en heeft maanden geen werk gehad waardoor er nu dus geen inkomen is .
Begin nu echt wanhopig te worden ...mijn geld is echt zo goed als op

ik vroeg me dus af....is het voor mij mogelijk om een vorm van bijstand aan te vragen ? ik ben trouwens 27 en mijn zoontje is 3.

kort samengevat :

Officieel woon ik thuis maar moet wel huur en boodschappen etc. betalen
mijn partner is dus deze week ergens anders ingeschreven

waar heb ik recht op

ik kom er niet uit , ik wil sowieso een gesprek aanvragen bij de gemeente....maar zou het uberhaupt kans van slagen hebben?

Tabaluga12

Re: Recht op bijstand als ik bij mn ouders woon en een kind heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:44

Zeker een gesprek aanvragen bij de gemeente, er zijn verschillende bijstandsuitkeringen. Succes.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:46

Rosmoov schreef:

Ingeschreven, maar daar woont hij dus niet? Als je zijn inkomen niet mee laat tellen en ze komen daar achter zijn volgens mij de rapen gaar. Fraude is iets waar ze heel streng mee zijn. Sorry als ik het verkeerd heb begrepen.

Ik zou ook zeker een gesprek aan vragen om te kijken wat je mogelijkheden zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:46

Die regels zijn allemaal aangescherpt, dus ik zou op basis daarvan zeggen dat je geen recht op bijstand hebt als je inwoont. Je hebt wel recht op de kinderbijslag/ kortingen e.d.

http://www.rechtopbijstand.nl/?pid=609

Welke verschillende bijstandsuitkeringen zijn er dan volgens jou Tabaluga12?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-10-13 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:47

binnen lopen bij het CWI/UWV en je weet het gelijk :)

iedere situatie is anders..
al ben ik bang dat je onder kost en inwoning van je ouders valt..

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:48

Authentic schreef:
Rosmoov schreef:

Ingeschreven, maar daar woont hij dus niet? Als je zijn inkomen niet mee laat tellen en ze komen daar achter zijn volgens mij de rapen gaar. Fraude is iets waar ze heel streng mee zijn. Sorry als ik het verkeerd heb begrepen.

Ik zou ook zeker een gesprek aan vragen om te kijken wat je mogelijkheden zijn.

Ja inderdaad niet eens aan gedacht .....maar hij heeft op dit moment ook amper inkomen , ik vind het zo lastig om het goed te verwoorden aan de gemeente ......op het moment heeft hij dus ook geen inkomen door het maanden niet kunnen werken

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:49

Tabaluga12 schreef:
Zeker een gesprek aanvragen bij de gemeente, er zijn verschillende bijstandsuitkeringen. Succes.

'Hallo, ik woon illegaal. Heb ik recht op bijstand?' :')

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:50

ruitje schreef:
Tabaluga12 schreef:

hoezo illegaal ? ik betaal toch netjes aan mijn oma mee aan de onkosten of zien ze dit als illegaal

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:51

Volgens mij heb je alleen recht op een uitkering als je een eigen adres hebt. In feite woon je nog gewoon thuis.

Ik ben er 99% van overtuigd dat je geen bijstand krijgt omdat je thuis woont.

betaal je ook belastingen? of alleen de huur?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:51

je woont illegaal omdat je er niet ingeschreven bent, cru gezegd, jij woont nog bij je ouders dus die moeten voor de kosten opdraaien.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:51

Cowgirl schreef:
betaal je ook belastingen? of alleen de huur?

Alleen huur

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:52

Illegaal heeft niets met huur betalen te maken, het is geen zelfstandige woning, dus ze zien het volgens mij niet als "huur", maar gewoon "kost en inwoning"...

En officieel heb je volgens mij zelfs een bouwvergunning nodig etc. dus mjah...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:52

Heel simpel, je woont in en je hebt er dan geen recht op. Sterker nog jullie lichten nu gewoon de boel op. Als je laat inschrijven en jullie krijgen een sociaal huurhuis toegewezen hebben jullie wel (terecht) recht op bijstand. Ook op extra kortingen, huur- en zorgtoeslag.

Wat je nu eigenlijk wil is dat de gemeenschap jouw extra geld gaat geven zodat jij in de schuur van je oma kan blijven wonen en dat je wat ademruimte hebt. Ik moet wel gewoon 's ochtends mijn nest uit en een deel van mijn loon gaat naar mensen zoals jij. En nee het zal vast niet bewust of met plezier zijn dat je in deze situatie zit, maar bewandel de juiste wegen en niet deze. Dit is gewoon oplichting en als ze daar achter komen heb je een probleem.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:53

Caira schreef:
je woont illegaal omdat je er niet ingeschreven bent, cru gezegd, jij woont nog bij je ouders dus die moeten voor de kosten opdraaien.

Ik woon ook thuis en heb gewoon een (aanvullende)bijstanduitkering hoor ;)

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:54

Sammie schreef:
Heel simpel, je woont in en je hebt er dan geen recht op. Sterker nog jullie lichten nu gewoon de boel op. Als je laat inschrijven en jullie krijgen een sociaal huurhuis toegewezen hebben jullie wel (terecht) recht op bijstand. Ook op extra kortingen, huur- en zorgtoeslag.

Wat je nu eigenlijk wil is dat de gemeenschap jouw extra geld gaat geven zodat jij in de schuur van je oma kan blijven wonen en dat je wat ademruimte hebt. Ik moet wel gewoon 's ochtends mijn nest uit en een deel van mijn loon gaat naar mensen zoals jij. En nee het zal vast niet bewust of met plezier zijn dat je in deze situatie zit, maar bewandel de juiste wegen en niet deze. Dit is gewoon oplichting en als ze daar achter komen heb je een probleem.

Pardon ? ik werk sinds mn 18e en ben nu toevallig werkeloos ? ik heb ook voor zulke mensen moeten werken , let hier wel een beetje op , ik ben zeker geen profiteur ! ben jarenlang om 5 uur uit bed gegaan !
heb genoegen genomen met de meest crappy baantjes sorry maar hiermee trap je me echt op mn ziel !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:55

moyra schreef:
Caira schreef:

Ik woon ook thuis en heb gewoon een (aanvullende)bijstanduitkering hoor ;)

Hoe werkt dat? Want dan ga ik ook weer thuis wonen. }>

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:56

Heb je ww en daarom een aanvulling?

moyra

Re: Recht op bijstand als ik bij mn ouders woon en een kind heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:57

Nee mijn ww is al afgelopen daarna ben ik in de aanvullende bijstand terecht gekomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:59

Rosmoov schreef:
Pardon ? ik werk sinds mn 18e en ben nu toevallig werkeloos ? ik heb ook voor zulke mensen moeten werken , let hier wel een beetje op , ik ben zeker geen profiteur ! ben jarenlang om 5 uur uit bed gegaan !
heb genoegen genomen met de meest crappy baantjes sorry maar hiermee trap je me echt op mn ziel !

Nee dat vermoeden had ik al. Maar snap je wel waarom je dit niet kan of moet doen?

Mensen klagen dat alles zo duur wordt, maar dat komt dus door dit soort ideeën. Bovendien denk ik dat je financieel zelfs beter af bent als je sociaal gaat huren en dan bijstand en de hele mikmak aanvraagt. Je mag met de bijstand maar zoveel geld op je spaarrekening hebben. Je hebt vervolgens ook gewoon recht of volledige huur toeslag. Controleer je zorgtoeslag en vraag huurtoeslag, kinderkortingen e.d. aan. En ga rustig op zoek naar werk. Of bijt even op een houtje tot je weer werk hebt zodat je kan wonen waar je nu woont.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:00

Je woont in de schuur. Daar zit geen woonvergunning op. Dat is illegaal. Als de gemeente daar achter komt heb je een probleem.

Dat was mijn punt....

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:01

Dit was destijds noodzaak omdat mijn vriend me in de steek liet met een kleine van 2 maanden oud , ik had het niet makkelijk met een ziek kind en een gebroken relatie mn ouders hebben dit gemaakt zodat ik mn eigen plekje had , en mn eigen ding kon doen en tot rust kon komen , het huis van oma is tevens eigendom van mijn ouders,
de schuur zit aan het huis en is officieel als woonhuis.....mijn oma gebruikte het als schuur maar zit gewoon vast aan haar huis , bovenlangs kan ik ook gewoon naar oma lopen

zou het anders verstandig zijn om me bij oma in te schrijven ??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:02

moyra schreef:
Nee mijn ww is al afgelopen daarna ben ik in de aanvullende bijstand terecht gekomen.

Ik weet de precieze regels hier niet meer van, maar het heeft met je ww te maken dat je wellicht aanvulling kreeg. Maar als jij thuis staat ingeschreven bij het adres van je ouders én zij zitten zelf niet in de bijstand zou je hier geen recht op hebben. Dus dan is natuurlijk de vraag sta jij thuis ingeschreven of elders?

Rosmoov schreef:
zou het anders verstandig zijn om me bij oma in te schrijven ??

Je krijgt wrs ook geen bijstand als je bij iemand staat in geschreven. Je moet zelfstandig wonen in een volwaardig huis (eigen voordeur enz.)

edit: kleine kans dat het wel kan in de situatie maar dan wordt er een bedrag ingehouden omdat er verwacht wordt dat er wordt bijgedragen in de kosten.

edit2; zinsfoutje
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-10-13 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:02

Je kan inwonend gewoon een uitkering krijgen, als je geen kost en inwoning betaald wordt je 10% gekort, betaal je dit wel en kan je dit bewijzen (contract of bewijs van overmaken) dan heb je recht op een volledige bijstand.
Ze zullen alleen wel verwachten van je vriend een bijdrage doet aan je kind en dat zal gekort worden.
Als je vriend nog wel bij jou woont maar ergens anders ingescgreven is pleeg je fraude sta daar goed bij stil.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:03

Rosmoov schreef:
ruitje schreef:

hoezo illegaal ? ik betaal toch netjes aan mijn oma mee aan de onkosten of zien ze dit als illegaal

Ja illigaal inderdaad hier soortgelijke situatie.. Ik kan je vertellen wat voor boete er boven je omas hoofd hangt als ze er achter komen dat jij in een "bijgebouwtje" woont..
Wij hebben er 6 jaar gewoont ook omgebouwde schuur..
Overigens heb je nergens recht op als je een vriend hebt als zzp-er voor zover ik weet.. Zeer waarschijnlijk zien ze jullie als financiele eenheid ( iig in ons geval wel de enige aanleiding daartoe is ons zoontje ) ik krijg ook echt helemaal niets terweil mn vriend niet genoeg verdient om ons koophuis en 3 man te onderhouden..

Ik denk toch nog even beter je best doen om geld te verdienen.. Post baantjes zijn er bijna altijd wel.. Tis een schijt beetje maar geld is geld :)

Hopelijk heb ik geen quote verpest :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:06

Sammie schreef:
moyra schreef:

Ik weet de precieze regels hier niet meer van, maar het heeft met je ww te maken dat je wellicht aanvulling kreeg. Maar als jij thuis staat ingeschreven bij het adres van je ouders én zij zitten zelf niet in de bijstand zou je hier geen recht op hebben. Dus dan is natuurlijk de vraag sta jij thuis ingeschreven of elders?

Ik sta gewoon bij mijn ouders ingeschreven en vul elke maand een lijst in waarop ik dit ook aanvink :j
De aanvulling heeft te maken met dat ik langere tijd ziek ben geweest(burn out) en vlak voor ik in de bijstand terecht kwam heb ik een werkgever gevonden in mij wilde re-integreren. De uren die ik nu dus werk worden afgehouden van mijn bijstand :j
Sterker nog ik krijg zelfs nog een toeslag op mijn uitkering voor kostgeld aan mijn ouders.
En mijn ouders zitten niet in de bijstand.
Mijn moeder is chronisch ziek dat wel.