Verkeersvraagje...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Verkeersvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:38

Helaas heb ik vandaag een fietser aangereden, gelukkig alleen schade aan de fiets en verder goed contact met de fietser, dus mijn vraag is niet wie er schuldig is (en als automobilist zal ik daar sowieso niet aan onderuit komen...), maar het gaat mij even om de verkeerssituatie en hoe die te benaderen.
Ik plaats even een plaatje voor de duidelijkheid:
Afbeelding
Rood is de fietser, blauw ben ik in de auto, de fietser stak van de ene b-weg, over de hoofdweg over naar de andere b-weg waar ik reed, toen hij de bocht door kwam schampte ik hem, ik zag hem door de hoge begroeiing helaas niet aankomen tot hij de bocht door kwam.
Zo ziet het er uit, alleen is er nu dus 10x meer begroeiing...
Afbeelding
Ik reed dus aan de linker kant en de fietser stak over (en god-zij-dank ging hij naar rechts en niet naar links...)
Moet ik dit oversteekpunt benaderen als een straat van rechts?
Normaal rijd ik hier niet met de auto, maar de hoofdweg was afgesloten, zal je altijd net zien... Ik kom er wel geregeld met het paard, zowel het oversteek punt (waar ik zelf dus eerst kijk of er iemand aankomt) als over de weg.

Nogmaals, het is niet bedoelt om te horen wie er schuld heeft, maar puur als interesse :)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:41

ik gok dat jij fout zit, er staan nergens haaientanden en de fietsers komt van recht bij jou..
ik geloof dat hier idd de regels gelden voor een kruising zonder verkeerstekens
Laatst bijgewerkt door tassie op 01-10-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:43

Dat zal wel even schrikken geweest zijn, fijn dat het gelukkig nog een beetje mee valt.

Maar je vraag...
Op de weg rechts zie ik haaientanden, dus het verkeer wat op die weg rijdt heeft dan toch in ieder geval voorrang. Verkeer op het oversteekpunt moet dan stoppen.
De weg links, waar jij reed, moet denk ik wel het verkeer wat van die andere weg komt voorlaten, want daar zie ik geen haaientanden.

Maar ben er niet heel zeker van. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:44

Ehhh er staan wel haaientanden?

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:45

tassie schreef:
ik gok dat jij fout zit, er staan nergens haaientanden en de fietsers komt van recht bij jou..
ik geloof dat hier idd de regels gelden voor een kruising zonder verkeerstekens

ik zie toch duidelijk haaientanden staan bij de oversteek punten voor de fietser? deze had dus gewoon moeten stoppen voor het oversteken? of snap ik de situatie nu niet goed?

friendly

Sowieso zit de auto fout. Fietsers zijn wat dat betreft goed beschermd als zijnde kwetsbare bestuurders. Ik vind het eigenlijk vanuit de gemeente dit niet zo slim bedacht. Leuk hoor begroeiing, maar niet als het je zicht belemmerd. Ik denk dat je in dit geval niet meer kan doen is dit stuk rijden als er elk moment iets vandaan kan komen. Dus heeel voorzichtig. Als je niks kan zien moet je het dan dus maar rustig doen..

CarinaR

Als automobilist ben je eigenlijk altijd fout als je een fietser aanrijdt... Heb ik ooit begrepen... Want ik vind t nergens op slaan.
Maar ik zou hier ook twijfelen over wie voorrang heeft.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:47

Mag ik aannemen dat jij uit dezelfde richting kwam als de auto op foto 2 en dat de fietser van links kwam, voor jou rechts ? Als dat zo is, dan zie ik haaientanden waar de fietser over moet steken... Overigens als de begroeiing (te) hoog is, dan kan je ook nog de gemeente of wie daarvoor moet zorgen, aansprakelijk stellen.
Laatst bijgewerkt door ElanII op 01-10-13 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:47

Even voor de duidelijkheid, jij zat op de onderste foto dus niet op die weg daar in het midden te rijden, maar op die kleine weg ernaast links waar je op de foto's een paar fietsers in de verte ziet? En daar is die fietser dan voor je in gesprongen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:48

Kan het kloppen dat de onderste foto niet van de weg is waar de aanrijding op plaatsgevonden heeft, maar van de 'eerste weg' waar hij op reed en de weg die hij overgestoken is? Anders snap ik het plaatje niet helemaal.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:48

De haaientanden zijn voor de hoofdweg, ik reed op de weg naast de hoofdweg :)

Verder mag de verzekering uitzoeken wie er schuld had, het maakt mij ook verder niet uit, ik ben al lang blij dat de fietser alleen schade aan zijn fiets had en niet aan hem zelf, we hebben er verder ook geen discussie overgemaakt, ik heb hem naar huis gebracht, we hebben gegevens uitgewisseld en ik heb hem vanavond nog even gebeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:49

Zoals ik het zie zat ts op die weg links, dus het b-weggetje. Niet op de voorrangsweg dus.
Fietser kwam van de ene b-weg(rechts buiten de foto), stak de voorrangsweg over en kwam bij dat kruisinkje de weg op waar ts op reed.
In dat geval komt de fietser gewoon van rechts enheeft dus voorrang :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:50

volgens mij zou fietser moeten stoppen voor haaientanden maar ben jij met je auto altijd verantwoordelijk tov zwakkere verkeersdeelnemer. ..
ow op andere weg..
dat is dan gewoon van rechts...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:50

Op het onderste plaatje is inderdaad het oversteek punt van de fietser te zien, ik reed op de weg helemaal links op dat plaatje.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:51

Volgens mij kwam ts links achter onze rug vandaan op de street view foto. Over de ventweg.
De fietser had alleen haaientanden voor de hoofdweg, op de ventweg had hij dus
Voorrang.

Wat een rot situatie! Vooral als het nog meer begroeid is.
Misschien wel de moeite waard om aan te geven bij de gemeente.
Al is het niet om ze aansprakelijk te stellen (als het echt onoverzichtelijk is door slechte besnoeiing) dan is
Het wel om ongelukken te voorkomen.

Sterkte met de afhandeling!

Santos_05
Fotograaf

Dit is idd een weg van rechts, dus de fietser had voorrang.

Als het onoverzichtelijk is wordt er verwacht dat je je snelheid aanpast naar een snelheid waarop je kan anticiperen op de onoverzichtelijke kruispunten.

labyrinth

Er staan inderdaad haaientanden bij de oversteek van de hoofdweg, maar niet bij de ventweg waar jij reed. Bij dat kruispunt met de ventweg kwam de fietser dus van rechts en had hij voorrang omdat het een gelijkwaardig kruispunt zonder verkeerstekens was.
Desalniettemin is het heel begrijpelijk dat het daar mis heeft kunnen gaan. Gelukkig is iedereen er goed vanaf gekomen, maar ik zou deze situatieschets insturen naar de gemeente. Als zij weten dat het een gevaarlijk punt is kunnen ze wellicht wat doen aan de zichtsbelemmering.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:53

Fietser veranderd van weg deze had dus moeten kijken of de weg ( waar jij reed) vrij was.
staan er geen borden aan de weg waar je op reed?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:53

Nogmaals: het gaat mij niet om wie er schuld heeft, het gaat mij er om hoe ik dit oversteekpunt moet benaderen vanaf de b-weg.
Maar zoals ik het begrijp is het een straat van rechts, dus een voorrang weg.

Er kwam een man van een woning langs de b-weg waar het gebeurde en die vertelde dat wij dus al de zoveelste zijn wie dit overkomt en dat die bossen/bomen hard nodig gesnoeid moeten worden.
Ik heb de fietser dus ook echt pas gezien toen hij al de bocht door kwam. Dat is uiteraard geen excuus, want dan moet ik maar beter opletten/rustiger het oversteekpunt benaderen, maar helaas wel zoals het is...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:54

De fietser moet voorrang geven aan de weggebruikers op de hoofdweg.
Na dat hij is overgestoken is hij weggebruiker van de B weg net als jij dus komt hij voor jou van rechts en dus heeft de fietser voorrang.
Maar dat had je zelf ook wel gedacht.
Zou wel eens contact nemen met de gemeente en overleggen of ze misschien de groenstrook aan kunnen pakken.
Vind het een aardige misser van de gemeente om het zo hoog te laten worden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:54

Even een pluim voor jouw handelen TS. Ik ben ooit in een soortgelijke situatie aangereden en toen wilde de automobilist na heel veel verwijten mijn kant op voor dat krasje in z'n lak pas gegevens uitwisselen. Terwijl ik daar stond met een dikke slag in mijn wiel en een enorme schaafplek die uit mijn gescheurde broek kwam zetten :(

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:55

Mona2008 schreef:
Fietser veranderd van weg deze had dus moeten kijken of de weg ( waar jij reed) vrij was.
staan er geen borden aan de weg waar je op reed?

Voor zo ver ik weet is er geen bord die aangeeft dat er een weg van rechts komt.
eerlijk is eerlijk: ik weet dat het oversteek punt er is, maar als onbekende zou je die dus niet zien...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:57

Die fietser nam dan toch echt een héle ruime bocht als hij rechtsaf ging? Of is die ventweg zo smal dat je er niet me twee op past?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:57

Is dit overigens niet ene rechtdoor op dezelfde weg? Of omdat het een B weg is dan weer niet?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:57

labyrinth schreef:
Even een pluim voor jouw handelen TS. Ik ben ooit in een soortgelijke situatie aangereden en toen wilde de automobilist na heel veel verwijten mijn kant op voor dat krasje in z'n lak pas gegevens uitwisselen. Terwijl ik daar stond met een dikke slag in mijn wiel en een enorme schaafplek die uit mijn gescheurde broek kwam zetten :(

Bedankt! :)
Ik moet zeggend at ik heel rustig onder de situatie bleef, ik ben zelf verpleegster en ben heel bewust in mijn werk dat ik zorg verleen die ik zelf ook wens te krijgen, dus dit ging wat mij betreft, op de automatisch piloot.
En heel eerlijk gezegd vind ik dit een klein gebaar van mijn kant af :o