Bang... Oom voor 2e x in t ziekenhuis voor z'n nieren..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Bang... Oom voor 2e x in t ziekenhuis voor z'n nieren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 23:21

Ik zal het in het kort even uitleggen...

Vorig jaar kreeg mijn oom last van duizeligheid, en slecht zicht. Hij zag dubbel en zag wazig..
Een bezoekje aan de dokter, eindigde in het ziekenhuis, veel onderzoeken, bloedtesten, mri scans...
En thuis afwachten. Na de bloedtesten bleken zijn waardes niet goed te zijn, en een veel te hoge bloeddruk. Een ziekenhuisopname volgde en na nog meer onderzoeken bleek dat zijn nieren voor minder dan 40% functioneerde. Zijn bloeddruk schommelde enorm. Zo was deze veel te hoog, en vervolgens veel te laag.
Na een week of 3 was zijn bloeddruk 'stabiel' en bleven zijn waardes stabiel en werd uit het ziekenhuis ontslagen. Volgende controle (na een week) werd hij weer opgenomen.
Nadat hij daarna nog eens ontslagen werd uit het ziekenhuis ging het eigenlijk heel goed met hem. Zijn eigen bedrijf liep als een trein, vakanties gingen goed.. Alles leek weer normaal.
Tijdens een gesprek met de artsen (omdat zijn nieren in de tussen tijd waren verslechterd naar 25%) waar mijn moeder (zus van mijn oom) bij was, kwam het gesprek over een donor nier. Mijn moeder doneerd dus een nier aan mijn oom als dit nodig is. Dat is toen niet meer aan de orde geweest. Wel waren er gesprekken over bijvoorbeeld het herstel.
Goed, meer daar over is eigenlijk niet nodig..

Mijn vader vierde afgelopen zaterdag zijn verjaardag.
Mijn oom zag er heel goed en gezond uit.. Hij is dan ook een heel stuk gezonder gaan leven.
Nu worden wij net opgebeld door mijn tante.
Mijn oom moest nieuwe medicijnen halen, en daarbij werd hij meteen getest.
Zijn nieren werken nu samen nog maar 15% en hij heeft een hele hoge bloeddruk...
Hij voeld zich kiplekker...
Er volgen nu weer veel (bloed)onderzoeken, en mocht het nog meer verslechteren willen de artsen pas vanaf 10% een niertransplantatie doen.

Dan moet mijn moeder dus nog worden getest etc.
Ik ben gewoon heel bang dat zijn lichaam bijvoorbeeld mijn moeder haar nier afstoot...

Mijn oom is echt mijn 'suikeroom' en als ik het met iemand goed kan vinden is het met hem.
Ik kreeg zaterdag nog geld van hem.. Zomaar.. Maar het liefst zou ik dat meteen inruilen voor gezonde nieren voor hem..

Ik moest gewoon even mijn verhaal kwijt...

dide

Re: Bang... Oom voor 2e x in t ziekenhuis voor z'n nieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:56

Moeilijk als het zo snel gaat. Gelukkig zijn er nog meerdere opties om het 'op te lossen' :) Richt je vooral op de kansen die er nog zijn voor je oom, sterkte. :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:58

Jeetje, wat erg. Dat gaat een zware tijd worden. Hopelijk kan er een geschikte donornier gevonden worden. Sterkte hoor.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:14

Bedankt! Ik hoop het ook. Punt is alleen dat die donorlijst zo lang is.. Mocht mijn moeder niet geschikt zijn word het mijn opa of oma..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:14

Zeker, ik begrijp je angst. We hopen met je mee hoor.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:16

pff.heftig, hebben ze het niet over dialyse gehad?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:27

Bedankt!

@lovee, medische termen ben ik totaal niet in thuis.. Wat is dialyse? :$

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:30

Wat is nierdialyse?

Nierdialyse is een behandeling die nodig is wanneer je nieren zelf niet meer in staat zijn om je bloed goed schoon te filteren. Nierdialyse, ook wel gewoonweg dialyse genoemd, kan op twee manieren worden uitgevoerd. Namelijk via hemodialyse, waarbij je bloed gefilterd wordt door een kunstnier. Of door peritoneaaldialyse, waarbij je een buikspoeling krijgt.

Dialyse werkt niet zo goed als een gezonde nierfunctie. Dialyse kan maar ongeveer tien procent van de normale zuivering behalen. Wanneer krijg je nierdialyse?

Wanneer je nieren voor zestig tot zeventig procent zijn uitgevallen, heb je chronische nierinsufficiëntie. Je nieren kunnen dan zelf je bloed niet meer voldoende filteren. Wanneer je nieren voor negentig procent zijn uitgeschakeld, moet je behandeld worden. Je moet nierdialyse of een niertransplantatie. Voordat je in aanmerking komt voor een nieuwe nier (de wachtlijst is heel lang) zul je eerst nierdialyse krijgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:49

Bedankt! Ik had al geantwoord maar bericht is blijkbaar niet verzonden..
Hij heeft morgen een gesprek dus misschien dat het dan besproken word..?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:36

LoveUggs schreef:
Bedankt! Ik hoop het ook. Punt is alleen dat die donorlijst zo lang is.. Mocht mijn moeder niet geschikt zijn word het mijn opa of oma..

In echt kritieke toestanden plaatsen je op 1.

Toen mijn moeder haar lever accuut stopte, en een andere behandeling niet aansloeg stond ze gelijk op 1 in de hele EU, de eerste lever die beschikbaar was zou aan haar toegewezen worden.

Nadeel was wel, deze moest telefonisch goedgekeurd worden.
Helaas was hij in praktijk wel te groot voor mijn moeder. En een nieuwe lever was te laat..

Wel fijn dat je opa of oma een nier willen afstaan :)
Volgens mij is de slagingskans dan ook groter..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 18:41

De voorkeur gaat naar een broer of zus.
Mijn moeder gaat vanavond langs.

Is jou moeder overleden eraan...? Wat heftig!
Sterkte xxx

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:43

Oké, het schijnt nog een vrij zware operatie te zijn om een nier af te staan.

Mijn moeder is hieraan helaas overleden, 44 jaar.. Maar een lever is een van de moeilijkere organen om te transplanteren schijnt..

Maar bedankt, jij ook sterkte met je oom.. :(:)

Het komt vast goed, tegenwoordig kunnen ze heel veel :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:48

hoge bloeddruk brengt veel schade aan de nieren,eerst moeten ze die weer normaal krijgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:31

Dat is een beetje een van de grote problemen.
Ze weten niet of zijn bloeddruk altijd zo hoog is waardoor zijn nieren zo slecht zijn, of juist andersom..

Hij kan 3 verschillende dialyse's krijgen:
- 4 dagen in de week 6 uur lang in het ziekenhuis.
- een zak ik de buik, waarbij hij eerst vocht erin moet laten lopen, een half uur laten zitten, dan weer aan de andere kant eruit, en dit de hele dag door.
- 's nachts thuis, maar er moet dan iemand wakker blijven die het in de gaten houd.

Een vierde optie is dan de donor.
Morgen krijgt hij uitgebreide uitleg over de verschillende dialyses..
Maar pfff... Wat voel ik me k*t...

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:03

Ja ze gaan kijken wat heb beste bij hem past :).
Met de buikspoeling heb je grotere kans op peronitis(buikvliesontsteking) Voordeel hiervan is dat dit ook thuis gedaan kan worden.
4 dagen per week Hemodialyse heeft ook voor en nadelen, het is kiezen uit twee risico's.
Ik wens je veel sterkte, het is niet niks zo'n traject ingaan, welk ziekenhuis ligt hij?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 12:13

Hij ligt in het saintfranciscus ziekenhuis in Rotterdam..
Het beste is wss gewoon de donor.. Mijn oom is iemand die niet niks kan doen, en met de andere optie's is werken erbij niet echt een optie. Daarbij heeft mijn oom een 'gedeeld' eigen bedrijf. Hiermee bedoel ik dat hij samen met iemand een eigen bedrijf heeft, dat net goed begind te lopen. Ze hebben vorige week een enorme opdracht binnen gekregen. Zijn vriend gaat over de financiële kant van er bedrijf, en mijn oom over de klussen die ze binnen krijgen. Maar ook bijvoorbeeld bedrijfsleiding enz.. (Het is een beveiligings bedrijf) hij kan dus ook echt niet niks doen, en dot kon op geen slechter moment geburen voor hem..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 12:39

Aangezien ik hier al een topic had geopend, en we inmiddels een update hebben hier dan maar de update:
We zijn al een tijd, en heel veel onderzoekjes verder.. De dag dat mijn oom eigenlijk voor het eerst aan de dialyse moest, waaren zijn nierwaardes weer verbeterd. (vanaf 10% moet je aan de dyalise, en mijn oom zat plots weer op 13%) De dialyses werden dus weer uitgesteld. *\o/* Later weer voor onderzoek naar het ziekenhuis, weer uitgesteld! Maar alle onderzoeken gingen verder. Bloedprikken, enz enz. Ook mijn opa en oma, en mijn moeder (allemaal van mijn moeders kant, dus dat hadden de beste matches kunnen zijn). De voorkeur ging uit naar mijn moeder, die is ook het jongst. Mijn moeder heeft bloedtype O en kan dus overal bij, maar er waren meer dingen die natuurlijk goed moesten zijn.. We hebben weken, of eigenlijk iets meer dan een maand gewacht op de uitslag, en vandaag was ie daar eindelijk! Mijn moeder is de perfecte match. Een match van 100% volgens de arts. Beter bestaat niet zei de dokter. Dus we hebben geweldig nieuws! *\o/*
Heb dit nu net via sms gehoord, dus hoop dalijk meer te horen...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:57

Wow goed nieuws! Hou je ons op de hoogte?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:12

Ja ga ik doen!
Ben onwijs blij, alleen vind het wel heel eng..