Natuurkunde en scheikunde vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Natuurkunde en scheikunde vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 20:52

Hoi allemaal,

aangezien ik net lekker bezig ben met scheikunde, en ik tegen een vraag aan loop waar ik niks van snap (en er ook geen uitleg over is in het boek) vraag ik het hier maar.
De vraag luidt:
'geef voor elke reactie het reactieschema in woorden'
Nu moet ik dit met Ethaangas (C2H4) doen, maar ik snap niet wat ik moet doen. Wie kan mij dit uitleggen? Ik hoef het antwoord niet, die kan ik ook op internet of in het antwoordenboekje vinden, maar ik vraag me af wat ik moet doen.

Nu over naar het natuurkunde gedeelte.
Aangezien ik geen hol snap van dit hele vak, loop ik tegen nogal wat dingen aan. Ik heb ook geen goede leraar die het me uit kan leggen. Het is een nogal warhoofd, dus dan snap ik het nog minder. Uitleg van m'n lieftallige vriendje tolereer ik niet (:+) en voor de rest is er niemand in de buurt die het me kan uitleggen.
Ik moet van een (plaats, tijd)- diagram een (snelheid, tijd)-diagram maken. Maar hoe de f*ck doe ik dit? Ik heb het boek vaak genoeg doorgelezen, maar daar staat alleen de uitleg in van de precieze manier, ik mag het bij deze vraag globaal doen. Maar ik snap niet hoe ik het om kan rekenen, of hoe ik dat in een ander diagram moet zetten blabla.
Wie kan me helpen?

Ik werk trouwens bij scheikunde met de Chemie Overal methode en bij natuurkunde met de Systematische Natuurkunde methode.

Thanks vast

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:01

Daar vraag je wat... een reactieschema
Je bedoeld dan zeg maar wat er gebeurd met bepaald type reactie ofzo?
je krijgt dan stof die je hebt in dit geval C2H4(g) --> met wat er gebeurd erbij en dan dus wat je overhoud.
In dit geval lijkt het me heel logisch dat je een soort van C2H4 +O2 --> CO2 + H2O krijgt. Dan moet je reactieschema nog kloppend maken (je stopt H4 dus 4 Htjes erin en dan moeten er ook weer 4 Htjes uit komen) en dan kom je op C2H4 + 4 O2 --> 2 CO2 + 4 H2O
Dan de fases er nog aan toevoegen
C2H4 (g) + 4 O2 (g) --> 2 CO2 (g) + 4 H2O (l/g)

Zoiets was het toch?? Weet niet ziet het er beetje kloppend uit? Is voor mij echt al jaren geleden.

Natuurkunde, je maakt een soort van grafiek dacht ik. Je zet de plaats bijv. op horizontale lijn, de tijd op de verticale lijn. Dan zet je kruisjes bij 1 sec. bij bij 1 cm bij 2 sec. bij 5cm weet ik veel wat.
Dan kun je het zo aflezen, als je dan een trendlijn trekt heb je een prachtige lijndiagram :D

Zelfde geld voor snelheid. 1 lijn met tijdschaal, 1 lijn met snelheidschaal, weer uitrekenen met welke tijd je hoe snel gaat... kruisjes zetten en lijn trekken :P

ZOiets, en iedereen die me kan verbeteren mag dat bij deze doen :D
de l/g is even omdat je met verwarming damp krijgt en het dus dan gas is maar als het weer neerslaat is het liquid... dus ja.

Pam pam pam.
Wat scheikunde betreft dus, wat voor reactie heb je (wat gebeurt er waardoor de stoffen veranderen, dit zette ik altijd even boven mijn pijltje).
O2 is eigenlijk altijd aanwezig behalve als je in vacuum werkt en komt alleen niet in je reactie schema als de stoffen hier niet meer reageren.

Letters gelijk krijgen gaat het makkelijkste door even op te schrijven wat je erin stopt apart van elkaar
dus
C 2 C 1
H 4 H 1
O 2 O 1
Zo zie je dus al dat er zowieso 2 CO2 uit moet komen en dat je 4x die H moet gebruiken en dan genoeg Otjes toevoegen :P Dit moet dan wel weer op een even aantal uitkomen (C reageert met 2 Otjes die basis moet je er wel even in hebben zitten trouwens) Dus soms moet je er dan ook weer meer begin stoffen in stoppen :P Volg je me?
Laatst bijgewerkt door Hopke89 op 01-10-13 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Hopke89

Re: Natuurkunde en scheikunde vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:02

(even voor de duidelijkheid, ik heb al zeker 6 jaar geen scheikunde meer gehad)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:32

Bij scheikunde denk ik dat je gewoon in woorden uit moet leggen wat er gebeurt, waar verplaatsen de elektronen, veranderd de stof van toestand etc.

Wat betreft natuurkunde, ze willen dat je een transformatie doet van de grafiek. Van een s,t-grafiek naar een v,t- grafiek.
Tijd staat altijd op de horizontale as. Het verschil zit m in de eenheid. s van plaats gaat in meters, v voor snelheid gaat in meters per seconde. Wacht ik teken het even voor je uit

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:38

Een reactieschema bij scheikunde is nooit uitleggen in woorden labyrinth, maar je natuurkunde is zeker wat helderder dan dat van mij, pfoe. Zo zat dat. Was nooit mn sterkste vak en dat te bedenken dat ik er examen in heb gedaan.
Als iemand me toen in mn hoofd had gehamerd dat tijd altijd op de horizontale lijn stond :P haha dan was het vast beter gegaan :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:54

Om wat voor reactie moet je schema gaan? Ik vind de beschrijving ook wat vaag, een reactieschema hebben wij altijd ook gewoon getekend en niet in woorden geschreven.

Een plaats/tijd in een snelheid/tijd grafiek veranderen is in principe niet moeilijk, je kan namelijk aan de had van de helling in de eerste grafiek de lijn in de tweede uitrekenen dus gewoon (deltaY)/(DeltaX), Immers reken je dan M/S waardoor je snelheid krijgt. Andersom kan je een snel/tijd grafiek in een plaats/tijd grafiek uitrekenen door de oppervlakte onder de snelheidsgrafiek uit te rekenen, dus (M/S) *S=M waardoor je weer afstand krijgt. Ik neem dat de grafiek niet zo ingewikkeld is en dat je dat gewoon met tekenen/uitlezen kan doen?

EDIT: ik heb trouwens de formules in hoofdletters geschreven om ze even een beetje te onderscheiden van de tekst maar het horen natuurlijk kleine letters zijn! Eigenlijk reken je met een grafiek snelheid en afgelegde afstand uit als normaal alleen moet je het eerst uitlezen en daarna weer tekenen :)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 01-10-13 01:09, in het totaal 3 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:59

Hopke89 schreef:
Een reactieschema bij scheikunde is nooit uitleggen in woorden labyrinth, maar je natuurkunde is zeker wat helderder dan dat van mij, pfoe. Zo zat dat. Was nooit mn sterkste vak en dat te bedenken dat ik er examen in heb gedaan.
Als iemand me toen in mn hoofd had gehamerd dat tijd altijd op de horizontale lijn stond :P haha dan was het vast beter gegaan :P

De TS heeft letterlijk de vraag: "Geef het reactieschema in woorden". Ik denk dat de methode graag wil dat de leerling het voor zichzelf helemaal in stappen uitdenkt wat er precies gebeurt.

Wat betreft de natuurkunde, de tekening wil niet helemaal lukken, maar ik kan het ook wel zonder uitleggen denk ik.
Laten we beginnen bij het plaats/tijd diagram, ofwel het s,t-diagram. Hierbij staat s in meters op de y-as en tijd in seconden op de x-as.
Stel je nou voor dat je 10 seconden gaat lopen en je loopt een afstand van 20 meter. Als je dan dezelfde snelheid aanhoudt, wordt je s,t-diagram een lineaire stijgende lijn. Je begint op t=0 seconden en dan heb je nog 0 meter afgelegd. Je eindigt bij t=10 seconden en dan heb je 20 meter afgelegd. Omdat je 1 snelheid aan hebt gehouden, zat je bij t=5 dus op 10 meter.
Zoals ik al zei is de snelheid overal gelijk. Je loopt dus overal 20 meter per 10 seconden -> 2 meter per seconde. Dit is dus vrij makkelijk, je grafiek voor snelheid,tijd (je v,t-diagram) zal dus een horizontale lijn zijn ter hoogte van 2 m/s op de y-as (dit is dus in een nieuw diagram met nieuwe eenheden). Op t=0, t=5 en t=10 is de snelheid overal v=2 m/s. De v,t-grafiek maak je dus van s,t-grafiek door de gemiddelde snelheid te berekenen.

Het kan alleen wat ingewikkelder. Want wat nou als je besloot om na 5 seconden ineens sneller te gaan lopen. waardoor je bij t=5 een knik krijgt in je s,t-diagram. In je v,t-diagram vertaalt dit zich naar een verticale sprong in de grafiek. Je hebt dus een netjes horizontaal lijntje, tot t=5, want daar ligt je horizontale lijntje ineens bij 3 m/s ipv 2m's.

Het kan zelfs nog ingewikkelder, wat nou als je besluit bij t=5 om niet alleen eenmalig 1 m/s meer te lopen, maar om per seconde, 1 meter per seconde sneller gaan lopen.
Dan is je s,t-diagram normaal een lineaire lijn tot t=5, maar vanaf daar gaat hij in een kromming omhoog. Want, per seconde, gaat de snelheid 1 m/s omhoog. Bij je v,t-diagram teken je dan tot t=5 een horizontale lijn en vanaf t=5 is er een stijgende lineaire lijn in het v,t-diagram te zien.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:03

Staat er bij waar ethaangas mee reageert?
Ik denk dat ze dit bedoelen: (stel het reageert met O2)
Ethaangas + Zuurstof --> ....

In welke klas zit je?

Trouwens, chemie overal is echt een klote boek. Worden veel te veel van dit soort vage theoretische vragen gesteld terwijl je examens (en daarbij denk ik ook schoolexamens) heel anders zijn.

edit: typo

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:16

Oh bah, Chemie Overal... :( Die hebben wij ook op school. Ben blij dat we allemaal stencils krijgen :D

Maar ik denk dat je voor scheikunde idd ethaangas + zuurstof --> ..... + ......

voor natuurkunde:
In het algemeen geldt dat de variabele op de X-as moet staan. Dus in deze gevallen staat tijd op de X-as.
Vervolgens ga je gewoon schatten hoe hard 'het ding' in jouw opdracht gaat. Wat is de snelheid bij 0? Wat is de snelheid op 1/4 van de tijd? Op de helft? ..ect. Op die plekken zet je een punt en die verbindt je vervolgens met elkaar. Et voila, uw grafiek is geboren :)

En verder nog als tip die ik vaak gebruik als ik het even niet meer weet: Blij 'simpel' denken. Wat vragen ze precies? Wat moet je laten zien? Zet dat voor jezelf even om in Jip en Janneke taal ;) Dus bij natuurkunde moet je laten zien hoe snel het voorwerp gaat op een bepaald tijdstip.
Misschien worden de opdrachten dan wel makkelijker. Succes!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:53

Thanks Labyrinth, natuurkunde snap ik nu ongeveer wel. Grafiek is trouwens al gegeven in deze opdrachten, dus die hoef ik niet zelf te maken, het gaat vooral om hoe ik de ene grafiek omreken in de andere.

De scheikunde vraag is helemaal:
'Hierna volgen enkele beschrijvingen van reacties. Geef voor elke reactie het reactieschema in woorden en stel vervolgens een kloppende reactievergelijking op.
a. Ethaangas (C2H4) wordt volledig opgebrand.
b. De vloeistof aceton (C3H6O) wordt volledig verbrand
c. De vaste koper(II)oxide (CuO) wordt verwarmd met koolstofmono-oxide. Hierbij ontstaan koper en koolstofdioxide.'

Nu snap ik het kloppende reactievergelijking maken wel, hier hoef ik geen uitleg over. Maar het gaat mij vooral om, hoe ik weet dat C2H4 + O2 (want er komt dus zuurstof bij) -> CO2 + H2O wordt.
Want waarom CO2 en H2O? En niet iets anders? xd

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:59

Er staat in de vraag dat de stof volledig verbrand als een stof volledig verbrand krijg je dus alleen volledige oxidatie van beide stoffen. Door de manier waarop de vraag word gesteld kan je dus afleiden dat er alleen CO2 en water ontstaat en bijv geen CO.