Ervaringen HBO-V...?!?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Baby_Lucky

Ervaringen HBO-V...?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:20

Hallo,

Ik ben er bijna zeker van om volgend jaar aan de HBO-V opleiding te beginnen in eindhoven aan de Fontys.
Alleen heb ik nog enkele vragen...
- Hoeveel uur les/stage heb je het eerste jaar?
- Krijg je stagevergoeding? Zoja, hoeveel?
- Hoe praktijkgericht is de opleiding?
- Hoe zwaar is de opleiding?
- Loop je alleen omgeving Eindhoven stage of kan je ook in je eigen woonplaats stage lopen (Venlo)

Bedankt alvast,
X

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:48

Ik doe zelf HBO VT in Eindhoven

Dit is te vinden op de site, Maar reken op gemiddeld 3/4 dagen les van 9 tot 4 en de dagen vrij heb je nodig voor je huiswerk (afhankelijk van je werk tempo)
Is dit interessant voor je studiekeuze ? maar om je vraag te beantwoorden gemiddeld 300 euro (afhankelijk van stageplek, enz. )
Tsja wat noem je praktijk gericht? Als je heel veel praktijk wil kun je beter MBO gaan doen. Ik heb momenteel 1 les in de week echt praktijk, En verder heb ik bij het vak communicatie een aantal praktijk oefeningen. Maar je krijgt ook vakken als pathologie en anatomie enz.
Valt mee, HBO V word gezien als een zeer milde HBO opleiding
- Loop je alleen omgeving Eindhoven stage of kan je ook in je eigen woonplaats stage lopen (Venlo)
Sommige stages word je geplaatst door de opleiding, en dat kan in de buurt van je huis zijn, maar ook in Den bosch, tilburg, breda enz.

Verder ken ik niet exact de gang van zaken van HBO V. Maar je moet je vooral afvragen waarom je graag HBO V wil gaan doen. De baankansen zijn slecht, de werk tijden zijn slecht, het salaris is niet bijzonder veel. En in eerste instantie kom je bijna altijd in een MBO functie. Maar als jij het werk en contact met mensen heel leuk vind, Dan moet je er gewoon voor gaan. Als je echt wil kom je wel aan een leuke baan. Maar HBO V kiezen om economische rededen moet je niet doen.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:45

Anoniem schreef:
Ik doe zelf HBO VT in Eindhoven

Dit is te vinden op de site, Maar reken op gemiddeld 3/4 dagen les van 9 tot 4 en de dagen vrij heb je nodig voor je huiswerk (afhankelijk van je werk tempo)
Is dit interessant voor je studiekeuze ? maar om je vraag te beantwoorden gemiddeld 300 euro (afhankelijk van stageplek, enz. )
Tsja wat noem je praktijk gericht? Als je heel veel praktijk wil kun je beter MBO gaan doen. Ik heb momenteel 1 les in de week echt praktijk, En verder heb ik bij het vak communicatie een aantal praktijk oefeningen. Maar je krijgt ook vakken als pathologie en anatomie enz.
Valt mee, HBO V word gezien als een zeer milde HBO opleiding
Sommige stages word je geplaatst door de opleiding, en dat kan in de buurt van je huis zijn, maar ook in Den bosch, tilburg, breda enz.

Verder ken ik niet exact de gang van zaken van HBO V. Maar je moet je vooral afvragen waarom je graag HBO V wil gaan doen. De baankansen zijn slecht, de werk tijden zijn slecht, het salaris is niet bijzonder veel. En in eerste instantie kom je bijna altijd in een MBO functie. Maar als jij het werk en contact met mensen heel leuk vind, Dan moet je er gewoon voor gaan. Als je echt wil kom je wel aan een leuke baan. Maar HBO V kiezen om economische rededen moet je niet doen.

Bedankt voor je reactie!
~De vraag over stage vergoeding was in verband met het behouden van mijn bijbaantje

Barbabientje

Re: Ervaringen HBO-V...?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:49

Ho, sorry daar wil ik even op inhaken..
HBO-V een milde HBO studie? Het is juist een van de zwaardere HBO studies, vooral op de Avans.. Dit omdat je in het 3e jaar 3 dagen stage loopt in de week en hiernaast nog 1 volle dag naar school moet (9-18) dus naast je verslagen moet je ook tentamens ed leren!

Start salaris ligt rond de 2500 bruto, maar vaak kom je wel sneller hogerop dan wanneer je MBO doet..
Klopt dat je in eerste instantie vaak MBO-functie krijgt, maar het gaat allemaal veranderen komende jaren qua indeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:11

Barbabientje schreef:
HBO-V een milde HBO studie? Het is juist een van de zwaardere HBO studies, vooral op de Avans.. Dit omdat je in het 3e jaar 3 dagen stage loopt in de week en hiernaast nog 1 volle dag naar school moet (9-18) dus naast je verslagen moet je ook tentamens ed leren!

Start salaris ligt rond de 2500 bruto, maar vaak kom je wel sneller hogerop dan wanneer je MBO doet..
Klopt dat je in eerste instantie vaak MBO-functie krijgt, maar het gaat allemaal veranderen komende jaren qua indeling.

Hmm, Hier hoor ik altijd dat HBO V relatief mild is. Vandaar ook dat er een combinatie van HBO V en OK assistenten gemaakt kan worden (wat ik zelf doe).

Dat de indeling heel anders gaat worden klopt. Ik wilde er vooral mee zeggen, dat je geen HBO V moet kiezen uit economische overweging. Daar is het werk gewoon te zwaar voor.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:13

Barbabientje schreef:

Ik vind 2500 bruto als startsalaris toch wel netjes!
Het draaien van avond/weekend diensten is voor mij geen probleem denk ik.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:25

Oh nee, op de Avans is HBO-V geen milde opleiding :=
Wordt zelfs gezegd, niet beledigend bedoeld en zeg ik zelf ook niet bedoel ken de opleiding niet, dat de fontys & han een soort veredeld MBO is :')
Hoor je mij niet zeggen hoor!
Maar ik moet er niet aan denken om mijn opleiding te combineren, dat is gewoonweg NIET te doen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:28

Barbabientje schreef:
Oh nee, op de Avans is HBO-V geen milde opleiding :=
Wordt zelfs gezegd, niet beledigend bedoeld en zeg ik zelf ook niet bedoel ken de opleiding niet, dat de fontys & han een soort veredeld MBO is :')
Hoor je mij niet zeggen hoor!
Maar ik moet er niet aan denken om mijn opleiding te combineren, dat is gewoonweg NIET te doen :n

wij hebben een aangepast programma,

We hebben maar 1 half jaar stage en verder 1,5 jaar school. 3e en 4e jaar begrengen we 4 dagen in de week op de OK door en 1 dag school. Maar we krijgen een exact het zelfde HBO V diploma

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:35

Oh zo! Ja dan zou het inderdaad wel kunnen!

Ik heb deze indeling:
Jaar 1: school + 5 weken stage
Jaar 2: 10 wkn school - 10 wkn stage - 10 wkn school - 10 wkn stage (of andersom, ligt aan je klas, dit is ivm te weinig stage plekken)
Jaar 3: 2 x 20 wkn stage --> 3 dagen id week + 1 dag school
Jaar 4: zelfde als jaar 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:40

Barbabientje schreef:
Oh zo! Ja dan zou het inderdaad wel kunnen!

Ik heb deze indeling:
Jaar 1: school + 5 weken stage
Jaar 2: 10 wkn school - 10 wkn stage - 10 wkn school - 10 wkn stage (of andersom, ligt aan je klas, dit is ivm te weinig stage plekken)
Jaar 3: 2 x 20 wkn stage --> 3 dagen id week + 1 dag school
Jaar 4: zelfde als jaar 3

Voor VT (dus HBO V en OK assistent)
jaar 1 : school en 3 weken beroeps oriënterende stage
Jaar 2 : half jaar school en daarna een half jaar stage (verpleegkundig)
Jaar 3 : 4 dagen stage bij een ziekenhuis op de OK (met een salaris van ong. 1300 euro) en 1 dag per week school
Jaar 4 : Idem als jaar 3

En dit jaar hebben we ong. 6 tot 10 uur extra studie belasting dan een hbo V-er

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:47

Ja kijk, jij krijgt al salaris dan.. Wij dus niet :n Dus hiernaast moet ik ook nog werken om mijn huisje te kunnen betalen :(

Klinkt wel als een leuke combinatie :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:45